به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چند باید و نباید سری و جذاب برای تقویت حافظه با عادت سازی

چند باید و نباید سری و جذاب برای تقویت حافظه با عادت سازی

 

 

همه افراد می خواهند با حذف عادت های بد یا ایجاد عادت های خوب حافظه بلند مدت ( دراز مدت ) و همچنین در کنارش حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنند ، در این محتوا درباره کاخ حافظه ( کاخ ذهنی یا قصر ذهنی ) هم خواهم گفت ،

 

خیلی از افراد می خواهد برای تقویت حافظه هر کاری انجام دهند   زیرا پیامد منفی فراموشی و یا نداشتن یک حافظه خوب بسیار زیاد است از ایجاد مسائل خانوادگی تا کار و تحصیل  همه وابسته به داشتن حافظه بلند مدت و کوتاه مدت خوب هستند ،

 

کافیست روز تولد یا سالگرد ازدواج همسرتان را فراموش کنید این موضوع را با تمام سلول های بدن حس خواهید کرد . پس کافیست با یادگیری یکسری از تکنیک ها  و برای تقویت حافظه (  بخصوص کاخ حافظه یا ذهنی ) این مشکل را حل کنید .

 

بعضیا میگن خب من چند روز تمرین کردم چرا این تکنیک برای تقویت حافظه نتیجه نداد ؟ جواب ساده برای این سوال اینکه باید عادت کنید از این روش همیشه استفاده کنید تا مغزتون هم طبق خاصیت نوروپلاستیسیته ( خاصیت انعطاف پذیری مغز ) تغییر کنه

 

مطالب مرتبط : تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده

 

چند عامل کشنده حافظه (بلند و کوتاه مدت)

چند عامل کشنده برای تقویت حافظه  و مغز

 

وقتی اسم شخصی فراموش میکنی یا چیز مهمی که چند بار تکرارش کردی فراموش کردی و وسط کار مهم برای اعضای تیم متن سخنرانی از یادت میره همه این موارد عاملی دارند و بی دلیل اتفاق نمی افتند .

 

نخستین عامل ممکنِ مربوط به بیماری باشد به طور مثال همین سرما خوردگی که روی مغز و حافظه بسیار تاثیر گذار است خودم تجربه کردم از نتایج رکورد های حافظه  خودم هم نتایج بدتری گرفتم  به زبان ساده از خودم باختم .

 

دومین عامل : می تواند انگیزشی باشد یعنی زمانی که انگیزه کمی دارید مسلما ذهن هم در حالت پرانرژی و برانگیخته نیست و خیلی کمتر از حد انتظار ظاهر میشه ، موتور انگیزشی روشن می تواند ، به شدت روی حافظه و مغز تاثیر گذار باشد ، تصور کنید که شماره تلفن یک دوست عزیز ( نامزد ) قراره حفظ کنید چون این فرد برای شما خیلی با ارزشه به همین خاطر از نظر انگیزشی خیلی بارش سنگین و حفظ این اعداد خیلی با دقت و کیفیت انجام میشه درست شبیه اینکه بخواهید چیزی را روی سنگ ( حافظه یا مغز ) حکاکی کنید .

 

بیشتر بخوانید : افزایش انگیزه برای درس خواندن ؛  6 راه  تضمینی

 

سومین عامل :افسردگیه  اگر بیشتر اوقات فکر می کنید که خسته هستید و انرژی ندارید و همش منفی فکر می کنید شاید افسرده باشید ، زمانی که افسرده باشید سلول های مغزی به درستی کار نمی کنند و در نتیجه یادگیری و حافظه بلند و چه کوتاه مدت عملکرد کم رنگی خواهند داشت .

 

در نتیجه افسردگی برای تقویت حافظه مضره ، پس کنید با کارهای مختلف افسردگی از خودتون دور کنید.

 

 

خشکسالی : کم شدن آب بدن ، خیلی وقتا فقط با نوشیدن چای یا قهوه فکر می کنید که کم آبی بدن برطرف میشه ولی اینطور نیست حداقل 8 لیوان آب خالص در روز یادتون باشه خیلی برای تقویت حافظه مهم است .

 

دارو ها و عوارض – برای تقویت حافظه

 

شاید لازم باشد به این بخش توجه کنید ، بعضی از داروها یا قرص ها   ممکن است برای تقویت حافظه ( مغز )  تاثیر منفی داشته باشند و فراموشی را افزایش دهند به طور مثلا داروهایی که برای خواب تجویز می شوند یا انتی هیستامین ها و ضد افسردگی پس با پزشک برای مصرف طولانی مدت مشورت کنید .

 

حلقه ارباب حلقه یا گوشی  – دشمن  تقویت حافظه

 

بعضی از ابزارها یا گجت های دنیا امروز به خصوص گوشی تلفن همراه به شدت دشمن حافظه بلند مدت و کوتاه مدت ( مغز) هستند ابتدا سبب حواس پرتی می شود و در ادامه هم روی حافظه تاثیر منفی می گذارند و حتی کارهیی که برای تقویت حافظه انجام داده اید را خنثی می کنند ،  درست شبیه شمشیر دو لبه عمل کنند .

 

بیدار بودن شبیه جغد

 

وقتی شخصی عادت می کند که شب مثل جغد ها بیدار بماند در نتیجه در طول روز نمی تواند به خوبی تمرکز کند و به دنبالش تمرکز ذهنش از بین می رود درست شبیه راننده مستی که می خواهد رانندگی کند  و به گفته محققان   ، خواب شبانه مغز سبب سم زدایی مغز می شود .

 

درست شبیه کشتن مورچه های اشپزخانه، خواب کافی و شبانه سبب ایجاد ارتباطات بین نورون های مغز می شود و بازیابی اطلاعات نیز اتفاق می افتد ، استراحت ندادن مغز سبب اختلالات حافظه و تمرکز خواهد شد .

 

محققان با مطالعه روی افرادی که هیچ خوابی نداشتند به این نتیجه رسیدند که میزان خطا و اشتباه در این افراد سه برابر افرادی است که خواب شبانه کافی داشته اند .

 

تا دو سه شب می تواند نخوابیدن برای کار بیشتر توجیه کرد ولی بیشتر از این نه تنها بهره وری کاهش میدهد بلکه مغز قفل می کند و حافظه به درستی کار نخواهد کرد .

 

در نتیجه اگر به دنبال عادت های خوب برای تقویت حافظه هستید اول عادت کنید که شب ها به موقع بخوابید تا حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا مغزتان شارژ شود.

رابطه عشقی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

رابطه  عشقی برای تقویت حافظه  

 

اولین مرحله از ذخیره سازی موقت اطلاعات توسط حافظه حسی انجام می شود ، بعضی از افراد می گویند که گنجایش این حافظه نامحدود ولی از نظر مدت نگهداری محدود است مثلا حدود چند دهم ثانیه تا چند ثانیه  می باشد ،  به نظر من رامون کامپایو قهرمان حافظه فوق سریع  ؛ کسی است که از حافظه حسی برای حفظ  44 عدد باینری در یک ثانیه استفاده کرد .

 

مرحله بعدی اطلاعات با دقت و توجه به حافظه کوتاه مدت می روند، در حقیقت میزان داده ها فراوان هستند و پردازش همه آنها زندگی را غیر ممکن می کرد ، درست شبیه فیلم های تخیلی که بازیگر اصلی صدا ها و محرک های زیادی را حس می کرد و نمی توانست آرامش خود را حفظ کند

 

و اگر مدت ذخیره سازی اطلاعات بین چند ثانیه تا کمتر از 30 ثانیه باشد مربوط به حافظه کوتاه مدت می باشد و ظرفیت این حافظه کوتاه مدت که همه جا با ما است حدود 7 بخش می باشد یعنی عموم افراد حافظه کوتاه مدت با ظرفیت 7 مورد را دارند .

 

البته مدت ماندگاری حافظه حسی نیز در بخش شنوایی با بینایی متفاوت است مثلا مدت زمان ماندگاری حافظه  حسی در حالت شنوایی چیزی حدود 10 ثانیه و میزان ماندگاری در حالت بینایی حدود یک دهم ثانیه است .

 

وقتی که گفته می شود 12 یا 20 مورد را به ترتیب در کمتر از 30 ثانیه حافظ کنید بیشتر مواقع به ترتیب این کار را با حافظه کوتاه مدت انجام دهید چون ظرفیتش محدود است معمولا از 7 مورد به بیشتر ترتیب قطعه های اطلاعاتی به هم می ریزد و فرد نمی تواند به ترتیب موارد را بیان کند .

 

عواملی که سبب می شود رابطه بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بیشتر شود : تکرار ، بار معنایی داشتن قطعه اطلاعاتی ، ترکیب با احساس ، داشتن سرنخ یا نشانه ، چسبیدن با یک اتفاق ، مهارت حرکتی بودن ، طبقه بندی مطلب و بازگردانی زمینه و شرایط به یاد سپاری مطالب  است .

 

تکنیک مخفی ورزشکار حافظه برای تقویت حافظه

 

یک لیست از کارهای مختلف یاداشت کنید حداقل 100 مورد یادداشت کنید سپس جلوی هر کار احساس مربوطش  ، دوباره حس کنید و یادداشت کنید مثلا

 

کمک به دیگران : احساس آرامش و امنیت – شادی مضاعف

افتادن از ارتفاع : ترس شدید – مور مور شدن پاها – سیخ شدن موهای بدن

 

این موارد شبیه برچسب تقویت کنند برای تقویت حافظه عمل می کنند ، زمانی که می خواهید موردی بخاطربسپارید می توانید یکی از موارد لیست 100 تایی احساسات یا حالت های مختلف بهش مربوط کنید .

 

برای اینکه به این تکنیک تقویت کنند مغز عادت کنید و  این مورد به مجموعه عادات اضافه کنید باید هر روز تمرینش کنید ، به مرور زمان عادت خواهید کرد که موارد مختلف با برچسب احساسی ، حفظ کنید.

تقویت حافظه کوتاه مدت با چی ...

سیستم های حافظه برای تقویت حافظه کوتاه مدت

 

همانطور که بار ها به این مورد اشاره شده که حافظه کوتاه مدت حدود 7 مورد را می تواند ذخیره کند و بیشتر از آن سبب فراموشی اطلاعات قبلی می شود ، چیزی که کاملا واضح است اینکه می توانیم به جای ذخیره اطلاعات در قطعه های کوچک و افزایش آن ، سعی کنیم

 

که تعداد قطعه ها را کاهش و اندازه هر قطعه را افزایش دهیم ، درست شبیه 7 قالبی که داریم در نتیجه می توانیم اندازه آن 7 قالب را افزایش دهیم در نتیجه در مقایسه با حالت اول ظرفیت حافظه کوتاه مدت به 14 ماده افزایش می یابد .

 

نکته

اگر بخواهید عددی 20 رقمی را حفظ کنید در حالت معمول حفظ این عدد کار سختی است ولی اگر آن را به قطعات کمتر تبدیل کرده و اندازه هر قطعه را افزایش دهید ظرفیت حافظه بیشتر خواهد شد .

 

14457869565789643589

 

اگر از سیستم های حافظه استفاده کنید که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند حفظ آن خیلی اسان و سرگرم کننده خواهد بود و سیستم حافظه اعداد از همین روش برای افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت پیروی می کند .

 

ابتدا برای هر 2 یا 3 و حتی در بعضی موارد برای  4 مورد تصویری انتخاب می شود سپس تصاویر ذهنی این موارد در مکان های ذهنی قرار می گیرد در نتیجه وقتی که فرد عادت می کند از این روش استفاده کند .

 

به راحتی می تواند اعداد 80 رقمی در مدت زمان چند ثانیه حفظ کند ولی با تمرین زیاد می تواند به این روش عادت و مغز تغییر داد اگر تصاویر ذهنی جزئیات کافی داشته باشند می توانید اطلاعات به حافظه بلند مدت منتقل کنید به همین راحتی ...

حافظه بلند یا هارد دیسک مغز

حافظه بلند یا هارد دیسک مغز

 

مطالبی که بین چند دقیقه یا بیشتر باشند در حافظه بلند مدت یا دراز مدت ذخیره می شوند یا پردازش می شوند مثلا فرد برای یادآوری اعدادی که مدت های قبل در حافظه خود دارد از حافظه بلند مدت استفاده می کند ، یکسال پیش شماره تلفن دوست خود را به حافظه سپرده است و الان زمانی که از آن شماره استفاده می کند از حافظه بلند مدت استفاده می کند زیرا که آن شخص معنا خاصی برایش دارد حفظ شماره نیز با آن معنا ارتباط برقرار می کند و در حافظه بلند مدت ذخیره می شود .

 

انواع حافظه بلند مدت

  1. حافظه آشکار : این حافظه نیاز به مرور آگاهانه و هشیار دارد در نتیجه کار روی نشان ها و سرنخ ها میتواند این نوع از حافظه را تقویت کند ؛ خود این حافظه از دو  نوع حافظه تشکیل شده است .

 

یک حافظه معنایی :وقتی متن را مطالعه می کنیم و مفهوم آن را درک و حفظ می کنیم نه کلمه به کلمه آن را به ان حافظه معنایی می گویند و همچنین موارد مهم بیشتر در آن ذخیره می شوند .

 

دو حافظه رویدادی : حافظه ای که از مجموعه تجارب فرد تشکیل شده است یعنی حافظه رویدادی شامل تصاویر ذهنی گذشته است که به صورت فیلم کم و بیش واضح در ذهن ما تکرارمی شوند ، این بخش از حافظه مربوط به مکان ، زمان و تصاویر ذهنی است که با درک بهتر آن می توان از سیستم های حافظه بهره بهتری برد .

 

  1. حافظه روندی : این حافظه بر عکس حافظه آشکار نیاز به یادآوری ندارد و در حقیقت همان حافظه حرکتی می باشد که سریعتر از قدرت تفکر انجام می شود درست شبیه رزمی کاری که حرکات او فراتر از قدرت تفکرش انجام می شوند یا تایپیستی که بدون نگاه کردن به صفحه کلید می تواند فقط با حافظه حرکتی که در انگشتان دستش ذخیره شده ، با سرعت هر چه تمام تایپ کند .

 

حافظه بلند مدت یا هارد دیسک مغز ما به طور خلاصه به 3 نوع حافظه  تقسیم شده است و شناخت بیشتر آنها می توان حافظه بلند مدت قویتری داشت .

استرس شدید و درگیری با حافظه

استرس شدید یا نرمال برای تقویت حافظه

 

همین ابتدا باید بدانید استرس بیش از حد و شدید برای حافظه مضر است نه استرس نرمال ، در واقع استرس کم حتی موثر است و سبب می شود که شخص سرعت و انگیزه بیشتری داشته باشد  و این انگیزه بیشتر خودش عاملی برای تقویت حافظه است.

 

استرس شدید نه تنها برای تقویت حافظه یک سم کشنده است بلکه سایر اعضای بدن نیز درگیر می شوند و تحقیقات نشان می دهد که استرس باعث ایجاد اثرات منفی گسترده برای مغز می شود  ، بیماری قلبی و تنش های عصبی می شود که خود این موارد بصورت غیر مستقیم روی حافظه تاثیر گذار هستند .

 

مطالب مرتبط : رفع استرس شب امتحان ؛ 10 نکته موثر و معتبر

 

استرس بر دو نوع تقسیم می شود استرس  بر اثر عوامل محیطی است و استرس که از عوامل درونی سر چشمه می گیرد ، به زبان ساده بدنی که در حالت استرس شدید است شبیه کشوری است که در حال جنگ با دشمنان خارجی مختلف است

 

و از تمام نیروی انسانی و ذخایر کشور استفاده می کند و در نتیجه در این مدت زمان نمی تواند با این دشمنان مبارزه کند و اگر زمان بیشتری به این صورت ادامه یابد انرژی فرد تمام شده و اسیب پذیر تر از گذشته خواهد شد ، و انواع بیماری ها منتظر حمله هستند .

 

 

چند راهکار برای مقابله با استرس

 

  • زمان کمتری را صرف رایانه و تلفن همراه کنید.
  • به خود یادآوری کنید که استراحت کنید.
  • مثبت اندیشی، استرس را کاهش می دهد.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • به اندازه کافی بخوابید - 7 تا 8 ساعت در روز، ساعت 10 شب یا حداکثر تا نیمه شب به رختخواب بروید.
  • به طور منظم با تکنیک های حافظه تمرین کنید تا به آنها عادت کنید.

ورزش هوازی یا بی هوازی برای حافظه

ورزش هوازی یا بی هوازی برای تقویت حافظه

 

 

ورزش هوازی یا ایروبیک به ورزشی می گویند که سبب می شود اکسیژن بیشتری به تمام قسمت های بدن سرازیر شوند که این مورد برای قلب و مغز بسیار سودمند است .

 

حالا ورزش هایی شبیه دویدن ، پیاده روی و دوچرخه سواری غیره جزو ورزش های هوازی هستند ولی همین موارد ممکن که بی هوازی شوند یعنی اگر شدت ورزشی که انجام می دهید بیشتر باشد و فشار بیشتری بر بدن وارد کند در نتیجه ورزش از حالت هوازی به بی هوازی تبدیل می شود و عضلات با کمبود اکسیژن روبرو شده و قند در حالت کمبود اکسیژن شکسته می شود و و داستان های دیگر که به دنبالش شروع می شوند .

 

ورزش هوازی سبب افزایش بازده قلب و ریه ها شده و به دنبالش میتوکندری یا نیروگاه انرژی سلول ها عملکرد بهتری در کنار اکسیژن بیشتر داشته باشند بر اساس آزمایش های مختلف بر روی موش های آزمایشگاهی بیچاره ، فعال تر بودن این موش سبب تحریک رشد سلول های مغز جدید می شود حتی فعالیت بیشتر سبب می شود افراد در تست های حافظه و حافظه فضایی نمره بیشتری از افراد تنبل دریافت کنند .

 

در بخش قبلی مقاله درباره عوارض استرس شدید گفته شد که سبب افسردگی می شود ولی ورزش کردن در طبق گزارش های جدید میزان افسردگی را تا 50 درصد کم می کند پس ورزش هوازی جدی بگیرید تا حافظه  ( مغز ) قدرتمندی داشته باشید

تمرین کاربردی برای حافظه کوتاه و بلند مدت

تمرین کاربردی برای حافظه (کوتاه و بلند مدت)

 

این یک تمرین است پس فقط یک کتاب که متن روانی داشته باشد انتخاب کنید شبیه داستان یا کتابی کاربردی تر مثل هفت عادت مردمان موثر که حداقل وقتتون تلف نشه .

 

بعد هر روز 5 جمله یا مفاهیم را مشخص کرده و با کلمات کلیدی در گوشه کتاب یادداشت کنید ، سپس تاریخ را در کنارش نیز بنویسید و شبش دوباره آن را مرور کنید و در کنارش تاریخ یادآوری را ثبت کنید حداقل باید هفت روز بعد باشد دیگر این بخش را مرور نکنید و مطالب دیگر را همینگونه مطالعه و نکات کلیدی استخراج کنید و طبق زمان بندی عمل کنید این یک تمرین لذت بخش همراه با یادگیری است .

 

این روش یک عادت خوب برای تقویت حافظه است که بتونید با کلمات کلیدی استخراج شده از کتاب ، متن مربوط به خاطر بیاورید.

 

پس این هم به لیست عادات خوب اضافه کنید .

عادت ساخت کاخ ذهنی یا حافظه

عادت ساخت کاخ ذهنی یا کاخ حافظه برای تقویت حافظه

 

ما در دنیای اجتماعی زندگی می کنیم و به مکان های مختلفی می رویم از شما می خواهم حداقل هر روز به مکان جدیدی که میروید بیشتر دقت کنید و اطراف را از نظر جنس محیط ، رنگ بندی و اشیاء بررسی کنید و سپس کاخ حافظه حداقل 20 ایستگاهه برای خود ایجاد کنید

 

کافیست کمی تمرین کنید تا حافظه فضایی یا هیپوکامپ آماده تر است قبل عمل کند ، زیرا همانند ورزش این قسمت از مغز بزرگ خواهد شد و عملکردش تقویت می شود ، مثال : راننده های تاکسی را به یاد آورید کسانی که صد های خیابان و کوچه را در ذهن دارند و می توانند سریعتر مسیر را برای مسافر خود مشخص کرده و او را به مقصد برسانند.

 

نکته که قابل ذکر اینکه کار کردن با یک کاخ ذهنی یا حافظه 30 یا 100 ایستگاه نسبت به کاخ ذهنی یا حافظه 1000 ایستگاهه یا بیشتر نمی تواند نکات ریز کاخ ذهنی یا حافظه را به ما آموزش دهد در نتیجه در مراحل ابتدایی این تکنیک خواهید بود پس برای ماهر شدن فقط باید از کاخ ذهنی یا حافظه بیشتر کار و تمرین کنید ، در دوره ویژه تقویت حافظه و تمرکز کاخ ذهنی یا حافظه آماده با ظرفیت بیش از 1500 ایستگاه ذهنی برای شما دوستان فراهم شده که با طراحی بسیار زیبا است فقط کافیست امتحانش کنید .

ارسلان قاسمی گفت:
اصلا من شب و روز درگیر عادتهای بدم هستم نمی دونم چیکار کنم کل انژریم گرفته حفظ کردن برام کار حال بهم زنی شده قبلاً حافظم بهتر بود عاشق سبک نوشته های شمام قبلاً وبلاگتون الآنم اینجا میشه یه راهکاری چیزی بهم نشون بدین

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب