به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

یادگیری سریع –  همانند یک حرفه ای  سریع  و موثر یاد بگیر + 10

یادگیری سریع –  همانند یک حرفه ای  سریع  و موثر یاد بگیر +10

 

 

ارتباط یادگیری با جهان

 

 

شما می توانید مغز خود را برای حفظ دانش و بینش بهتر با درک نحوه یادگیری خود آموزش دهید .

 

هنگامی که کلید های یادگیری را درک کردید ، همه چیز تغییر میکند.

 

زمانی  که کلیدهای یادگیری را درک کردید همه چیز تغییر می کند از نحوه  سوال پرسیدن تا نحوه استفاده از اطلاعات در نتیجه در بلند مدت مردم فکر می کنند که شما یک ذهن کاملا متفاوت دارید  و در یادگیری سریع یک ابر قدرت هستید .

 

یادگیری سریع یا به عبارتی یادگیری در واقع ادغام اطلاعات ، مفاهیم و توانایی  ایجاد مفهوم جدید در مغز است .

 

در حقیقت ما در رحم مادر شروع به یادگیری می کنیم  و هرگز تا رسیدن به لبه مرگ دست از یادگیری نمی کشیم .

 

هر ذره از دانشی جدید که بدست می آوریم بر اساس چیزهایی است که از قبل می دانیم و  این موارد کوچک سبب می شوند به تصویر کاملتر و غنی تری از جهان برسیم .

 

 

 

و هر چه درک ما از جهان بیشتر می شود ، می توانیم بهتر با شرایط سازگار شویم و تغییر جهت دهیم ، مثلا اگر مجبور شویم برای کاری  زبان برنامه نویسی یادبگیریم در کوتاهترین زمان ممکن این زبان جدید یاد خواهیم گرفت .

 

البته که گفتن تا عمل بسیار تفاوت دارد ولی یادگیری سریع اگر با توجه به بعضی از نکات ، انجام دهید چندان سخت نیست که نتوانید هیچ وقت به آن برسید .

 

 

در زیست شناسی مطالعه کردیم که موجوداتی می توانند  ، زنده بمانند و رشد کنند که در گام اول بتوانند با محیط سازگار شوند .

 

و برعکس موجوداتی که در همان مرحله اول سازگاری با محیط ناموفق عمل کنند ، منقرض خواهند شد .

 

در زندگی و کار هم تقریبا همین  قانون پابرجاست، همه ما افرادی در محل کار می شناسیم که سازگاری اندکی با محیط کار داشتند و به همین خاطر  از کار اخراج شدند و یا خودشان کار رها کردند .

 

مهم ترین عامل که سبب می شود افراد در چنین موقعیتی قرار بگیرند اینکه تمایل زیادی به یادگیری چیزهای جدید ندارند  در نتیجه به مرور زمان عملکردشان ضعیف و ضعیف تر می شود .

 

خیلی از افراد ، با داشتن دانشی ثابت در زندگی گیر می کنند و یادگیری موارد جدید برایشان دشوار است ، باید بدانید که نمی توان بصورت منفعلانه  ایده و  اطلاعات مختلف جذب و تحلیل کرد این مهم نیاز به یادگیری فعالانه دارد.

 

در وبسایت کاخ ذهنی امیدوار هستیم با ابزارهای یادگیری که ارائه می شود بتوانید در مسیر یادگیری ، عملکرد بهتری داشته باشید .

 

بزرگترین دشمن یادگیری 1

 

بزرگترین دشمن یادگیری چیزی است که فکر می کنید همه چیز می دونید و این اغلب با خود بزرگ بینی همراه است و در اولین گام باید این  مورد برداشته شود .

 

من هنوز با وجود مطالعه کتاب ها و مقاله های مختلف ، نیاز دارم که بیشتر بدانم  ، باید اعتراف کنید که هنوز هم خیلیا از موارد هستند که نمی دانید .

 

دشمن دوم یادگیری

 

دشمن بعدی یادگیری ، ایجاد قله دوپامین است یعنی اینکه شما کارهایی را قبلا انجام داده اید که سبب ایجاد این قله دوپامین شده اند ، دوپامین  هورمونی است که به عنوان لذت در مغز ترشح می شود .

 

در حقیقت زمانی که در حال مطالعه یا یادگیری سریع هستید میزان دوپامین هیچ وقت به اندازه کارهای لذت بخش دیگر نیست به همین خاطر از یادگیری و مطالعه لذت نمی برید و برایتان خسته کننده است.

 

در نتیجه تنظیم میزان دوپامین سبب می شود که دوباره به ریل یادگیری برگردید.

 

انجام این کار درست شبیه ، ترک اعتیاد است شما به میزان بالای ترشح دوپامین معتاد شده اید و به دیدن فیلم ، سریال ، شبکه های اجتماعی و بازی های مختلف عادت کرده اید .

 

چون سبب ترشح بالای دوپامین در مغز می شوند ولی خبر بد اینکه به مرور زمان وقتی در حال تماشای سریال مورد علاقه بودید  دوپامین زیادی در مغز ترشح می شد و لذت می بردید .

 

ولی بعد از یک مدت ،  دیدن آن سریال یا فیلم به اندازه قبل در مغز دوپامین ترشح نمی کند در نتیجه باید مدت زمان خیلی بیشتری به سریال های از همان گروه اختصاص دهید .

 

در نتیجه کل زندگیتان فیلم و سریال ، بازی و شبکه های اجتماعی خواهد بود و حتی شنیدن مطالعه ، درس یا یادگیری شبیه سم مهلک برایتان می شود.

 

 

حالا چه باید کرد ؟؟؟ خیلی از افراد در این حلقه دوپامین گیر کرده اند ، راه حلی که پیشنهاد می شود ، تنظیم دوباره ترشح دوپامین درمغز است.

 

کار سختی است ولی برای اینکه دوباره به زندگی برگردید و لذت یادگیری ، مطالعه و موفقیت واقعی تجربه کنید ارزشش را دارد .

 

به مدت یک روز در هفته( که باید بیشتر هم شود )  دیدن فیلم ، سریال ، شبکه های اجتماعی و بازی های مختلف ممنوع کنید .

 

بجای آن کارهای دیگری انجام دهید ورزش ، پیاده روی ، کارهای منزل می دانم که برایتان جذابیت خاصی ندارند ولی با این رویکرد سعی می کنید مغزتان دوباره تنظیم کنید .

 

چون در حالت عادی ، ما از مطالعه و یادگیری و انجام کارهای ساده لذت می بریم ولی وقتی مغزمان با ترشح بالای دوپامین عادت می دهیم ( یعنی دیدن سریال ، فیلم و شبکه های اجتماعی به مدت زیاد ) انجام کارهای معمول برایمان انگیزه کافی ایجاد نمی کند.

 

پس به مدت یک روز یا سه روز در هفته از انجام کارهایی ( دیدن سریال ، فیلم و شبکه های اجتماعی و غیره دست بکشید ) تا بتوانید روی کارهایی که برای زندگیتان حیاتی هستند تمرکز کنید.

 

10 نکته برای یادگیری سریع

 

 

سبک یادگیری خود را با آزمایش و خطا مشخص کنید که چه نوع سبک یادگیری برایتان مناسب است.

آیا حافظه شما با صداها بهتر ارتباط برقرار می کند ؟ یعنی با شنیدن یک آهنگ یا موسیقی می توانید به راحتی با آهنگ هم کلامی کنید یا می تونید در مترو یا جاهای دیگر آهنگ یادآوری کنید .

 

طبق این سبک یادگیری که دارید می توانید در کنار مطالعه و خواندن کتاب ، متن کتاب بخوانید و ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید .

 

حتی با کمی تمرین می توانید ، به نوع خواندن متن ریتم بدهید فقط کمی تمرین نیاز دارید ، بخصوص بخش های مهم متن که باید کلمه به کلمه حفظ شوند .

 

آیا اطلاعات با تصویر  بهتر یاد می گیرید ؟

اگر شما یک یادگیرنده بصری باشید ، بهتر است هنگام مطالعه یا خواندن کتاب  از فلش کارت های تصویری ، تصاویر ، نمودار ها ، اینفوگرافیک ها ( مجموعه ای از تصاویر و تجسم ها با حداقل متن که به آسانی قابل درک است  ) استفاده کنید .

 

آیا روند یادگیریتان حرکتی است ؟ اگر سبک یادگیری شما براساس حافظه شنیداری یا بصری ( دیداری ) نیست ، پس ممکن است یک یادگیرنده حرکتی باشید .

 

بعضی  از دانش آموزان انرژی زیادی دارند مثلا نمی توانند به راحتی بنشینند یا با خودکار بازی می کنند .

 

اگر پیاده روی قبل از سخنرانی اعصابتان را آرام می کند ، میتوانید در حین پیاده روی مطالعه کرده یا شنیدن پادکست های صوتی در اولویت قرار بدین .

 

این کارها به نوعی سبب می شود که یادگیری سریع داشته باشید  و اطلاعات را سریعتر حفظ کنید ، به وضوع یادم که یکی از دوستانم راه میرفت و درس مطالعه می کرد و نتیجه خوبی هم می گرفت ، چند سال بعد وارد رشته حساب داری شد و موفق هم بود از آن مهمتر نیز در بدنسازی هم خیلی موفق بود چون حافظه حرکتی فعالی داشت .

 

استفاد از ابزار EdTech

 

تکنولوژی می تواند روند یادگیری سریع و آسان کند  سایت ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که  مهارت نوشتن ، بخاطرسپاری ، مدیریت زمان و طوفان فکری تقویت می کنند .

 

یکی از راه ها برای افزایش یادگیری استفاده از فلش کارت است ، شما می توانید خودتان کارتهای مختلف بر اساس متن و سوالات کتاب بسازید و یا اینکه از فلش کارت های از پیش ساخته شده استفاده کنید  ، میتوانید از سایت آنکی به این منابع از پیش آماده دسترسی پیدا کنید .

 

ابزارهای دیگر به طور خلاصه

 

  • StudyBlue   برای ایجاد و پیدا کردن فلش کارت  در هر زمینه
  • PapersGear  برای طوفان فکری
  • SelfControl  برای تمرکز و کاهش حواس پرتی
  • Quizlet  بهترین وبسایت ارائه دهنده ابزارهای مطالعه
  • Notella  برنامه ای برای یادداشت برداری سریع
  • Brainscape   پلتفرم آموزشی برای موضوعات پیچیده
  • DragonDictation برای زبان آموز صوتی

 

مغزتان برای یادگیری سریع اطلاعات جدید تمرین دهید

 

مطالعه یکی از بهترین عادت ها برای یادگیری سریع است اگر می خواهید که تمرکزتان بهتر و بهتر شود و کارهای پیچیده بدون استراحت انجام دهید مغزتان برای این روند یادگیری نیاز به تمرین دارد .

 

اگر واقعا می خواهید که در طول روز احساس انرژی بیشتر ، تمرکز داشته باشید شما و هر شخصی به برنامه صبحگاهی ثابت نیاز دارید.

 

بیاموزید که چگونه یک برنامه کارآمد داشته باشید تا در تمام طول روز ، یک روز پر از یادگیری داشته باشید که این نیاز به زمان و تلاش مداوم دارد .

 

وقتی که یک برنامه خاص برای یادگیری داشته باشید و در زمان مشخص به مطالعه و یادگیری بپردازید مغزتان برای یادگیری آماده و آماده تر می شود تا جایی که متوجه خواهید شد روز به روز یادگیرتان سریعتر می شود  .

 ورزش کردن فراموش نکنید

 

ورزش کردن در طول روز می تواند باعث یادگیر سریع شود چون اگر در طول روز ، همش یکجا نشسته باشید تمرکز برایتان سخت می شود زیرا بدنتان می خواهد کمی حرکت و جنب و جوش داشته باشید .

 

از طرفی نشستن طولانی مدت در  یادگیری سریع ، نتیجه معکوس می دهد پس بعد از 45 یا 50 دقیقه مطالعه یا یادگیری کمی پیاده روی کنید .

 

عوارض دیگر نشستن طولانی مدت 

  • چاقی 
  • افزایش فشار خون
  • قند خون بالا 
  • چربی اضافی بدن دور کمر 
  • سطح کلسترول ناسالم 

 

تاثیر نشستن یا کم تحرکی بر یادگیری 

 

  • ضعف در حافظه 
  • کمبود توجه 
  • کاهش مهارت های دیداری - فضایی که جنبه های مهم عملکرد شناختی هستند 

 

 

 

 

ارتباط محیط با یادگیری سریع

 

اگر محیطی کاری پر سر و صدا دارید  این محیط کاملا ضد شما عمل می کند و یادگیری سریع که هیچ همان یادگیری نرمال شما نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد .

 

اگر می خواهید سریع یاد بگیرید ، به محیطی آرام و بدون حواس پرتی نیاز دارید که بار اضافی عوامل حواس پرتی ناپدید شوند .

 

اگر به محیط عادت کنید به محض قرار گرفتن در آن شروع به یادگیری خواهید ( لازم به ذکر است که هیچ کار دیگری در آن محیط انجام ندهید مثل دیدن فیلم ، شبکه های اجتماعی و حتی کارهای دیگر فقط یادگیری و مطالعه )

یادداشت برداری بیشتر و یادگیری سریع

 

 

اگر شما هم مثل بیشتر افراد نمی توانید در حین مطالعه یا خواندن مطالب به خاطر بسپارید بهترین راهکار برای شما یادداشت برداری است .

 

این روش یادگیری ساده شما را مجبور می کند که بیشتر به مفهوم مطالب فکر کنید و در حقیقت چارچوب ذهنی خوبی برایتان می سازد.

 

نکته مهم در یادداشت برداری ، کپی کردن عین متن نیست بلکه نوشتن نکات مهم یا مفاهیم اصلی متن است که سبب ساخته شدن  تنه و شاخه های اصلی در ذهن می شود .

 

 

نقشه ذهنی و یادگیری سریع

 

نقشه ذهنی اگر بهترین ابزار برای یادگیری سریع نباشد ولی یکی از بهترین ابزارها برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری است  اگر می خواهید با یک نگاه کل کتاب بهتر درک کنید  و اطلاعات بهتر پردازش کنید نقشه ذهنی یکی از راهکار هاست .

 

می توانید به روش قدیمی همه اطلاعات را با تصاویر جالب و نماد ها ، رنگهای مختلف  روی کاغذ پیاده کنید   موارد مشابه با هم گروه بندی کرده و موارد خاص با رنگ های دیگر مشخص کنید

 

و همچنین برای صرفه جویی در زمان از ابزارهای انلاین استفاده کنید .

کاخ حافظه  و یادگیری سریع

 

 

تکنیک کاخ حافظه یا کاخ ذهنی یکی از بهترین تکنیک ها برای حفظ متن های سخنرانی ، اعداد طولانی ، لغات خارجه ، فرمول ها ، کدهای برنامه نویسی و در واقع هر چیزی که بتوان به تصویر تبدیل کرد است .

 

زیرا تخیل انسان محدودیتی ندارد به همین خاطر می تواند با تصاویر عجیب و ارتباط آن تصاویر با مکانی که از قبل با آن آشنا هستید مطالب مختلف حفظ کنید .

 

 دانش قبلی و یادگیری سریع

 

دانش قبلی در مورد هر کاری سبب می شود که در آن مورد خیلی سریعتر از دیگران مسیر یادگیری طی کنید .

 

پس اگر می خواهید نسبت به دیگران سریعتر یاد بگیرید بهتر است دانش قبلی یا دانش پایه خودتان نسبت به موضوع افزایش دهید .

 

این دانش پایه سبب می شود که اطلاعات جدید بتوانید سریعتر یادبگیرید همانند ایده یادگیری ایلان ماسک که می گوید اگر می خواهید چیزی یادبگیرید بهتر است از ریشه ، تنه و از شاخه های اصلی شروع کنید و سپس سراغ شاخه های فرعی بروید .

 

ولی بیشتر اوقات افراد این کار برعکس انجام می دهند و با گذشت زمان از یادگیری بدشان می آید چون نتیجه  برعکس می گیرند .

 

تا جایی که می توانید ایده ها و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع یادگیری بدست بیاورید و آنها را یادداشت کنید .

 

 

 

مطالعه روزانه و یادگیری سریع

 

مسلما عادت کردن برای مطالعه روزانه برای هر کسی دشوار است ولی در نهایت به آن عادت خواهید کرد .

فقط مطالعه روزانه نیست که مهم است  و سبب یادگیری سریع می شود چون دایره لغات ذهنتان بیشتر شده و در نتیجه مفاهیم بیشتری در ذهن شکل می گیرد .

 

اما اگر از مطالب خوانده شده خروجی نگیرید هیچی مطالعه ای موثر نخواهد بود .

 

خروجی گرفتن یعنی زمانی در روز برای بیرون کشیدن اطلاعات از حافظه ، خب من کتاب ایکس مطالعه کردم حالا  چه چیزی می تونم یادآوری کنم  بصورت فهرست  بیان کنید یا بنویسید .

این کار یعنی یادآوری فعالانه انرژی زیادی می گیرد ولی برای یادگیری سریع باید انرژی و زمان زیادی فدا کنید ، هیچ حافظه قدرتمندی بدون صرف انرژی ، زمان ساخته نمی شود .

 

بلکه باید به این روند یادگیری عادت کنید تا به مرور زمان یادگیری سریع تبدیل به یک عادت محکم و پایدار شود .

 

 

منبع 1

منبع 2

 

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب