به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

افزایش قدرت یادگیری مغز ؛  10 نکته بی نظیر و موثر برای تقویت مغز

افزایش قدرت یادگیری مغز ؛  10 نکته بی نظیر و موثر برای تقویت مغز

 

 

 

 

همه ما می دانیم که برای داشتن یک بدن سالم ، باید هفته ای چند مرتبه ورزش کنیم  ولی این مورد که ورزش کردن نه تنها برای جسم مفید بلکه برای ذهنتان ( مغز) هم مفید است می دانیم ولی اغلب این مورد نادیده می گیریم و رد می شویم .

 

 برای درک این موضوع این ضرب المثل های قدیمی ، میتونه  پیام پاراگراف قبلی به شیوه متفاوتی بهتون نشون بده

 

داستان پادشاه ، خدمتکار و مرد دانا 

 

پادشاه معمولا با کشتی به جاهای مختلف مسافرت می کرد و برای اولین بار خدمتکار جدیدش را نیز با خود برده بود ولی خدمتکار چون برای اولین بار دریا را دیده بود ترس شدیدی در دل داشت و مدام گریه می کرد .

 

پادشاه و اطرافیانش ، خیلی نصیحتش کردند ولی اثری نداشت تا اینکه مرد دانا گفت  من می توانم آرامش کنم

 

سپس دستور داد که  خدمتکار جدید به دریا افکنده شود و چند دفعه ای در آب ، فرو کرده و خارج شود .

 

سپس خدمتکار را بالا آورده و سوار کشتی کردند بعد از چند دقیقه خدمتکار در گوشه ای کشتی آرام گرفت .

 

پادشاه از ترفند مرد دانا خوشحال شد و از مرد دانا پرسید  چطوریییییی آرام شد ؟ مرد دانا گفت : او سختی غرق شدن ،  ارزش مکانی کشتی  و  ارزش سلامتی و ایمن بودن را به درستی درک نمی کرد .

 

تا اینکه با چند بار غرق شدن در آب ، متوجه شد و حالا آرام گرفته است ، در نتیجه یادگرفت که غرق شدن چقدر با نشستن در کشتی متفاوت است ( الگو مغزش تغییر کرد البته مغزش بیشتر رگ به رگ شده  )

 

خیلی از افراد ، درک درستی از موقعیت خود ندارند و نمی دانند که سلامتی جسم و مغز ( حافظه ) چه ارزشی دارد تا وقتی که با مشکلات متعددی روبرو شوند ، سلامتی جسم ارتباط ویژه ای با عملکرد شناختی مغز دارد .

 

از سرمایه سلامتی جسم و ذهن ( مغز ) استفاده کن یا از دستش بده ، چند ساعت ورزش در هفته ، حتی با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد و قدرت یادگیری مغز افزایش می دهد به خاطر عوامل خییییییییییلی زیاد .

 

تحقیقات کلینیک مایو  و دیوید ایگلمن

 

طبق تحقیقات کلینیک مایو ، تمرینات قدرتی می توانند  سبب افزایش عضله سازی و افزایش تراکم استخوان شوند.

 

به طور مشابه ،  می توان با ورزش و یکسری تمرینات میزان مقاومت مغز  در برابری آسیب های عصبی ( افزایش سن ) ،  سایر بیماری های بدون علائم  و  از دست دادن حافظه افزایش داد .

 

به طور خلاصه چه نوع تمریناتی سبب می شوند که مغز عملکرد بهتری داشته باشد ؟  تحقیقات نشان می دهد که بهترین فرمول برای  سلامتی مغز ( تیز نگه داشتن ذهن )  داشتن یا ایجاد عادات سالم  برای افزایش قدرت یادگیری مغز است .

 

دیوید ایگلمن که دارای دکترای علوم اعصاب و استاد کمکی روانشناسی و سلامت روان و علوم جمعیت در موسسه علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا است می گوید :

تقریبا هر کاری احمقانه ای می تواند نتیجه دهد  مثلا

 

  • رفتن به خانه از مسیر متفاوت
  • با دست مخالف مسواک زدن
  • مغز با تداعی ( ارتباط سازی ) بهتر کار می کند به همین خاطر به خاطر سپردن اشعار بسیار آسانتر از کلماتی است که ریتم و آهنگ ندارند .

 

در نتیجه هر چه حواستان را در یادگیری بیشتر درگیر کنید بهتر است .

 

یک مثال کاربردی درباره درگیر کردن حواس

 

البته چیزی که خودم بارها در مقاله های مختلف بهش اشاره کردم ، وقتی که می خواهید چیزی ، جایی بگذارید کمی از قدرت تخیلتون استفاده کنید .

 

مثلا کلید ماشین روی میز قرار میدین ، تصور کنید که کلید سریع تبدیل به یک درخت بزرگ میشه که میوه های آن کلید هستند ( با این کار از حواستون بیشتر استفاده کردید )

 

در نتیجه ، کم کم قدرت یادگیری مغز افزایش می دهید .

 

همانطور که می دانید ظرفیت حافظه کوتاه مدت به طور میانگین حدود 7 مورد است ، یعنی زمانی که 8 یا 9 قطعه اطلاعاتی یا  کلمه ، به خاطر می سپارید .

 

بعضی از کلمات در ذهن یا حافظه ، خارج می شوند ، ولی همانطور که دکتر دیوید ایگلمن می گوید از حواستان بیشتر استفاده کنید تا قدرت یادگیری مغز افزایش بدین .

 

من هم مثل سایر اساتید حافظه  ، سعی می کنم هر چیزی آگاهانه با تخیلم به خاطربسپارم ، یعنی همین مورد حفظ 7 کلمه ، به حفظ 50 کلمه در 60 ثانیه ارتقاء دادم .

 

در حفظ این کلمات سعی می کنم از حافظه تصویری بیشتر استفاده کنم در نتیجه می تونم از محدویت حافظه کوتاه مدت عبور کنم ، حافظه تصویری یک کلیدی برای دستیابی به حواس دیگر هم است .

 

اگر هرم یادگیری در نظر بگیرید یکی از بخش های این هرم استفاده از حافظه تصویری و شنیداری است البته هر چه قدر از شیوه بهتر استفاده کنید میزان یادگیری بیشتر می شود.

 

در کنار این موارد آموزش به دیگران و تمریناتی که در این مقاله آورده می شود بخش های دیگر این هرم یادگیری هستند که باید جدی بگیرید .

 

 

تست یادآوری و افزایش قدرت یادگیری مغز

 

همیشه تمرینی با این موضوع داشته باشید یعنی تست یادآوری ، فهرستی از کارها ، اقلامی که باید خرید کنید یا هر چیزی دیگر با هر روشی که بلد هستید ( نه فقط تصویری که گفتم ) به خاطر بسپارید .

 

یک ساعت یا چند ساعت بعد ، ببینید که چند مورد می توانید به خاطر بیاورید .

 

سعی کنید از فهرستی بلند استفاده کنید که به خاطر سپاری آن سبب یک چالش برایتان شود ، زیرا همین موارد و تمرینات کوچک هستند که در بلند مدت سبب افزایش قدرت یادگیری مغز می شوند .

 

چند ساعت بعد ، قلم به دست گرفته و سعی کنید به ترتیب فهرست کامل کنید و اگر چیزی یادتان نمیامد ،  اشکالی ندارد چند نقطه قرار دهید و سراغ مورد بعدی بروید .

 

همانطور که در مسابقات حافظه ، به بخصوص در حفظ 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه و در زمان یادآوری که افراد در حال یادآوری لیستی از کلمات هستند .

 

 

بعضی از کلمات را نمی توانند یادآوری کنند در نتیجه به جای اینکه  ، قفل شوند می روند سراغ کلمات بعدی در نتیجه کلمات فراموش شده نیز به حافظه بر می گردد.

با این کار چند تمرین انجام می دهید ؟

به خاطرسپاری

یادآوری ( تست یادآوری یک یادآوری فعالانه است )

نوشتن ( دست به قلم شدن )

سازماندهی کردن

 

تمام این موارد سبب افزایش قدرت یادگیری مغز می شوند زیرا از قسمت های مختلف مغز استفاده می کنید ( البته به جای نشستن و تلویزیون نگاه کردن ، شبکه های اجتماعی )

 

تست یادآوری که در واقع یک تمرین برای یادآوری و بیرون کشیدن اطلاعات از حافظه است ، طبق تحقیقات پروفسور دانلوسکی و تیم تحقیقاتی ایشان یکی از بهترین روش ها برای افزایش یادگیری است .

 

این کار سبب ، بازسازی الگو ذخیره سازی اطلاعات در مغز می شود یعنی زمانی که چیزی حفظ می کنید یا به خاطر می سپارید یک الگو در مغز تشکیل می شود و سپس در زمان یادآوری شما دوباره مغز وادار می کنید که همان الگو را روشن کند در نتیجه سبب ارتباط سازی بیشتر در مغز می شود .

 

 

موسیقی و افزایش قدرت یادگیری مغز

 

نواختن یک ساز یا موسیقی یاد بگیرید  یا اگر خیلی بیشتر وقت دارید و این امکان دارید عضو گروه موسیقی شوید .

 

یادگیری مهارت های جدید و پیچیده  نه تنها برای مغز افراد مختلف مناسبِ ، که  حتی برای افراد سالخورده نیز یک فرصت عالی برای تقویت مغز به شمار می رود .

 

تحقیقات قبلی نشان می دهد که فعالیت های مثل نواختن موسیقی ، آواز خواندن در گروه یا حتی درس یادگیری پیانو 

در نهایت سبب میشود مغز سالمتری داشته باشید .

 

به نظر من حتی ، تایپ کردن هم به نوعی  شبیه پیانو سبب تقویت مغز می شود ، زیرا تایپ کردن نیاز به نوعی هماهنگی بین چشم و انگشتان دست می خواهد.

 

 

محاسبات ذهنی و افزایش قدرت یادگیری مغز

 

سعی کنید در ذهنتان حساب کنید اگر خیلی عجله ندارید می توانید بعضی از محاسبات بصورت ذهنی حساب کنید .

 

یک مطالعه کوچک در سال 2021 منتشر شد که نشان می دهد حل مسائل ریاضی تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی مغز افراد دارد .

 

حتی می توانید برای افزایش اثر این تمرین ، محاسبات ذهنی همراه با پیاده روی انجام دهید تا دشوارتر شود .

 

انجام محاسبات ذهنی با سیستم های حافظه

 

یکی از راهکار ها برای ، محاسبات ذهنی  انجام این کار با سیستم های حافظه است یعنی با سیستم حافظه اعداد سعی کنید اعداد به صورت ذهنی ، ضرب کنید .

 

البته ضرب های 3 رقم در 3 رقم یا 5 رقم در 5 رقم ، نیازی که همانند شرکت کنندگان مسابقات محاسبات ذهنی سریع باشید .

 

این فقط یک تمرین برای افزایش قدرت یادگیری مغز است ، خودم این تمرین بعضی وقت ها برای سرگرمی انجام می دهم یعنی ضرب  3 رقم در 3 رقم یا 5 رقم در 5 رقم ، سعی می کنم بدون استفاده از کاغذ و قلم انجامش دهم بعضی وقت ها بیشتر از 5 دقیقه زمان می برد .

 

ولی چون این یک تمرین است مشکلی نیست فقط انجامش دهید اگر با سیستم های حافظه اعداد آشنایی ندارید روی لینک زیر کلیک کنید .

 

راز عجیب حفظ اعداد طولانی با سیستم های حافظه اعداد

 

آشپزی کنید تا قدرت یادگیری مغز افزایش دهید

 

اینقدر آشپزی دست کم نگیرید ، آشپزی یک کار بسیار عالی برای برای تقویت مغز است چرا ؟

کلینیک کلیوند ، میگه آشپزی از کارهای مختلفی تشکیل شده  از جمله  برنامه ریزی غذایی ، حل مسئله ، تهیه فهرست مواد غذایی  ، سازماندهی اطلاعات  که این موارد عملکرد شناختی تقویت می کند .

 

علاوه بر این در آشپزی باید از حواسی مانند بویایی ، بینایی و چشایی بیشتر استفاده کنید که سبب می شود قسمت های مختلف مغز فعال شوند .

البته استفاده از حافظه تصویری هم چنین خاصیتی دارد یعنی سبب فعال شدن حواس دیگر هم می شود .

 

همین الان تصویر  یک لیمو ترش تصور کنید که در حال چشیدنش هستید خب این یکی از ساده ترین و تکرارترین تمرین هایی است که همه ما تستش کردیم .

 

اگر در مورد مردی که حافظه تصویری به شدت قوی داشته مطالعه کرده باشید می دانید که این فرد زمانی که چیزی تصور می کرد می توانست طعمش را بچشد یا بویش را حس کند .

 

این فرد با این حافظه تصویری قوی می توانست هر چیزی به خاطر بسپارد از حفظ اشعار زبانی که اصلا بلدش نبود تا فهرستی از کلمات بی معنی تا اعداد طولانی که حتی می توانست بعدا آنها را با بازسازی حافظه تصویری به خاطر بیاورد.

 

در نتیجه در یک جمله می تواند خلاصه کرد که حافظه تصویری به شدت می تواند روی قدرت یادگیری مغز تاثیر گذار باشد.

 

یادگیری زبان جدید و افزایش قدرت یادگیری مغز

 

یادگیری یک زبان جدید ، مغز تحریک می کند  زیرا سبب می شود که در شنیدن  و تکرار کلمات بیشتر دقت کنیم .

 

حتی در تحقیقاتی ثابت شد که دو زبانه بودن احتمال ابتلا به زوال عقل کاهش می دهد .

 

 

تصویرسازی کلمات ( افزایش عملکرد شناختی و حافظه )

 

 

 

در این تمرین سعی کنید که املا کلمات در ذهن تصور کنید  و سپس بعد از آن کلمات دیگر را تصور کنید که دو حرف مشابه شبیه کلمه اول داشته باشند .

 

کلمات زیر مشاهده کنید ، تصور کنید و سپس با انگشتان دست روی هوا بکشید .

درویش ، درختان ، دروازه ، درایور ، درونگرا

 

برای اینکه این تمرین کمی دشوارتر بشه می توانید به جای کلمات فارسی از کلمات انگلیسی استفاده کنید  مثل :

Visualize – Word – head – brain - Boost

 

حالا زمانی که کلمات تصور می کنید سعی کنید همزمان با انگشت دست در ذهنتان ، کلمات بنویسید این یک تمرین عالی برای تحریک مغز و افزایش قدرت یادگیری مغز می باشد.

 

 

همین مورد یکی حفظ بهتر کلمات سبب افزایش دایره لغات می شود که این مورد به طور مستقیم روی افزایش قدرت یادگیری مغز تاثیر گذار است زیرا بسیاری از بخش های مغز درگیر به خاطرسپاری ،  پردازش  و شناخت کلمات جدید هستند .

 

افزایش دایره لغات سبب افزایش درک افراد در مورد مسائل گوناگون و حتی سبب افزایش سرعت مطالعه و یادگیری می شود .

 

 

نقشه بکشید و حافظه تان تقویت کنید

 

کشیدن نقشه مسیر یا مکانی سبب ایجاد تغییرات دائمی در مغز و افزایش عملکرد شناختی می شود زیرا با تصور بهتر یک مکان ، میزان و یادگیری از موضوع بهتر می شود باور کنید .

 

پس  از بازگشت از مکانی جدید و برگشت به خانه سعی کنید نقشه مکان جدید از حافظه مکانی بیرون بکشید و  روی کاغذ پیاده کنید.

 

اگر بتوانید این تمرین به طور مداوم انجام دهید مغزتان همانند راننده های تاکسی تغییر می کند همچنین از این حافظه مکانی می توانید برای سیستم حافظه کاخ ذهنی یا کاخ حافظه استفاده کنید .

 

که پایه حفظ هر چیزی در مسابقات جهانی حافظه بشمار می رود حتی بسیاری از افراد با همین تکنیک می توانند هزاران قطعه اطلاعاتی به حافظه بسپارند یا کتاب های مختلف حفظ کنند .

 

در نتیجه می تواند این مورد هم به روش هایی که منجر به  افزایش قدرت یادگیری مغز می شود اضافه کرد .

 

 

به چالش کشیدن جوانه های چشایی

 

حتی غذا خوردن هم می تواند سبب افزایش قدرت یادگیری مغز شود فقط کافیست وقتی که غذا می خوردید حواستان به چشیدن طعم های مختلف باشد نه این صرفا شکمتان را پر کنید .

 

ایجاد هماهنگی بین حرکات چشم و دست ها

 

همانطور که قبلا گفتم انتخاب یک سرگرمی یا  ورزش رزمی که شامل حرکات ظریف حرکتی باشد سبب هماهنگی بیشتر بین حرکات دست و چشم ها می شود ، طبق انتشارات سلامت هاروارد این می تواند شامل ورزش هایی مثل راکت ، تای چی ، بافندگی ، طراحی و نقاشی و حتی انجام بازی های ویدئویی باشد البته فکر می کنم تایپ کردن میتونه جزو این گروه قرار بگیرد .

 

یادگیری یک ورزش جدید

 

انجام یک تمرین ورزشی که سبب تقویت تعادل ، افزایش قدرت و ظرفیت هوازی شود به بدن کمک می کند تا  اکسیژن و انرژی کافی برای مغز فراهم کند که درنتیجه به سلامتی مغز با افزایش سن کمک می کند .

 

بعضی از دانشمندان ، به طور خاص یوگا ، گلف یا تنیس به عنوان ورزشهایی که سلامت مغز تقویت می کنند پیشنهاد می دهند .

 

ولی انتشارات سلامت هاروارد شنا را برای تقویت مغز توصیه می کند .

 

نتیجه گیری

 

کاملا واضح است که تمام تمرینات و نکته هایی که گفته می شوند برای افزایش قدرت یادگیری مغز مفید هستند ولی کمتر کسی انجامشان می دهند  چرا ؟؟ بخاطر اینکه عموم افراد دنبال تغییرات یک شبه و بزرگ هستند ولی نمی دانند که تغییرات یک شبه شبیه طوفان هستند که خیلی از چیزهای خوب دیگر را از بین می برند .

 

ولی وقتی که تغییرات همانند روییدن گل های زیبا و خوشبو در باغچه های خانتان باشند گرچند که کوچک هستند ولی زیبا هستند و در بلند مدت میتوانند زندگی زیبایی برایتان رقم بزنند .

 

انجام تمرینات این مقاله جدی بگیرید حتی اگر ذره ای بتوانند سبب افزایش قدرت یادگیری مغز شوند در بلند مدت سبب تغییرات بزرگ خواهند شد .

 

منبع این مقاله

 

 

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب