به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

 راز تقویت حافظه –تکنیکهای تقویت حافظه که کسی به شما نگفته ؟؟

 راز تقویت حافظه – راه های تقویت حافظه که کسی به شما نگفته ؟؟

 

خیلی از ما مقاله های زیادی درباره تکنیکهای تقویت حافظه مطالعه کرده ایم و در بسیاری از فیلم های مختلف مثل شرلوک هلمز و بقیه اونا مطالب زیادی مشاهده کردیم اما باز هم رسیدن به یک ذهن و حافظه قدرتمند شبیه به یک راز تقویت حافظه است .

 

در حقیقت طبق تحقیقات دانشمندان و متخصصان تفاوت بین افرادی که دائم به موفقیت های بیشتری می رسند و کسانی که شکست می خورند ، استراتژی درست استفاده از مغز می تواند نتایج متفاوتی برای آنها رقم بزند .

 

 

 

 

ارتباط 90 دقیقه پیاده روی با تقویت حافظه

 

هر چه انسان فعالیت بیشتری داشته باشد ، اشتیاق و انگیزه بیشتری داشته و این احساسات سبب تقویت حافظه و مغز می شوند ، دویدن یا پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای سلامتی جسم و تاثیرات قابل توجه ای بر روی مغز دارد

 

محققان می گویند : افرادی که از لحاظ جسمی فعالتر هستند ، احساسات مثبت بیشتری خواهند داشت و همچنین در روز های فعالتر این احساسات مثبت بیشتر است .

 

در واقع 3 دفعه دویدن در هفته با بازه زمانی 30 دقیقه می تواند به گفته مایک و گروه پژوهشی او سبب بهبود افسردگی شود ( یکی از عوامل ضعف در حافظه و یادگیری افسردگی می باشد ) پس این راز تقویت حافظه به کسی نگید لطفا  

 

 

واقعا 30 دقیقه دویدن سریع آن هم فقط 3 دفعه در هفته وقت زیادی از شما می گیرد ، پس اگر خواهان حافظه بهتر هستید پس برای داشتن احساسات شادتر و به دنبال آن حافظه قویتر پیاده روی کنید .

احساسات و راز تقویت حافظه

 

مغز انسان در حالتی که احساس بیشتری نسبت به موضوعی داشته باشد ، توانایی بیشتری برای بخاطرسپاری آن موضوع و احساس دارد .

 

یکی عوامل  که بصورت راز حافظه هستش سبب می شود تصاویر در حافظه بهتر  ذخیره شوند در حقیقت مقدار احساس اولیه از آن تصویر می باشد ، اگر اتفاقی سبب برانگیختن شدید احساسات شما شود آن اتفاق براحتی در حافظه ثبت می شود ، این احساس باعث ایجاد توجه بیشتر به موضوع شده و  آن مورد خیلی راحت از چیزی که فکر می کنیم در حافظه ما انبار می شود .

 

به طور مثال شاید کسانی را دیده باشید که اسامی فوتبالیست ها یا بازیکنان رشته خاص ورزشی را به راحتی حفظ کرده و می توانند یادآوری کنند چون خیلی به این ورزش علاقمند هستند در نتیجه با احساس خاصی اسامی گفته شده را سریعتر از حالت ممکن به حافظه می سپارند ، به طور مثال گفتن اسم کامل روبرتو کارلوس توسط ، فردوسی پور (در دورانی جوانی که اصلا برنامه نود نبودش) در مسابقه تلویزیونی که تعجب مجری تلویزیون در پی داشت .

 

بر اساس تحقیقات موسسه مغز کوئینزلند : احساسات سبب تقویت حافظه می شود این محققان به نتایجی رسیدند که افکار منفی با بخشی از مغز که وظیفه حافظه فضایی انسان بر عهده دارد در یک ارتباط تنگاتنگ است به نظر این مورد هم بصورت راز تقویت حافظه هستش که چطور بتونیم از افکار منفی در ارتباط با حافظه مکانی بهتر استفاده کنیم تا در نهایت به حافظه قدرتمند برسیم .

 

در تحقیقی که انجام شد شرکت کنندگان باید در مکان های مجازی که درست شبیه بازیهای رایانه ای می باشد به جستجو چیزی می پرداختند و در هر اتاق اتفاقات متفاوتی با مکان های دیگر می افتاد نظیر صحنه های هیجان انگیز ، حمله و تصاویر که سبب احساس خوشایند در فرد می شود .

 

در روز بعد باز هم افراد مورد آزمایش وارد مکان های طراحی شده می شدند در حالی که هیچ اتفاق خاصی یا تصویر خاصی آنجا نبود ولی باز هم بخاطر اینکه وارد آن مکان می شدند ، هر مکان سبب ایجاد احساس خاصی در فرد می شد .

 

در همین حال محققان مغز افراد را اسکن  می کردند به این نتایج رسیدند که احساسات با افزایش فعالیت پاراهیپوکامپال ارتباط داشته و به نوعی شبیه کاری که قهرمانان حافظه انجام می دهند سبب تقویت حافظه می شود .

 

حتما بخوانید:   تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

 

نیروی تصویرسازی ذهنی یک راز تقویت حافظه هست؟

 

افرادی که در زمینه حافظه متخصص می باشند  چنین توصیه می کنند که از نیروی تصویر سازی ذهنی یا قدرت تجسم خود بیشتر استفاده کنید و از نگاه عصبی شناسی یک تصویر ذهنی می تواند ارزش صدها و یا هزاران کلمه را داشته باشد .

 

یکی از روانشناسان به نام استفان از دانشگاه هاروارد می گوید که تصویرسازی ذهنی با بینایی افراد به شدت ارتباط دارد و حتی قسمتی از مغز زمانی که فعالتر می شود که ما همان تصویر را تصویرسازی ذهنی کنیم ، پس تصاویر ذهنی نه تنها برای حافظه مفید هستند بلکه در قدرت بینایی افراد نیز تاثیر گذار هستند ( از مواردی که بصورت راز تقویت حافظه هستش که کمتر کسی از این موارد صحبت میکنه ) فقط *سایت کاخ ذهنی *

 

برای اینکه کمی در تصویرسازی ذهنی بهتر عمل کنیم لازم و ضروری است که از خلاقیت دیگران الگو گرفته تا خلاقتر شویم با مطالعه کتاب هایی که داستان های فانتزی و تخیلی دارند با دیدن فیلم هایی که صحنه پردازی های کاملا خیالی و اتفاقاتی که فراتر از زندگی معمول انسان می باشد را نشان می دهند در ادامه حتی می توانید برای تقویت تصویرسازی ذهنی به موسیقی بدون کلام گوش دهید ، این راز تقویت حافظه به کسی نگید راز دار بمونید ، زیرا سبب خلاقیت می شود اگر که در زمان گوش دادن کمی تخیل داشته باشید.

 

این نکته را توجه کنید که غرق در مطالعه و دیدن چنین کتاب ها و فیلم ها نشوید فقط در حد چند دقیقه

 

تداعی معانی ( پیوند یا ارتباط ) - راز تقویت حافظه

 

برای اینکه یک  حافظه قدرتمند تربیت کنیم باید پیوند قوی بین چیزهایی که میخواهیم حفظ کنیم برقرار کنیم ، اگر حافظه انسان یک عقاب قدرتمند تصور کنیم این پرنده قدرتمند و پر ابهت برای پرواز و اوج گرفتن در آسمان به هر دو بال خود احتیاج دارد

 

و حافظه انسان برای اینکه در بهترین حالت خود عمل کند باید در تصویرسازی ذهنی و ارتباط قوی عمل کند ، انگاه نتیجه ان می شود که فرد می تواند 10000 عدد پی را حفظ کند درست مثل نلسون دلیس قهرمان 5 دوره مسابقات حافظه در آمریکا که عدد پی را تا 10000 رقم حفظ کرد ، برای اینکه بتونی 10000 رقم حفظ بکنید باید حافظه شما همانند عقاب از هر دو بال خود استفاده کند یعنی تصویرسازی و ارتباط ، در نتیجه اگر هر دو بصورت موثر انجام شوند به راز تقویت حافظه پی خواهید برد درست شبیه اوج گرفتن عقاب در آسمان که بسیار شگفت انگیز می باشد اگر دوست دارید بدونید چطور میشه اعداد به روش قهرمانان حافظه حفظ کرد این مقاله بخونید .

 

مطالب مرتبط :همانند قهرمانان حافظه ؛اعداد را با تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه(قصر ذهن )  حفظ شوید ؟

 

انواع تداعی معانی

 

تداعی معانی یا ایجاد پیوند به دو صورت می باشد ، تداعی معانی که آگاهانه انجام می شود درست شبیه کاری که قهرمانان حافظه و استاتید برتر حافظه انجام می دهند و از آن به عنوان ذهن تربیت شده یاد می شود و تداعی معانی که بصورت نیم  ناخودآگاه انجام می شود .

 

  همان کاری که ما با کمترین فکر فقط با صرف خواندن و دیدن تصاویر انجام می دهیم که ممکن که در حافظه ما ثبت شود یا نه ، در این مقاله ما به دنبال تداعی معانی آگاهانه هستیم تا به راز تقویت حافظه دست پیدا کنیم .

 

این تداعی معانی یا پیوند بین دو موضوع هر چه خلاقانه و متفاوت باشد بهتر در حافظه می ماند و یادآوری ان نیز راحت خواهد بود .

مثلا لغت creativity که به معنی خلاقیت است را می توان با یک کد بهتر به حافظه سپرد .

 

کریتی ویتی میشه( کد صوتی  کره ای تی وی) خیلی خلاقیت داره به عبارت دیگه تلویزیون کره ای خیلی با خلاقیت درست شده و همراه با این میشه یک تلویزیون کره ای تصور کرد و چنین جمله ای را گفت تا قلاب بیشتری برای یاداوری داشته باشیم

 

زمانی که لغت creativity می بینید یا می شنوید می توانید کره ای تی وی و بعد تصویر و خلاقیت تلویزیون های کره ای به یاد آورید خیلی جالب و نزدیک به زندگی واقعی خودمان با انبوه محصولات کره ای که در خانه همه ما است.

 

تلویزیون که نمای 360 درجه دارد و می توان آن را وسط اتاق گذاشت و گرد آن نشست تا تلویزیون تماشا کرد خیلی جالبه نه 

 

در حقیقت برای این ما چیزی را به خاطر آوریم ذهن ما با تداعی میتواند آنها را به خاطر اورد ، درست شبیه نقشه ذهنی تونی بوزان که هر چیزی به دیگری متصل می باشد و یا حلقه های زنجیر که به هم متصل هستند و یا شبیه دومینو که شی اول به دومی مرتبط است  اینم یک راز تقویت حافظه که یادت باشه فراموش نکنی .

 

حفظ دو کلمه زیر بر اساس اصول تقویت حافظه

 

  • ساعت
  • درخت

اکنون می توانیم با استفاده از اصول تقویت حافظه دو کلمه زیر را به خاطر بسپاریم خیلی راحت

ابتدا برای کلمات تصویر سازی ذهنی می کنیم یعنی تصویر تجسم می کنیم که کلمات ما چه تصویر ذهنی داشته باشند ساعت چه اندازه ای باشد و درخت از چه نوعی باشد ووو

 

در مرحله بعد می توانیم دو تصویرذهنی را با خلاقیت به هم ارتباط دهیم

می توانیم به داستان های مختلف آنها را حفظ کنیم و یا بخاطربسپاریم

 

  1. ساعت بزرگی وسط شهر تصور کنید وقتی ساعت 12 می شود همانند درخت سیب شاخه های زیادی می زند و سیب های بزرگ و قرمز رنگ نمایان می شوند و سپس روی زمین می افتند و مردم با دیدن چنین اتفاقی شگفت زده می شوند
  2.  من یه ساعت مچی دارم وقتی لمسش کنم تبدیل به درخت بزرگ و تنومند می شوم ، چند بار این کار انجام دادم یه دفعه وقتی میخواستم مدرسه اون طرف خیابون ببینم چه خبره .. خخ
  3. ساعت درختی در واقع یک ساعتی هستش که وسط یه درخت بزرگ قرار گرفته و عقربه های اون شبیه شاخه درخت و هیچ وقت هم به باتری نیاز نداره چون مثل برگ های درخت از انرژی خورشید استفاده میکنه

برای ساخت تصاویر ذهنی میتوانید با صبر و کمی فکر از خلاقیت خودتون استفاده بکنید به مرور سرعت شما نیز افزایش می یابد ، تمام راز تقویت حافظه دارم بهتون میگم پس نظر یادتون نره .

 

تمرین حفظ کلمات

 

همانطور که قبلا بهش اشاره کردم می توان با استفاده از اصول تقویت حافظه کلمات بیشتری حفظ کرد هر چه پیوند بهتر یاداوری راحتتر می شود .

 

حالا فقط با استفاده از خلاقیت خودتون که می توان با در نظر گرفتن شکل ، رنگ ، اندازه و حواس  پنجگانه یه تصویرسازی خلاقانه انجام دهید سعی کنید داستان ذهنی شما تا حد ممکن متفاوت و متمایز باشد در ضمن زمان حفظ کلمات را هم ثبت کنید .

 

کلمات : تلویزیون ، اتومبیل ،  راه پله ،  پشه ، گوشی هوشمند ، آب ، پیتزا ، پنجره ، رونالدو ، فیل

 

برای پی بردن به راز تقویت حافظه ، باید خودتون تمرین کنید چون چیزی که خودتون از تمرین بدست می آوریم خیلی بیشتر از مقاله ها یا کتاب های آموزشی است .

 

تصویرسازی کلمات بالا

 

ابتدا با توجه به کلمات برای هر یک از آنها تصویر ذهنی مناسب در نظر گرفته و سپس تصاویر را با هم پیوند داده و حفظ می کنید ، می توانید با سناریو های مختلف آنها را حفظ کنید داستان زیر فقط یک نمونه می باشد.

 

تازه از خواب بیدار شده بودم تلویزیون ( کره ای بودش ) روشن کردم که یکهو یه اتومبیل آخرین سیستم  به رنگ قرمز قرمز از تلویزیون پرید بیرون به سمت من خیلی سریع جا خالی دادم خورد به دیوار  ، در اتومبیل باز کردم یه راه پله به سمت بالا ظاهر شد

 

وقتی چند پله بالا رفتم پشه بزرگ به اندازه فیل من با پاهای خودش گرفت و بلند کرد چند صد متری که نرفته بودیم که با گوشی هوشمند که همیشه تو جیبم هست و اونم کره ای هستش زنگ زدم سریع یه سطل اب از آسمون خورد تو سر پشه .

 

بعد از اون ارتفاع افتادم وسط پیتزا فروشی وای عجب پیتزایی بود هیچی دیگه میخواستم چندتا رو تست کنم که یکی به پنجره زد گفتم کیه بازش کردم ، باورت نمیشه که اسطوره فوتبال کریس رونالدو بود در نقش پیک موتوری پیتزا که البته بجای موتور سوار فیلی بزرگ با عاج های خیلی دراز بود که من از تعجب شاخ در اوردم همین موارد مو به مو در تصویرسازی ذهنی خودتون اجرا کنید به راز تقویت حافظه پی می بریم .

 

نکات مهم

بهتر است در تصویرسازی ذهنی چند نکته را رعایت کنید

 

  • سعی کنید از تصاویری که قبلا در ذهن داشته اید استفاده کنید اگر نبود به دنبال تصویر باشید که جایگزین تصویر ذهنی شما شود
  • تا جایی که ممکن است خودتان در مرکز داستان باشید
  • تصاویر ذهنی شما دارای حرکت ،  رنگ و  اندازه متفاوت باشند

تخیل از دیدگاه آلبرت انیشتین

 

تخیل خیلی از ما در دوران مدرسه کور شده و کسانی که تخیل داشتند را افراد بی فایده  و خیال باف فرض می کردند ( اگر که خیلی فقط در دنیا تخیلی باشیم اصلا خوب نیست )  در حقیقت می توان برای تحلیل و به ذهن سپاری بهتر و سریعتر از قدرت ذهن یا تخیل استفاده کرد چه که نه حتما

 

انیشتین چه میگه درباره تخیل : منطق شما را از نقطه آ به ب می رساند ولی تخیل شما را تا هر جایی می رساند

 

گفته عجیب انیشتین به دانشجویانش

 

انیشتین حتی به دانشجویانش گفت که می تواند معادلات ریاضی را ببیند و حتی در مورد اینکه چطور میتوان یک فرمول مجرد ( نه متاهل خخ  ) ریاضی مشاهد کرد و حتی درک خود در مورد شکل فیزیکی ان فرمول نیز توضیح داد ( چه جالب این میتونه تخیل و تصویرسازی ذهنی در ذهن انیشتین ثابت بکنه )

 

مطالب مرتبط : چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

 

تقویت حافظه در واقع می توان گفت همان استراتژی درست برای یادگیری بهتر می باشد و در نتیجه می توان با به کار گیری استراتژی درست حافظه به راز تقویت حافظه دست پیدا کنیم .

 

دانیل تامت نابغه یا یک قهرمان حافظه( راز تقویت حافظه دانیل تامت)

 

دانیل تامت که گفته می شود در سن چهار سالگی در اثر حمله های صرح به یک نابغه تبدیل شده و می تواند اعداد به صورت ترکیبی از رنگ و شکل ببیند و همچنین توانایی انجام محاسبات ذهنی 3 رقم در 3 رقم دارد و توانایی حفظ 22514 عدد پی و بازگو کردن این ارقام در 5 ساعت  و 9 دقیقه نیز قدرت های ذهنی او هستند .

 

آیا واقعا این شخص با حمله های صرح به چنین توانایی رسیده و یا رازی در میان است

 

جاشوا فوئر که شاهکار حافظه را  در مسابقات آمریکا بر جای گذاشت و قهرمان مسابقات حافظه در آمریکا شد به عنوان یک خبرنگار و متخصص حافظه در این باره می گوید این احتمال دارد  که تامت با استفاده از تکنیک های حافظه به چنین توانایی رسیده است و فوئر می گوید وقتی با استفاده از اینترنت به سایت مسابقه های حافظه وصل شدم توانستم به سوابقی دست پیدا کنم که در آنجا دانیل تامت اسم دانیل کرنی داشته است و که دو بار در مسابقات جهانی حافظه شرکت کرده بود و در سال 2000 به مقام چهارم رسیده بود در واقع همان دانیل با نام خانوادگی متفاوت بود و در سال 2001 به شکل قانونی اسم خودش را تغییر داده بود .

 

این شواهد از حضور اون و تغییر نام خانوادگیش نشان می دهد که دانیل تامت نیز از تکنیک های حافظه استفاده کرده و به چنین عجوبه حافظه تبدیل شده است .

 

حتی جاشوا فوئر از بن پریدمور در مورد محاسبات ذهنی سه رقم در سه رقم دانیل تامت پرسید و بن گفت : افرادی بسیار زیادی در سراسر دنیا می توانند با استفاده از تکنیک های متفاوت محاسبه های ذهنی انجام دهند و خود بن هم نیز در مسابقات محاسبات ذهنی شرکت می کند ، رقابت هایی که هر دو سال یک بار انجام می شود و شرکت کنندگان محاسبه های بسیار سنگینتر از کار دانیل تامت را انجام می دهند مثلا ضرب 8 رقم در 8 رقم که کار بسیاری دشواری می باشد ، در حالی که هیچ از شرکت کنندگان در این مسابقات ادعا نمی کنند در ذهن خودشان شکل هایی از اعداد ترکیبی را می بینند .

 

در ادامه جاشوا فوئر بیشتر به دیدار تامت نابغه رفت : هر چه من و دانیل  بیشتر صحبت می کردیم ، گفته های او سبب می شد که من بیشتر و بیشتر به درستی داستانهایی که می گوید شک کنم و وقتی که من در دو موقعیت  مکانی با فاصله زمانی دو هفته ای در واقع احساسش را درباره عدد 9412 پرسیدم او دو پاسخ کاملا متفاوت به من داد . در دفعه اول دانیل گفت که رنگ ابی می بینم به دلیل اینکه این عدد با رقم 9 شروع شده است همین طور یک حرکت تدریجی و سپس یک سراشیبی

 

 

دفعه دوم : دو هفته بعد هنگامی که همان عدد 9412 از دانیل پرسیده شد با یک مکث طولانی گفت که این عددی است که ناهموار و البته دارای لک ها  و انحناهایی که دارد و واقعا عددی پیچیده است و در ادامه گفت هر چه تعداد ارقام در یک عدد بیشتر باشند سخت تر می توان آن را در قالب واژها توصیف کرد .

 

 

نتیجه گیری : کسی که  تصویر یک  عدد 4 رقمی در ذهنش مدام تغییر می کند ، چطور می تواند چند هزار رقم را حفظ کرده و باز گو کن  در حقیقت این یک دروغ بسیار بزرگ می باشد چرا  که اگر  اعدادی که حفظ کرده یک تصویر دارند و برای بازگو کردن تصاویر این اعداد تغییر می کند و بازگو کردن این اعداد تقریبا با این سرعت در 5 ساعت غیر ممکن است .

 

 

فردی که می تواند به 10 زبان صحبت کند و عدد پی را تا 22514 حفظ است و در محاسبات ریاضی نیز مهارت دارد در حقیقت از تکنیک ها و الگو های حافظه استفاده می کند .

 

البته اگر شک دارید می تونید با کمی تحقیق به این راز تقویت حافظه دانیل تامت برسید البته با من هم به اشتراک بگذارید .

 

Reza گفت:
مطالب عالی
خواننده کتاب فوئر گفت:
منم هم قبلا به فکر این موضوع بودم ولی مسئله اینجوری نگاه نکرده بودم ممنونم که از یه بعد دیگه تعریف کردید کارتون عالیه ، استنتاج شما شبیه شرلوک واضح و روشن

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب