به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

حافظه بلند مدت ؛ با این روش ها شکست ناپذیر شوید !

 

حافظه بلند مدت ؛ با این روش ها شکست ناپذیر شوید !

 

اول از همه این بگم که فراموشی به دلیل عدم کد گذاری درست اطلاعات در ذهن ، اتفاق می افتد. رابطه روشنی بین کد گذاری اطلاعات در حافظه بلند مدت از قبیل وقایع مختلف ، خاطرات گذشته ، تاریخ تولد ، سالگرد ازدواج  با  فراموشی وجود دارد هر چه احساسات پررنگ تر باشند احتمال بیشتری وجود دارد تا آنها را بخاطر بیاورید و برعکس هر چه احساسات ، تصاویر و معنی که وقایع برایتان دارند کم رنگ شوند مدت ماندگاری کمتر و احتمال فراموشی بیشتر می شود .

 

در بسیاری از مواقع فراموشی و یا  عدم توانایی بخاطر آوردن درست ممکن است مشکل ساز باشد ، وقتی که هفته آینده سالگرد ازدواج با همسر عزیزتان ، فراموشی شود .( شاید آخرین فراموشی سالگرد ازدواج باشد )

 

پس تا جایی که می توانید در زندگی منظم باشید و از سازماندهی اطلاعات استفاده کنید هر کاری را سروقت انجام دهید و تکنیک های حافظه را نیز فراموش نکنید تا شکست ناپذیر شوید.

حافظه بلند مدت چیست  ؟

 

حافظه بلند مدت یا Long-term memory  ) به مرحله آخر از حافظه گفته میشود که اطلاعات و داده ها برای مدت بیشتری در حافظه نگهداری می شوند.

 

برعکس حافظه کوتاه  مدت ، فقط می تواند به مدت 30 ثانیه داده ها را در ذهن نگهداری کند .

 

گفته میشه که ظرفیت حافظه بلند مدت به زبان ساده و روشن حدود 30 هزار گوشی با حافظه 30 گیگابایت هستش اما در حقیقت مغز ما خیلی پیچیده تر از محاسبات الگوهای کامپیوتری عمل می کند و نمیشه به راحتی طرز کارکرد این عضو پیچیده را ارزیابی کرد .

 

چطور حافظه بلند مدت تقویت کنیم ؟

 

برای تقویت حافظه بلند مدت ، روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که میتوانیم از این روش ها برای تقویت حافظه بلند مدت و کوتاه مدت بهره ببریم

 

  1. متمرکز باشید
  2. مطالعه و یادگیری منظم
  3. طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات
  4. تکنیکها یا روش های  تقویت حافظه
  5. تمرین روزانه
  6. تصویرسازی یا تجسم
  7. ارتباط مفاهیم جدید با قبلی
  8. تغییر سبک مطالعه و یادگیری
  9. اطلاعات سخت و دشوار

 

متمرکز باشید

 

توجه و تمرکز یکی از اصل های حافظه هستند و برای اینکه داده ها از حافظه کوتاه مدت بهتر و سریعتر به حافظه بلند مدت انتقال پیدا کنند باید سعی کنید به اطلاعات توجه کنید

 

یک تیرانداز برای اینکه روی هدفش متمرکز باشد قبل از هدف گیری ، با چند نفس عمیق ذهنش را آرام کرده و بعد از دیدن هدف آن را در ذهن تصور می کند و سپس شروع به تیراندازی می کند

 

شما هم می توانید قبل از مطالعه و خواندن کتاب ، چند نفس عمیق انجام بدین و سپس روی موارد مهم متن تمرکز کنید و سپس به جزئیات توجه کنید از کل به جز تا ذهنتان اطلاعات را سازماندهی کند .

 

در دنیای امروزی رها شدن از حواس پرتی تبدیل به چالشی بزرگ شده بخصوص که اگر در اطراف شما اتاقی پر از سر و صدا کودکان باشد یا صدای تلویزیون روی بالاترین حدش باشد .

 

بهتر است مکانی برای مطالعه انتخاب کنید تا میزان سر و صدا در کمترین اندازه اش باشد کتابخانه و یا مطالعه در زمانی که سکوت پابرجاست .

همچنین محافظ گوش از جمله مواردی که قهرمانان حافظه برای تمرکز بیشتر از ان استفاده می کردند .

مطالعه و یادگیری منظم

 

روند یادگیری و انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت شبیه دو ماراتن است پس اون با دو سرعتی ، مقایسه نکنید پس برای اینکه در دو ماراتن موفقیت شوید کافیه که انرژی و زمان در طول روز به درستی تقسیم کنید.

 

داشتن زمان مطالعه خیلی طولانی انرژی و زمان زیادی خواهد گرفت و میزان کیفیت مطالعه به شدت کم می شود پس مطالب زیاد در چند جلسه تقسیم کنید ، حتی بعضی از افراد در مطالعه یا یادگیری انرژی روزانه مد نظر قرار می دهند نه زمان ، چون که بسیاری از اوقات زمان کافی داریم ولی انرژی برای مطالعه نمانده تا مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند  منتقل کنیم پس در طول روز به میزان انرژی ذهنی بسیار توجه کنید .

 

طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات

 

محققان دریافته اند که داده ها در حافظه ما در دسته های مختلفی طبقه بندی یا سازماندهی می شوند به همین خاطر یادآوری یکسری اطلاعات در ذهن به راحتی صورت می گیرد چون به درستی سازماندهی شده اند

 

مثلا یادآوری افرادی که قد بلند یا اعضای یک خانواده ، بخاطر اینکه به درستی سازماندهی شده اند قابل یادآوری هستند.

تکنیکها یا روش های تقویت حافظه

 

بعضی از دانشجویان یا دانش آموزانی که با روش های یا تکنیک های حافظه آشنا هستند اغلب موارد از آنها استفاده می کنند چون واقعا نتیجه می دهند و با کمترین تلاش قابل اجرا هستند.

 

تکنیک کاخ ذهنی یا تکنیک کاخ حافظه

تصویرسازی طنز و مثبت ، مطالب

ارتباط سازی با داستان

قافیه سازی اطلاعات

سیستم های اعداد

روی میخ برای مطالب مختلف

همین موارد برای انتقال اطلاعات به حافظه بلند موثر هستند .

 

تمرین روزانه

 

برای چند برابر کردن قدرت حافظه باید تمرین کنید ، سعی کنید اطلاعات مختلف با روش های متنوع کدگذاری کنید .

 

حداقل روزانه حدود 15 تا 20 زمان برای تمرین در نظر گرفته و با متد های مختلفی که در بخش قبلی مطرح کردم یکسری از مطالب درسی ، کلمات و یا اعداد بخاطربسپارید و چند روز بعد از خودتان تست بگیرید و نتیجه گیری کنید که کدام روش برای شما موثرتر بوده و می توانید در مطالعه و یادگیری ازش استفاده کنید .

 

تصویرسازی ذهنی یا تجسم

 

خیلی از افراد از تجسم و تصویرسازی مطالب ، نتیجه گرفته اند چرا بخاطر اینکه ذهن انسان تصاویر ذهنی که خودش ایجاد کرده است را بهتر در ذهن ذخیره می کند .

 

خیلی از مطالب درسی دارای تصویر ، نمودار یا عکس های گرافیکی هستند که می توانید خیلی بهتر از جملات در ذهن نگهداری شوند حتی اگر مطالبی تصویری نداشتند میتوانید در حاشیه صفحه خودتان تصویری مرتبط برایش طراحی یا نقاشی کنید .

 

مطالب مرتبط : روش های صحیح مطالعه برای دانش آموزان + 9 نکته هوشمندانه

 

آقای متیویر که تجربه زیادی در هنر حافظه دارد بسیاری از خلاصه نویسی هایش بصورت نقاشی هستند یعنی بجای خلاصه نویسی یک مطالب در صفحه یک نقاشی بزرگ در صفحه طراحی می کند که فقط برای خودش قابل درک است شما هم می توانید از چنین تکنیکی بهره ببرید .

 

ارتباط مفاهیم جدید با قبلی

 

چطور میشه اطلاعات و مفاهیم جدید به مفاهیم قبلی مرتبط کرد ، به طور مثال قبلا مطالعه کردید که میتوکندری یک نیروگاه انرژی است و تصویری که برای میتوکندری انتخاب کردید موتور سیکلت که به نیروگاه برق متصل و سپس مطلب جدید تلاکوئید هستش می تونید تصور کنید که موتور سیکلت در حال تیله بازی است تیله بازی تصویر ذهنی تلاکوئید می باشد.

 

و یا اینکه می توانید حرف ت در میتوکندری یا تیلاکئید تشدید دار بخوانید تا از نظر تلفظی به مرتبط شوند و در ذهن بیشتر بمانند .

 

تغییر سبک مطالعه و یادگیری

 

یکی دیگه از روش های موثر برای افزایش ماندگاری مطالب اینکه بعضی وقت ها سبک مطالعه تغییر بدین ، چطور مثلا بجای تصویرسازی مطالب از فلش کارت استفاده کنید یا اینکه خلاصه نویسی به سبک جدید انجام بدین

 

زمان مطالعه تغییر دهید اگر صبح مطالعه می کردید امروز برای تنوع عصر مطالعه کنید هرچیزی که برایتان تکراری شده تغییر بدهید و سعی کنید این روز متفاوت عمل کنید .

 

اطلاعات سخت و دشوار

 

 

برای تقویت حافظه اول روی اطلاعات دشوار و سخت بیشتر تمرکز کنید  این خودش یک جور تمرین برای تقویت حافظه است .

 

محققان به این نتیجه رسیدند که یادآوری مطالب میانی سخت تر از مطالب اول و آخر مطالعه است پس سعی کنید وقت بیشتری روی این مطالب صرف کنید .

 

اطلاعات دشوار معمولا نیاز دارند که بهتر سازماندهی شوند به همین خاطر روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه یکی از تکنیک هایی است که میتواند در حفظ مطالب دشوار بهتون کمک کنه ، خیلی از افراد با همین مواردی حفظ می کنند که با حافظه معمول کاری غیر ممکن است

 

مثلا حفظ 4000 عدد باینری، یعنی اعدادی که فقط از صفر و یک تشکیل شده اند به این صورت 000010001110101010100000111011101

 

حفظ 33 رقم باینری کاری خیلی مشکلی ولی قابل انجام هستش ولی آیا می توانید چند صد رقم باینری حفظ کنید نه چون برای حفظ مطالب دشوار باید از تکنیک و روش استفاده کرد تفاوت افراد باهوش و معمولی در استفاده از تکنیک ها و ترفند های حافظه است .

 

مطالب مرتبط : راز عجیب حفظ اعداد طولانی با سیستم های حافظه

 

تلاش هوشمندانه همان چیزی است که در یادگیری و مطالعه برگ برنده شما خواهد بود .

 

جمع بندی و سخن آخر

 

تقویت حافظه بلند مدت ، انجام شدنی است ولی به شرطی که سبک زندگی با این روش ها تغییر دهید زیرا اگر چند روز این موارد استفاده کنید ولی رهایش کنید هیچ نتیجه ای برایتان نخواهد داشت

تقویت حافظه بلند مدت شبیه دو ماراتن است  نیاز به مدیریت انرژی و زمان خواهد داشت .

مریم گفت:
تغییر سبک زندگی باعث افزلیش خلاقیت و تقویت حافظه میشه. من خودم چند وقته با دست مخالفم مسواک میزنم و غذا میخورم و موهامو شونه میکنم. پیاز و سیب زمینی رو هم با دست مخالف پوست میگنم، ولی 4 ساعت طول میکشه
    مدیریت گفت:
    با سلام خیلی ممنون از نظرتون ، انجام این تکنیک ها به سبک کتاب خرده عادت های استفان گاییز میتونه خیلی مفید باشه

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب