به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

جیم کویک مربی ذهن( حافظه) ایلان ماسک

 

 

ایلان ماسک کیه ؟؟
عنوان

ایلان ماسک کیه یا کیست ؟؟

 

این آقا که لقب ثروتمندترین مرد جهان به تازگی بدست آورده ( که چیز مهمی نیست ) در واقع یک کارآفرین چند بعدی است و پایه گذار و مدیریت چندین شرکت مختلف را داراست ، این آقا یعنی ایلان ماسک از کودکی یعنی از سن ده سالگی که برایش که کامپیوتر گرفتند به برنامه نویسی رو آورده و حتی به فروش هم منجر شده است ( 500 دلار ) در حقیقت ایلان ماسک شخصی باهوش بوده ولی باز هم به دنبال رشد و راز یادگیری می باشد به همین خاطر جیم کویک را به عنوان مربی پرورش ذهن ( حافظه و تمرکز ) تیمش استخدام کرد .

 

 چگونگی آشنایی ایلان ماسک با جیم کویک

 

 

نکته عطفی که سبب آشنایی این دو نابغه با هم شد رمان های داستان های حماسی ارباب حلقه یا هابیت ها بود ، اقای ایلان ماسک چنین باوری دارد که افراد موفق باید یک سیستم خودکار برای موفقیت داشته باشند ، تا زمان که شمشیر دولبه است به نفع آنها عمل کند ، یعنی به مرور زمان روز به روز موفق تر خواهند شد .

 

 

وقتی که ایلان ماسک مهارت های خاص ( روش های تقویت حافظه ، تمرکز )آقای جیم کویک را مشاهده کرد به این نتیجه رسید که استخدام این فرد می تواند در راستای باورش باشد ( حتی برای کسانی که برای او کار می کنند )

 

مربی ذهن  ( حافظه ) تیم ایلان ماسک

 

 

مربی تیم ایلان ماسک بودن کار چندان آسانی نبوده است ، بخاطر اینکه این فرد ( ایلان ماسک) خیلی از روش ها را از قبل تمرین کرده است و می داند ، در حقیقت ایلان ماسک از جیم کویک خواست تا تکنیک های خود را به چند محقق و دانشمندان موشکی که در SpaceX هستند آموزش دهد .

 

مربی حافظه یا ذهن جیم کویک
عنوان

داستان جیم کویک ( مربی ذهن تیم ایلان ماسک) 

 

جیم کویک کسی که قبل از مربی حافظه شدن چندین با از ناحیه سر صدمه دیده و خواندن و به حافظه سپردن تبدیل به عذاب برایش بوده است ، یکبار وقتی که در کلاس درس ، برای دیدن افراد آتشنشانی از صندلی بالا رفته و افتاده زمین و جیم کویک دفعه دوم در هنگام پایین آمدن از راه پله دچار سرگیجه شده و باز هم ..

 

حالا شخصی با این اوصاف دنبال روش های یادگیری مثلا تقویت حافظه ، تندخوانی و غیره رفته است ، یکی از آنها تکنیک کاخ حافظه می باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهم پرداخت .حتی یکی از معلمان به جیم کویک گفته بود این پسر مغزش خرابه .. بعضی وقت ها نقاط ضعف می توانند نقطه قوت ما شوند اگر زندگی را صرف  تقویت آن  کنیم .

 

جیم کویک مربی حافظه چه کسانی بوده ؟ از ایلان ماسک گرفته ( البته بیشتر تیم کاری ایلان ماسک )  تا بازیگران هالیوودی چون کریس همورث ، هیوجکمن و تام هالند و خیلیای دیگه.. این مرد یعنی جیم کویک بهترین مربی حافظه در جهان می تواند باشد ؟ شاید...

 

 

قصر حافظه یا کاخ حافظه ( کاخ ذهنی )
عنوان

قصر حافظه یا کاخ حافظه ( کاخ ذهنی )

 

 

این متد اسامی مختلفی دارد از کاخ حافظه گرفته تا کاخ ذهنی ، قصر ذهنی و یا روش لوکی .... همه ما می توانیم تخیل کنیم و اینکار را معمولا برای سرگرمی انجام می دهیم حتی بیشتر از حد انتظار اما روشی که نام بردم می تواند تخیل و تصویرسازی ذهنیتان را هدفمند کرده

 

و حتی می توانید کلی یادگیری خود را در هر زمینه افزایش دهید ، یونانیان و رومیان در گذشته این تکنیک برای حفظ اشعار و سخنرانی استفاده می کردند و حالا بعد از انجام مسابقات عجیب و غریب تونی بازان که مسابقات قهرمانان حافظه جهان نام دارد

 

و شرکت جاشوا فوئر در این مسابقات حافظه و سخنرانیش در تد در مورد روش کاخ حافظه این روش خیلی معروف شده و حتی در سریال شرلوک هم نقش اول داستان از تکنیک کاخ حافظه یا قصر ذهن برای بخاطرسپاری بسیاری از موارد استفاده می کرد .

 

 

ر وشی که به عنوان قصر حافظه آن را می شناسیم ولی انواع مختلفی دارد ، بیشتر افراد فکر می کنند که برای استفاده از متد کاخ حافظه یا قصر حافظه فقط می توانیم از مکان واقعی استفاده کنیم و کسانی که خلاقیت بیشتری دارند می دانند که می توان از مکان مجازی هم استفاده کرد زیرا نهایت چیزی در ذهنمان خواهد ماند یک تصویرذهنی از مکان خواهد بود و فرقی نمی کند که واقعی باشد یا مجازی باشد.

 

اما روش های دیگری هم است ، البته این تکنیک در حقیقت سبب سازماندهی و منظم شدن تخیلات پراکنده ذهنمان می شود ، همه ما این تکنیک را به شکل های مختلف استفاده میکنیم مثلا وقتی می خواهیم از نقطه الف به نقطه ب برویم چطور مسیر را به یاد می آوریم و اصلا یک روش مسیریابی ذهنی ، چه فایده دیگری دارد ؟؟؟

 

وقتی از خودمان می پرسیم که خونه یا دانشگاه تو کدوم خیابون بود ؟؟ وقتی که این کار را انجام می دهیم دوباره در حال مسیریابی آن نقطه در مغز هستیم و این قسمت از مغز ( هیپوکامپ ) دوباره فعال می شود و تقویت هم می شود ، این بخش از مغز که راننده های تاکسی هم از آن استفاده می کنند ، برای به تکنیک کاخ حافظه یا قصر ذهن بسیار مهم و ضروری است .

 

 

در این لحظه ، باید به این نکته توجه کنید که هر چه بیشتر تمرین کنید به مرور زمان سرعت و کیفیت تصویرسازی ذهنیتان نسبت به قبل خیلی بهتر خواهد شد ، درست شبیه ورزشکاری که در حال بدنسازی است و به مرور زمان عضلاتش را تقویت می کند ،

 

چون سوالی که یک دوست از من پرسید این بود که این روش برای من جواب نمی دهد وقتی از او پرسیدم چه مدت تمرین کردید ؟ گفت حدود 10 روز که حدس میزنم کمتر از این باشد ، اگر قرار است روش را یاد بگیرید باید حداقل 8 هفته و روزانه حداقل 20 دقیقه روی آن زمان صرف کنید تا مغز تغییر کرده و نتیجه لازم را مشاهده کنید .

ابتدا مسیر کاخ حافظه را مشخص کنید
عنوان
در گام بعدی ایستگاه ها را مشخص کنید
عنوان
تصاویر ذهنی را در ایستگاه ها تجسم کنید
عنوان

مراحل ساختن یک قصر یا کاخ حافظه ( کاخ ذهنی)

 

برای کسانی که تا به حال از این روش استفاده نکرده اند ، برای شروع مکان یا محیط که با آن آشنایی کافی دارید را انتخاب کنید ، فرقی نمی کند چه مکانی باشد اصل فقط آشنایی داشتند است .

 

 

گام بعدی

روی کاغذ مسیر را مشخص کنید که از کدام نقطه ( نقطه شروع ) به نقطه (نقطه پایان ) می روید .

 

 

گام بعدی

ایستگاه های حافظه را در طی مسیر مشخص کنید مثلا اگر قرار است از کنار اتومبیل مسیری رسم کنید به اتاق خواب منتهی شود ، ممکن است اولین ایستگاه اتومبیل باشد و دومی دم در خانه و به ترتیب تا اخرین نقطه ای که انتخاب کرده اید ادامه دارد.

 

 

سوال ایستگاه حافظه به چه دردی می خورد؟

 

ایستگاه حافظه شبیه حافظه رم کامپیوتر و یا حافظه کوتاه مدت است  و همچنین اگر ویژگی بیشتری داشته باشد ممکن است شبیه هارد دیسک و یا  حافظه بلند مدت عمل کند .

 

 

هر چه تعداد ایستگاه کاخ حافظه بیشتر باشد ظرفیت کاخ حافظه بیشتر می شود و می توانید اطلاعات بیشتری را در آن بگنجانید .

 

گام چهارم

 

مسیر و ایستگاه های حافظه که مشخص کرده اید را در ذهن خود مرور کنید و اگر بخشی از مسیر یا ایستگاه حافظه برایتان قابل تصور نیست ، دوباره به آن مکان رفته و جزئیات را بهش اضافه کنید مثلا بیشتر به جنس ایستگاه و جزئیاتش توجه کنید ، مثلا یک ایستگاه صندلی می باشد ولی چندان در ذهن شفاف نیست ، بهترین کار توجه بیشتر به جزئیات صندلی و تصور آن می باشد .

 

گام پنجم

 

حالا چندین مرتبه مسیر کاخ حافظه همراه با ایستگاه های حافظه را مرور کنید هر چه بیشتر مرورش کنید سرعت شما بیشتر خواهد شد و سریعتر می توانید هر آنچه را که می توانید به حافظه بسپارید .

 

 

گام ششم

 

حالا می توانید برای تمرین هم شده چند کلمه یا تصویر را در اولین کاخ حافظه تان قرار دهید ، تا بیشتر با جزئیات این تکنیک آشنا شوید .

 

 

 

کاخ حافظه با بدن

 

برای شروع استفاده از این روش که شاخه ای از تکنیک های حافظه یا کاخ حافظه می باشد باید یک فرد را انتخاب کنید ممکن است خودتان باشد ، خودتان با اعضای بدنتان آشنایی بیشتری دارید و بهتر می توانید در تصویرسازی ذهنی و تجسم کردن ، راحت ارتباط برقرار کنید .

ابتدا چند ایستگاه حافظه انتخاب می کنید

 

  • بالاسر
  • بینی
  • دهان
  • گوش ها
  • شانه ها
  • یقه
  • انگشتان
  • شکم
  • نشیمن گاه

 

جیم کویک می گوید : آنچه قصد انجامش را داریم ، یک آموزش ساده حافظه است  و می خواهیم یک قصر حافظه یا کاخ حافظه درست کنیم و در این جا از 10 مکان از بدن را از بالا به پایین باید انتخاب کنیم ، به یاد داشته باشید که می توانید سریعتر هر چیزی را یاد بگیرید ، توجه داشته باشید همراه با شنیدن هرچیزی باید آن را تجسم هم کنید ، زمانی که هم از طریق شنوایی و هم بصری استفاده کنید یادگیری شما بهتر می شود ، زیرا یکی از کلید های داشتن خاطرات عالی  استفاده از تخیل خلاق شماست .

 

 پس نخستین مکان از سمت بالا می تواند سر شما باشد ، پس  من از شما می خواهم که آن را (سرتان) لمس کنید .

 و دومین کان در بدن شما ، بینی شماست پس با صدای بلند آن را  بگویید

 

از بالا به پایین سوم مکان دهان شماست

 

چهارمین مکان از بدن شما گوش هایتان است

 

پنجمین مکان می تواند گلو شما باشد پس آن را لمس کنید

 

 در ادامه شانه هایتان ششمین مکان از بدنتان است همراه با تصور ، لمس  ،  با صدای را بلند بگویید

یقه شما در ادامه هفتم مکان یا ایستگاه حافظه شماست

 

 ایستگاه بعدی که هشتمین است انگشتان شما است

نهمین ایستگاه شکم شماست

 

در نهایت دهمین ایستگاه ذهنی یا حافظه می تواند نشیمن گاه باشد بخشی از بدن که  روی صندلی قرار می گیرد.

 

این روش حافظه مربوط به 2500 ساله پیش می باشد ، تکنیک های حافظه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد ، کاری که می خواهم انجام دهم تجسم کردن یعنی ، آن مکان در بدن را تصور و لمس می کنم اکنون با من این کار را انجام دهید .

تصویر ذهنی بر روی سر
عنوان

اولین جرقه می تواند بسیار سازنده باشد ، اولین مکان خود را تصور کنید که در واقع بالای سر شماست ، تصور کنید در حال ساختن یک چیزی شبیه خانه ای به جنس شیرینی در بالای سرتان هستید و یا چیزی را بالای سرتان درست می کنید ، حتما فکر می کنید که چقدر این روش کودکانه است ، البته نظریه دیگری که است اینکه کودکان سریعترین فراگیران هستند یعنی سریعتر چیزی را می توانند یاد بگیرند .

تصویر ذهنی بر روی بینی
عنوان

کلمه بعدی دانشمند است که می توانید در ایستگاه دوم که بینی است قرار دهید ، البته می توانید از نماد میکروسکوپ برای کلمه دانشمند استفاده کنید و آن را در ایستگاه دوم که بینی باشد قرار دهید حتما حس عجیبی خواهید داشت وقتی که یک میکروسکوپ بالای بینی تان باشد و این احساس وقتی با اطلاعات جدید ترکیب شود تبدیل به حافظه بلند مدت می شود .

تصویر ذهنی درون دهان
عنوان

شماره سوم  دهان است و جرقه یا کلمه ای که باید تصور کنید maven  به معنی متخصص یا خبره است که حالا باید با لغت بازی کنید و کلمه ای که از نظر تلفظی با آن شباهت داشته باشد پیدا کنید ، بله کلمه raven  (به معنی کلاغ سیاه ) می تواند از نظر تلفظی و آوایی شبیه maven  باشد حالا یک کلاغ سیاه را در سومین ایستگاه که دهان باشد تصور و تجسم کنید ، شما هرگز چنین کاری را نخواهید کرد ولی اگر مجبور باشید سخنرانی کنید تا نکات کلیدی یا جرقه در ذهنتان باشند حتما این کار را خواهید کرد .

تصویر ذهنی روی گوش ها
عنوان

 

 چهارمین ایستگاه حافظه گوش هایتان است که باید جرقه یا کلمه ضروری را به آن ربط دهید حالا بعضی ها می گویند که گوشواره آنها ضروری است و بعضی ویتامین ها را ضروری می دانند می توانید تصور کنید که از یک  ویتامین  برای ساخت گشواره استفاده می شود ، بعضی افراد کتاب ها را ضروری می دانند پس  تصویر ذهنی می تواند قرار دادن کتاب داخل گوش باشد ، این روش چرا کار می کند چون مجبورتان می کند که توجه و تمرکز داشته باشید .

 

پنجمین ایستگاه گلوی شماست و کلمه یا جرقه بعدی برای بخاطرسپاری ، مجری ، خواننده یا بازیگر است حتی می توانید صدایش را تقلید کنید و به یک مجری فکر کنید کسی که به ذهنتان خطور می کند شاید فلانی باشد . 

 

تصویر ذهنی بر روی شانه ها چپ و راست
عنوان

شماره شش که شانه هایتان باشد باید کلمه مبارز یا جنگجو را تصور کنید ، به سمت چپ و راست خود نگاه کنید و دو مبارز را در شانه چپ و راست خود تصور کنید ممکن است یکی از مبارزان فیلم سیصد باشد و دیگری یک  سامورایی یا نینجا باشد و در حال مبارزه با هم هستند .

تصویر ذهنی دور گردن یا یقه
عنوان

شماره هفت یقه است و جرقه سوم حکیم دانا است حالا باید نماد تصویری برایش انتخاب کنیم مریم گلی می تواند یک گزینه باشد می توانید تصور کنید که یک گردنبند به جنس مریم گلی دور گردن خود دارید .

تصویر ذهنی مرتبط با انگشتان دست
عنوان

شماره هشتم انگشتان شما هستند و موضوع هشتم وکالت ( advocate ) است وکالت از چیزی که  نمی تواند صحبت کند مثلا برای محیط زیست یا حیوانات  

 

حالا تصویر ذهنی تان برای ایستگاه هشتم که انگشتان باشد اینکه دلفین ها در حالی که شنا می کنند نجات می دهید ، زمانی که دلفین ها را لمس می کنید خوب تصور کنید .

 

حالا می توانید بر اساس تلفظ advocate به آووکادو برسیم که  50 درصد به هم شباهت دارند ، حالا تصویرذهنی می تواند مربوط به آووکادو باشد .

 

نکته هر چیزی که اولین بار به ذهنتان خطور می کند همیشه بهترین گزینه است .

تصویر ذهنی مرتبط با شکم
عنوان

ایستگاه نهم شکم است و موضوع نهم یا جرقه نهم مشاور است به طور مثال وقتی با مشاور صحبت می کنید شما و یا مشاور دست هایش روی شکمش هست و در حال صحبت کردن یا گوش دادن می باشد و یا در حال لمس کردن دکمه هستید .

 

ممکن است عجیب باشد ولی نقوت قوت ماندگاری این نکات همین است که باعث می شود همه چیز به یادماندنی و فراموش نشدنی شود .

 

در ایستگاه حافظه آخر که نشیمن گاه است و موضوع اخر کلمه پرورش می باشد این بخش را خودتان تخیل کنید لطفا

 

نکته مهم

شما الان متخصص حافظه هستید برای بهتر یادگیری این نکات این موارد را به اعضای خانواده یا دوستان خود آموزش دهید زیرا آموزش به دیگران یادگیری را دوبرابر می کند .

 

اگر نمی توانید همه موارد را یادآوری کنید ممکن است تصویرذهنی نداشته باشید و یا احساسش نکرده اید در نهایت می توانید با تصویرسازی بهتر یا اضافه کردن احساس به هر مورد مشکل را حل کنید به همین راحتی

 

حافظه خوب و حافظه بد

 

چیزی که به همه می گویم اینکه چیزی به عنوان حافظه خوب یا بد وجود ندارد

 

بلکه در حقیقت حافظه آموزش دیده و آموزش ندیده داریم ، این آموزش بسیار شگفت انگیز است زیرا سه نکته را آموزش می دهد . خلاقیت ، تخیل و استراتژی و اگر به مدت 30 این نوع تمرینات را انجام دهید نه تنها سبب پیشرفت می شود بلکه از نظر ذهنی باهوش تر می شوید و

 

مطالب مرتبط : تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده

 

 

آمادگی ذهنیتان نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت ، به طور مثال آمادگی جسمی مناسب باعث می شود که انعطاف پذیر تر و چابک تر باشید با این کار از نظر ذهنی چابک تر خواهید شد و از نظر ذهنی قوی تر ، پر انرژی تر و قدرتمند خواهید شد ، پس تمرین باعث پیشرفت می شود امیدوارم از این آموزش کوچک لذت ببرید.

 

وقتی که مسیر رشد چندی از ورزشکاران حافظه بررسی می کردم ، به این نتیجه رسیدم که در کنار تکنیک خاصی که استفاده می کنند .

 

میزان تمرینات حافظه و ساعاتی که صرف می کنند بسیار حائز اهمیت است شاید بتواند با تکنیک خاص در ایتمی خاص موفق شد ولی

 

تلاش و پشتکار در تمرینات به شدت می تواند سرعت و دقت فرد در حافظه افزایش دهد .

 

مثلا بعضی از شرکت کننده از کشور کانادا یا ژاپن ، با تمرین زیاد می توانند 50 کلمه تصادفی در مدت زمان 30 ثانیه بخاطربسپارند.

 

که این کار حتی برای ورزشکاران حافظه نیز کار بسیار سختی است.

 

نکته آخر راز یادگیری ایلان ماسک

 

ایلان ماسک ، تعریفی جالبی درباره یادگیری سریع دارد و به همین خاطر ذهنش شبیه اسفنج اطلاعات را جذب کند .

 

چیزی که یکی از اساتید برتر حافظه درباره ، استفاده از تکنیک های حافظه می گوید شبیه سخنان ایلان ماسک درباره یادگیری سریع است .

 

ایلان ماسک  ، دانش را به یک درخت تشبیه می کند و می گوید باید بدانید که دانش همانند درخت معنایی است ، در حقیقت باید ابتدا موارد اصلی یاد بگیرید و یعنی ریشه و تنها درخت را در زمین بکارید و بعد سراغ موارد جزئی یعنی برگ ها بروید اما اگر برعکس عمل کنید و از اطلاعات جزئی شروع کنید آنها جایی برای اتصال در ذهن نخواهند داشت و بر زمین خواهند افتاد ( البته کمی موضوع شفاف کردم )

 

درست شبیه چیزی که در تکنیک های حافظه باید انجام بدهید البته روش ها مختلف هستند ولی بر همین اصول پایدار هستند.

آنتونی متیویر می گوید اگر از روش کاخ حافظه یا کاخ ذهنی استفاده کنید میتوانید همانند خیلی از افراد مطالب کتاب حفظ کنید .

 

ابتدا از هر صفحه 3 مورد به عنوان کلمات کلیدی اصلی ، انتخاب کنید و به ایستگاه های حافظه متصل کنید سپس این سه مورد اصلی سبب می شوند که اطلاعات دیگر نیز ، شبیه اسفنج جذب شوند .

 

مسلما روشی که ایلان ماسک پیشنهاد می دهد را خیلی از افراد می دانند ولی اینکه با تکنیک های حافظه انجامش دهند یک موضوع کاملا جدید است .

 

در مسابقات لیگ حافظه ، افراد با استفاده از روش ها و تکنیک های حافظه ، از جمله روش کاخ حافظه چیزهای مختلف در کمتر از 60 ثانیه حفظ می کنند .

 

یکی از آنها حفظ 50 کلمه تصادفی در زمان 60 ثانیه است ، افرادی که با تکنیک های حافظه آشنایی ندارند انجام چنین کاری خیلی سخت است و بیشتر افراد فقط می توانند 12 کلمه بخاطربسپارند ( بخاطر محدودیت حافظه کوتاه مدت )

 

ولی وقتی با تکنیک های حافظه از جمله روش کاخ ذهنی آشنا باشید و به اندازه کافی تمرین کرده باشید میتوانید حدود 40 تا 50 کلمه تصادفی در کمتر از 60 ثانیه حفظ کنید .

 

خیلی از افراد از همین روش برای بخاطرسپاری مطالب کتاب درسی استفاده می کنند و موارد اصلی هر فصل به تصویر ذهنی تبدیل کرده و در کاخ ذهنی قرار می دهند ، با این کار درست شبیه گفته ایلان ماسک موارد اصلی در کاخ حافظه ذخیره می شوند .

 

و سپس مطالب جزئی با کمترین تلاش جذب می شوند البته اولش نیاز به آموزش و تمرین خواهید داشت ناگفته نماند نابرده رنج  گنج میسر نمی شود .

shima nazary گفت:
وای خدای من عجب چیزی ، اصلا نمی دونستم خیلی ممنونم از مقاله خوبتون

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب