به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

همانند قهرمانان حافظه ؛اعداد را با تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه(قصر ذهن )  حفظ شوید ؟

همانند قهرمانان حافظه ؛اعداد را با تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه(قصر ذهن ) حفظ شوید ؟

همانند قهرمانان حافظه ؛اعداد را با تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه(قصر ذهن )  حفظ شوید ؟

 

 

 

 

چرا اعداد را فراموش می کنیم ؟

چرا اعداد را فراموش می کنیم ؟

 

خیلی ساده است چون وقتی اعداد برای ذهنمان معنای خاصی نداشته باشند به خاطرسپردن نیز کار سختی است .

 

این اعداد را حفظ کنید : 20145200195 در حالت عادی  ، بهترین راه برای حفظ این اعداد فقط تکرار است که خیلی هم کارایی بالایی ندارد ولی اگر همین اعداد معنای خاصی برایتان داشته باشند می توانید بهتر آنها را حفظ کنید اگر 2014 برایتان معنی جام جهانی 2014 و گل مسی را دهد

 

(همون گلی که با پای چپ شبیه انیمیشن فوتبالیست ها زد من که هنوزم حالم بد میشه این خاطره برام تداعی میشه - احساس + تصویرذهنی می شود حافظه بلند مدت )  بخاطرسپاریش ممکن است و در کنار آن اگر 5200 برایتان معنی قیمت روز یک کیلو سیب زمینی را داشته باشد ( خیلی ساده گفتم نه ..) در ذهنتان می ماند و اگر 195 هم برای شما ( هر تصویر ذهنی باید برای شما معنی خاصی را تداعی کند ) اندازه قد بازیکن خشن سوئدی را تداعی کند در ذهن هک می شود

 

، در حقیقت سه تصویر مختلف در ذهن تجسم می شود یک تصویر گل دقیقه اخر مسی در جام جهانی 2014 ( اشاره به عدد 2014) قیمت روز سیب زمینی (اشاره به عدد 5200 ) و اندازه قد ابراهیمویچ (عدد 195) در این حالت اعداد در ذهن بیشتر می مانند چون معنی خاص و تصویر ذهنی خاصی تجسم می شود .

 

ولی در دنیای امروزی خیلی عجله داریم و توجه خاصی به احساس و تصویر هر عدد نداریم در نتیجه فقط از حافظه شنیداری استفاده می کنیم که در بلند مدت هم کارایی زیادی ندارد و سریع آن عدد را ظرف چند دقیقه فراموش می کنیم ولی اگر طبق مثال اول عمل کنید ماندگاری اعداد در حافظه چندین برابر خواهد شد .

اول بر تصویرسازی ذهنی مسلط شوید
عنوان

اول بر تصویرسازی ذهنی مسلط شوید 

 

قبل از اینکه برای ساخت سیستم حافظه اعداد گام بردارید ، بهتر است کمی روی تصویرسازی ذهنی یا تجسم  کار کنید تا تصاویر ذهنی بهتر در ذهن نقاشی شوند، اگر به همه شما در این لحظه گفته شود به سگ سیاه فکر نکنید چه اتفاقی می افتد ، تکرار می کنم به سگ سیاه فکر نکنید

 

 ، شما چه بخواهید یا نه تصویرش در ذهن پدیدار می شود ، زیرا ذهن انسان تصاویر ذهنی را دوست دارد و زبان ذهن ما تصویر می باشد ، حالا اگر بخواهید تصاویر ذهنی ماندگارتر در ذهن تجسم کنید تا حافظه قوی داشته باشید نیاز دارید که کمی روی تصویر سازی ذهنی تمرین

 

کنید و در هنگام تصویرسازی ذهنی یا تجسم چند نکته را رعایت کنید تا در بلند مدت قدرت تجسم و تصویرسازیتان تقویت شود .

 

یک مداد سیاه را تصور کنید ، معمولا تصویر ذهنی مداد سیاه در بکگراند تیره یا مکان مبهم انجام می شود  یا بدون مکان است تصویر ذهنی یک مداد سیاه را تصور کنید ، مسلما تصویر ذهنی که خیلی در حافظه نمی ماند .

 

یک مداد سیاه را تصور کنید  ، اگر تصویر ذهنی از یک مداد سیاه را تصور کنید که در حال بالا و پایین پریدن است و تحرک دارد کمی عجیب به نظر می رسد و احتمال ماندن این تصویر ذهنی در حافظه بیشتر می شود ، اگر در حافظه خود جستجو کنید چه تصویر ذهنی مربوط به بالا و پایین پریدن را می توانید پیدا کنید

 

ممکن است از یک خاطره قدیمی باشد یا فیلم ، کارتون هر چیزی که قبلا بالا و پایین پریدن را در ذهن تداعی می کند ، نمی دانم می دانید یا نه ولی ذهن انسان یک ابررایانه تداعی گر است زیرا خیلی از چیزها از زاویه های  مختلف به هم ربط دارند .

 

یک مداد سیاه را تصور کنید ، در این مرحله اگر مداد سیاه داستان ما یک شخصیت داشته باشد چه مثلا مداد سیاهی که مرد عنکبوتی هم است یعنی بجای انسان یک مداد سیاه در لباس مرد عنکبوتی را تصور کنید که در محیط تیره ذهن در حال انجام حرکات نمایشی است .

 

یک مداد سیاه را تصور کنید ، در این گام همان شخصیت مداد سیاه عنکبوتی را در یک محیط ذهنی ( کاخ ذهنی یا حافظه ) تصور کنید مثلا در اتاق شما این شخصیت از بالای اشیاه مختلف به این و آن طرف پرش می کند ، حالا مقایسه کنید کدام تصویر ذهنی در حافظه بیشتر ذخیره می شود مسلما آخرین مورد

 

اگر دقت کنید می توانید با رعایت نکات بالا تصاویر ذهنی در ذهن تجسم کنید که ماندگاری بیشتر در حافظه بلند مدت خواهد داشت ، چرا وقتی تصاویر ذهنی را به مکان متصل می کنیم تصاویر ذهنی را مدت بیشتری در حافظه ذخیره می شوند به خاطر اینکه حافظه ما در بخاطرسپردن مکان ها بسیار قدرتمند است ، همین حالا مدرسه سال های گذشته را تصور کنید 99 درصد شما به راحتی می توانید این کار را انجام می دهید.

انواع سیستم های حافظه اعداد

انواع سیستم های حافظه اعداد

 

  • سیستم حافظه میجور یا ارشد
  • سیستم حافظه pao

 

سیستم حافظه میجور یا ارشد

این سیستم حافظه بر اساس حروف و صدا ها بنا شده است که بر اساس این موارد هر عدد کد گذاری می شود و سپس در کنار هم قرار دادن حروف و صدا می توان به یک کلمه یا عبارت رسید و  سپس آن کلمه یا عبارات را  به تصویر ذهنی تبدیل کرد .

 

همیشه سعی کردم به زبان فارسی سیستم های حافظه تبدیل کنم این دفعه به زبان انگلیسی سیستم حافظه میجور را تحلیل میکنم.

 

سیستم حافظه تک رقمی میجور یا ارشد

عدد 0 و صداهای آن به زبان انگلیسی s , z  هستند چون به زبان انگلیسی صفر می شود زرو یا zero  و همچنین چون تلفظ س به ز شباهت دارد یا خاستگاه تلفظ شان یکی است از s هم به عنوان صدا برای عدد 0 استفاده می کنند .

 

عدد 1 و صداهای آن به زبان انگلیسی t , d  هستند ممکن است به صورت تنهایی استفاده شوند یا به صورت همزمان استفاده شوند ، این حروف  ( د و ت ) هم از نظر تلفظی یک جایگاه دارند در نتیجه برای عدد یک از این حروف استفاده می شود ، البته ممکن در سیستم های دیگر حرف د یا ت حذف می شود و فقط از یک حرف استفاده می شود .

 

عدد 2 و صدا برای آن به زبان انگلیسی حرف n  است اگر کمی از قدرت تجسم استفاده کنید می توانید حرف N را در w مشاهده کنید جالبه نه ..

 

عدد 3 و حرف m   می تواند بهترین حرف برای عدد 3 باشد چون اگر از کنار به حرف m نگاه کنید شبیه عدد 3 است .

 

عدد 4 و وقتی که عدد چهار را به زبان انگلیسی تلفظ می کنید آخر آن به حرف r  می رسید .

 

عدد 5 به زبان رومی حرف L برای عدد 50 است و همچنین اگر دست خود را که پنج انگشت دارد به صورت شکل لایک بکنید می توانید حرف L را در آن ببیند .

 

عدد 6 خب بهترین مورد برای 6 می تواند g  یا G را انتخاب کرد که هر دو یکی هستند و از نظر تصویرسازی ذهنی می تواند هر دو آنها را در عدد 6 مشاهده کرد اول حرف g که اگر عدد 6 چپه شود می تواند این حرف را مشاهده کرد و حرف G اگر عدد 6 را کمی غذا دهیم شبیه جی بزرگ چاق و عرضش بیشتر خواهد شد .

 

عدد 7 هر چه بیشتر روی نوع ارتباط اعداد و حروف به زبان انگلیسی وقت گذاشتم تا درک کنم به نتایج جالبی رسیدم حالا حرف k را اگر به سمت راست بچرخانیم میتوانید عدد 7 را دو دفعه در آن مشاهده کنیم خیلی جالبه نه ، اگر وارد دنیا تصویرسازی ذهنی و کاخ ذهنی ( کاخ حافظه ) شوید یادگیری خیلی جالب و لذت بخش خواهد بود ، زیرا از ابعاد مختلف یک موضوع بررسی می شود .

 

عدد 8 برای این مورد می توان به حرف f رسید چون عدد 8 شبیه تلفن ( شبیه تلفن نوکیا تاشو که از دو قسمت تشکیل شده شبیه عدد 8 که از دو حلقه تشکیل شده است ) حالا تلفن به انگلیسی می شود phone  که ph از نظر تلفظی می شود f  یا ف که در نتیجه با این داستان می توانیم برای عدد 8 به حرف f برسیم .

 

عدد 9 و می توانیم با تصویرسازی ذهنی و تجسم به حرف p برسیم به طور مثال اگر عدد 9 را 180 درجه بصورت وارونه در آوریم می توانیم به حرف p برسیم .

 

مطالب مرتبط : تمرینات خاص برای تجسم خلاق و حافظه حیرت انگیزکه احتمالا نمی دانید !

 

در ادامه با قرار دادن هر صدا یا حروف در کنار هم می توانید به یک کلمه یا عبارت برسید و این کلمه یا عبارت را به تصویر ذهنی تبدیل کنید .

 

سیستم حافظه pao

 

این سیستم حافظه بر اساس سیستم حافظه هم می تواند بنا شود مثلا اول 100 یا 10 کد تصویری برای اعداد را بر اساس روش میجور یا ارشد انتخاب کنیم و در ادامه می توانیم از سیستم شخص ، عمل و شی استفاده کنیم .

 

این سیستم بر اساس 300  تصویر است و اگر خیلی ساده توضیح دهم اینگونه است که هر مرحله یعنی شخص ، عمل و شی 100 تصویر باید داشته باشند .

 

مثلا عدد 125636 را با سیستم pao   حفظ کنید .

12 یک شخصیت است مثل شوالیه

56 اکشن یا عمل است مثل شنا کردن

36 شی است یعنی بطری آب

حالا تصور کنید که شوالیه در حال شنا کردن بطری های زیادی را به اطراف پرتاب می کند .

چطور سیستم حافظه pao را بسازم ؟

چطور سیستم حافظه pao  را بسازم ؟

 

اولین قدم برای ساخت این سیستم حافظه ، جمع آوری کاراکتر ها و تصاویری است که برای شما معنی خاصی می دهند ، البته سعی می شود این شخصیت ها ( با ادب و متین باشند) که در صورت حفظ موارد مختلف دچار مشکل نشوید ،

 

جاشوا فوئر و بوریس نیکلای کنراد پیشنهاد می کنند که تصاویر ذهنی عجیب و غریب ، بدبو و ........ باشند ، ولی به نظر من باید تصاویر ذهنی باید خوشایند باشند و به جای بد بو می توان خوشبو آنها را تصور و حس کرد ، سیستم حافظه اعداد که بصورت ترکیبی بر اساس سیستم حافظه میجور و pao  را می توانید در دوره ویژه تقویت حافظه و تمرکز دریافت کنید .

 

بعد از تهیه یک لیست  100 تایی از کاراکتر های ( ترجیحا با ادب ) می توانید یک لیست دیگر آماده کنید که دارای 100 اکشن یا عمل باشد می توانید از عملیات و اکشن هایی که مربوط به شخصیت ها هستند استفاده کنید و در مرحله سوم باید لیستی از اشیاء را جمع آوری کنید .

 

یکی از کسانی که از سیستم حافظه pao  برای حفظ اعداد از آن استفاده می کند نلسون دلیس از آمریکا است که برای پنجمین بار نیز قهرمان مسابقات حافظه آمریکا شد او در 5 دقیقه 339 عدد را در مسابقات حافظه بخاطرسپرده است ، البته این یک رکورد معمولی است .

 

تمرین برای یادگیری

در این مرحله که با 300 تصویر سیستم حافظه خود آشنا شدید می توانید بدون در نظر گرفتن زمان فقط 100  عدد را حفظ کنید یعنی در این مرحله زمان مهم نیست بلکه فقط حفظ کردن مهم است تا ارتباط بین تصاویر ذهنی و اعداد محکم شود و همچنین بتوانید تصاویر ذهنی با هم به خوبی ترکیب کنید .

ترکیب کاخ ذهنی با سیستم حافظه اعداد
عنوان

ترکیب کاخ ذهنی (کاخ حافظه ) با سیستم حافظه اعداد

 

استفاده از کاخ ذهنی یا حافظه با هزاران ایستگاه بسیار متفاوت از یک کاخ ذهنی یا حافظه 100 ایستگاهه است ، برای درک بهتر این موضوع کسی را تصور کنید که فقط 100 لغت انگلیسی را در حافظه دارد و بر آنها مسلط است با کسی که بر 1000 لغت انگلیسی مسلط است مسلما نفر دوم در 90 درصد مواقع عملکرد بهتری خواهد داشت .

 

مطالب مرتبط : رازهای قصر ذهن شرلوک -چطور هر چیزی مثل شرلوک هلمز حفظ کنیم؟

 

داشتن کاخ ذهنی یا حافظه با ظرفیت بیشتر می تواند حافظه فضایی فرد را به شدت تقویت کند .

 

شبیه مثال قبلی بدون در نظر گرفتن زمان این دفعه با قرار دادن تصاویر ذهنی هر سیستم حافظه ای که تمرین کرده اید در ایستگاه ذهنی ، اعداد را به ترتیب حفظ کنید .

 

اولین ایستگاه حافظه در کنار یک درخت است و سیستم حافظه که تمرین کرده اید pao است و می خواهید اعداد 125636 را حفظ کنید ؛ تصور کنید که شوالیه در حال شناست و همچنین بطری های زیادی را به سمت درخت پرتاب می کند و سبب می شود درخت در زیر تپه ای از بطرها پنهان شود .

 

تمرین روزانه 

 

نکته قابل توجه : اگر دقت کنید بعضی از تصاویر ذهنی که انتخاب می کنیم باعث می شود از نظر سرعت راندمان کمی داشته باشیم ، همین عدد 125636 می توانیم بجای اینکه تصور کنیم شوالیه در حال شناست و بطری ها را پرتاب می کند تصور کنید که شوالیه در دریایی از بطری ها در حال شناست و یا در حالت بهتر اینکه تصور کنید شوالیه در حال شناست و آن هم در یک بطری بزرگ ..

 

 

تمرین  روزانه

بر اساس سیستم pao و تصاویرذهنی که برایتان گفته شد از قبیل شوالیه ، شنا و بطری چندین ارتباط سازی متفاوت را انجام دهید تا خلاقیت شما در تصویرسازی ذهنی تقویت شود .

 

شوالیه در حال شنا سوئدی است و کلاه بزرگ به شکل بطری بر سر دارد .

 

ذهن انسان ابررایانه ای از تداعی و ارتباط سازی بی پایان است اگر هر چه بیشتر تمرین کنید این خلاقیت بیشتر خواهد شد .

نمونه تجسم خود را در نظرات ثبت کنید .

 

قصر ذهن گفت:
میخواستم بپرسم که میشه سیستم 100 رقمی ارتقاء داد ؟ و میشه از شما مشاوره بگیرم دراین مورد ؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، میشه سیستم 100 رقمی ارتقاء داد ولی ابتدا سعی کنید یه قوانین برای طرح سیستم بعدی در نظر داشته باشید ، تا بر اساس اون سیستم طراحی کنید ؟ چون وقتی که تصاویر سیستم اعداد زیاد میشن ، کار یکم مشکل میشه اگر سوالی داشتید به شماره پایین سایت با واتس اپ سوال بفرستید عزیز
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر دوست گرامی ، میتونید سوالتون از طریق واتس اپ مطرح کنید
katayon41a گفت:
سلام و درود ، وقتی اعداد حفظ می کنم خیلی سریع از یادم میرن چیکار کنم بیشتر تو حافظه بمونند ؟
    مدیریت گفت:
    سلام و وقت بخیر ، کافیه ابتدا روی تصویرپردازی ذهنی تمرکز کنید و سعی کنید تصاویر ذهنی که تخیل می کنید جزئیات بیشتری داشته باشند بعد از این مرحله دنبال افزایش سرعت باشید
شادمهر گفت:
سلام و خسته نباشید میشه با این روش ها عددهای زیادی حفظ کرد چون همش با رقم و ارقام سروکار دارم

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب