به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چطور یک کتاب 300 صفحه ای را حفظ کنیم؟

چطور یک کتاب 300 صفحه ای را حفظ کنیم؟

در این مقاله با تکنیک های بسیاری عملی می توانید کتاب یا مطالب مورد را نظر حفظ کنید ، تکنیکی که نه تنها برای کنکوریا مهمه بلکه لازمه هر فردی  با تکنیک های حفظ سریع آشنا شده و در مطالعه و زندگی خود از آنها استفاده کند .

 

بیشتر بخوانید : روش خواندن ( مطالعه ) کتاب مورتیمر آدلر ؛ نویسنده و استاد دانشگاه شیکاگو

 

اگر اماده هستید شروع کنیم ؟ ( که چطور یک کتاب 300 صفحه ای را حفظ کنیم ؟ )

وقتی که از حفظ کردن و یا بخاطرسپردن حرفی به میان میاد ، وارد بخش تاریک مطالعه می شویم ولی اگر هوشمندانه عمل کنید ، می توانید با کمترین زحمت بیشترین بازدهی را داشته باشید .

 

 

حتی بیل گیتس میگه که : من همیشه افراد تنبل را برای انجام مسئولیت های سخت انتخاب می کنم ، زیرا که آنها راحت ترین مسیر را برای انجام دادن وظیفه شان انتخاب می کنند.

مربی حافظه ایلان ماسک

نکته ای که بعضی از افراد ، به جای انجام کار یا مطالعه انجام می دهند ، چیزی نیست جز خیال بافی یا خیال پردازی ، حالا چیزی که نوابغ حافظه از آن برای بخاطرسپاری هر چیزی یا حفظ محتوا کتاب از آن استفاده می کنند ، همین روش است یعنی خیال پردازی هدفمند ، حتی جیم کویک مربی برتر حافظه ( ایلان ماسک) ، می گویند برای اینکه بتوانیم با کمترین تلاش ، بهترین نتیجه را دریافت کنیم باید از تمام قدرت حافظه استفاده کنیم به عبارت دیگه باید هوشمندانه تلاش کنیم .

 

 درس بخوانیم و فراموش کنیم یا حفظ کردن بدون استفاده از تکنیک 

 

خیلیا مطالب را بدون استفاده از روش خاص فقط با تکرار مکرر حفظ می کنند ، شبیه کاری که طوطی انجام می دهد ، ما انسان ویژگی متمایزی داریم آن این است که چیزی به عنوان ، خاطره داریم .

 

مطالب مرتبط : تقویت حفظه کوتاه مدت ؛ 7استراتژی موثر و کاربردی

 

 

هر شخصی سیلی از خاطرات متنوع دارد که اگر برایت تعریف کند سالها زمان می برد ، این خاطرات بخش بزرگی از حافظه انسان را تشکیل می دهد و در حقیقت اگر بخشی از این خاطرات حذف شوند در حقیقت بخشی از زندگی و شخصیت فرد نیز از بین می روند .

 

 

نوابغ حافظه ، مربیان برتر حافظه و قهرمانان حافظه جهان همه آنها از روشی استفاده می کنند که مربوط به ایجاد خاطره یا خیال پردازی است ، روشی اگر برای حفظ مطالب کتاب درسی و غیر درسی استفاده کنید احتمال اینکه به حافظه بلند مدت منتقل شود خیلی بیشتر از خواندن چند باره کتاب است که نه تنها سودی ندارد بلکه زمان و انرژیتان را هدر می دهد .

 

 

 

 

حفظ کردن با تکنیک ( درس بخوانیم و فراموش نکنیم )

 

 

منظور از حفظ کردن یعنی کد گذاری آگاهانه مطالب برای حافظه است ، در حالت معمول بسیاری از مطالب ساده را می توانیم با کمترین تلاش بخاطر بسپاریم و فراموش نکنیم ولی وقتی مطلب کمی پیچیده می شود نیاز داریم که آگاهانه آن موارد را برای ذهن کد گذاری تصویری یا شنیداری کنیم در حقیقت این روش درس خواندن هوشمندانه است .

 

کد گذاری : یعنی اطلاعات به تصویر ذهنی یا لحنی آهنگین تبدیل کنیم.

 

خیلی از مطالبی که در رشته پزشکی ارائه می شود و نه تنها این رشته بلکه مطالبی که بخاطرسپاری آنها کار دشواری است ،  بصورت انتزاعی هستند یعنی فقط یکسری اطلاعات هستند که واقعا ملموس نیستند، به همین خاطر ، حفظ و بخاطرسپاری آنها کار بسیار مشکلی است ولی اگر بتوانید این اطلاعات را به چیزهایی که در دنیای امروز برایمان قابل درک هستند تبدیل کنیم ، بخاطرسپاری و یادآوری این گروه اطلاعات خیلی سریعتر و بهتر صورت خواهد گرفت .

 

 

تصویرذهنی و اصل حافظه

 

وقتی از تصویرسازی ذهنی برای ذخیره اطلاعات در حافظه صحبت می شود باید این را درک کنید که مغز انسان نمی تواند شبیه یک رایانه یا هارد دیسک عمل کند ، بلکه روابط در آن پیچیده تر است ، زبان مغز انسان تصویر است ، آیا تا حالا در خواب زیر نویس دیده اید نه فقط تصاویر ذهنی و متحرک را در خواب مشاهده می کنیم تصاویری که وقتی که در خواب هستیم فکر می کنیم بیدار هستیم 

 

مقالات مرتبط : راز تقویت حافظه دیداری و شنیداری 

 

 

چون این تصاویر بسیار شفاف هستند و به ندرت به این آگاهی می رسیم که در خواب هستیم ،  این تصاویر ذهنی ، پایه احساسات هستند یعنی با دیدن هر تصویری احساسات دیگر تداعی می شوند به محض زخمی شدن دست در خواب یا دیدن خون ، درد را احساس می کنیم و یا وقتی که در حال خوردن غذایی هستیم طعم آن را احساس می کنیم ، این وسعت از تصاویر ذهنی زنده همراه با کلی احساسات ، نشان می دهد که مغز انسان چه قدرتی می تواند داشته باشد .

 

 

مثلا قهرمان دو دوره مسابقات حافظه آمریکا ، اسامی  2300 نفر را بخاطرسپرد و این تعداد اسامی را به ترتیب روی دیوار مخصوصی نوشت. بخاطرسپاری این حجم از اطلاعات برای ذهن آموزش ندیده شبیه ، ماموریت غیر ممکن و یا حتی بیشتر شبیه مبارزه با مایک تایسون در اوج آمادگی جسمی  بدون دستکش در رینگ می باشد ، زیرا اولین ثانیه ها فرد رقابت را می بازد.

 

 

 

روش جدید و نتایج جدید

 

 

جمله انگیزشی : زمانی انتظار نتایج متفاوت و ارزشمند باشید که به گونه ای متفاوت عمل کنید .

 

 

برای اینکه بتوانید در مطالعه و حفظ هر کتابی ، به بهترین نحوه عمل کنید ، در اولین قدم نگرشتان را تغییر دهید و سپس با انجام تکنیک های جدید منتظر نتایج متفاوت و عالی باشید .

 

 

اگر شما باور نداشته باشید که می توانید با روشی خاصی مطالب مختلف ( کتاب درسی ) را بهتر و سریعتر بخاطرسپرد و یادآوری کند

 

عملا انگیزه ای برای انجام دادن آن ندارید و در نقطه صفر تغییر فریز می شوید .

 

 

مقایسه آیتم های مسابقات حافظه با کتاب

 

در مسابقات حافظه ایتم های مختلفی وجود دارد ، حفظ اسامی و چهره ها ، کلمات ، اعداد ، تصاویر و کارت های بازی و در حقیقت چیزی که در کتاب های مختلف درسی و آموزشی باید درک کنیم و بخاطرسپاریم ، از همین کلمات ، اعداد و تصاویر تشکیل شدند.

 

 

باید این تفاوت را درک کنیم که برای بخاطرسپاری و درک مطالب ساده با کمترین تلاشم می توانیم آن موارد را ذخیره کنیم و همیشه وقتی ، اطلاعات دارای پیچیدگی بیشتری شوند ، ذهن نیاز دارد که با کد گذاری این موارد آشنا باشد .

 

به طور مثال حفظ 3 یا 4 لغت کار ساده است ولی وقتی تعداد لغات به 40 یا 50 عدد در کمتر از 1 دقیقه می رسد نیاز به استفاده از تکنیک داریم .

 

مطالب مرتبط : مبارزه با فراموشی و نمودار ابینگهاوس + 7 راز گفته نشده 

 

 

و اگر بخواهیم یک عدد 6 رقم را حفظ کنیم نیاز نداریم که از روش خاصی استفاده کنیم ولی اگر قرار باشد اطلاعات عددی زیادی را بخاطربسپاریم ، باز هم نیاز به استفاده از روشی خاص داریم که بتوانیم این حجم از اعداد را با کمترین خطا بخاطرسپرده و یادآوری کنیم .

 

لازم به یادآوری است که در مسابقات جهانی حافظه ، ورزشکاران حافظه متوسط می توانند حداقل 600 تا 1000 رقم را در یک ساعت بخاطربسپارند ، در حالی که حفظ این ارقام برای فرد آموزش ندیده غیر ممکن است ، تنها کافی است که بتوانید مطالب را به طرق مختلف کد گذاری کنید.

 

مطالب مرتبط : همانند قهرمانان حافظه ؛ اعداد را با تصویرسازی ذهنی (قصرذهن) حفظ شوید ؟

 

 

چه کسانی از این روش استفاده می کنند ؟

 

در حال حاضر بسیاری از پزشکان ، وکلا و دانش آموزان از این روش برای کارایی بیشتر مطالعه خود استفاده می کنند .

 

بیشتر دانشجویان رشته پزشکی واقعا به این روش احتیاج دارند چون حجم مطالب انتزاعی خیلی زیاد است و اساتید برتر حافظه جهان از جمله هری لورین اعجوبه حافظه ، تونی بوزان ، ابرایان دومینیک و دیگر قهرمانان حافظه ، تکنیک های حافظه را برای حفظ مطالب درسی توصیه می کنند چون این تنها راهی است که می توان مطالب را شبیه اتفاقی که در طول هستند کدگذاری کرد تا احتمال انتقال به حافظه بلند مدت و یادآوری بیشتر شود .

 

به طور مثال وقتی که از خانه بیرون می روید و سگی دنبالتان می کند و مجبور می شوید تا رسیدن به خیابان اصلی با سرعت بدوید و سوار اتوبوس شوید ( قاعدتا این اتفاق به حافظه بلند مدت منتقل می شود)

 

ولی اگر متن از اصطلاحات مختلف و اعداد تشکیل شده باشد با خواندن صرف و یادداشت برداری نمی توان این گروه مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال داد ، باید  در کنار مطالعه معمول ،  از کد گذاری تصویری ، شنیداری استفاده کرد تا احتمال انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت بیشتر کرد درست شبیه داستان شما ، سگ ، استرس و دویدن و اتوبوس ... حتی می تواند ادامه داشته باشد .

 

 

آنتونی متیویر زمانی که برای امتحانات دکتری و دفاع از پایان نامه  ، خود را آماده می کرد باید حدود 500 کتاب را مطالعه می کرد ، قسمتی از این محتوا از  تکنیکهای ایشان برای حفظ کتاب درسی می باشد .

 

بیشتر بخوانید : تکنیک کاخ ذهنی روش شگفت انگیز برای تقویت حافظه 

 

 

کاخ ذهنی 1500 ایستگاهه در دوره آموزشی جدید 

 

این مورد تقریبا همه ما  در دوران تحصیل یا نزدیکی آزمون  با تپه ای از کتاب های درسی خوانده نشده خیره شده و احساس ناامیدی کرده اید و اون همه تفریح به نظرتون وقت تلف کردن بوده و احساس استرس و فشار کار زیاد بهتون دست داده به نظر شما چطور میشه بهتر درس خوند ؟

 

خبر خوب :به این موضوع دقت کنید که دانشمندان آمریکایی با تحقیقات روی اتصالات مغزی که نقش نگه داری خاطرات را دارند به کشف جدیدی دست پیدا کردند که مغز انسان ظرفیتش 10 برابر بیشتر از چیزی است که تصور می شد یعنی یک فرد می تواند حدود 4.7 میلیارد کتاب را در سیناپس های مغز خود ذخیره کند .( آیا باز هم به قدرت حافظه خود شک دارید )

 

بیشتر بخوانید : آیا می توان از 100 درصد مغز استفاده کرد ؟؟

 

 

نکته ای که باید بهش اشاره کنم اینکه هدف فقط حفظ کردن نیست بلکه درک واقعی مطالب کتابی است که مطالعه می کنید و در حقیقت می خواهید اندوخته ذهنی جدید برای  تحلیل مسائل مختلف داشته باشید .( اگر شما هیچ اندوخته ذهنی درباره بهترین زبان برنامه نویسی نداشته باشید ، چطور میتوانید درباره  آن نظر بدهید )

 

 

 

نکات مهم برای حفظ کتاب

 

هدف های خود برای مطالعه کتاب تنظیم کنید .

چه حجمی  از کتاب را باید بخوانید .

از سیستم خاص (Memory palace  ( برای بخاطرسپردن مطالب درسی استفاده کنید.

نکات مهم کتاب را در دفتر یادداشت یا فلش کارت بنویسید.

زمان حفظ حجم مطالب مورد را تخمین بزنید .

 

اولین نکته ای که باید قبل از شروع حفظ کتاب درسی رعایت کنید. این است که حداقل کاخ ذهنی یا کاخ حافظه ( قصر حافظه ) با 300 ایستگاه داشته باشید .

اصلا تکنیک کاخ ذهنی چیست ؟؟
اصلا تکنیک کاخ ذهنی چیست ؟؟

اصلا تکنیک کاخ ذهنی چیست ؟

 

کاخ ذهنی یا کاخ حافظه در حقیقت روشی که 2500 سال پیش ابداع شده و بر اساس حافظه فضایی و مکان یابی مغز انسان کار می کند ( چیزی  که هیچ وقت در دوران تحصیل گفته نشده ؟ )

 

کاخ ذهنی 1500 ایستگاهه در دوره آموزشی جدید 

 

این کاخ  ذهنی که می تواند بر اساس دنیای واقعی هم باشد ، دارای ایستگاه می باشد مثلا اگر یک خانه را در نظر داشته باشیم این خانه می تواند دارای 30 تا 50 ایستگاه باشد . مثلا در ورودی ،  جا کفشی ، راه پله ، مبل ، تلویزیون ووووو این موارد ایستگاه حافظه در کاخ ذهنی شما هستند .

 

خیلی از افراد از طریق همین روش کاخ ذهنی چند هزار رقم و کارت بازی و صد های کلمه را در یک ساعت حفظ کنند در حالی که با حافظه معمولی که همه داریم این قبیل کار ها غیر ممکن است . ( البته من در هم ابتدا انجام چنین کارهایی را فقط روش تبلیغاتی فرض می کردم تا زمانی که خودم تست کردم و الان در لیگ حافظه می توانم بهتر از حافظه معمولی خود استفاده کنم

حفظ 80 رقم در کمتر از یک دقیقه

حفظ 30 تا 46 کلمه در یک دقیقه

حفظ 30 تصویر تصادفی در کمتر از 25 ثانیه

حفظ 30 اسم و چهره در 1 دقیقه

مواردی هستند که با تکنیک های حافظه قابل انجام هستند ( در حالی که قبل از آشنایی با این روش ها فقط می توانستم 5 تا 8 کلمه فهرست خرید را بخاطر داشته باشم آن هم نه به ترتیب )

 

مطالب مرتبط : رازهای قصر ذهن شرلوک- چطور هر چیزی مثل شرلوک هلمز حفظ کنیم؟

 

 

کتاب درسی انتخابی را بررسی کنید

 

در گام اول کتاب را خوب نگاه و بررسی کنید به جلد روی و پشت آن و به مقدمه و اگر خلاصه و نتیجه گیری داشته باشم را بخوانید در آخر فهرست را خوب چک کنید .

 

مکانی که این کتاب چاپ شده را بخوانید و تصور کنید و تاریخی که کتاب مورد نظر منتشر شده و اسامی کسانی که در چاپ کتاب همکاری کردند و دست آخر فهرست کتاب را به خوبی چک کنید زیرا مطالب شما خیلی جذاب خواهند بود ، بررسی این مطالب ذهن شما را آماده می کند و می تواند روی یادگیری شما تاثیر مثبت داشته باشد .

 

محاسبه کنید ؟

 

اگر قرار است کتابی را مطالعه کنید باید هدف گذاری کنید که می خواهید چه حجمی باید در هر صفحه حفظ کنید و می خواهید چند نکته کلیدی از هر صفحه را به عنوان قلاب یادآوری استفاده کنید . ( که متناسب با آن از سیستم حافظه خاص استفاده کنید )

 

آنتونی در مقاله خود پیشنهاد می کند که برای حفظ کتاب درسی از هر فصل یا درس 3 تا 5 قطعه اطلاعاتی را انتخاب کنید .

 

زمانی که شما تعیین می کنید که چه مقدار از کتاب درسی را حفظ کنید کم کم  روند مطالعه خود را سازماندهی می کنید و دچار استرس یا خستگی نخواهید شد ، زیرا می دانید که فقط 3 یا 5 بخش از اطلاعات هر درس را می خواهید حفظ کنید ، در حقیقت با این کار شما یک سیستم مطالعه هدفمند و فعال خواهید داشت تقریبا شبیه حفظ هزاران عدد یا کارت بازی که حفظ کردن آنها به مراتب به خاطر اینکه مدام تصاویرشان تکرار می شوند کار سختی می باشد .

 

 

حتی زمانی که  تمرکز شما روی چند شاه کلید باشد در نتیجه اطلاعات بیشتری می توانند به آن مربوط شوند و قابل حفظ و بازیابی باشند ، خیلی از کلمات هستند که اطلاعات زیادی را تداعی می کنند مثلا کلمه کرونا ، رونالدو ، مسی ، ریاضی ، پراید ، کفش ، تخت خواب  ،  گوشی هوشمند

تمرین خلاقیت

 

کلمات زیر را روی کاغذ بنویسید و حداقل 10 مورد مربوط هر کلمه باشد را یادداشت کنید و سپس بین کلمات داده شده نیز ربط پیدا کنید .

گوشی هوشمند

رونالدو

کرونا

مدرسه

چمدان

 

با این تمرین می توانید تداعی خود را تقویت کنید ، که در ادامه می تواند برای مطالعه موثر بسیار مفید باشد .

 

 

 

کارت یا دفتر را اماده کنید

 

برای داشتن مطالعه متمرکز و با کیفیت می توانید بخش هایی که میخواهید حفظ کنید را به طور خلاصه یادداشت کنید .

 

نکات مهم و برجسته شده را پیدا کرده و یادداشت کنید ، زمانی که مطالب مورد نظر  را سازمان دهی کردید می توانید وارد مرحله بعدی شوید ، اگر کتابی که مطالعه می کنید مطالب آن زیاد به هم پیوسته و مربوط نیست نیاز نیست از فصل اول شروع کنید ، فصلی را شروع کنید که جذابتر باشد.

 

این نکته را برای یادآوری می گویم که فقط از هر صفحه فقط 3 تا 5 نکته کلیدی را برای حفظ مطالب یادداشت کنید .

 

روش جالب

 

یکی از راه هایی که می توانید بهتر و بیشتر با کتاب ارتباط برقرار کنید این است که تصور کنید که این کتاب مورد مطالعه نوشته خودتان هست و قرار است در یک برنامه تلویزیونی یا در اینستاگرام درباره این کتاب درسی یا غیر درسی صحبت کنید و مسلما در یک قسمت آن باید سوالات بینندگان را هم باید پاسخ دهید به عبارت دیگر شما باید مطالب طوری حفظ کرده و بیاموزید که به دیگران آموزش دهید .

 

 

در این حالت شما بیشتر کنجکاو شده و با محتوا کتاب بیشتر درگیر می شوید و سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده و مطالعه شما از حالت غیر فعال به مطالعه فعال تبدیل می شود .

 

بیشتر بخوانید :  بهترین روش های یادگیری –  10  روش شگفت انگیز و موثر 

 

سیستم حافظه دو رقمی اپدیت شده در دوره آموزشی جدید 

 

 

 مرحله آخر 

 

در این مرحله بعد از بررسی کتاب و یادداشت مفاهیم کلیدی هر فصل ( هر صفحه ) به مرحله اخر می رسیم که در این بخش بر اساس تعداد صفحات کتاب ( کتاب درسی ) کاخ حافظه ، با ظرفیت مشخص انتخاب میکنید.

 

اگر کتاب 300 صفحه داشته باشید ، می توانید از کاخ ذهنی استفاده کنید که 300 ایستگاه داشته باشد و بعد کلمات کلیدی یا مفاهیم کلیدی هر صفحه به تصویر ذهنی در آورده و سپس به ایستگاه حافظه مرتبط کنید .

 

 

بیشتر بخوانید : تکنیک یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک یا خلاصه نویسی به سبک کرنل 

 

درست شبیه حفظ هزاران عدد که افراد فقط آنها را به تصویر تبدیل می کنند و به ایستگاه های حافظه ارتباط می دهند و سپس می توانند این تعداد عدد را یادآوری کنند .

 

تنوع تصاویر ذهنی متن به مراتب بیشتر از اعداد خواهد بود ، چون مفاهیم کتاب متفاوت هستند در نتیجه تصاویر ذهنی هم متفاوت بوده و این کار برای شما آسانتر خواهد کرد ( مثل آب خوردن نیست ولی اسانتر می شود ) 

 

فرض کنید یکسری تابلو کوچک با عکس های متفاوت دارید که باید هر تابلو در مکان مشخصی از خانتان قرار بدهید ، کاری که با کاخ ذهنی یا کاخ حافظه برای حفظ مطالب کتاب های مختلف باید انجام دهید درست شبیه این مثال ساده است .

 

 

هر چه قدر بیشتر تمرین کنید در مدت زمان کمتری می توانید این کار انجام بدهید .

 

 

 

 

نکته : برای شروع در کنار روش معمول مطالعه می توانید از این تکنیک ها استفاده کنید تا روند مطالعه شما جذاب و راندمان شما افزایش یابد .

 

نتیجه گیری :

از شما می خواهم که این تکنیک ها را روی کتاب داستان اجرا کنید و زمانی که مسلط شدید بر روی کتابی که علاقه دارید یا کتاب درسی اجرا کنید حداقل 30 روز به طور مداوم 10 صفحه از یک کتاب داستان را با این تکنیکها مطالعه کنید در حقیقت با تمرین  30 روزه یادگیری شما چند برابر می شود.

 

کیوان گفت:
با سلام تشکر میکنم از مقاله عالی و بی نظیر
لطفا درباره تصویرسازی اصطلاحات پزشکی و روش مطالعه اونا بیشتر توضیح بدین ممنون میشم
95 us.negar گفت:
خیلی دنبال سیستم های حافظه بودم بالاخره یه محتوا خوب پیدا شد با تشکر فراوان
ایوب گفت:
با سلام و خسته نباشید
واقعا که تمامی مطالب و محتویات کاخ ذهنی همیشه عالی و فوق العاده تاثیر گذار بوده و هست و من خیلی خوشحال که با وبلاگ و سایت شما آشنا شدم
البته مطالب سایت تخصصی تر از مطالب وبلاگ شده خیلی خوبه

Abas32s گفت:
یه دنیا تشکر و سپاس
jafari گفت:
مقاله پر باری بود به امید مقاله های آینده
محمد گفت:
عجب مقاله ای عالی بود
مصطفی یزدانخواه گفت:
با سلام بسیار ممنون من خیلی دنبال بهترین روش مطالعه بودن اما روش های ارائه شده از طرف شما واقعا مسیر مطالعه منو تغییر داد بسیار ممنون از شما امیدوارم با لطف خدا خدمات بهتری اارئه بدین.
جمشید گفت:
پیشنهاد خوبی برای ارتقاء سیستم های حافظه بود تشکر
قلی شبنم گفت:
سپاس از دوره تقویت حافظه و تمر کز، میتونم به دوستم اینو هدیه کنم یا باید دوباره دوره بخرم؟
    مدیریت گفت:
    با سلام و وقت بخیر ، این دوره حاصل زحمات چند ساله هستش و ارزش دوره حداقل 10 برابر آن هستش پس اگر پیشنهاد یا درخواستی دارید واتس اپ یا ایمیل کنید ممنون میشم
ارسلان حسینی گفت:
امیدوارم بتونم از مقاله صادقانه شما استفاده کنم حتما بهتون خبر میدم
عطاءاله گفت:
با سلام گرم
بسیار سپاسگزارم مطالبتان خیلی عالی است
من قبلا مطالب کمی در مورد کاخ حافظه میدانستم لطفا مطالب زیادی بگذارید.
مخصوصا روش مبتنی‌ بر کاخ حافظه برای حفظ قران که اجر اخروی بسیار ماندگار و پایدار خواهد بود ان شاءالله.
در صورت امگان به ایمیل من ارسال فرمایید
    مدیریت گفت:
    با سلام و وقت بخیر دوست عزیز

    شما و تمام دوستان می توانند سوالات ، پیشنهادات و انتقادات سازنده یا ( تخریب کننده )

    از طریق ایمیل : rfast2020@gmail.com
    واتس اپ : 09981146550 فقط با پیام
    ارسال کنند .
شایان گفت:
مطالبتون مفید و آموزنده بود
با استفاده از تکنیک تصویرسازی و ربط دادن تصاویر به کلمات که برای اولین بار توی وبسایت شما مطالعه کردم بازدهی و قدرت مطالعم چند برابر شده
واقعا ممنونم!
mehdi14 گفت:
مقالات شما واقعاً محتوایی ارزشمند دارند. هر بار که یک مقاله می‌خوانم، یه چیز جدید یاد میگیرم این واقعاً خوبه
الناز گفت:
دوره‌ی تقویت حافظه شما واقعاً منحصر به فرد من تا حالا اینقدر تو روش کاخ ذهنی پیشرفت نکرده بودم از اصول سیستم حافظه اعداد هم واقعاً استفاده کردم. خیلی خوب کار می‌کند یه دنیا سپاس ممکنه باهاتون راجب چندتا سوال تماس بگیرم ؟ لطفا
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، ممنون از نظرتون فقط از طریق ایمیل و واتس اپ هر سوالی داشتید میتونید بپرسید منتظر هستم موفق باشید
amirabb گفت:
سلام ممنون از محصول کاخ ذهنی یا همون یادگیری سریع 6 ماه پیش خریدمش ارزشش داشت و یه سری سوال دارم واتس اپ کردم و پیامک دادم جواب نگرفتم تو حفظ مطالب شیمی مشکل دارم چجوری به تصویر تبدیلشون کنم ؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، به شماره جدید که بالای سایت هستش ایمیل یا واتس اپ کنید چون مطالب شیمی متنوع هستش باید دقیق اون مطلبتون بگید یا ازش عکس گرفته بفرستید
    تا بتونم بهتون کمک کنم موفق باشید
Ali گفت:
بسیار عالی و تشکر از زحمات شما

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب