به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تکنیک کاخ ذهنی روش شگفت انگیز برای تقویت حافظه

تکنیک کاخ ذهنی روش شگفت انگیز برای تقویت حافظه

تکنیک کاخ ذهنی

 

 

تکنیک کاخ ذهنی یا تکنیک کاخ حافظه (شیوه لوکی ) روشی بسیار جذاب و حیرت انگیز برای تقویت حافظه است و میتواند یکی از تکنیک های متفاوت برای حفظ مطالب باشد درست شبیه کاخ حافظه (کاخ ذهنی )  سریال تلویزیونی شرلوک که میتوانست مطالب زیادی حفظ کند .

 

شاید بعضی اوقات شما هم مثل من به کسانی که حافظه های قدرتمند داشتند حسودی می کردید ، افرادی که با کمترین تلاش چیزهای زیادی حفظ می کردند ، مثل اینکه به راحتی آب خوردن هر مطلبی را می توانستند حفظ کنند  و بخاطر آورند و حتی می گفتند که حافظه تصویری دارند که همانند دوربین عکاسی عمل کرده و می توانند تصویر هر مطلبی را حفظ کنند ، در ادامه در این مورد خواهم پرداخت .

 

قهرمانان حافظه جهان و کاخ ذهنی (کاخ حافظه )

 

  • اوبرایان دومینیک قهرمان 8 دوره مسابقات جهانی حافظه
  • جاشوا فوئر قهرمان 1 دوره مسابقات حافظه آمریکا
  • سایمون رینهارد قهرمان 2 دوره مسابقات ابر حافظه

 

اوبرایان دومینیک قهرمان 8 دوره مسابقات جهانی حافظه

 

ابریان دومینیک در حقیقت یک دانش آموز خیلی ضعیف بود که در کلاس معمولا پایین ترین نمره را می گرفت و خیلی در یادگیری و حفظ مطالب درسی مشکل داشت ( ولی ابریان دومینیک اعتقاد دارد که حافظه او معمولی و در حد متوسط است ) حتی یکی از معلمان دومینیک می گفت که این دانش آموز در دوران تحصیل حافظه به شدت ضعیف داشته و فقط می توانست یک فرد رویا پرداز باشد .

 

ابرایان دومینیک در دوران تحصیلات هیچ وقت حافظه قوی نداشت چون هنوز با تکنیک های حافظه آشنا نشده بود که بعد از درس خواندن و زمانی که در یک کارگاه کار می کرد به صورت اتفاقی با یک برنامه تلویزیونی با تکنیک های حافظه آشنا شد ، درست زمانی که فکر می کرد هیچ وقت نمی تواند حافظه قوی داشته باشد او با رازی شگفت انگیز آشنا شد و در حقیقت سرنوشت او تغییر کرد .

 

بعد از اینکه  دومینیک با تکنیک های حافظه آشنا شد با تمرین و ممارست توانست حافظه قدرتمند را پرورش دهد و بعد از کلی تمرین توانست 6 بسته کارت 52 تایی که مجموعا می شود 312 کارت را با یک مرتبه دیدن بخاطر بسپارد ، واقعا شگفت انگیزه مگه نه 

 

بعد از این دوره او توانست قهرمان 8 دوره مسابقات جهانی حافظه شود در حالی که در گذشته قبل از آشنایی با تکنیک کاخ ذهنی یا تکنیک کاخ حافظه  و تکنیک هایی که وابسته به آن هستند فقط دانش آموزی خیال پرداز بود .

 

یکی از رکورد های حافظه دومینیک در حفظ 52 کارت ، حفظ 52 کارت بازی در 41 ثانیه هستش .

 

   جاشوا فوئر قهرمان 1 دوره مسابقات حافظه آمریکا

 

جاشوا فوئر خبرنگاری که قرار نبود قهرمان حافظه آمریکا شود ولی قهرمان حافظه آمریکا شد و فقط قرار بود که به عنوان خبرنگار مقاله ای جذاب درباره مسابقات جهانی حافظه بنویسد که که روند داستان اون تغییر کرد .

 

در ابتدا او برای اینکه اطلاعات بیشتری از این مسابقات جمع آوری کند به سراغ یکی از شرکت کننده که اد کوک باشد رفت ( در ادامه و آشنایی بیشتر اد کوک مربی او شد و در حقیقت چیزهایی بسیاری را درباره تکنیک های تقویت حافظه به او  یاد داد )

 

جاشوا فوئر بیشتر زمان خود را صرف تعلیم حافظه خود و همچنین تحقیق بیشتر روی تکنیک های حافظه کرد که چگونه عمل می کنند و چرا گاهی اوقات جواب نمی دهند .

 

رکورد های حافظه جاشوا فوئر در مسابقات حافظه

 

120 عدد تصادفی در 5 دقیقه

138 عدد باینری در 5 دقیقه

494  کارت در 60 دقیقه

100 کلمه تصادفی در 15 دقیقه

حفظ 52 عدد کارت در 85 ثانیه

380 عدد تصادفی در 60 دقیقه

795 عدد باینری در 30 دقیقه

 

 

همچنین جاشوا فوئر در مسابقات جهانی حافظه  در سال 2006 نیز نفر 13 شد .

 

حتما بخوانید راه های تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

 

سایمون رینهارد قهرمان 2 دوره مسابقات ابر حافظه

 

سایمون رینهارد هیچ وقت قهرمان مسابقات جهانی حافظه نشده ولی دو بار در این دوره مسابقات دوم شده و سه بار سوم شده و یک بار هم چهارم

 

یکی از نخستین مسابقاتی که سایمون رینهارد در آنها شرکت کرد ، در واقع یک مسابقه در کشور آلمان بود که از 10 شرکت کننده سایمون نفر 5 شد و یکی از رکورد های حافظه او در قسمت حفظ 52 کارت بازی در 60 ثانیه فقط حفظ 46 کارت بود .

 

 

در ادامه سایمون رینهارد با انجام تمرینات بیشتر به یک قهرمان بدون رقیب تبدیل شد که می توانست با آرامش خاص خود هر رقیبی را شکست دهد به خصوص در رقابت های ابر حافظه ها که دو شرکت کننده رو بروی هم به رقابت می پردازند و در نتیجه استرس به شدت زیاد می شود ، فقط کسی می تواند پیروز شود که بتواند بر استرس خود غلبه کند .

 

 

 بعضی رکورد های سایمون در رقابت های ابر حافظه ها که از 16 شرکت کننده تشکیل می شود .

 

حفظ 27 اسم و چهره در 60 ثانیه

حفظ 80 عدد تصادفی در 26 ثانیه

حفظ 48 کلمه تصادفی در 60 ثانیه

 

نکته مهم

تمام کسانی که می توانند تعداد بیشماری از اطلاعات را بخاطربسپارند از تکنیک کاخ ذهنی یا حافظه ( قصر ذهن ) استفاده می کنند ، حتی الکس مولن قهرمان آمریکایی می گوید چند سال قبل از اینکه تکنیک های حافظه یادگرفته و رکورد های جهانی به ثبت برسانم به من می گفتید که  می توانم 52 عدد کارت را  در 21 ثانیه حفظ کنم قطعا فکر می کردم که شما دیوانه هستید ، چون این کار برای من غیر ممکن بود همچنین او اضافه می کند که حافظه ای متوسط دارد ، درست شبیه حرفی که اد کوک نابغه حافظه انگلستانی به جاشوا فوئر گفت ، در نتیجه داشتن حافظه  قوی با استفاده از تکنیک های حافظه امکان پذیر است .

 

حافظه تصویری انسان

 

آیا فکر می کنید که افراد تیز هوش حافظه تصویری شبیه دوربین عکاسی دارند پس کاملا در اشتباه هستید ، در حقیقت تمام افرادی که حافظه تصویری قوی دارند هیچ وقت نمی توانند همانند دوربین عکاسی عمل کنند بلکه تصاویر ذهنی در حافظه انسان به صورت قطعه قطعه یا پازل ثبت می شوند و همچنین چیزهایی مختلفی سبب می شوند این پازل با جزئیات بیشتری تشکیل شود .

 

 

سایمون رینهارد یکی از کسانی که حافظه تصویری عالی دارد ( سایمون رینهارد می تواند 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه حفظ کند کاری که کمتر کسی می تواند انجام دهد و همچنین رکورد دار  حفظ 300  کلمه تصادفی در 15 دقیقه می باشد )  می گوید ، من حافظه تصویری بصورتی که دیگران فکر می کنند ندارم .

 

 

چطور تصاویر در حافظه تصویری ما ذخیره می شوند ؟

 

وقتی تصویری را مشاهده می کنیم و سپس سعی می کنیم با تصویرسازی ذهنی در ذهن خود آن را تخیل کنیم ، در حقیقت کم کم تکه هایی از آن تصویر را تجسم می کنیم و در گام بعدی آن تکه های تصویر ذهنی کنار هم قرار گرفته و تصویری نسبتا کامل داریم .

 

 

کدام تصاویر جزئیات بیشتری دارند ؟

 

تصاویر ذهنی جزئیات بیشتری دارند که داری نکات چشمگیر ، رنگ ، نقش و علامت خاص ووو باشد ، در مرحله بعدی ذهن می تواند با استفاده از این نشانه ها تصویر ذهنی را سریعتر و با جزئیات بیشتری بازسازی کند .

 

مثلا چهره شخصی زیبا بوده ولی فقط بینی درشت تر از حالت معمول دارند این نشانه بینی برجسته بوده و می توان اولین نشانه برای بازسازی چهره شخص باشد و بعد از این نشانه تکه های ذهنی بعدی چهره کنار هم قرار می گیرند.

 

نتیجه گیری : پس به این نتیجه رسیدیدم که حافظه تصویری شبیه دوربین عکاسی وجود ندارد بلکه تصاویر ذهنی بصورت تکه های پازل با توجه به میزان نشانه های برجسته بر روی تصویر کنار هم قرار می گیرند و تصویر کامل می شود .

نخستین کاخ ذهنی یا کاخ حافظه

 

گفته می شود که تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه و هر اسمی که بعضیا روی این روش می گذارند در زمان یونانیان ابداع شده است و همچنین سخنرانان رومی نیز برای حفظ متن های سخنرانی از این تکنیک کاخ ذهنی یا حافظه استفاده می کردند و دانشمندانی که در قرون وسطی بوده اند نیز بیشتر کتاب های خود را با این تکنیک حفظ می کردند ( روش حیرت انگیزی کل کتاب های خودشون حفظ می کردند )

 

 

حتما فکر می کنید که چرا چیزی از این روش نشنیده اید ؟ حتی خودم خیلی تعجب کردم ( چون یکسری از افراد میخوان این روش ها با قیمت خیلی گرون بفروشند دیگه )

 

در گذشته افراد اهداف متفاوتی داشتند یکی از اهدافشون این بوده که ذهنی منظم و آموزش دیده باشند و روی تقویت کردن ذهنشون سرمایه گذاری کنند ( مهمترین سرمایه ما زمان هست هوشیار باشید که روی چه کاری آن را صرف می کنید ) بر عکس امروزه با پیشرفت تکنولوژی ما داریم دستی دستی حافظه و تمرکز خودمون از بین می بریم قدم به قدم ....

 

اولین شخصی که از تکنیک کاخ ذهنی استفاده کرد یک شاعر بود که اسمش سایمونیدس بود ( روش بخاطر سپاری اسم سایمون + دیس برنج )  که همیشه برای گرم کردن مجلس شعر ناب بیان می کرد .

 

یه روزی وقتی وارد  مکانی میشه و بعد شعرهایی که باید بگه میگه و سریع خارج میشه بیرون ناگهانی سقف اون مکان میاد پایین و حضار  از بین می روند در حقیقت طوری از بین می روند که قابل شناسایی نیستند .

 

آقای شاعر فکر می کنه که بتونه به غیر از گرم کردن مجلس   کمکی بکنه بعد چشمانش می بنده و تصویر ذهنی مکانی که در اونجا شعر گفته بازسازی می کنه و به طرز شگفت آوری میتونه بگه که کدوم شخص در چه مکانی قرار داشته و به این صورت یه کمک بزرگ میکنه و تکنیک کاخ حافظه  یا ذهنی اینطوری پایه گذاری میشه

 

در حقیقت هر چند ما در حفظ اسامی ، کلمات  ، اعداد و هر چیز دیگر افتضاح افتضاح باشیم ولی در حفظ و یادآوری مکان های مختلف و تصویرسازی ذهنی خوب هستیم

 

این میتواند نقطه قوت ما برای تقویت حافظه و تمرکز باشد کاری که قهرمانان حافظه جهان از آن استفاده کردند و حتی کاری که قهرمان جدید از کره شمالی انجام داد و 4600 عدد در 60 دقیقه حفظ کرد و حتی باعث تعجب داوران بازی شد چون هیچ کس فکر نمی کرد که کسی بتواند چنین رکوردی ثبت کند.

 

بله ذهن انسان می تواند با انجام تکنیک های تقویت حافظه و تمرکز کارهای شگفت انگیز انجام دهد .

تقویت حافظه تصویری  

 

شما در هر سنی که باشید و هر شغلی که داشته باشید حافظه یک بخش خیلی مهم از زندگی شماست و در حقیقت کسی که حافظه ضعیفی دارد ، لذت کمتری از زندگی خود خواهد برد .

 

برای اینکه حافظه خود را تقویت کنیم نیاز هست حافظه تصویری را تقویت کنیم ، بخاطر اینکه زبان ذهن انسان تصویر می باشد و مهمترین قسمت حافظه ما ، حافظه تصویری می باشد و در تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه می تواند با تقویت حافظه تصویری عملکرد خیلی بهتری داشت .

 

 

5 قلاب تقویت کننده حافظه تصویری

  • حس لامسه
  • حس دیداری
  • حس شنوایی
  • حس چشایی
  • حس بویایی

 

زمانی که میخواهیم چیزی را با تصویرسازی ذهنی بخاطر بسپاریم بهتر است از 5 قلاب بالا استفاده کنید چون با استفاده از این قلاب ها می توانید اطلاعاتی که لازم دارید سریعتر و با جزئیات بیشتر از اقیانوس اطلاعات مشابه و متفاوت بالا بکشید .

 

 

 

5 اصل مهم در تصویرسازی ذهنی

 

 

زنده کردن تصاویر ذهنی

زمانی که چیزی را تصور می کنید اگر بصورت تصویری زنده  و دارای حرکت باشد نسبت به تصاویر ثابت بهتر و بیشتر در ذهن می ماند .

مثلا وقتی من  در حال حفظ 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه هستم اگر  کلمه ببر را حفظ کنم ترجیح میدهم تصویر ذهنی آن دارای حرکت باشد و عملی انجام دهد مثلا پرش یا باز کردن دهان ....

 

 

کمی استفاده از چاشنی طنز

اگر که در هنگام تصویرسازی ذهنی از طنز استفاده کنید ماندگاری مطالب در ذهن بیشتر می شود ، درست شبیه سریال های طنزی که بیشتر سکانس های طنز و خنده دار آن در حافظه بیشتر ما حک شده و حتی با یادآوری آن زیر لب می خندیم در کل باعث ایجاد حس مثبت و بهتری می شوند.

 

برای اینکه در استفاده از طنز حرفه ای شوید بهتون پیشنهاد می کنم از طنز های تلویزیونی  برای ساختن تصاویر ذهنی طنز استفاده کنید .

 

منحصر به فرد کنید

 

اگر تصویر ذهنی ما منحصر به فرد باشند یعنی از نظر رنگ ، شکل و اندازه متفاوت باشند آن تصویر ذهنی بصورت یک موضوع منحصر به فرد در ذهن ذخیره می شود .

 

به طور مثال اگر اتفاق یا خاطره که ما داریم متفاوت و منحصر به فرد باشد تا اخر عمر در ذهن می ماند به طور مثال گرفتن پنالتی کریس رونالدو در جام جهانی توسط علیرضا بیرانوند خودش میتونه یه خاطره منحصر به فرد باشه که متفاوت و خاص هستش

 

درشت نمایی

اگر تصاویر ذهنی شما بزرگ باشند و اندازه بیشتر از حالت معمول خود داشته باشند این عامل خودش سبب ماندگار شدن تصویر در حافظه می شود .

 

به طور مثال وقتی میخوام کلمه سنجاقک بخاطر بسپارم با تصویرسازی ذهنی تصور می کنم که سنجاقک به اندازه یه هلی کوپتر هستش و در حال شکار مردمی است که در خیابان هستند ، درست شبیه دایناسورهای پرنده

 

با این کار هم تصویر ذهنی بزرگتر از حالت معمول است و هم از نظر کاری که انجام می دهد شبیه دایناسور های پرنده است البته در فیلم های تخیلی که همه دیدند به این تکنیک ها راز های تقویت حافظه میگند که کسی به شما نگفته است .

 

 

اغراق در تصور ذهنی

 

زمانی که می خواهید در تصاویر ذهنی اغراق کردن اعمال کنید دو فاکتور در نظر داشته باشید .

 

  1. اغراق در ویژگی های آن
  2. اغراق در تعداد بیشمار

 

مثلا اگر تصور کنید که زنبور ها به شما حمله کردند ، تعداد آنها انقدر زیاد تصور کنید که شبیه ابرها  جلو خورشید را گرفته و سبب تاریکی می شوند .

 

و یا اگر دوست دارید می توانید کمی از تخیلات فیلم های تخیلی برای اغراق در ویژگی بهره ببرید .

5 گام برای ساختن کاخ ذهنی

 

گام اول :مکان انتخابی برای تصور ذهنی راحت باشد

 همانطور که قبلا گفتم تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه روشی هستش که توسط یونانیان ابداع شد و تکنیکی که میتونه جهت تقویت حافظه استفاده شود ، روش کاخ ذهنی یا حافظه میتواند یک مکان تخیلی باشد و همچنین می تواند یک مکان واقعی باشد یعنی با هر کدام از این موارد بتوانید بهتر و راحتتر ارتباط برقرار کنید شما می توانید چنین مکانی داشته باشید .

 

به طور مثال منزل خودتون یا پدر و هر مکانی که آشنایی بیشتری با آن دارید می تواند به عنوان اولین کاخ ذهنی باشد ، در ضمن لازم نیست کاخ حافظه یا قصر ذهن شما بزرگ باشد حتی اگر کوچک باشد می تواند گام اول شما برای شروع از این تکنیک حیرت انگیز باشد .

 

گام دوم : وارد ذهن خود شوید

 

در این گام وارد ذهن خود شده و کاخ حافظه ( قصر یا کاخ ذهنی ) تصور کنید ، باید به ترتیب و مشخص شده وارد آن شوید ، تصور کنید که اگر خانه پدرتان کاخ انتخابی شما باشد ابتدا از دم در شروع کنید و قدم به قدم درست مانند آنکه در خانه راه می روید این کار را انجام دهید ، نباید از اتاق به اتاق دیگر بپرید ، راه بروید .

 

باید چندین دفعه با این روش وارد ذهن شده و این کار را تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود.

 

گام سوم : نقاط ذخیره سازی را مشخص کنید

 

برای اینکه بتوانید هر آن چه را که می خواهید بخاطربسپارید باید مناطقی از کاخ ذهنی یا حافظه خود برای ذخیره سازی اطلاعات مختلف تعیین کنید ، سعی کنید نقاطی که انتخاب می کنید مشخص و شبیه به هم نباشند .

 

بعضی از افراد در کنار کاخ ذهنی از مسیر ذهنی برای تقویت حافظه خود استفاده می کنند و در آن مکان های مشخص برای حفظ و یادآوری تعیین می کنند.

 

گام چهارم : رسم کاخ ذهنی یا قصر حافظه

 

در این مرحله سعی کنید یک رسم ساده و واضح از کاخ حافظه خود بکشید و همچنین بعد از کشیدن کاخ ذهنی از ابتدا تا انتها آن نیز نقاط مشخص شده را تعیین کنید و سپس با ذهن خود آن را تصور کنید تا بهتر در ذهن بماند و اگر اشکالی داشت آن را بهتر تصحیح کنید ، یادتان باشد کاخ ذهنی یا قصر حافظه می تواند مکان خیالی باشد ولی برای آن هم باید یک نقشه روی کاغذ داشته باشید .

 

 

گام پنجم : هر مکان تعیین شده را میخ کنید

 

در این مرحله برای اینکه مکان های مشخص شده از کاخ ذهنی یا به اصطلاح ایستگاه های حافظه بهتر در ذهن مشخص و متفاوت باشند بهتر است آنها را میخ کنید

 

یعنی با استفاده از اندازه ، رنگ ، بو وو ویژگیهای دیگر ایستگاه های ذهنی را متفاوت و خاص کنید زیرا با این کار زمانی که اطلاعات خاصی را به آن مکان متصل می کنید ارتباط بیشتری بین آنها ایجاد می شود ، مثلا اگر دم در ورودی شما رنگش قرمزه و میخواهید کلمه فیل را از لیستی از کلمات حفظ کنید تصور فیله به در ورودی میخوره و کل بدنش قرمز قرمز میشه

 

و یا اینکه تصور کنید در ورودی شما قبل از باز شدن هر چیزی اسکن میکنه و اگر خطری نداشت بعد اجازه ورود می دهد .

اجرا تکنیک کاخ ذهنی

 

بعد از اینکه به کاخ ذهنی خود مسلط شدید باید نکاتی را رعایت کنید .

 

  • برای شروع نکات زیادی را در هر ایستگاه قرار ندهید
  • مواردی را که می خواهید حفظ کنید به ترتیب در کاخ ذهنی خود از ابتدا به انتها قرار دهید
  • حتما یک متن سخنرانی با کاخ ذهنی ایجاد شده حفظ کنید
  • کلمات کلیدی متن را در هر ایستگاه ذهنی قرار دهید
  • سعی کنید از تصاویر ذهنی ساده در هر ایستگاه استفاده کنید

رقابت من با قهرمانان حافظه جهان

 

به نظر من هر کسی باید قهرمان زندگی خودش باشه و همیشه بهترین خودش باشه

 

زمانی که این تصمیم گرفتم که تکنیک های حافظه یادبگیرم سعی کردم وضعیت فعلی خودم بشناسم و تا جایی که ممکن است با انگیزه و صبور باشم و سعی کنم قدم به قدم به هدف های بزرگ خودم نزدیک بشم که برای من لذت بخش و رویایی هستند .

 

درسته که هنوز ابتدا این مسیر شگفت انگیز هستم ولی باید از مسیر رسیدن به هدف لذت ببرم و قدم به قدم این مسیر طی کنم .

 

کل لذت رسیدن به هدف سخت بودن و شکست هایی هست که باهاش روبرو می شویم ، یادتون باشه شکست سنگ بنا موفقیت است  در حقیقت  شکست میخواد نکاتی به ما آموزش بده

 

یکی از ایتم ها برای رقابت های حافظه حفظ 30 اسم و چهره هستش که شرکت کنند باید در بازه زمانی 60 ثانیه هر تعدادی که می تواند حفظ کند در این رقابت حافظه سایمون یکم شانس آورد و با اختلاف یک امتیاز پیروز شد در حالی از نظر تایم 11 ثانیه از من عقب بود.

 

 

 

رقابت بعدی حفظ 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه هستش که در این رقابت با پروفسور بوریس نیکلای کنراد مسابقه دادم که شانس من این قهرمان حافظه در آمادگی کامل کامل کامل بود و رقابت با نتیجه 50 به 41 به نفع قهرمان حافظه آلمانی تمام شد ، این حرف همیشه تکرار کنید شکست سنگ بنا موفقیت هست .

 

 

 

 رقابت بعدی حفظ 80 رقم در 60 ثانیه می باشد که در اینجا با قهرمان حافظه جهان از آمریکا به اسم الکس مولن به رقابت پرداختم که نتیجه خیلی .... جالب شد و 80 به 78 شکست شیرین تجربه کردم البته یه نگاهی به زمان بندازی زمان هم 11 ثانیه به 46 ثانیه هستش واقعا حفظ 80 رقم در 11 ثانیه کار دشواری میتونه باشه

 

 

 

این رقابت حفظ 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه می باشد مسابقه من با یک رقیب از کشور لیتوانی هستش که این دفعه به نفع با نتیجه 43 به 21 پیروز شدم خیلی شیرین بود چون از رکورد قبلی خودم عبور کردم (  مهمترین رقابت فرد برای رشد و پیشرفت با خودش است ) 

بعد از دوری از تمرینات ، یک رقابت با قهرمان 5 دوره مسابقات آمریکا داشتم ، نلسون دلیس کسی که قهرمان 5 دوره مسابقات آمریکا شده بود و عکس بالا نتیجه رقابت ،  در این ایتم رقابت کننده یک دقیقه زمان دارند تا 30 تصویر تصادفی با هر روشی که بهش مسلط هستند حفظ کنند و 4 دقیقه زمان برای یادآوری 30 تصویر دارند ؛ در این رقابت با وجود که چند هفته بخاطر قطعی و کندی اینترنت تمرینی نداشتم ولی باز هم موفق شدم 

 

 

یعنی 30 تصویر تصادفی در 16 ثانیه حفظ شدم و بخاطرسپردم سریعتر از قهرمان 5 دوره مسابقات آمریکا نلسون دلیس البته ایشون جای استاد من هستند چون خیلی از مطالب آموزشی ایشون استفاده کردم ایشون 30 تصویر تصادفی در 25 ثانیه حفظ شدند .

 

 

رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود   این نکته خیلی مهمی که باید تو ذهنت حک بشه

 

 

ممنون از نگاهتون با اشتراک مطالب با دوستانتون از ما حمایت کنید 

 

نظر یادتون نره ( منتظرم و دارم نگاه میکنما )

رضا گفت:
کاخ ذهنی تکنیک خیلی جالب و مفیدیه
نیما بهنود گفت:
سلام روش خیلی خوبیه من عاشق این روش شدم مثل کاخ حافظه شرلوک
    کاخ ذهنی گفت:
    بله روش کاخ ذهنی همون کاخ حافظه یا قصر حافظه هستش و روشی که در سریال شرلوک هلمز توسط شرلوک استفاده شد ، البته ابداع این روش به خیلی وقت پیش بر می گرده
A.arsalan گفت:
مقاله خیلی خوبی بود بخصوص درباره قهرمانان حافظه جهان و رقابت های خودتون در لیگ جهانی حافظه به عنوان یک ایرانی بهتون افتخار میکنم
تیرانداز گفت:
رقابت با پروفسور بوریس نیکلای کنراد خیلی جالب و خیلی هم سخته نمی دونم ایشون فکر کنم یکبار ایران اومدن و تو سخنرانی بودند بلیطش حدود یک یا 500 تومن بود فکر کنم چند سال پیش
Neon.££۵۴ گفت:
این مولن همون قهرمان جهانه ایول داداش خوب بهش نزدیک شدی 80 به 78 البته منم 11 رقم سریع حفظ میشم
    amirhosseinzangooiizadeh گفت:
    در اینکه توانایی آقای براهویی خوبه شکی نیست ولی الکس مولن 80 رقم رو تو 12 ثانیه حفظ کرده آقای براهویی 78 تا رو تو 46 ثانیه
      کامفر گفت:
      الان مثلا این حرف شما تعریف بود از یک مرد موفق ایرانی که بیشتر انرژی بگیره برای ادامه کارش یا ...
        سجاد حسنی گفت:
        78 رقم چیه منم میتونم زیر 20 ثاینه این تعداد حفظ کنم
          مدیریت گفت:
          با سلام و خسته نباشید ، بهتون تبریک میگم
سعید محمدی گفت:
وایییییییییییییییی غیر قابل تصوره ؟؟ آفرییییییییییییین
فرزاد عبدی گفت:
سلام
می‌بخشید برا حفظ کردن لغات زبان چجوری از این روش میشه استفاده کرد؟
به خصوص اگه اون لغت انتزاعی باشه؟
ممنون
    کاخ ذهنی گفت:
    کافیه برای اون لغت انتزاعی یک تصویر انتخاب کنیم که برای شما معنا بیشتری داره و یعنی قبل در محیط واقعی اون درک کردید با این روش به راحتی میتونید این گروه از لغات سریعتر و بهتر حفظ کنید
هستی گفت:
عالیه ، ممنونم استاد
    مدیریت گفت:
    مممممممنونم نظرات شما به من قوت قلب میده
life2021 گفت:
I read your article with Google, it seems to be very informative, because you have mentioned useful tips about improving memory and I got to know your site through Memory League
صدری خزا گفت:
عمدتا یکی از متدهای کاربردی همین تکنیک کاخ ذهنی شما یا قصر حافظه است که خیلیا دارن استفاده می کنند ولی لو نمیدن میگن ما ذاتا باهوش هستیم خخخخخخخخخخخخخخ
arsalan parviz گفت:
دوستام من مسخره میکردند که دارم از روش کاخ حافظه برای کتاب های مدرسه استفاده میکنم بعد وقتی تو کلاس انگلیسی حالشون گرفتم فهمیدن این کاخ حافظه چیه تو ایران سایتی مثل سایت شما پیدا نمیشه گل
    مدیریت گفت:
    ممنون ، نظر لطف شماست دوست عزیززز
لنگه کفش تنها گفت:
اگر این نتایجی که از به اصطلاح تکنیکای حافظه گرفتید واقعیه خییییلی خوبه من ندیدم کسی با حافظه تصویری اینهمه عدد و کلمه حفظ کنه هیشی حوصله نداره اخه مردم به زور درسشون میخونند اگر میشه به من هم یاد بدین من کلاس نهمم ایمیل هم هست اگر خاستید شماره تلفن هممیدم فقط کمک کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    مدیریت گفت:
    با سلام و وقت بخیر مطالب رایگان وب مطالعه کنید اگر هنوز نیاز به توضیحات و آموزش بیشتر دارید بهتون دوره تقویت حافظه و تمرکز پیشنهاد میکنم
یونس عارفی گفت:
واقعا قهرمان 5 دوره آمریکا بردی ؟؟ باورم نمیشه
    مدیریت گفت:
    با سلام ، همه میتونند اگر که در کنار آموزش ذهن ، تمرین هم داشته باشند
مریم روشندلی گفت:
سلام. خیلی خوشحالم که با سایت شما اشنا شدم، واقعا بادرم نمیشه که یه هموطن اینقدر موفق باشه و رکوردهای خیلی خوبی بزنه، واقعا بهتون تبریک میگم، منم خیلی علاقمندم به این مباحث، و الان مشتاقم که بقیه مطالب سایتتون رو مطالعه کنم. میدونم خیلی برام مفیده. خیلی تشکر میکنم از اطلاعاتی که در اختیار ما میزارید. از خداوند بزرگ براتون ارزوی سلامتی و موفقیت و خوشبختی میکنم.
    مدیریت گفت:
    خیلی ممنون ، من هم از خداوند بزرگ براتون ارزوی سلامتی و موفقیت و خوشبختی میکنم.
CNG گفت:
استاد سلام
برای کنکور و یا درس های عمومی حفظی که حجم خیلی زیادی دارند این روش جواب‌گو هستش ؟
    مدیریت گفت:
    با سلام به دوست عزیز ، بله بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی در کنار روش های دیگر ، از همین روش هم برای حفظ مطالب دشوار استفاده می کنند
اسکویی گفت:
درود واقعا حافظتون عالیه منم میخواستم میشه با خرید دوره اعداد سریع حفظ کنم ؟یعنی خیالم راحت باشه
    مدیریت گفت:
    بله با روش هایی که در دوره گفته شده می تونید اعداد سریعتر حفظ کنید ولی این بستگی به تمرینات روزانه شما هم داره
محمد گفت:
سلام وقت بخیر میخواستم ببینم نحوه پاکسازی کاخ های حافظه به چه صورته؟ اینکه میگن باید برگردی درون کاخ و اونا رو از اون مکان پاک کنی تا بتونی اطلاعات جدید استفاده کنی چجور اتفاق می افته؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، مطمئن ترین روش اینکه یه مدت به کاخ ذهنی مراجعه نکنید تا مطالب تا حدودی کم رنگ و فراموش شوند

    و یا اینکه تصاویر جدید جایگزین تصاویر گذشته کنید مثلا اگر در ایستگاه اول تصویر ذهنی یه پرنده است می تونید تصویر جدید جایگزین کنید که در ایستگاه اول قرار داره و چند بار تصورش کنید
نیکا کرمی گفت:
از دوره‌ی شما استفاده کردم و تاثیرش واقعاً شگفت‌انگیز بودبخصوص بخش کاخ ذهنی تغییر قابل توجهی در توانایی یادگیری و حفظ داشتم افتخار می‌کنم که شرکت کننده‌ی این دوره بودم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، ممنون ازتون سعی میکنم با قدرت ادامه بدم
parham گفت:
من از دوره یادگیری دو ماه پیش خریدم و سعی میکنم از کاخ ذهنی تو دوره همراه با تخیلم استفاده کنم برام خیلی جالب و موثر بوده میخوام بخشی از کاخ ذهنیم توصیف کنم و نظرتون میخواستم که چطور؟
گروه آسمان
پله های دروازه بهشت
خیابان ابری ابری
درگاه ابری
آبشار به زمین
مسیر ورودی جنگل
مسیر شنی سنگی به هرم
هرم پلکانی سمت بالا
چهار طرف هرم
فروریختن هرم به داخل تونل
قصر آب بیگانه
دروازه استاندارد به بعد برف
ابعاد برف به درب پوشیده از برف
هزارتوی عظیم صفحه مغناطیسی
مسیر تقلب نانوها.
درب اتاق سمی سبز
به راه درب بزرگ ماسک گاز
آزمایشگاه کوچک علمی
قطار ابعاد فضایی
سکوی نهایی گدازه ها
راه پله سبک + سکو
حلقه آسانسور جانبی هاله
گرانش عمودی به سیاهچاله
دروازه بعدی به مریخ
خرابه های مریخ با طوفان شن
دام در مرکز انرژی بیگانه
تاب خوردن بیگانه به لانه موش های غول پیکر
داخل روده موش 10 فوت.
با سوزن، مثانه موش‌ها را ترک می‌کند
رها شدن از مکان های بدتر
به عنوان موش پادشاه به موش تاج و تخت حمل می شود
تله پورت از تخت موش به کشتی بیگانگان
کلیک کردن روی دکمه قرمز چون همه چیز بوم است.
راه رفتن روی پله های آب نبات خرد شده.
جارو شدن به بهشت ​​نپتون
بازی در اتاق نپیس
به عنوان قهرمان وارد بازی می شود.

تخیل من خوبه یا نه ؟؟؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، به نظر من که فوقالعاده است ، البته اگر از کاخ ذهنی با بیش از 1500 ایستگاه ذهنی به عنوان بخش اصلی استفاده کنید و بقیه موارد تخیلی برای ارتباط بین اونا باشه
mir-sadra گفت:
سلام از تصویرسازی ذهنی چجوری برای حفظ کلمات و اصطلاحات زبان استفاده کنم؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، برای حفظ این موارد اگر کلمه دارای تصویر باشه خب به راحتی به تصویر ذهنی تبدیلش میکنید اما اگر کمی پیچیده بود به چند بخش تقسیمش کرده و بعد به تصویر ذهنی تبدیلش میکنید مثلا لغت imagine در نظر بگیرید با تلفظ ایماجین
    کد رمزی ایمان جن تصور کرد تمام
    تلفظ اون لغت با معنیش مرتبط میکنیم و سپس یه فردی که اسمش ایمان باشه تصور میکنیم که چه کاری انجام میده و سپس به ایستگاه کاخ ذهنی ارتباط میدیم که احتمال فراموشی به حداقل برسه موفق باشید
سحر گفت:
من دانشجو پزشکیم دوره تون عالیه بود و بنظر اون بخش اسرار تغییرات مثبت خودش میتونه یک کتاب انگیزشی باشه ببخشیثد میتونم این دوره به مادرم نشون بدم البته میدونم که برای این دوره زحمت بسیاری کشیدید چون به یادگیری اینا علاقه دارند
    مدیریت گفت:
    سلام ممنون ، چون که بهشت زیر پای مادران است بله میتونید موفق باشید
faanimesh گفت:
سلام واتس اپم مشکل داشت وصل نمیشد گفتم سلسله سوالاتم راجب دوره یادگیری سریع کاخ ذهنی و مطالب دیگه اینجا ازتون بپرسم تفاوت‌های کلیدی بین کاخ حافظه و روش‌های معمول یادگیری میخواستم توضیح بدید چون هم برای من و هرکسی که این روش دوست داره خیلی مهمه
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر دوست عزیز

    استفاده از تصاویر ذهنی و مکان‌ها:
    کاخ حافظه از تصاویر ذهنی و ارتباطات مکانی استفاده می‌کند. در حالی که در روش‌های معمول یادگیری، اطلاعات به صورت خطی و معمولاً بدون ارتباط با مکان‌ها ذخیره می‌شوند. این تصاویر ذهنی و ارتباطات مکانی در کاخ حافظه به یادآوری و فهم بهتر اطلاعات کمک می‌کنند.

    ویژگی‌های بصری و تجسمی:
    کاخ حافظه از ویژگی‌های بصری و تجسمی در تصاویر ذهنی استفاده می‌کند تا اطلاعات را به نمایندگی از تصاویر قابل تصور در ذهن ذخیره کند. در حالی که روش‌های معمول یادگیری ممکن است بر اساس متن یا شرح خطی از اطلاعات اعتماد کنند.

    ارتباطات مکانی و تصاویر ذهنی:
    در کاخ حافظه، ارتباطات مکانی باعث می‌شوند تا هر مکان خاص در ذهن نماینده‌ای از اطلاعات باشد و تصاویر ذهنی با مکان‌ها مرتبط شوند. در روش‌های معمول یادگیری، اینگونه ارتباطات و تصاویر مکانی معمولاً وجود ندارند.

    مشارکت احساسی:
    کاخ حافظه با استفاده از تصاویر ذهنی، مکان‌ها و جزئیات واقعی ترتیب بخشی به اطلاعات می‌دهد که ممکن است احساساتی و جذابیتی داشته باشد. در مقابل، روش‌های معمول یادگیری ممکن است خشک و غیرجذاب به نظر برسند.

    یادآوری فعال تر:
    استفاده از تصاویر ذهنی و ارتباطات مکانی در کاخ حافظه باعث می‌شود یادآوری اطلاعات فعال‌تر و مؤثرتری را ایجاد کند. در روش‌های معمول یادگیری، این نوع یادآوری ممکن است کمتر اتفاق بیافتد.

    تاثیر بر حافظه بلندمدت:
    کاخ حافظه با ترکیب تصاویر ذهنی، مکان‌ها و ارتباطات مکانی به حافظه بلندمدت کمک می‌کند. در مقابل، روش‌های معمول یادگیری ممکن است تا حدی محدود به حافظه کوتاه‌مدت تکیه داشته باشند.

    فعالیت چندحسی:
    استفاده از تصاویر بصری و ارتباطات مکانی در کاخ حافظه به یادآوری اطلاعات از طریق چند حس، به ویژه بصری، کمک می‌کند. این در حالی است که روش‌های معمول یادگیری به طور اصولی از حس بصری کمتر بهره‌برداری می‌کنند.

    به طور کلی، کاخ حافظه با ترکیب تصاویر ذهنی، ارتباطات مکانی و جزئیات واقعی به فرد کمک می‌کند اطلاعات را به نحوی منظم و تاثیرگذار در ذهن ذخیره کرده و بهتر یاد بگیرد. این تفاوت‌ها با روش‌های معمول یادگیری که به طور عمده از خواندن متن یا شرح خطی تشکیل شده‌اند، تفاوت مشخصی دارند.
امیرعلی گفت:
سلام آقای براهوئی عزیز من میخاستم که بدونم طَی چه مدتی شما تونستی با تمرین کاخ حافظه،حافظه تونن رو تقویت بکنین و به اینجا برسین میشه با روزی نیم ساعت تمرین به این حد رسید چون تمام تمرینات دوره تون انجام دادم و نکات آموزشی رو هم بلدم الان حدود دو هفته است که با قدرت تمرین میکنم

    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، طبق تحقیقات صورت گرفته 8 هفته تمرین میتونه بهترین بازه زمانی برای رسیدن به نقطه تغییر باشه برای من حدود 6 تا 8 ماه طول کشید ، سعی کنید بجای اینکه تمام تمرینات در یک روز انجام دهید ، برنامه ای داشته باشید که بتوانید حداقل به مدت 8 هفته به طور مداوم روزی یک ساعت تمرین کنید تا اون تغییر حس کنید و ذهنتون کاملا به روش کاخ ذهنی عادت کنه

    و هر چه مدت بیشتری تمرین کنید در سرعت و دقت بهتر و بهتر خواهید شد

    موفق باشید
LILAGOON گفت:
سلام من از کاخ ذهنی تو دورهتون برای حفظ مطالب درسی استفاده کردم خوب بود فقط بعضی وقت که از یک کاخ ذهنی برای یکسری مطالب استفاده میکنم باهم قاطی میشن بنظرتون من برای مطالب مشابه چیکار کنم حتما از کاخ حافظه متفاوت استفاده کنم یا میشه از یک کاخ حافظه یکسان هم استفاده کردم من راهشو بلد نیست لطفا کمک کنید
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر

    برای مطالب مشابه ترجیحا از کاخ ذهنی متفاوت استفاده کنید و برای مطالب متفاوت میتوانید از کاخ حافظه یکسان استفاده کنید .

    قبل از استفاده از کاخ حافظه اونا رو دسته بندی کنید بر اساس طراحی رنگ و حس حالی که دارند تا بدونید از کدوم کاخ ذهنی برای چه مواردی استفاده کنید .
نسرین قلی زاده گفت:
سلام حدود یک سال پیش از طریق تلگرام دوره گرفتم عالی بود بخش کاخ ذهنی با بیش از 1500 ایستگاه کاملا پر شد من دانشجو پزشکیم و دوستم تو رشته وکالت هستند هر دومون از دورهتون استفاده کردیم نکاتش خوب بود فقط مشکلمون همون پر شدن کاخ ذهنی تو دوره است حالا از خیابون ها و مکان های گوگل مپ استفاده میکنیم نمی دونیم بعضی خیابون ها انگار تو حافظه نمیمونه ، مطالب خیلی سخت مرتبط میشن موارد دیگه ممکن توضیح بدید تلگرام که اصلا نبودید ممنون میشم.
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، باید چند نکته در نظر داشته باشید

    باید از مسیر یا مکانی استفاده کنید که محیطش یکسان نباشه یعنی وقتی وارد اون اتاق می شویم وسایل مختلفی داخلش باشه و یا مسیری که انتخاب میکنید موارد مختلفی در اون مسیر باشه
    مثلا فقط کنار جاده درخت نباشه ، فاصله بین ایستگاه ها زیاد نباشه یا چسبیده به هم نباشند

    اگر ممکن عکس هایی از اون مسیر بهم ایمیل کنید تا دقیقا بتونم بهتون کمک کنم
محمد گفت:
سلام وقتتون بخیر میخواستم ببینم برای متون درسی چطور باید اطلاعات رو در غالب حمله به تصویر بکشیم برای کلمات میشه چند قسمت کرد و بعد تصویر و زد و ربط داد به مفهوم اما در جمله حجم کلمات بالاست و اگرم از کلید واژه استفاده کنیم بعضی کلمات انتزاعی است چطور جمله هارا تبدیل به تصویر کنیم واقعا این سوال خیلی ذهنم درگیر کرده... و اینکه چطور از روش داستان گونه در تصویر سازی حملات و متن ها استفاده کنیم اینم اگر ممکنه توضیح بدید ممنونم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر عزیز ، چون جملات در متن های مختلف ، متفاوت هستند اون متن مورد نظر ایمیل کنید تا بیشتر بتونم بهتون کمک کنم موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب