به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده

تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه یکی  از تکنیک های  باستانی تقویت حافظه ( کوتاه مدت و بلند مدت)  است که گفته میشه توسط یونانیان باستان ابداع شده و کسی که بصورت تصادفی به این تکنیک پی برد ، سیمونیدس یا سایمونیدس شاعر یونانی بوده که بعد از تصور و بخاطرآوردن مکان ، کسانی که در ضیافت بودند به این روش پی برد یعنی با بستن چشم هایش و تصور آن مکان (تالار) به خاطر آورد که چه افرادی در کدام نقطه از آن مکان نشسته بودند .

 

 

چطور میشه  از تکنیک کاخ حافظه ( کاخ ذهنی ) استفاده کرد؟

  1. استفاده از مکان های آشنا
  2. تبدیل مطالب مختلف به تصاویر ذهنی
  3. قرار دادن تصاویر ذهنی در نقاط مختلف ، آن مکان آشنا ، بصورت منظم

 

 

 

 

 

محدودیت حافظه کوتاه مدت -تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

حافظه کوتاه مدت ، ظرفیت محدودی دارد به حافظه کوتاه مدت حافظه کاری هم می گویند و ظرفیت میانگین حافظه کوتاه مدت ، 7 مورد می باشد .

 

اطلاعات در این حافظه به مدت 30 ثانیه تا چند دقیقه ذخیره می شوند  برعکس تصویرسازی ذهنی که یکی از فاکتور های  حافظه مصنوعی تلقی می شود و مدت بیشتری اطلاعات کد گذاری و نگهداری می شوند.

 

برای همه ما اتفاق افتاده است که مطلبی بخونیم یا بشنویم و خیلی زود فراموشش کنیم و یا اینکه شخصی از ما درخواستی داشته باشد ولی وقتی که باید انجامش بدیم کلا فراموشش می کنیم .

 

در حقیقت  در توانایی ما برای تجزیه تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری موانعی  وجود دارد در لحظه فقط می تونیم حدود هفت چیز در حافظه نگهداری کرده و پردازش کنیم .

کاخ حافظه ( کاخ ذهنی )ذهن آموزش دیده-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

برعکس وقتی که از تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه استفاده کنید ، میزان محدودیتی که با حافظه کوتاه مدت داریم کمرنگ می شود .

با کمی تمرین می توانید مطالبی بیشتری بخاطرسپارید میزان راندمان در ذخیره اطلاعات حداقل 5 برابر می شود .

 

مطالب مرتبط :

  1.  تقویت حافظه برای درس خواندن-25 نکته طلایی و معتبر
  2. تقویت حافظه برای درس خواندن+14 تکنیک فوق سری

 

 

هر چه قدر که بیشتر با این تکنیک تمرین کنید میزان سرعت و دقت بیشتر می شود به این می گویند ذهن آموزش دیده

 

تجربه شخصی من-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

قبل از استفاده از تکنیک کاخ حافظه فقط با حافظه کوتاه ، حدود 5 الی 6 مورد میتونستم حفظ کنم ولی الان با استفاده از روش کاخ ذهنی  حدود 40 الی 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه میتونم بخاطرسپارم .

 

 

 این مثال در مورد حفظ اعداد ، کارت های بازی ، تصاویر ، اسامی و چهره ها و هر چیزی که بتوان به تصویر ذهنی تبدیل کرد صدق میکند .

 

 

حافظه از دیدگاه اساتید حافظه-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

دو نوع حافظه داریم

حافظه ذاتی که از بدو تولد همیشه با ماست  که بهش سخت افزار هم می گویند

 

حافظه مصنوعی که  در حقیقت همین روش ها و تکنیک های حافظه هستند که  بهش نرم افزار می گویند

 

به عبارت دیگه شما می تونید روی این سخت افزار ، نرم افزار های مختلف نصب کنید و نتایج متفاوتی بدست بیاورید ، یکی با یک سیستم حافظه بهینه و عالی ، همانند آقای هاراگوچی می تواند 100 هزار رقم از عدد پی حفظ کند و دیگری فقط می تواند 100 رقم در نیم ساعت بخاطربسپارد.

 

هر دو این افراد از نرم  افزار حافظه استفاده می کنند ولی نوع نرم افزار ها  یعنی تکنیکی که استفاده می کنند متفاوت است ، پس سعی کنید از تکنیک ها  و روش هایی استفاده کنید که عملکرد بالایی داشته باشند.

مرور و حافظه کوتاه مدت-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

برای تازه نگه داشتن ، اطلاعات در حافظه کوتاه مدت ، مرور یک اصل بسیار مهم است اگر اطلاعات سریع و انقلابی ، در مغز پردازش و تکرار نشوند ، به همان سرعت نیز از حافظه ما پاک می شوند ولی برعکس در تکنیک هایی که برای تقویت حافظه از آنها استفاده می شود ، ساده ترین تکنیک مثلا تصویرسازی ذهنی مطالب ، مدت ماندگاری مطالب خیلی بیشتر می شود و دیگر لازم نیست با مرور زیاد مطالب به حافظه بلند مدت منتقل کنید .

 

 

دو فاکتور مهم در حافظه مصنوعی-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

  1. تصاویر ذهنی
  2. کاخ ذهنی یا حافظه

 

 

تصاویر ذهنی

 

هر مطلبی یا چیزی برای اینکه بتواند از طریق این حافظه ذخیره شود باید به تصاویر ذهنی تبدیل شود ، آموزش های تصویری دروس مختلف که از قبل توسط افرادی آماده شدند هیچ وقت نمی توانند جایگزین تصاویر ذهنی ، حافظه شما شوند

 

، تصاویر ذهنی که ذهنتان تولید می کند همانند کد گذاری تصویری هستند که فقط برای ذهن شما ، قابل فهم هستند نه دیگران ، در نتیجه تصاویر ذهنی  که، ذهنتان تولید می کند بسیار مهم هستند به عبارت دیگر این تصاویر ذهنی فقط برای شما معنای خاصی دارند و چیزی که در حافظه بلند مدت مهم است تصاویر نیستند بلکه معنا و احساسی هستند که آمیخته با آن تصاویر ذهنی هستند .

 

 

کاخ حافظه

 

تکنیک کاخ حافظه یا کاخ ذهنی ، کاربرد های فراوانی دارد ، برعکس اینکه این تکنیک باستانی است ولی می تواند کارهایی با انجام داد که فراتر از تصور یک حافظه معمولی است .

 

از حفظ مطالب مختلف ، هزاران عدد ( باینری سخت تر ) ، کدهای برنامه نویسی ، مکعب روبیک ، شطرنج ، محاسبات ذهنی  ، کارت های بازی  و در نهایت هر چیزی که بتوان به تصویر ذهنی تبدیل کرد را می توان با کاخ ذهنی مدت بیشتر و بصورت منظم بخاطر سپرد .

 

سرعت تکنیک های حافظه-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

از افراد مختلفی خواستم که در لیگ حافظه 30 تصویر تصادفی حفظ کنند هر کدام چندین دفعه ، این کار انجام دادند ، هیچ کسی بیشتر از 5 الی 6 تصویر را نتوانست حفظ کند و حتی بعضی وقت ها همین تعداد تصویر را بصورت برعکس ، یادآوری می کردند .

 

ولی با تکنیک های حافظه ، بعضی از افراد میتوانند 30 تصویر تصادفی در کمتر از 13 ثانیه ، کد گذاری کرده و بخاطر بسپارند

بعضی از آنها مثل من از سیستم حافظه اعداد استفاده می کنند و بعضی دیگر نیز از تکنیک کاخ حافظه ، حفظ این تعداد تصاویر بدون تکنیک و صرفا تکیه بر حافظه کوتاه مدت ، کاری خسته کننده و غیر ممکن می باشد .

 

حافظه کوتاه مدت جایی موقت برای اطلاعات محدود که فقط مدتی بین 30 ثانیه یا چند دقیقه در آن ذخیره می شوند ، به زبان دیگر راهکاری برای فیلتر کردن اطلاعات مهم از اطلاعاتی که بی فایده هستند .

 

پس  با تکنیک های حافظه علاوه بر اینکه میتوان اطلاعات بیشتری را بخاطرسپرد بلکه عملا اطلاعات مهم کد گذاری می شوند تا به حافظه بلند مدت منتقل شوند ، ولی بدون تکنیک  ها یا فراتکنیک های حافظه و فقط تکیه برای حافظه کوتاه مدت اطلاعات بصورت تصادفی کد گذاری می شوند و عملا تضمینی برای انتقال آن اطلاعات به حافظه بلند مدت نیست .

 

تحقیقات روی مغز افراد معمولی و قهرمانان حافظه-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

طبق تحقیقاتی که روی مغز ، قهرمانان حافظه یا کسانی که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند به این نتیجه رسیدند که هیچ تفاوتی بین مغز افراد معمولی و مغز کسانی که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند نیست بجز اینکه وقتی که قهرمانان حافظه تصاویر ، اعداد و یا چیزی را حفظ می کنند مناطقی از مغز فعال می شوند که مربوط به مسیر یابی یا حافظه فضایی است ، همان بخشی از مغز که وقتی در حال پیدا کردن مسیر در یک روز عادی همیشه انجام می دهیم .

 

تنها تفاوتی که سبب می شوند افراد بتوانند مطالب بیشتری با تکنیک های حافظه بخاطربسپارد اینکه برای این کار ساعت ها آموزش دیده اند و تمرین کرده اند و افراد عادی چنین آموزشی نداشته اند.

 

نتیجه گیری-تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

اگر با تکنیک های حافظه می توان اینقدر سریعتر  و بهتر از حافظه معمولی ( آموزش ندیده ) که همه دارند ظاهر شد چرا از این روش ها استفاده نکنیم ؟؟واقعا چرا ؟

 

تنها دلیل استفاده نکردن از این روش ها ، فقط محدودیت هایست که برای خودتان تعیین کرده اید ، منم اولین دفعه که چنین چیزی مشاهده کردم برایم غیر ممکن بود ، دیدن جوانی مهابادی که توانست 200 رقم در 6 دقیقه بخاطر بسپارد و یادآوری کند یعنی به طور میانگین حفظ 33 عدد در 1 دقیقه ، در همان هزارم ثانیه گفتم که ضریب هوشی بالایی دارد و  ذاتا حفظه قوی دارد و این کار برایم غیر ممکن است ولی الان می دانم که بسیار از کارها اصلا به ضریب هوشی ربطی ندارند در حقیقت اصلا ضریب هوشی ، یک فریب بزرگ است که همه باور کردند

 

در حقیقت اگر در کاری موفق نیستید چون تلاش نکرده اید و یکی از راز های موفقیت در هر کاری ، اینکه هر کاری تا اخر انجام بدین و اگر که واقعا این کار بسیار مهم و حیاتی برایتان است .

 

بعد از تحقیق ، مطالعه و تمرین مهمترین عامل در هر کاریست  .

 

چند روز پیش 80 رقم در 35 ثانیه بخاطرسپردم  ، به این باور رسیدم که اگر در هر کاری تمرین و تداوم ، سرلوحه کارم قرار بدم موفق خواهم شد

و این برای شما هم 100 درصد صدق می کند.

mahsa-amini گفت:
اولین سنگ بنا برای موفقیت همون باور اگر باور نداشته باشید هیچ اتفاقی نمی افته

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب