به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

حفظ اعداد  با سیستم حافظه ارشد یا major

 

 

 

 

 

چرا حافظه ما در حفظ اعداد ضعیف عمل می کند  زیرا که اعداد تصویری خاصی در ذهن تداعی نمی کنند و شکل خاصی ندارند در نتیجه حفظ و بخاطرسپاری انها مشکل است باید برای حفظ انها از اصول تقویت حافظه  و یا ( سیستم های حافظه مثل ارشد یا major )استفاده کرد ، یعنی تصویر سازی ذهنی و کاخ حافظه ...

 

تکنیک ها یا سیستم های حافظه اعداد  ، در حقیقت روشی هستند که می توان به هر یک از اعداد ، یک تصویر ذهنی  یا شکل خاص  و مشخص در نظر گرفت و با تصور آن تصاویر اعداد را حفظ کرد .

 

به طور مثال : تاریخ تولد شما یا همسرتان ، اگر 1375 باشد معنی خاصی برایتان دارد و هر جا این عدد را ببینید تداعی کننده تاریخ تولدتان است .

 

پس اولین گام در حفظ اعداد ، دادن معنی خاص ، تصویر یا شکل مشخص است و مرحله بعدی حفظ آن تصاویر ذهنی با روش های ارتباط سازی و کاخ ذهنی ( کاخ حافظه ، قصر ذهن ) است .

 

این مقاله ، نسبت به همه چیزهایی که در گذشته برای حفظ اعداد استفاده می کردیم مطالب جدیدی آموزش می دهد  و خودم اولین بار که چنین مقاله ای مطالعه می کردم برایم جالب و کمی تعجب برانگیز بود و یکی از اهدافم را حفظ اعداد طولانی و بزرگ تعیین کردم

 

و سریعا شروع به تست چنین روشی کردم و بعد از مدتی که سیستم دو رقمی اعداد ، درست کردم توانستم حدود 200 رقم در 30 دقیقه حفظ کنم البته این مربوط به چند سال پیش است و با تغییر سیستم حافظه اعداد  ، حدود چند روز پیش در لیگ حافظه 80 رقم در 36 ثانیه حفظ کردم .

 

علاوه بر اینکه این تکنیک یا سیستم حافظه اعداد بسیار تاثیر گذار است فراموش نکنید برای رسیدن به این توانایی  تمرین مداوم یکی از اصل مهم و تعیین کننده است .

 

تکنیک های متنوعی برای حفظ اعداد طولانی استفاده می شود و فعلا که این تکنیک اصولی و اصلی ترین سیستم برای حفظ اعداد کوتاه و طولانی است البته برای حفظ اعداد طولانی باید از سیستم های حافظه ای استفاده کرد که تصاویر بیشتری دارند و به زبان دیگر حداقل باید هزار تصویر مشخص داشته باشند .

 

یادم است حفظ یک شماره تلفن برایم کار دشواری بود ولی با استفاده از این سیستم حافظه  نگرانیم از فراموشی بسیار کمتر شده و شماره کارت و تلفن همراه بسیاری افراد  را با کمترین تلاش می توانم حفظ و یادآوری کنم .

تکنیک (سیستم ) حفظ اعداد

 

وقتی که با این سیستم حافظه اعداد آشنا شدم ، مقاله های بیشتری مطالعه می کردم بسیار از آن سیستم های حافظه به زبان انگلیسی بودند  در ابتدا کار کمی درک آن سیستم  حافظه برایم مشکل بود  پس بخشی در  این مقاله اعداد را با حروف انگیسی و تصاویر ذهنی کد گذاری می کنیم .

 

مثلا به زبان انگلیسی تلفظ چنگال به تلفظ عدد چهار بسیار نزدیک است پس می تواند برای بر اساس تلفظ عدد چهار به تصویر چنگال رسید .

Fork  به  زبان انگلیسی به معنی  چنگال است که به تلفظ  فورک می باشد  تلفظش به عدد 4 بسیار نزدیک است ، زیرا 4 به انگلیسی فور می شود .

 

در این روش در عین حال که بسیار ساده است ، جالب هم است .

چطور می توان با زبان انگلیسی اعداد را حفظ کرد ؟؟

 

فرقی نمی کنه که از چه زبانی برای حفظ اعداد استفاده کنید در نهایت باید حروف به کلمات و کلمات به تصویر ذهنی تبدیل کنیم .

خیلی از قهرمانان حافظه از زبان مادری خودشون برای ساخت سیستم حافظه اعداد استفاده می کنند ولی در این آموزش درباره حفظ اعداد با زبان انگلیسی برایتان توضیح خواهم داد .

 

در زبان انگلیسی دو گروه حروف داریم یکی بی صدا و دیگری صدا دار که در حقیقت با ترکیب این حروف قرار است  کلمات مختلف بسازیم .

 

به زبان دیگر ، با ترکیب حروف مختلف می تونیم کلمات زیادی بسازیم و هر چقدر  کلمات بیشتری بسازیم ، تصاویر بیشتری خواهیم داشت و این تنوع تصاویر ذهنی برابر است با سیستم حافظه پیشرفته تر و بهتر.

 

سیستم حافظه ارشد یا major

 

طبق مقاله ها و آموزش های مختلف ، سیستم حافظه ارشد یا major   یکی از سیستم  ها یا تکنیک های حافظه  ، اصلی در بین کسانی است که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند .

 

شما می تونید از هر زبانی که بلد هستید طبق این روش اعداد  کدگذاری کنید هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

این لیست ساده تبدیل اعداد به حروف است ، به زبان انگلیسی هستش

0 =z

1=s

2=n

3=m

4=f,r

5=L

6=g

7=k

8=v

9=b

این سیستم بر اساس روش ارتباطی ساخته شده است .

 

یعنی با دیدن هر عدد ، می توان پلی  ارتباطی به سمت هر حرف ساخت ، اولین عدد 0 است ، عدد 0 در زبان انگلیسی zero  است و به همین خاطر می توان حرف Z  برای  عدد صفر در نظر گرفت ، البته اگر شما با زبان انگلیسی آشنایی ندارید ،  تاکیدی به استفاده از آن نیست فقط این موارد مثالی هستند تا به عنوان الگو و نمونه از آن استفاده کنید .

 

حرف s   برای 1 در نظر گرفته شده چون در زبان انگلیسی خورشید می شود  sun   و فقط یک خورشید داریم ، خورشید تداعی گر عدد یک است و ابتدا لغت خورشید به انگلیسی  s است .

 

در این آموزش ، شما نحوه انتخاب کد گذاری اعداد به انگلیسی یاد خواهید گرفت .

عدد 2 به انگلیسی شبیه حرف N  بزرگ است اگر که به سمت راست چرخانده شود .

 

و حرف m به زبان انگلیسی به عدد 3 شباهت دارد اگر که حرف m  بازهم به سمت راست چرخانده شود و همچنین حرف m سه دندانه دارد که باز هم تداعی گر ، عدد 3 خواهد بود .

 

در بخش قبلی مقاله به این اشاره شده که به زبان انگلیسی تلفظ چنگال به تلفظ عدد 4 بسیار نزدیک است پس به همین دلیل می توان برای عدد 4 حرف  f  یا r  را در نظر گرفت و یا اگر سیستم حافظه تک رقمی دارید می توانید از تصویر ذهنی چنگال برای عدد 4 استفاده کنید .

 

مطالب مرتبط : بهبود حافظه تصویری ؛ چطور هر چیزی به راحتی تصور کنیم و به حافظه بسپاریم

 

عدد 5 ، هر دست 5 انگشت دارد تصویر لایک ، شبیه حرف L  بزرگ می باشد ، پس می توان حرف L بزرگ به عنوان کد حرفی برای عدد 5 در نظر گرفت .

 

عدد 6 شبیه حرف g  کوچک ، و حتی طرز نوشتن حرف g  کوچک بصورت برعکس شبیه عدد 6 می باشد پس این حرف بهترین کد حرفی برای عدد است.

 

عدد 7 ، این برای اساس شکلش شبیه حرف K ، اگر که این حرف برعکس کنید می  توانید عدد 7 در این حرف مشاهده کنید .

طبق روشی قبلی که اعداد به حروف انگلیسی تبدیل کردم ، در زبان فارسی هم می توان برای هر عدد یک حرف در نظر گرفت با ترکیب حروف به یک کلمه رسید.

 

انتخاب با شماست که می خواهید با زبان انگلیسی اعداد را حفظ کنید و یا با زبان فارسی این سیستم حافظه اعداد ، طراحی کنید با هر کدام که بیشتر راحت هستید .

 

مرحله بعدی تکنیک بخاطرسپاری اعداد

 

بعد از اینکه برای عدد یک حرف در نظر گرفتید ، گام بعدی با ترکیب حروف باید به یک کلمه معنی دار برسیم یا بسازیم ولی در حقیقت کلمات ساخته شدند کافیست کمی فکر کنید ، در سیستم حافظه اعداد به زبان انگلیسی  تمام حروف انتخاب شده حروف بی صدا بودند

 

پس می توان با قرار دادن حروف صدا دار a e i o u   یک لغت بسازیم  ، مثلا  عدد 33 با کد گذاری اعداد می شود mm   و با قرار دادن حرف o  در بین انها به کلمه mom  می رسیم که در تمام دنیا معنی مادر می دهد ، پس در ادامه می توان تصویر مادر برای عدد 33 در نظر گرفت .

 

در این روش یا سیستم حافظه باید برای ساخت کلمه جدید بین دو حرف یک حرف صدا دار انتخاب کرد  و در بینشان قرار بدهیم تا کلمه جدید بسازیم .

 

کد گذاری اعداد دو رقمی با زبان فارسی

 

با هر زبانی که بیشتر آشنا هستید میتونید سیستم حافظه خودتون بسازید .عدد 1 در نظر بگیرید ، تلفظ یک می شود می توان حروف ی یا ک برای این عدد در نظر گفت و یا اینکه طبق مثال انگلیسی که یک خورشید برای کره زمین داریم حرف خ برای عدد 1 انتخاب کنید .

 

و برای حروف دیگر هم همینطور مثلا برای عدد دو حروف د و و را داریم  می توان حرف د  برای این عدد انتخاب کرد و وقتی می خواهیم عدد 12 به حروف تبدیل کنیم می توانیم 12 به حروف د و خ ، تبدیل کرد و به کلمه دختر رسید برای این بخش ، یک مقدار به مهارت کلمه سازی نیاز دارید .

 

 و  یک تصویر برای کلمه دختر انتخاب کرد .

0=ر

1=ک

2=د

3=س

4=چ

5=پ

6=ش

7=ف

8=ت ،ط

9=ن

 

این کد گذاری بر اساس تلفظ و معنی که هر عدد برای شما دارد می تواند تغییر کند ،  پس می توانید از این موارد به عنوان الگو استفاده کنید .

10 = ک و ر ، کره زمین

11=ک و ک ، کیک

12= ک و د ، کدو تنبل

13= ک و س ، کیس

14=ک و چ ، کوچ کردن

15= ک و پ ، کوپر برادلی ، بازیگر امریکایی

و ..............

 

 چطور با این سیستم اعداد حفظ کنیم ؟

 

در ادامه می توان با این سیستم اعداد طولانی را حفظ کرد یعنی با ترکیب سیستم حافظه اعداد با سیستم ارتباطی و در همچنین از روش کاخ ذهنی ( کاخ حافظه ) به طور مثال :

101215

عدد 10 ، تصویر کره زمین ، عدد 11 ، تصویر کیک بزرگ ، عدد 15 تصویر کوپر برادلی همون بازیگر فیلم بی نهایت

 

در ادامه با ترکیب این تصاویر ذهنی میتوان به یک تصویر ذهنی واحد رسید یعنی با ارتباط سازی بین این تصاویر ذهنی میتوان آنها را بهتر بخاطرسپرد.

 

ارتباط سازی بین تصاویر = کره زمین بزرگی تصور کنید که دهان بزرگی همچون انسان ها دارد و در حال خوردن کیک کاکائویی هستش و در داخل کیک کاکائویی ، کوپر برادلی کوچولو قایم شده است .

 

حفظ اعداد با کاخ ذهنی : در ادامه با قرار دادن این تصاویر ذهنی در کاخ ذهنی یا کاخ حافظه می توان اعداد طولانی را مدت بیشتری را به حافظه سپرد .

 

مرور و جمع بندی  

 

  1. ایجاد کد حرفی برای اعداد ( بر اساس زبان مورد علاقه )
  2. ترکیب حروف با هم و ساخت کلمه
  3. انتخاب تصویر ذهنی مرتبط با کلمه
  4. ارتباط تصاویر ذهنی باهم
  5. قرار دادن تصاویر ذهنی در کاخ ذهنی ( کاخ حافظه )
  6. و گام آخر یادآوری اعداد با مرور تصاویر در ذهن

 

Shagayegh گفت:
یک دنیا سپاس از مقاله حرفه ای ...

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب