به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تکنیک کاخ حافظه و تاثیر حیرت انگیز آن بر یادگیری

تکنیک کاخ حافظه و تاثیر حیرت انگیز آن بر یادگیری

 

 

 

فهرست

 

 

 

مقدمه تکنیک کاخ حافظه

 

حفظ کردن نقش مهمی در یادگیری دارد ، افراد زیادی در تاریخ هستند که توانایی حفظ حجم عظیمی از اطلاعات را داشته اند ولی تکنیکی که استفاده میکردند هنوز نامعلوم است.

 

در عصر حاضر ، افراد زیادی در مسابقات حافظه شرکت می کنند و میتوانند اطلاعات زیادی حفظ کرده ،  بخاطرآورند و حالا سوال اینجاست که این افراد از چه تکنیکی استفاده میکنند ؟

 

کاملا درسته ، تکنیک کاخ حافظه ( تکنیک قصر ذهن )

این تکنیک دارای نام های مختلفی است از جمله کاخ حافظه ، کاخ ذهنی ، قصر ذهنی ، تکنیک اتاق رومی ، روشی لوسی ، قلعه ذهن ( دوبله سریال شرلوک ) ، تکنیک سفر  که همه این نام به روشی اشاره میکنند که مبنای آن بر اساس مکان و تصویرسازی ذهنی است .

 

معرفی تکنیک کاخ حافظه یا قصر ذهن

 

تکنیک کاخ حافظه ( قصر ذهن ) که بهش کاخ ذهنی هم می گویند یکی از بهترین تکنیک ها برای حفظ و بازیابی سریع مطالب است ، این تکنیک بر اساس حافظه فضایی و کد گذاری تصویری اطلاعات بنا شده است .

 

طبق تحقیقات مختلف ، توصیه اساتید برتر حافظه و تجربه خودم در استفاده از تکنیک کاخ حافظه هر بیشتر از حواستان در تصویرسازی ذهنی استفاده کنید .

 

می توانید اطلاعات مختلف سریعتر و بهتر در حافظه ذخیره کرده و یادآوری کنید ، همچنین این تکنیک سبب افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت می شود .

 

طبق مدل حافظه کوتاه مدت و بر اساس ظرفیت حافظه کوتاه مدت ظرفیت آن بین 5 تا 9 مورد است و به طور میانگین ظرفیت حافظه کوتاه مدت 7 قطعه اطلاعاتی است.

 

حالا سوال اینجاست که چطور می توان با تکنیک کاخ حافظه ، 7 برابر بیشتر از ظرفیت حافظه کوتاه مدت به خاطر سپرد و حفظ کرد ، در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهم داد.

تاریخ و تکنیک کاخ حافظه ( قصر ذهن )

 

همانطور که قبلا گفتم ، تکنیک کاخ حافظه یک روش باستانی برای تقویت حافظه است که گفته می شود ابتدا یونانیان از تکنیک قصر ذهن استفاده کردند .

 

کسی که به طور اتفاقی به تکنیک کاخ حافظه پی برد کسی نبود جز آقای شاعر به نام سایمونیدس یا سیمونیدس  البته  بعدها سخنرانان رومی از جمله سیسرو از تکنیک کاخ حافظه برای حفظ متن سخنرانی استفاده میکردند.

 

تمام تکنیک هایی که توسط قهرمانان حافظه در عصر حاضر استفاده می شود بخصوص تکنیک کاخ حافظه در کتابی جمع شده که به زبان لاتینِ و  نویسنده اش هم نامعلوم است.

 

برعکس دنیای امروز که فقط خروارها مطالب به خورد دانش آموزان  و دانشجویان می دهند تا حفظ کند .

 

در دوران گذشته به دانشجویان علاوه بر اینکه باید چه چیزهایی حفظ کنند به آن ها آموزش می دادند که چگونه آن ها را حفظ کنند.

 

یکی از تکنیک های حافظه ، همین روش قصر ذهن یا تکنیک کاخ حافظه است که کارایی بالایی دارد ، برای اینکه بتونید در این روش به مرحله تسلط برسید نیاز به تمرین خواهید داشت و ارزشش را دارد .

6 گام برای ساخت کاخ حافظه ( قصر ذهن )

 

 

نکته : ممکنه در آموزش های مختلف برای ساخت کاخ حافظه ، جزئیات کمی متفاوت باشند ولی در کل یکسان هستند.

 

 

گام اول :  برای کاخ حافظه اول ، بهتر مکانی انتخاب کنید که کاملا  بر آن مسلط هستید مثلا خونه پدری ، مدرسه ، دانشگاه ، خونه خودتون و هر جایی که دوست دارید تصورش کنید.

 

گام دوم : مسیر قدم در کاخ حافظه مشخص کنید مثلا ابتدا کاخ حافظه از کدام مکان شروع و به کدام مکان ختم می شود .

مثلا از در ورودی شروع می شود و به انباری خاتمه می یابد  مهم اینجا تعیین مسیر است .

 

گام سوم : چند بار ، کاخ حافظه در ذهنتان مرور کنید تا بهش مسلط شوید ، شبیه تخیل کردنِ ولی با این تفاوت که تو زندگی واقعی هم کلی کاربرد داره

 

گام چهارم :  یک لیست از چیزهایی که باید حفظ کنید ، یادداشت کنید  حداقل 20 مورد بنویسید و سعی کنید از موارد ساده شروع کنید .

( بعضیا انتقاد میکنند چرا در تمرینات حافظه از کلمات ساده استفاده کردم ، نکته اینجاست که وقتی نمی توانید 20 کلمه ساده در کمتر از 60 ثانیه حفظ کنید پس استفاده از کلمات دشوار و پیچیده برای حفظ بی معنیه ، اول باید بتونید کلمات ساده سریع حفظ کنید بعد دنبال کلمات دشوار باشید)

 

گام پنجم : در این مرحله 20 ایستگاه یا مکان برای حفظ کلمات در کاخ حافظه یا قصر ذهن انتخاب کنید ، سعی کنید در یک مسیر باشند

 

گام ششم : در این گام باید کلمات به ترتیب بدون عجله و در نظر گرفتن زمان به تصویر تبدیل کنید و به مکان ها یا ایستگاه های حافظ مرتبط کنید.

 

 

سعی کنید از خلق تصاویر ذهنی لذت ببرید ، زمانی که سرگرم تصویرسازی ذهنی می شوید و تصاویر در قصر ذهن قرار می دهید میتوانید تصاویر با جزئیات بیشتر تصور کنید .

 

ارتباط میزان لذت و خلق تصاویر ذهنی

 

میزان لذت و خلق تصاویر ذهنی سبب می شوند که در بلندمدت تصاویری ذهنی با جزئیات بیشتری تصور کنید و این جزئیات بیشتر موجب می شوند تصاویر مدت بیشتری در حافظه بمانند یا بلافاصله در حافظه بلند مدت ذخیره شوند .

 

حقایق شگفت انگیز تکنیک کاخ حافظه

 

 

یکی از مواردی که برای من خیلی شگفت انگیز بود و مسلما برای شما هم جالب است .

 

وقتی که با تکنیک کاخ حافظه یا قصر ذهن ، آشنا شوید و به مرحله تسلط برسید چه کارهایی می توانید با آن انجام دهید .

 

  • حفظ 80 رقم تصادفی در کمتر از 13 ثانیه
  • حفظ یک بسته کارت بازی در کمتر از 13 ثانیه ( یک بسته کارت شامل 52 کارت میشه )
  • حفظ 30 اسم و چهره در کمتر از 40 ثانیه
  • حفظ 50 کلمه تصادفی در کمتر از 35 ثانیه
  • حفظ 30 تصویر تصادفی در کمتر از 10 ثانیه

 

این فقط مربوط به مسابقات حافظه است در حالی که می توانید از این تکنیک برای حفظ مطالب درسی ، لغات خارجه ، کدهای مختلف وووو استفاده کنید ( در واقع هر چیزی که بتوانید به تصویر تبدیل کنید می توانید با این روش حفظ کنید و به خاطر بسپارید )

 

در حالی که اگر فقط از حافظه شنیداری استفاده کنید ، فقط به مدت چند ثانیه می توانید یک عدد 11 رقمی بخاطر بسپارید و یا اینکه به طور میانگین 7 قطعه اطلاعاتی حفظ کنید .

 

اما تصاویر بیشتر در حافظه می مانند و همچنین اگر تصاویر به قدر کافی متفاوت و جذاب باشند می توانند بلافاصله به حافظه بلند مدت منتقل شوند.

 

یک سوال ؟

چقدر مطالب دوران دبستان به یاد دارید ؟

و حالا چقدر کارتون های دوران دبستان به خاطر دارید ؟

مسلما میزان یادآوری شما در  بخش کارتون ها خیلی بیشتر از مطالب درسی است ( این یه واقعیتی که نمیشه انکارش کرد )

 

 

 

تاثیر تصاویر ذهنی (تخیل )  بر یادگیری

 

تخیل یا تصویرسازی ذهنی ، سبب تقویت مغز می شود زیرا وقتی که از تخیلتان استفاده می کنید با حواس مختلف سعی در تولید ایده می شوید و  در نتیجه یک دنیای واقعی در ذهن تجربه می کنید.

 

و استفاده از این ظرفیت فوقالعاده به خلاقیت  ختم می شود که در همه چیزی می توان ازش استفاده کرد  از علم تا هنر ....

 

حالا تخیل یا تصویرسازی ذهنی چه تاثیری بر یادگیری دارد ؟

در یک تحقیق که در سال 2014 انجام شده از دو گروه افراد خواستند تا بخش هایی مشابه از آناتومی تنفسی را مطالعه کنند.

گروه اول : فقط از متن استفاده می کردند و سعی می کردند که از تصور استفاده کنند.

گروه دوم : همان متن همراه با تصاویر مطالعه می کردند

نتیجه : افرادی که قدرت تخیل و تصور استفاده کرده بودند نسبت به کسانی که از متن همراه با تصاویر مطالعه کرده بودند عملکرد بهتری داشتند.

 

شواهد نشان می دهد که تلاش برای تصویرسازی ذهنی یا تخیل می تواند تاثیر ماندگارتری نسبت به صرفا نگاه کردن به یک تصویر  داشته باشد.

 

و این مطلبی که بار ها بهش اشاره کردم ، یعنی تبدیل متن به تصاویر ذهنی ( استفاده از تخیل بی پایان ) و ترکیب این تصاویر با تکنیک کاخ حافظه ( تکنیک قصر ذهن ) میزان تاثیرگذاری این روش چندین برابر می کند.

 

چطور مطالب با کاخ حافظه یادآوری کنم؟

 

 

برای یادآوری مطالب با کاخ حافظه ،  در جای دنج و آرام نشسته و چند نفس عمیق بکشید .

 

سپس کاخ حافظه تان را تصور کنید از در ورودی یا همان نقطه شروع کاخ حافظه استفاده کنید و عجله نکنید .

 

در مسیری که از قبل تعیین کردید حرکت کنید اگر با مرور هر ایستگاه ذهنی مطالب در ذهن تداعی شدند آنها را روی کاغذ بنویسید .

 

اما اگر با مرور ایستگاه ذهنی یا مکانی که اطلاعات در آن قرار دادید تصویر در ذهن پدیدار نشد از آن رد شوید و خیلی وقتتان را تلف نکنید.

 

بیشتر بخوانید : بهبود حافظه تصویری ، چطور هر چیزی به راحتی تصور کنیم و به خاطر بسپاریم 

 

وقتی که در حال مرور ایستگاه های ذهنی بعدی هستید مطالب ایستگاه قبلی در ذهن ظاهر می شوند .

 

وقتی که در لیگ حافظه در بخش مسابقات گروهی و آیتم حفظ 50 کلمه تصادفی ، کلماتی به خاطر نمی آوردم سعی میکردم که زیاد درگیر ایستگاه ذهنی ، خالی از تصویر ذهنی نشوم.

 

سراغ ایستگاه بعدی می رفتم و با این کار خود به خود تصاویر ذهنی در ذهنم پدیدار می شدند.

 

پس حفظ آرامش در یادآوری مطالب با کاخ حافظه یا قصر ذهن کاملا جدی بگیرید .

چند کتاب درباره تکنیک کاخ حافظه

 

حالا که به این موضوع علاقمند شدید بهتون پیشنهاد می کنم  حداقل چند کتاب درباره کاخ حافظه مطالعه کنید تا بیشتر درگیر این تکنیک حافظه شوید .

 

  1. کتاب قدم زدن با انیشتین  نوشته جاشوا فوئر ( خبرنگار قهرمان حافظه  آمریکا )  ، فوئر با سبک نوشته جذاب خودش  ، شما را به سفری اعجاب انگیز و تبدیل شدن به یک قهرمان حافظه می برد .

 

او با مربی گری اد کوک که یکی از کسانی است که حافظه  برتری با استفاده از کاخ حافظه دارد بعد از یکسال تمرین و تحقیق به قهرمانی مسابقات حافظه آمریکا دست پیدا کرد .

 

  1. کتاب هنر حافظه  نوشته فرانسیس  آ یتس

این کتاب داستان همان شاعر یونانی را روایت می کند که توسط نجیب زاده برای یک ضیافت استخدام می شود  ولی فرو ریختن سالن سبب می شود که  سیمونیدس با تکنیک کاخ حافظه آشنا شود .

 

مثال : یک جلسه کاری تصور کنید که چند نفر  در قسمت های مختلف اتاق نشسته یا ایستاده و کاری انجام می دهند و بعد از اتاق خارج شوید .

 

به راحتی می توانید به خاطر بیاورید که چه شخصی کدام قسمت اتاق حضور داشته است .

 

به همین ترتیب سایمونیدس یا سیمونیدس  به اهمیت یادآوری مطالب بر اساس مکان پی برد .

 

  1. کاخ حافظه ماتئو ریچی  نوشته جاناتان اسپنس

 

نویسنده این کتاب به داستان فردی  بنام ماتئو ریچی می پردازد که چطور از تکنیک های حافظه بخصوص کاخ حافظه برای یادگیری زبان چینی و همچنین  تبلیغ دین مسیحیت استفاده می کند .

 

همچنین او به مردم چین هنر ساخت کاخ حافظه یا قصر ذهن را با تصویرسازی مطالب یاد داد که چطور بتوانند چندین  مطلب در حافظه با تصویرسازی ذهنی کدگذاری کنند و بعد یادآوری کنند.

 

بی دلیل نیست که شرکت کنندگان چینی در مسابقات حافظه به صغیر و کبیر رحم نمی کنند بخاطر اینکه کتاب ماتئو ریچی چند صد بار مطالعه کردند و تمام تکنیک های حافظه بصورت پایه یاد گرفتند .

 

 

  1. چگونه هر چیزی را به خاطر بسپاریم نوشته مارک شانون

 

در این کتاب اقای مارک شانون بر این موضوع تاکید می کند که یک حافظه  آموزش داده شده چطور می تواند زندگی شخصی و حرفه ای افراد پر ارزش کند .

 

این کتاب پر تکنیک های حافظه است که به شما یاد می دهد چگونه اعداد ، تاریخ و حقایق حفظ کنید و  یکی از کاربردی ترین کتاب ها در زمینه هنر حافظه به شمار می رود .

 

البته اگر  از دوره یادگیری سریع که  سعی کردم تلفیقی از تکنیک های مختلف باشه استفاده کنید ، می توانید خیلی سریعتر به هدفتون یعنی یک حافظه قدرتمند دست پیدا کنید .

 

 

تمرین برای تکنیک کاخ حافظه

 

تکنیک کاخ حافظه مبتنی بر مکان هستش ولی فرقی نمی کند این مکان واقعی باشد یا خیالی باشد .

 

به هر حال مکانی که برای حفظ از آن استفاده میکنید ، یک مکان ذهنی است و تولید شده تصورات شماست که با دنیای واقعی تفاوت هایی دارد.

 

ولی می توانید با آن شگفتی های حافظه  به نمایش بگذارید در این بخش یک تمرین برای کاخ حافظه ارائه می شود ،  از دوست یا اعضای خانواده بخواهید یک لیستی از کلمات و اعداد بنویسد .

 

این لیست باید 20 مورد باشند مثل لیست زیر

69  - کتاب – نوزاد چشمه مانکن -  شمعدان کلاه عصاء 88  - پنیر -  آهنگر مغز 35 نارنجی رستم پاکت نامه 25 پاندا – مرد مو قرمز  وو  کالسکه

 

از یک کاخ حافظه یا قصر ذهن با 20 ایستگاه ذهنی استفاده کنید و در هر ایستگاه ذهنی یک مورد با تخیل بی کران  بهم مرتبط کنید .

 

مثلا فرض کنید ایستگاه 11 ، تلویزیون خانه شماست حالا  آهنگر با چکش محکم روی تلویزیون میکوبه که برای  ............ آماده بشه

 

همچنین می توانید وارد بخش تمرینات حافظه شوید و لیستی از کلمات یا اعداد با کاخ حافظه یا قصر ذهن  به خاطر بسپارید و  نتیجه یادداشت کنید.

 

نجمه صارمی گفت:
ممکنه روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه بصورت خلاصه و ساده توضیح بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مدیریت گفت:
    سلام
    کاخ حافظه
    مکانی را انتخاب کنید که به خوبی می شناسید، مانند خانه یا محل کارتان.
    کل مسیر را برنامه ریزی کنید - به عنوان مثال: درب ورودی، جاکفشی، حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن و غیره...
    فهرستی از آنچه می خواهید حفظ کنید تهیه کنید.
    یک یا دو چیز را در یک زمان بردارید و یک تصویر ذهنی از آنها در هر مکان در قصر حافظه خود قرار دهید
    عجله نکنید این فهرست 10 مورد بیشتر نداشته باشد و خیلی آروم هر مورد به تصویر تبدیل کنید و در مکان قرار بدین همین موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب