به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

6 نکته جهت تقویت حافظه ؛ چند راهکار موثر و طلایی !

6 نکته جهت تقویت حافظه ؛ چند راهکار موثر و طلایی !

 

هر کسی وقتی در شرایط ، سخت و استرس زا قرار گیرد و کارهای زیادی فراتر از حد توانش انجام دهد ، شک نکنید اشتباهات و میزان فراموشیش خیلی بیشتر از شرایط معمول خواهد بود .

 

چطور میتوان با در نظر گرفتن نکات مهم جهت تقویت حافظه در این شرایط خاص ، عملکرد بهتری داشت و میزان فراموشی به حداقل رساند .

تقویت و پرورش حافظه در حقیقت در جهات مختلف می تواند به زندگی مان کمک کند .

 

این مقاله تا انتها مطالعه کنید تا با 6 نکته موثر و طلایی ، جهت تقویت حافظه آشنا شوید .

 

 

مواد لازم ؛ جهت تقویت حافظه

 

واقعا برای تقویت حافظه چه بخوریم ؟ شکلات تلخخخ ، سرشار از آنتی اکسیدان ولی در میل کردن آن ، زیاد روی نکنید .

 

خاصیت ضد التهابی ، کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و همچنین قلب ارزشمند  از فواید این ماده خوراکی ارزشمند است  .

 

هر چه قدر درصد تلخی شکلات بیشتر باشد برای تقویت حافظه موثرتر است البته چندین دفعه در تمرینات حافظه اثرات شکلات تلخ در سرعت و بهتر شدن عملکردم به روشنی تجربه کردم .

 

یکی دیگر از مواد لازم جهت تقویت حافظه بلوبری یا توت آبی رنگِ ، که  دارای ویتامین های k ، c و فیبر  است و بخاطر داشتن گالیک اسید در شرایط استرس زا ، از مغز محافظت می کند  در نتیجه خوردن چنین میوه ای برای تقویت حافظه خیلی عالی است .


ایستگاه حافظه :

ابتدا کلمات و اصطلاحات به تصویر ذهنی تبدیل می کنیم

بلوبری = توت آبی یا بله برون عروسی

ویتامین k = تصویر ذهنی یک بسته بزرگ کاه یا کامپیوتر

ویتامین c = تصویر ذهنی یک سیب قرمز

فیبر = تصویر ذهنی یک در فیبری

گالیک اسید = تصویر ذهنی گالیله ( یه مرد ریش دار که گالن اسید دستش)

گام بعدی ارتباط بین این تصاویر ذهنی باهم است

 

در یک مراسم بله برون ( بلوبری) عروسی ، یک آقا تصور کنید که با کامیپوتر ( ویتامین کا )در حال کردن و یک  کلاه بزرگ شبیه  ( ویتامین سی ) سیب قرمز داره و در فیبری کنارش خورد میشه در همان لحظه گالیله با گالن اسید وارد میشه خیلی هم عصبانیه و میخواد از مغزش محافظت کنه.

 

مطالب مرتبط :بهبود حافظه تصویری ؛ چطور هر چیزی به راحتی تصور کنیم و به حافظه بسپاریم

 

مرحله آخر ارتباط دادن این تصاویر ذهنی به یک مکان است ، هیچ تفاوتی نداره که این مکان واقعی باشه یا مجازی ، اگر بتوانید به درستی تصورش کنید کافی است و می توانید ازش استفاده کنید

 

استفاده کردن یک مکان برای حفظ موارد مختلف در واقع همان تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه است که خیلی بهش قصر ذهن هم می گویند .

 

داروهای ممنوعه و تقویت کننده حافظه 

 

هیچ وقت سعی کنید که بدون ، تجویز پزشک ، خودسرانه دارویی مصرف کنید ؛ استفاده از دارو یا قرص های ( به منظور تقویت حافظه و تمرکز ) در کنارش فوایدش ، ضررهای زیادی دارند  پس باید خیلی به این مسئله دقت کنید.

 

از جمله دارو های ، مثل ریتالین که نه تنها سبب توهم داشتن حافظه قدرتمند می شود شبیه فیلم نامحدود بلکه در حقیقت به مغز اسیب های جدی وارد می کند در نهایت نیز باعث به وجود آمدن اعتیاد خواهد شد بنظرم بهتره از گیاهان داروئی یا طب سنتی برای تقویت حافظه  استفاده کنید.

 

کسانی که ریتالین مصرف می کنند حتی نمی توانند یک دهم مثل کسانی که از تکنیک های تقویت حافظه و تمرکز استفاده می کنند شاهکار های حافظه خلق کنند ، بلکه به مرور زمان همان حافظه کوتاه مدت شان نیز به درستی کار نمی کند و تمرکز برایشان سخت می شود.

 

در عوض می توانید از گیاه جینکو استفاده کنید یعنی عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا که سبب تقویت نورون های عصبی شده و یک آنتی اکسیدان عالی است

 

این گیاه داروئی ضدآلزیمر هم است سبب افزایش جریان خون در مغز می شود .

ویتامین 6B : در ساخت انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین و دوپامین نقش داشته که این دو ماده برای ارتقاء ، هوشیاری و وضعیت روحی و روانی موثر هستند.

 

تمرین های تقویت حافظه

 

نمی دانم ، می دانید یا نه ، ولی مغز همه انسان ها شبیه ماهیچه های بدن وقتی که بیشتر به کار گرفته شوند و تمرینات بیشتری با انها انجام دهیم .

 

راندمان بهتری و بهتری خواهد داشت برای همین که بیشتر قهرمانان حافظه یا اساتید برتر حافظه روزانه زمانی برای تمرینات تقویت حافظه در نظر دارند .

 

قرار نیست تمرینات سنگینی برای تقویت حافظه ، انجام بدین مثلا حفظ 500 رقم از عدد پی ، نه همین که روزانه 30 یا 20 دقیقه  را برای تمرینات حافظه اختصاص بدین کافیه هستش

 

یک تمرین ساده برای تقویت حافظه ، پیدا کردن ارتباط بین مواردی که ظاهرا هیچ ارتباطی با هم ندارند ، لیستی از مواردی که به هم ربط ندارند را انتخاب کنید مثلا : شیر آتشنشانی با نهنگ عنبر و بعد آنها را به هم ربط بدین

 

می توانید تصور کنید که بالای یک نهنگ عنبر ، شیر آتشنشانی نصب شده و آب با فشار از اون طریق خارج میشه

 

تداعی یعنی خلاقیقت و خلاقیت همان چیزی که سبب تقویت حافظه می شود هر چه خلاقیت بیشتر شود حافظه نیز قدرتمند ظاهر خواهد شد .

فراموشی کمتر با سازماندهی بیشتر

 

یکی از اصل های ساده و مهم ، حافظه قوی سازماندهی می باشد یعنی اینکه هر چیزی در مکانی خاص قرار داده شود و هر چیزی متعلق به مکان و جای خاصی باشد .

 

مثلا اگر کلید یا سوئیچ ماشین  کنار در ورودی آویزان شود هیچ وقت گم نمی شود و یا زمانی برای پیدا کردنش هدر نمی رود ، حتی بعد از مدتی قرار دادن سوئیچ و برداشتن آن تبدیل به عادتی می شود  که نیاز نیست به آن فکر کنید بلکه فضای ذهنی بیشتر برای کارهای مهمتر فراهم می شود .

 

حتی همین مورد سازماندهی در تکنیک کاخ حافظه  نیز بسیار مهم است زیرا خیلی از افراد با همین سازماندهی اطلاعات از طریق روش کاخ حافظه می توانند هزاران قطعه اطلاعاتی در کاخ ذهنی قرار داده و به ترتیب و بصورت منظم به خاطر بیاورند.

 

فعالیت بدنی مناسب و حافظه

 

داشتن حافظه قدرتمند در شرایط استرس زا ، اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا بیشتر افراد در این شرایط نمی توانند به درستی از ذهنشان استفاده کنند.

 

ولی با ورزش می توان در این شرایط حساس و استرس آور ، کنترل بیشتری روی ذهن داشت و در نتیجه افرادی که ورزش می کنند در شرایط مسابقه  و رقابتی می توانند عملکرد خیلی بهتری نسبت به سایر افراد داشته باشند .

 

ورزش هوازی ، مثل دویدن یا دوچرخه سواری از جمله ورزش هایی است که سبب افزایش سرعت تصویرسازی ذهنی و حفظ موارد مختلف با استفاده از تکنیک های حافظه می شود .

خواب و جلوگیری از دست دادن حافظه

 

خواب اگرچند که اندک باشد ولی در چرخه یادگیری موثر است مثلا چرت کوتاه در وقت بعد ظهر می تواند سبب تقویت حافظه شود  طبق تحقیقاتی که انجام شده افرادی که در بعد ظهر چرت کوتاهی داشته اند .

 

توانایی یادگیری بیشتری داشتند نسبت به کسانی که خواب کوتاهی در بعد ظهر نداشتند .

 

به همین خاطر چرت روزانه جدی بگیرید .

خواب وقت تلف کردند نیست بلکه یکی از روش های تقویت حافظه است افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند در حقیقت دچار اشتباهات بیشتری می شوند و میزان فراموشی  بیشتر و درکشان کمتر می شود.

 

6 نکته جهت تقویت حافظه ؛ چند راهکار موثر و طلایی !

 

بخش پایانی

هر چه راجب  روش ها و تکنیک های حافظه بحث شود باز هم کم است  ، اگر شما هم مانند برخی از افراد همیشه دنبال روش هایی برای تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت هستید .

 

این روند پایان بدین فقط کافیست چند کلمه یا عدد روزانه با تکنیک های ارتباط سازی به هم مرتبط کنید و حفظ کنید این تمرین حافظه از تحقیقات بی پایان و بدون عمل بسیار مفید تر است .

 

کلی تمرین حافظه در دوره تقویت حافظه و تمرکز ، برایتان فراهم شده کافیست هر روز مدتی تمرین کنید تا طعم رشد و پیشرفت حس کنید.

 

نیکزاد گفت:
نکات مفیدی بود میخواستم بپرسم که من میتونم مثل شما ذهنم با یکسری تمرینات تقویت کنم و چه مدت زمان میخواد ؟؟؟؟
مریم روشندلی گفت:
سلام بسیار عالی. منم میخوام بیشتر عمل کنم تا اینکه فقط تحقیق کنم.

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب