به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

 بهترین روش های یادگیری –  10  روش شگفت انگیز و موثر  

 بهترین روش های یادگیری –  10  روش شگفت انگیز و موثر  

 

فهرست

 

 

 

اگر برای شما هم یادگیری یک چالشه ، بخاطر اینکه  هنوز با بهترین روش های یادگیری آشنا نشدید و یا اینکه آشنایی دارید ولی بخاطر عدم اطمینان از آنها استفاده نمی کنید .

 

در این مقاله ،  درباره  بهترین روش هایی  یادگیری و مطالعه  توضیح داده خواهد شد و بر اساس شواهد و تحقیقات مختلف ثابت می شود که کدام روش ها موثرترین یا بهترین روش های یادگیری نیستند در مقایسه با روش های موثر دیگر ، در حالی که در میان دانش آموزان و دانشجویان بسیار محبوب و پراستفاده هستند .

 

مطالب مرتبط : 14 عامل موثر در یادگیری 

 

مواردی که تا حالا کسی بهتون نگفته ؟؟؟ آشنایی با بهترین روش های یادگیری شبیه سرمایه گذاری  هایی است که در بلند مدت زندگیتان را تغییر می دهد ، همون مثال همیشگی اگر هر روز یک درصد بهتر شوید در پایان سال 36 درصد بهتر خواهید شد.

 

و برعکس اگر هر روز یک درصد بدتر شوید عملکردتان در بلند مدت واقعا ......می شود پس برای اینکه در یادگیری مطالب مختلف مثل زبان های خارجه علوم انسانی – مهارت های فنی وووووووو هر  چیزی دیگری عملکرد بهتری داشته باشید .

 

مطالعه این مقاله بهتون توصیه می کنم که بر اساس تحقیقات علمی مختلف صورت گرفته است .

 

در مورد سه تکنیک مطالعه و یادگیری توضیح خواهم داد ، روش هایی که بسیاررررررر محبوب هستند ولی کارایی کمی دارند .

 

اگر به نتایج تحقیقات مراجعه کنید خواهید فهمید که این روش ها ، تاثیر کمی در روند یادگیری دارند .

 

و در ادامه این مقاله درباره مفهوم ، یادآوری فعالانه توضیح می دهم روشی که تا حد زیادی بهترین و موثرترین تکنیک یادگیری است .

 

روش هایی که سبب می شوند اطلاعات از مغز خود خارج کنید و ارتباطات در مغزتان تقویت کنید و یا اینکه ارتباط جدید ایجاد کنید.

 

مطالب مرتبط : آیا می توان از 100 درصد مغز استفاده کرد؟؟

 

این مورد هم بر اساس شواهد و تحقیقات مختلف گفته می شود و در انتها هم نکاتی برای یادگیری بهتر ، ارائه می شود که امیدوارم ، لذت ببرید و استفاده کنید .

 

واقعا بهترین روش یادگیری ( مطالعه ) برای شما کدومه؟

 

یک روش یادگیری نمی توان برای همه افراد تجویز کرد زیرا روش یادگیری در افراد مختلف ، متفاوت است ، اگر کمی به گذشته رجوع کنید ممکن است متوجه شوید در چه آزمون هایی بهتر عمل کردید و دلیلش برای چه بود ؟

 

آیا از روش خاصی استفاده کردید ؟ در دنیای یادگیری چهار ، سبک یا استایل برای یادگیری وجود دارد.

مثال : وقتی از تکنیک های تصویرسازی ذهنی برای یادگیری گفته می شود ، شما مجبور نیستید که همان تصاویر ذهنی  برای خودتان استفاده کنید .

 

شما می توانید سبک تصویرسازی ذهنی با روش یادگیری خودتان مخلوط کنید و یک روش خاص برای خودتان داشته باشید .

 

چهار سبک یادگیری - بهترین روش های یادگیری

 

دیداری یا تصویری : در این سبک افراد بیشتر با دیدن تصاویر  به طور مثال نمودار هم بهتر مسائل یاد می گیرند و می آموزند.

حرکتی :  در این روش بسیار از افراد باید واقعا دست به کار شوند تا بهتر یاد بگیرند مثلا برای یادگیری موضوعی خاص اگر به آزمایشگاه بروند و خودشان دست به کار شوند بهتر یاد می گیرند ، البته می توان یادگیری پیانو ، هنرهای رزمی نیز در این سبک یادگیری قرار داد.

 

نوشتن یا خواندنی : این گروه افراد با مطالعه یا خواندن بهتر یاد می گیرند و یا نوشتن نیز بهتر روش برای یادگیری بهتر برای آنها باشد مثلا خلاصه نویسی یا یادداشت برداری

 

شنیداری : این گروه افراد زمانی که اطلاعات را می شوند و سپس به زبان می آورند بهتر یاد می گیرند ، درست شبیه روشی که گفته می شود بعد از مطالعه مطالبی خاص آن مطلب برای خودتان بازگو کنید .

 

وقتی تاریخ می خوانید ( مطالعه ) می کنید سپس کتاب را ببندید و حالا هر آنچه را که می دانید از حافظه خارج کنید و بیان کنید ، بعضی از افراد فقط به یادآوری ذهنی مطالب اکتفا می کنند که بنظر این کافیست باید به زبان بیاورید تا  یادگیری چند برابر شود .

بهترین روش یادگیری با تکه تکه کردن مطالب مختلف

 

 

 

اگر بخواهید هر چیزی سریع یاد گرفته و درک کنید نباید یکباره در آن شیرجه بزنید با این کار نه تنها مطالب نمی توانید سریع یادبگیرید بلکه در اقیانوسی از اطلاعات غرق می شوید .

 

بهترین روش یادگیری اینکه چه در حال خواندن بخشی از کتابی هستید یا اینکه سعی می کنید متنی برای سخنرانی حفظ کنید .

 

قبل از رفتن به قسمت بعدی فصل یا متن سخنرانی ، روی قسمت قبلی به دقت تمرکز کنید تا بتوانید به این بخش مسلط شوید .

 

زمانی که یک به یک ، به هر بخش مسلط می شوید و به سراغ قسمت بعدی می روید میزان یادگیری خیلی بیشتر می شود تا زمانی که با عجله مطالب مختلف با هم مخلوط کرده و مطالعه کنید  در نتیجه میزان خطا و یادآوری خیلی بیشتر نسبت به حالت اول می شود .

 

مثال کاربردی : ممکن است برای مطالعه بخشی از یک کتاب ،  کل متن سریع بخوانید تا به یک دید کلی برسید با این کار مشکلی نداریم ولی بعد از آن باید روی هر بخش کوچک تر متمرکز شوید تا به آن بخش کوچک مسلط شوید ،  انتخاب کلمات یا مفاهیم کلیدی هر قسمت در مسلط شدن هر بخش بسیار موثر است .

 

 سپس قدم به قدم ، شبیه  قرار دادن آجرهای دیوار یک امارت زیبا بر مطالب کتاب مسلط شوید .

 

یادگیری بهتر با یادداشت برداری در حین یادگیری

 

 

 

یادداشت برداری در حین ، یادگیری یا مطالعه سبب می شود که ارتباط بیشتری با مطالب داشته باشید .

 

روند یادگیری از حالت  منفعل به حالت فعال تبدیل می شود در نتیجه شما مجبور می شوید که برای خلاصه پاراگراف ها کمی بهتر مطلب درک کنید تا بتوانید در چند کلمه یا یک جمله یادداشتت کنید .

 

مثلا وقتی که در حال دیدن یک کلیپ آموزشی هستید سعی کنید نکات مهم و کلیدی در دفتری مخصوص یادداشت کنید

 

تحقیقات نشان می دهد که زمانی که مطالب را می نویسید تمرکزتان خیلی بیشتر می شود نسبت به زمانی که فقط در حال خواندن یا شنیدن هستید .

 

حتی به نظر من در حافظه انگشتان شما نیز مطالب ذخیره می شوند ، درست شبیه تایپیستی که بدون زحمت زیاد می تواند با سرعت متنی طولانی تایپ کند .

 

بعضی از افراد دوست دارند در هنگام یادداشت برداری از علائم و خط کشیدن استفاده کنند با این کار تمرکزشان بیشتر می شود ، این کار خیلی خوب ولی سعی کنید کل کتاب را علائم گذاری  نکنید ، چون با این کار یک روش مفید ، برای تمرکز و مطالعه موثرتر ، از بین می برید .

 

چون دفعه بعدی که باید به متن مراجعه کنید با صفحه ای روبرو می شوید که کلا خط خطی شده و به عنوان مطالب مهم علامت گذاری شده که اصلا جالب نیست .

 

نظر پروفسور دانلوسکی و تیم تحقیقاتی ایشون درباره خلاصه نویسی : باز نویسی مهمترین ایده ها در یک متن می تواند به یادگیری کمک کند ولی این تکنیک زمانی می تواند موثر باشد که دانشجویان و دانش آموزان روش درست خلاصه نویسی را بدانند .

 

 

 

 دوباره خوانی و نتایج تحقیقات - بهترین روش های یادگیری

 

در این بخش با دوباره خوانی شروع می کنیم که بر اساس تحقیقات این روش مطالعه که خیلی هم همه دوستش دارند چقدر در روند یادگیری موثر و تاثیر گذار هستش.

 

این هم لیستی از تحقیقات که در مورد دوباره خوانی انجام شده است .

 

  • Carrier et al 2003
  • Karpicke et al 2009
  • Kornell & Bjork 2007
  • Callender and McDaniel 2009

 

در حقیقت ، استراتژی  خیلی  از افراد در سراسر جهان (نه تنها ایران خودمان ) برای آماده شدن در فصل امتحانات ، دوباره خوانی یا بازخوانی است و سوال اینکه تحقیقات چه چیزی در مورد این روش می گویند ؟

 

مطالبی که گفته می شود بر اساس مقاله ای که پروفسور دانلوسکی و تیم تحقیقات ایشون ارائه کرده اند .

 

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده ، ما دوباره خوانی یا بازخوانی یکی از روش های کم اثر در روند یادگیری دسته بندی می کنیم .

 

گر چند که استفاده از این روش برای مطالعه مطالب مختلف زمانی کمتری صرف می شود اما وقتی با روش ها یا تکنیک های دیگر یادگیری مقایسه می شود ، تاثیر خیلی کمی دارد.

 

و ضرر بازخوانی در مقایسه با تکنیک های دیگر یادگیری ، خیلی زیاد است .

 

یعنی فرض کنید وقتی کتابی قبلا مطالعه کردیم و بخشی از مطالب می دونیم ولی بخش دیگر فراموش کردیم .

 

وقتی که کتاب یا مطلب خاصی دوباره می خوانیم ، ( توجه کنید) ما فکر می کنیم که تمام مطالب به درستی درک کردیم و می توانیم به راحتی یادآوری کنیم ولی این فقط توهم یادگیری است.

 

مطالب مرتبط : روش های درس خواندن برای امتحان، شکار امتحانات

 

در حالی که وقتی در امتحان حضور داریم ، هیچ چیزی نمی توانیم یادآوری کنیم و برگ امتحان سفید سفیده

 

یک تست خیلی ساده ، 50 کلمه یک مرتبه فقط بخوانید  و  10 دقیقه بعد دوباره 50 کلمه یک مرتبه بخوانید  حالا با 2 دقیقه فاصله یک برگه سفید بردارید و سعی کنید 50 کلمه به درستی یادآوری کنید .

 

خیلی ساده است حداکثر می توانید 5 تا 12 کلمه یادآوری کنید ، بخاطر  اینکه در  بازخوانی یا دوباره خوانی مطالب در ذهن کد گذاری نمی شوند.

 

نکته مهم

پس تا جایی که می توانید از این روش کمتر استفاده کنید و بجایش از  تکنیک هایی استفاده کنید که موثرتر هستند .

بهترین روش های یادگیری بر اساس شواهد علمی

 

روش خود توضیحی

 

در این روش دانش آموزان باید بعد از مطالعه ، چگونگی ارتباط اطلاعات جدید با قبلی توضیح دهند  .

 

ارتباط مطالب جدید با دانش قبلی سبب ایجاد ارتباطات جدید می شود که این اتصال مطالب با هم میزان یادگیری چند برابر می کند .

 

سوالات تشریحی

 

این استراتژی یادگیری ، شامل پرسیدن و پاسخ به سوالاتی از قبیل چرا و چگونه است ، با این کار شما سعی می کنید با عمق و جزئیات بیشتر به موضوع فکر کنید و این سبب تقویت ارتباطات جدید در مغز می شود .

 

تمرین توزیع شده

 

 

 

تمرین توزیع شده در واقع برعکس روش شب امتحانی است یعنی کاری که بیشتر افراد انجام می دهند  یعنی مطالعه تمام مطالب نزدیک زمان امتحان ، به تعویق می اندازند .

 

تحقیقات نشان میدهد که مطالعه تکه های کوچکی از مطالب که در طول زمان توزیع شده باشند ، بسیار از موثر از بخش های بزرگ و طولانی خواهد بود .

 

برای استفاده از این استراتژی برای یادگیری بیشتر باید برنامه ریزی دقیقی قبل از تاریخ امتحان داشته باشند تا با این روش بر مطالب کتاب درسی مسلط شوند .

 

حتی این مورد رتبه دو رقمی کنکور نیز تایید می کرد حتی اگر معلمان برنامه دقیقی برای مرور مطالب درسی قبلی نداشته باشند ولی شما باید چنین برنامه ای دقیقی داشته باشید .

 

تست تمرینی بهترین روش یادگیری

 

طبق تحقیقات پروفسور دانلوسکی ، تست تمرینی که شامل مطالعه و سپس  یادآوری اطلاعات با تست تمرینی است ، یعنی به جای اینکه مطالب کتاب درسی با دوباره خوانی بهتر یاد بگیرید .

 

با پاسخ دادن به سوالات مختلف مطالب ، از ذهنتان بیرون کشیده و مرور کنید این تست تمرینی همانطور که از اسمش پیداست فقط برای تمرین است.

 

و برای یادگیری بیشتر و بهتر انجام می شود چه توسط معلم و چه توسط خود دانش آموز یا دانشجو ، حتی دانشجو رتبه 1 کمبریج لیستی بلند بالا از سوالات تهیه کرده بود .

 

و بجای مراجعه به کتاب درسی ، با پاسخ دادن به سولات سعی می کرد که مطالب مرور کند ولی در هر نوبت رنگ سوالات آسان و سخت را تغییر می داد تا در مراجعه بعدی وقت بیشتری بر سوالات سخت داشته باشد .

 

تا زمانی که بر تمام مطالب مسلط شود  ،  هنگامی که این کار انجام می شود اطلاعات دوباره در ذهن ، مرتبط می شوند و این ارتباطات جدید سبب تقویت حافظه و افزایش درک می شود .

 

البته این نکته باید در نظر داشته باشید که این تکنیک انرژی ذهنی زیادی می خواهد نسبت به دوباره خوانی ، ولی نتایج خیلی بیشتری دارد .

 

 مفهوم یادآوری فعالانه در بهترین روش های یادگیری

 

 

تمام تکنیک های موثر و  بهترین روش های یادگیری ، از یادآوری فعالانه پیروی می کنند .

 

یادآوری فعالانه چیست ؟

 

یادآوری فعالانه در حقیقت نیاز به تلاش و صرف انرژی برای یادگیری دوباره چیزی است که قبلا یک بار یاد گرفته اید و انجام این کار در بلند مدت خیلی در یادآوری موثر است .

 

یادآوری فعالانه به دلیل بازیابی حافظه در یادگیری بسیار موثر و قدرتمند است . زمانی که در حال تلاش برای یادآوری مطالب هستید شما به اطلاعاتی که قبلا در حافظه رمزگذاری و ذخیره شده اند دسترسی پیدا می کنید .

 

در نتیجه مغز الگوی عصبی رمزگذاری اطلاعات را دوباره بازپخش می کند .

 

چندگام ساده در یادگیری فعالانه

 

مرحله اول : ابتدا با محتوا کتاب یا متنی که می خواهید یاد بگیرید آشنا شوید .

مرحله دوم : با هر روشی که می دانید مطالب را به حافظه بسپارید ، اگر که مطالب با روشی خاص کدگذاری کنید بهتر است .

مرحله سوم : میزان مطالب یادآوری شده ، بررسی کنید و خطا را برطرف کنید .

 

مشکلات یادآوری فعالانه

 

یادآوری فعال مطالب  در طی چند روز با فاصله بسیارعالی است و خیلی بهتر از روش های غیر فعال مثل دوباره خوانی ، هایلایت کردن و خط کشیدن زیر مطالب است ( البته این موارد با وجود اینکه جز بهترین روش های یادگیری نیستند ولی موثر هستند و بی تاثیر نیستند البته فقط در روز های اول یادگیری )  اما اطلاعات بیش از حد میتواند منجر به افزایش بار شناختی شده و در انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت تاثیر بگذارد .

 

که این نکته تنها ضعف در بهترین روش یادگیری یا یادآوری فعالانه است .

 

اصلا افزایش بار شناختی چیه ؟ شرایطی که در آن فرد قرار است مطالب خیلی زیادی پردازش ، تحلیل و بخاطربسپارد.

در نتیجه همانند یک کامپیوتر که قرار است بازی سنگینی انجام دهد ، هنگ می کند و گیر می کند و بازی اجرا نمی شود.

 

نکته آخر – بهترین روش های یادگیری

 

حتی اگر از بهترین روش های یادگیری هم استفاده کنید باید نسبت به ورودی و خروجی اطلاعات حساس باشید یعنی میزانی از مطالب مطالعه( یاد بگیرید ) کنید که بتوانید طبق برنامه مرورشان کنید .

 

زیرا  مقدار انرژی و زمانمان محدود است و نمی توانیم غیر اصولی عمل کنیم .

 

 

منبع  

منبع 2

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب