به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم ، آموزش جامع و کامل برای مطالعه (بروز شده )

در این مقاله به یادگیری تکنیک های حفظ کردن سریع مطابق با زبان مغز می پردازیم که چطور بتوانیم خیلی سریع و تند هر چیزی حفظ کنیم ، زیرا ما زمان نامحدودی برای حفظ مطالب نداریم  در نتیجه یادگیری این تکنیک ها بسیار حیاتی است تکنیک های حفظ سریع سخت نیستند ولی نیاز به استراتژی دارند که چطور مطالب مختلف حفظ شویم ، همانطور که در لیگ جهانی حافظه ، کلمات ، اعداد و تصاویر مختلف در کمتر از 60 ثانیه حفظ می شوم شما هم می تونید ، فقط نیاز به تمرین دارید .

 

  خیلیا میگن وقتی که خودم با بعضی از دوستانم مقایسه می کنم به نظر می رسد که این افراد هر کتابی که یک بار بخوانند یا مطالعه کنند می توانند با جزئیات ، اون کتاب بخاطربسپارند یا حفظ شوند آیا این افراد از روش خاصی برای خواندن یا مطالعه استفاده می کنند . پاسخ به این سوال ساده نیست .

 

اگر دیگران با روش خاصی بتوانند ، مطالبی را حفظ شوند ما هم می توانیم با همان روش یا تکنیک خاص مطالب را یادگرفته و  حفظ شویم .

 

 در این مقاله پاسخ سوالات پایین را پیدا خواهید کرد

  • چطوری از تکنیک های حفظ کردن سریع استفاده کنیم؟
  • چگونه ماندگاری اطلاعات حفظ شده را در ذهن خود بیشتر کنیم؟
  • برای تقویت حافظه چه کار کنیم که زود و سریع حفظ کنیم؟
  • چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم؟

 

اگر باز هم در ذهنتان سوالی دارید می توانید از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالعه یا خواندن منفعلانه و فعالانه

 چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

کسانی که روش خواندن آنها ، روزنامه وار است و سعی می کنند سریع مطالعه کنند شبیه افراد تندخوان با همان سرعتی که مطالعه می کنند تقریبا به همان سرعت مطالب فراموش می کنند

 

در مقابل افرادی که مطالعه فعالانه دارند می توانند بخش بیشتری از مطالب سریع ( تند ) حفظ کنند و یادبگیرند .

 

مطالب مرتبط : چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

تفاوت بعدی بین این دو سبک مطالعه یا خواندن ، اینکه افرادی که از سبک منفعلانه برای خواندن استفاده می کنند ، خیلی زیاد مطالعه می کنند  و برنامه خاصی برای مرور ،  مطالب خوانده شده ندارند می خوانند و فراموش می کنند این چرخه چندین دفعه تکرار می شود .

 

برعکس افرادی که فعالانه مطالعه می کنند هر چه بیشتر مطالعه کنند ، اطلاعات با تکنیک های مختلف در ذهنشان طبقه بندی می کنند ، با نقشه ذهنی – کاخ ذهنی  - نمودار درختی و هر چیزی که بتوانند مطالب مهم از مطالب فرعی مشخص کنند.

 

هر چه قدر در زمان مطالعه یا خواندن ، مطالب تحلیل کرده ، ارتباط  داده ، طرح سوال و یا تصویرسازی کنید بیشتر با متن کتاب درگیر شده و بیشتر درک می کنید و بیشتر بخاطر می آورید.

 

یک نکته : هر چه قدر که طبق یک سیستم مطالعه ، عمل کنید میزان سرعت یادگیری و سرعت حفظ مطالب بیشتر می شود ، درست شبیه کاری که بار و بارها تکرار می کنید .

 

واقعا قرار نیست با سرعت نور بخوانید و فراموش کنید فرض کنید با سرعت یک کتاب قطور در یک روز مطالعه کنید و بعد از چند روز فراموش کنید و یا اینکه همان کتاب در عرض یک هفته مطالعه کنید و چند ماه بخاطر داشته باشید کدام بهتر است البته با مرور می توان آن مطالب به حافظه بلند مدت منتقل کرد .

 

 

 فقط کافیست با یک بار خواندن حفظ شوید و فقط در بازه زمانی مناسب مرورشان کنید همین !!! مثلا من یک رمز 36 کاراکتری ، دفعه اول حفظ شدم و فقط زمانی که از رمز استفاده میکنم مرورش میکنم .

 

اکثرا تعجب می کنند که چطور ، چنین رمزی حفظ می کنم ولی وقتی شما هم با تکنیک های حافظه آشنا باشید شما هم می توانید بدون محدویت حافظه کوتاه مدت ، سریع و تند حفظ شوید.

 

هر قسمت یادگرفته ، بعد به هم ارتباط دهید

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

با این کار در مرحله اول هیچ مطلبی ان قدر پیچیده نخواهد بود در نتیجه با این کار درک مطلب و حتی تجزیه و تحلیل شما بیشتر خواهد شد

 

 

 

وقتی با این روش جلو بروید مطالب را خیلی بهتر درک خواهید کرد  و می توانید روند شکل گیری مطلب را پی ببرید.

 

یک پرانتز هم باز کنم اونم اینکه ابتدا سعی کنید کمی مطلب درک کنید و بفهمید و بعد نکات اصلی حفظ کنید و یا با تکنیکی خاص به حافظه بسپارید .

 

نکته بعدی زمانی که  هر قسمت خوب یاد بگیرید می توانید سریعتر مطالب به هم مرتبط کنید و حفظ شوید .

 

نکته بعدی سعی کنید هر قسمت را به زبان خودتان تغییر دهید تا مفهوم ان بخش را آسان تر درک کنید .

 

در این روش در ادامه می توانید بهتر ان مفاهیم را به تصویرذهنی تبدیل کنید

 

وقتی به زبان خود ان مطلب را تغییر دهید ماندگاری مطلب در ذهن خیلی بیشتر خواهد و به هدف اصلی این مقاله که با یک بار خواندن حفظ شویم می رسیم.

 

نگران نباشید بعضیا همان ابتدا کار نگران سرعت حفظ کردن مطالب هستند ، اگر همان اول کار به دنبال افزایش سرعت هستید با این نگرانی  نه تنها سرعت یادگیری و حفظ  کردن کاهش پیدا می کند بلکه کاری بیهوده انجام داده اید.

 

 

تصویرسازی ذهنی بهتر از خواندن بدون تصویر

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

 

تعجب نکنید این روش یعنی تصویر دادن به مفاهیم اصلی مطالب کار جالبی هست و فرایند یادگیری تبدیل به یک بازی لذت بخش می شود در و نتیجه گذر زمان را کمتر حس می کنید و غرق در مطالب می شوید در نتیجه یادگیری شما کیفیت بیشتری خواهد داشت

 

انسان با مثال می آموزد و مغز انسان در درک مجردات ضعیف است

 

به طور مثال بعد از خواندن بخش مفاهیم مهم را به صورت کلمه یا عبارات  بالا ان بخش یا پاراگراف بنویسید ممکن است 5 یا 6 کلمه داشته باشد با فاصله ان کلمات را بنویسید

 

سپس با ان کلمات یک داستان بسازید و یا اینکه با خلاقیت با استفاده از کلمات مهم ان پاراگراف را بصورت فیلم ذهنی تصور کنید.

 

 

درباره انیشتین :

 

دانشجویان دانشگاه زوریخ درباره انیشتین : آنها می گفتند که ما اطمینان داریم که او بر خلاف اکثر ما شفاعی نمی اندیشید

 

حتی خود انیشتین در این مورد گفته که من بندرت  با واژه ها فکر می کنم ابتدا موضوعی به ذهنم خطور می کند بعد تلاش می کنم واژه هایی را بیابم که برای بیان آن موضوع مناسب است

 

 

 

تصویر سازی ذهنی یکی از کلید های خواندن با کیفیت است

یک مثال :

اگر در مورد تکنیک های تصویرسازی ذهنی ، اطمینان ندارید  فقط یک تست ساده انجام بدین

 

30 کلمه تصادفی یادداشت کنید  و فقط با روشی که مطالعه می کنید آن کلمات بخوانید و حفظ کنید فقط در بازه زمانی 60 ثانیه  و سپس تعداد کلماتی که یادآوری کردید یادداشت کنید ، وقتی افراد فقط با تکیه بر حافظه کوتاه مدت ، این تعداد کلمات را حفظ می کنند به ندرت بیشتر از 12 کلمه را می توانند یادآوری کنند

 

ولی من با یادگیری روش های حافظه و تمرکز در مسابقات لیگ حافظه 50 کلمه تصادفی در کمتر از 60 ثانیه حفظ کردم و میزان یادآوری من حدود بین 35 تا 40 کلمه بوده است .

 

شما هم می توانید با آموزش و تمرین ( حتی با تمرین بیشتر ) با ترکیب تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه یا کاخ ذهنی ، خیلی  سریع مطالب مختلف حفظ شوید

 

یعنی همین تست ساده در مورد کلمات تصادفی به ما نشون میده  وقتی که صرفا با حافظه کوتاه مدت و تکرار طوطی وار نمی توان 30 کلمه تصادفی در مدت زمان 60 ثانیه حفظ کرد چطور می توان توقع بیشتری داشت ولی در عوض با یادگیری تکنیک های حافظه از جمله کاخ ذهنی یا کاخ حافظه میتوان 50 کلمه تصادفی حفظ کرد همه چیزی بستگی به میزان تمرینات شما دارد.

 

حتی می توانید این آزمون در مورد حفظ اعداد ، تصاویر و موارد دیگه تست کنید باز هم افرادی که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند نتایج بهتری می گیرند .

 

چرا فیلم ها و سریال ها بیشتر در حافظه مان نگهداری می شوند ولی متن کتاب های مختلف  خیلی زود فراموش می شوند بخاطر اینکه یک تصویر زنده و واضح برای ذهن قابل درکتر از چند کلمه است ، به همین خاطر است که ساختن تصاویر ذهنی یکی از موثرترین تکنیک ها برای بخاطرسپردن هر چیزی هستند

 

در حقیقت تصاویر پیوند محکمی با احساسات دارند هر تصویر ذهنی  یک احساس خاص را در وجودمان بر می انگیزد در تصاویر + احساسات حافظه بلند مدت را می سازند در نتیجه تصویرسازی ذهنی جدی بگیرید. 

 

 

خطاهای یاداوری را پیدا کنید و اصلاح کنید

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

 

یکی از راه برای اینکه در مسیر خواندن بهتر عمل کنیم و به اصطلاح با یک بار خواندن حفظ شویم

 

بهتر است نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم

 

و به دنبال بر طرف کردن انها باشیم

 

درست شبیه یه بازی فوتبال اگر تیمی باشیم که نمی توانیم از دروازه خودمان خوب دفاع کنیم چطور توقع داریم پیروز مسابقه فوتبال باشیم و هر چه قدر خط حمله خوبی داشته باشیم اگر خط دفاع وظیفه خود را به درستی انجام ندهد شکست قطعا اتفاق می افتد

 

درست شبیه کسی که می خواند و فراموش می کند به همین خاطر به اعتماد بنفس خود نیز صدمه می زند در حالی می توانست نقاط ضعف و خطا های خود را رفع کند .

 

در گام اول :

 

مفاهیم را به سه قسمت آسان ، متوسط و سخت تقسیم کنید

 

حتی می توانید با مداد یا خودکار آنها را علامت بزنید  آ  نشانه آسان بودن

 

م نشانه متوسط بودن و س هم نشان سخت بودند

 

در مرحله بعد خب باید بخش هایی که سخت به نظر می رسند را با دقت بیشتری بخوانید و قسمت هایی که آسان هستند را با صرف زمان کمتر بخوانید

 

 

 

در مرحله بعد مواردی  را که در یادآوری انها با مشکل مواجهه می شوید علامت بزنید مثلا خ 1 ، (یعنی خطا اول ) و بعد ان مورد را بخوانید و حتی می توانید به ان تصویر بدهید یا کد یادآوری برای انها درست کنید و اطلاعاتی که قبلا در حافظه بلند مدت شما هستند متصل کنید ( این روش خیلی کارایی داره )  و یا به زبان ساده قلاب یاداوری بیشتری برای ان در نظر بگیرید.

 

از دفتر خلاصه نویسی برای یاداوری نکات مهم استفاده کنید.

با در نظر گرفتن نکات بالا خیلی سریع و تند می توانید مطالب مختلف حفظ شوید زیرا هر روز با بررسی خطا ها میزان اشتباه کمتری خواهید داشت .

 

در نتیجه یک گام  به هدف چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم نزدیک می شود ، یک فرد موفق امروز همان فرد شکست خورده دیروز است با این تفاوت که خطاهایش را اصلاح کرده است .

 

 

از چند سبک یادگیری استفاده کنید

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

 

طبق تحقیقات روانشناسی حافظه افراد تلفیقی از سبک های مختلف یادگیری می باشد . و برای اینکه یادگیری شما افزایش یابد باید در سبک های مختلف یادگیری مهارت داشته باشید .

 

سبک یادگیری بصری (visual)

 

سبک یادگیری شنیداری (auditory)

 

سبک یادگیری نوشتاری (writing/Reading)

 

سبک یادگیری حرکتیkinesthetic) (

 

 

 

 

سبک یادگیری بصری

 

 

 

این گروه افراد به زبان خیلی ساده بیشتر از طریق دیدن مطالب را یاد می گیرند (در واقع به این معنی نیست که از طرق دیگر یادگیری ندارند دارند اما از طریق دیدن بیشتر است ) این دسته از طریق دیدن عکس ها و نمودار ها یا فیلم های اموزشی بهتر یاد می گیرند و حفظ می کنند نسبت به خواندن یک متن ساده و به قول بعضی ها چند کلمه خشک و بی حالت

 

پس سعی کنید عکس ها را تجزیه و تحلیل کنید و تا جایی که مقدور هست مطالب بصورت نمودار و یا حتی نقشه ذهنی در بیاورید

 

استفاده از تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه همراه با کدینگ تصویری برای اعداد هم خیلی می تواند کار گشا باشد .

 

این دسته می توانند از فلش کارت تصویری هم استفاده کنند که برایشان می تواند مفید باشد و راندمان مطالعه را افزایش دهد.

 

در این مقاله منظور از حفظ کردن ، بخاطرسپردن مطالب با تصویرسازی ذهنی است روشی که بسیاری از اساتید برتر حافظه از آن استفاده می کنند .

 

سبک یادگیری شنیداری

 

 

 

این گروه افراد از طریق شنیدن بهتر می توانند مطالب را یادگرفته و بخاطر آورند در حقیقت قوه شنیداری بهتری نسبت به سایرین دارند و حافظه ریتمیک و آهنگین دارند

 

برای اینکه از این سبک یادگیری به نفع خودتان استفاده کنید

 

می توانید سر کلاس صدای استاد خود را علاوه بر یادداشت برداری در کلاس ضبط کنید و دوباره بعد از کلاس گوش کنید

 

حتی می توانید زمانی که با صدای بلند در حال خواندن یک متن هستید صدای خود را ضبط کرده و در صورت لزوم برای مرور صدای خودتان را بشنوید زمانی که واقعا نمی شود مطالعه کرد.

 

بیشتر زمان ما در حال شنیدن آهنگ و موزیک  هستیم چه بهتر از این زمان بجای شنیدن موسیقی  دروسی را که قبلا خوانده ایم را بشنویم و با این کار زمان مرور ما بیشتر خواهد شد ( خییییییییییییییلی روش کاربردی حتما انجام بدین البته ذهن شما هم خیلی آرام تر میشه نسبت به زمانی که همش موسیقی گوش می دهید )

 

یک نکته جالب دیگر برای این گروه افراد که سبک یادگیری شنیداری دوست دارند حتی شما می توانید با استفاده از نرم افزار آنکی فلش کارت صوتی هم ایجاد کنید مثلا با صدای خود سوال را بخوانید و ضبط کنید و جواب را هم بخوانید و در نرم افزار آنکی قرار دهید خیلی جالبه

 

 

 

 

 

سبک یادگیری نوشتن / خواندن

 

 

 

گروه بعدی در واقع افرادی هستند که خیلی می خوانند  و یا خیلی در حال نوشتن هستند و همیشه برای یادگیری از نوشتن بهره می برند . حالا هر نوع درسی باشد.

 

برای اینکه ما از این نوع سبک یادگیری استفاده کنیم بهتر است . یادداشت برداری ، خلاصه نویسی ، حاشیه نویسی داشته باشیم.

 

حتی بعضی مواقع هم بخوانیم یادتان باشد با ریتم بخوانید ( در کنار این که از این نوع سبک استفاده می کنید می توانید صدای خود را ضبط کنید )

 

 

 

حتی بعد از پیش خوانی می توانید سوال طرح کنید و بعد از مطالعه کامل

 

جواب ان بصورت خلاصه بدهید .

 

 

خلاصه نویسی

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

 

چطور خلاصه نویسی کنیم. برای اینکه در خلاصه نویسی بهتر عمل کنید

 

سعی کنید مباحث را به زبان خودتان بنویسید. برای اینکه خلاصه درس جامعی داشته باشید.بهتر است در یک دفتر خلاصه کتابی را که مطالعه میکنید بنویسید.

 

 

 

در ضمن این را بدانید شما می توانید کم کم نکات مهم را به این دفتر اضافه کنید

 

ابتدا عنوان فصل را یادداشت کنید و بعد هر پاراگراف را بخوانید و بعد از خواندن ان قسمت بعد به زبان ذهن خودتان ان پاراگراف را با کمترین کلمه ممکن یادداشت کنید.

 

مطالب مرتبط : یادداشت برداری به روش کرنل 

 

دقت کنید که خلاصه شما برابر با حجم کتاب نباشد

 

نزدیک آزمون فایده اصلی خلاصه نویسی اشکار میشود زمانی که شما فقط به مرور نیاز دارید و می توانید با مرور مطالب زیادی را با سرعت بخوانید .

 

خلاصه نویسی زمان مطالعه را کاهش می دهد و درک را افزایش می دهد اگر که به درستی انجام شود.

 

در خلاصه نویسی شما می توانید بعد از خواندن درس و درک ان مطلب ، یادداشت خود را بصورت کلمات کلیدی  بنویسید.

 

کلمات کلیدی می توانند کوتاه ترین و سریعترین کلمه ای باشد که با دیدن ان بتواند مفهوم ان جمله یا پاراگراف را تداعی کند.

 

مثلا تلویزیون چه چیزی را برای شما تداعی می کند؟ و این تداعی چطور انجام می شود ؟

 

برای همه ما تلویزیون مطالب متفاوت و یکسانی را تداعی می کند که بستگی به زمان ، مکان و خاطره های تلخ و شیرین زندگی هست

 

یعنی زمانی که به یک مکان می رویم ان مطالب مربوط به تلویزیون به ذهن ما می آیند و یا اینکه یک خاطره می تواند تداعی کنند بسیاری از چیزها باشد.

 

در خلاصه نویسی کمی خلاقیت داشته باشید و کلمات کلیدی یادداشت خود را بصورت تصویر و نقشه ذهنی ترسیم کنید و حتی انها را با رنگ های متفاوت یادداشت کنید که جذاب باشند و همان رنگ ها و تصاویر می توانند بسیاری از مطالب را تداعی کنند .

 

 

از علامت گذاری نترسید

 

خیلی از ما از دوران دبستان یادگرفته ایم که از کتابمان محافظت کنیم تا خط خوردگی نداشته باشد ، حاشیه کتاب  تا نشوید  و هرچه قدر کتاب تمیز و بدون نوشته اضافی باشد بهتر است

 

ولی اگر واقعا می خواهید فعالانه کتاب را مطالعه کنید و درگیر متن کتاب شوید و ان مطالب حفظ شوید باید قوانین دوره دبستان درباره کتاب فراموش کنید .

 

هر چه قدر که بازخوردتان از متن کتاب در حاشیه اش یادداشت کنید ذهنتان در زمان خواندن یا مطالعه ، فعالتر خواهد شد .

زیر قسمت های مهم متن ، خط بکشید  و هایلایت کنید .

 

یادتان باشد دفعه بعد فقط این بخش های مهم بخوانید و سعی کنید با خواندن این موارد بقیه متن یادآوری کنید اگر این خطوط مهم ، سبب یادآوری بخشی از متن نشدند باید تجدید نظر کنید و مطالب مهم دیگه اضافه کنید ، زیرا هر کسی که خیلی سریع مطالب مرور می کند فقط با دیدن کلمات یا عبارات کلیدی مهم می تواند این کار انجام دهد اگر نمی توانید مرور کنید در حقیقت مطالعه و خواندتان بی فایده است .

 

یک نکته : در بخش راز یادگیری ایلان ماسک ، ایشون می گویند بهتر است مطالب از پایه یادگرفته شوند با این کار مطالب جزئی که همانند برگها هستند بهتر در حافظه می مانند .

 

پس می توان بعد از خلاصه نویسی ، نکات اصلی در کاخ حافظه یا نقشه ذهنی قرار داد و سپس با مرور سریع آن نکات مطالب یادآوری کرد .

 

وقتی که نکات اصلی به تصویر ذهنی تبدیل کردید و در کاخ حافظه قرار دادید ، بدون محدودیت مکان می توانید وارد کاخ ذهنی یا حافظه شده و مطالب یادآوری کنید .

 

 

مرور شبانه

 چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

سعی کنید مطالبی که به مرور نیاز دارند را شبانه مرور کنید و تا مطالب زمان بیشتری در ذهن شما بمانند.

 

زیرا در شب بعد از مرور مطلب می خوابید و ذهن زمان کافی برای تثبیت و پردازش اطلاعات خواهد داشت.

 

نکته بعدی

 

هنگام خواب مطلب یا اطلاعات جدید دیگری وارد حافظه شما نمی شوند و مباحثی را که مرور کرده اید در ذهن شما تثبیت می شوند و برای مدت بیشتری در حافظه شما ذخیره می شوند.

 

سعی کنید این عادت اتمیک یعنی مرور شبانه را حتما داشته باشید زیرا مطالعه بدون مرور بدون فایده هست پس حتما این عادت را نهادینه کنید که هر روز حداقل 30 دقیقه مرور شبانه قبل از خواب داشته باشید تا هر انچه را که لازم است بهتر در حافظه خود داشته باشید .

 

مرور و بخصوص مرور شبانه یکی از اصلی مراحل خواندن و مطالعه هستش که باعث افزایش کیفیت مطالعه می شود و خواندن بدون مرور شبیه کسی که می خواهد اب را با سطل پر از سوراخ حمل کرده و به مکانی دیگر ببرد ولی تمام اب را در مسیر انتقال از دست می دهد چون در مسیر انتقال سوراخ های ان سطل را نمی بندد .

 

و زمانی که کسی مطلبی را مطالعه میکند باید این گونه عمل کند و به مرور زمان هر انچه را که مطالعه می کند باید با فاصله مرور کند تا مطالب فراموش نشوند و با آنها را با خود تا آزمون پیش رو حمل کند .

 

 

 

در مرور کردن هم از حافظه تصویری و تصویرسازی ذهنی نیز استفاده کنید تا مطالب با سرعت بیشتر و بهتر یاداوری کنید استفاده از تکنیک کاخ ذهنی هم برای مرور توصیه می شود.

 

مرور شما می تواند بر اساس قسمت هایی که علامت زده اید و یا حاشیه نویسی باشد و یا بر اساس دفتر خلاصه نویسی باشد این مرور خیلی می تواند موثر باشد.

 

 

 

 

زمان مطالعه کوتاه ، تمرکز بالا (تکنیک پُمودورو)

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

 

متخصصان مغز و اعصاب می گویند که دانش آموزان برای اینکه تمرکز بالایی داشته باشند بهتر است بازه زمانی مطالعه آنها بین 20 تا 30 دقیقه باشد و بعد 5 تا 6 دقیقه استراحت کنند تا ذهنشان استراحت کند و با این استراحت مطالب خوانده شده در ذهن بهتر تثبیت می شوند

 

 

 

اما تکنیک پُمودورو چیه ؟ پُمودورو به زبان ایتالیایی میشود گوجه فرنگی و در واقعا یک نوع سس گوجه فرنگی برای پاستا هستش

 

 

 

این سیستم مدیریت زمان میگه که بجای مبارزه با زمان با ان دوست بشویم و بتوانیم خیلی بهتر ازش استفاده کنیم .

 

 

 

تکنیک پُمودورو از 5 گام تشکیل شده است مرحله اول تصمیم برای انتخاب کار که به نظرم خب معلومه..

 

مرحله دوم 25 دقیقه انجام کار یعنی مطالعه با تمرکز بالا

 

مرحله سوم اتمام انجام کار در 25 دقیقه

 

مرحله چهارم 5 دقیقه استراحت کوتاه

 

مرحله پنجم 15 تا 30 دقیقه تنفس

 

 

 

چرخه کامل تکنیک پمودورو چطوره؟

 

 

 

در چرخه کامل ان بعد از 4 بازه 25 دقیقه ای به علاوه یک 5 دقیقه استراحت

 

بین 20 تا 30 دقیقه را برای استراحت در نظر گرفته تا کاملا ذهن ما استراحت بکنه و برای یک چرخه دیگر کاملا از نظر ذهنی آماده بشویم .

 

 

 

 

 

خواندن را با طنز ترکیب کنید

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

یکی از راه های دیگر برای ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه استفاده از طنز و به دنبال ان تصویرسازی ذهنی می باشد .

 

 

 

و یا می توانید قبل از شروع مطالعه خود یک داستان طنز بخوانید و مطالعه خود را با یک طنز خنده دار شروع کنید و یا حتی به پایان برسانید یک حکایت کوتاه طنز می تواند مطالعه شما را دلنشین کند

 

نکته مهم

 

نباید طنز قبل یا اخر مطالعه طولانی باشد حداکثر یک دقیقه تا مطالعه شما را از حالت خشک و خسته کننده خارج کند و کمی لذت بخش کند

 

داستان راننده کامیون که وارد رستوران بین راهی شد و پس از دقایقی که شروع به غذا خوردن کرد . سه جوان بی تربیت موتور سوار وارد رستوران شدند و یک راست سراغ میز راننده کامیون صبور رفتندو بعد از چند دقیقه در گوشی حرف زدن ، اولی نوشابه را روی سر راننده خالی کرد و دومی سیگار را روی بینش و سومی هم زمانی که راننده میخواست صورتحساب را پرداخت کند او را هل داد و نقش زمین کرد .

 

اما راننده صبور ما ساکت ماند و هیچ نگفت و فقط گفت : خیییلی ممنونم و رفت.

 

دقایقی بعد از خروج راننده از رستوران یکی از جوان ها به صاحب رستوران گفت : عجب آدمی بود بی خاصیت تر از ترّه بود ، نه غذا خوردن بلد بود نه حرف زدن و نه دعوا کردن !

 

صاحب رستوران گفت : از همه بدتر اینکه رانندگی هم بلد نبود چون وقتی داشت دنده عقب می رفت 3 تا موتور سیکلت کتلت کرد و رفت و فقط برگشت و گفت خیییلی ممنونم!

اتصال مطالب با وقایع واقعی یا ذهنی

  چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

 

 

اتفاقات جالب در روز کلید های یادآوری ما هستند ، معمولا هر روز اتفاقاتی متفاوتی می افتد و بعضی از روز ها هم نه  ،  البته اگر خوب دقت کنید هر روز متفاوت است فقط تفاوت ها جزئی هستند.

 

سعی کنید هر شب 20 اتفاق جالب و یا متفاوتی که برای شما افتاده را یادآوری کنید و در گام بعد از ان به عنوان یک کلید برای یاداوری و حفظ کردن موارد بیشتر استفاده کنید ، ذهن ما عاشق داستان سرایی و داستان می باشد. میگی نه خب همه فیلم های سینمایی و سریال ها و بازیهای سه بعدی و وقایعی که در شبکه های اجتماعی دنبال می شود داستانی را برای ما بیان می کنند و به همین خاطر ما عاشق دیدن و دنبال کردن آنها می شویم

 

حالا می توانید از 20 اتفاق خاصی که در روز برای شما افتاده و یا حتی می توانید بصورت ذهنی مواردی را اضافه کنید و یا موارد واقعی که چندان جالب نیستند را متفاوت و جالب کنید می توانید کمی با تخیل خلاق انها را متفاوت و جذاب کنید.

 

همین روش به ظاهر ساده سبب حفظ کردن بهتر و سریع مطالب می شود ، زیرا از حافظه بیشتر استفاده می کنید ، چیزی که سبب می شود با یک بار خواندن مطالب حفظ شویم این نیست که خیلی زیاد روی ورودی کار کنیم بلکه سعی کنیم مطالب از حافظه خارج کنیم یعنی یادآوری بیشتر مطالب مختلف سبب ماندگاری بیشتر مطالب می شوند .

 

 

سپس از این کلید های یادآوری می توانید برای مطالب درسی که در ان روز خوانده اید استفاده کنید ، هر اتفاق نه تنها سبب یادآوری مطالبی خاص می شود بلکه چندین مورد فرعی را هم به یاد خواهید آورد .

 

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب