به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم

چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم 

 

 

 

 

مقدمه – چگونه کل کتاب در یک روز بخوانیم

 

چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم ؟ آیا اصلا این کار ممکن است ؟ و سوال های دیگری که ذهنتان را مشغول کرده است از جمله

چگونه در یک روز کل کتاب حفظ کنیم ؟

هر صفحه کتاب در چند دقیقه بخوانیم؟

یک کتاب چند بار بخوانیم ؟

اگر روزی 15 دقیقه کتاب بخوانیم چه تاثیری دارد؟

روزی چند صفحه کتاب بخوانیم ؟

و سوال چگونه در تاریکی کتاب بخوانیم ؟  ( اگر کسی میدونه معنی این سوال چیه در قسمت نظرات بگه )

 

اگر کمی از قدرت تخیل استفاده کنیم و  اگر می توانستیم هر روز نه یک بلکه ده ها کتاب بخوانیم ؟ آیا باز هم سوالی بود که نتوانیم  بهش جواب دهیم ؟ بله  ، چرا چون در دنیای امروز ، حتی گروهی از دانشمندان از جواب دادن به بعضی از سوالات عاجز هستند .

چرا اصلا کل کتاب در یک روز بخوانیم ؟

 

چرا این ایده ، هر روز در اینترنت منتشر می شود که کتاب بیشتری بخوانیم  و حتی مردم در توییتر یا دیگر شبکه های اجتماعی ، در پایان سال کتاب هایی که خواندند را می شمارند .

 

و به اشتراک می گذارند  مثلا بعضیا می گویند من در این سال 87 کتاب مطالعه کردم  و یکی دیگر با افتخار شرکت در کلاس های آموزشی  فلان و بهمان می نویسد که از سد 100 کتاب عبور کرده است.

 

ایده اصلی چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم  یا چطور کتاب بیشتری بخوانیم اینکه هر چه کتاب های بیشتری بخوانید ، زندگی شما بهتر خواهد شد .

 

 به همین خاطر بعضی از افراد می خواهند کتاب بیشتری بخوانند  و دنبال روش های مختلفی از جمله تندخوانی ، عکس خوانی ووو روش های دیگری هستند .

 

آیا واقعا خواندن کتاب بیشتر یا اینکه کل کتاب در یک روز بخوانیم  به سود ماست اولا که بسیاری از افراد مطالعه می کنند و مطالب به فراموشی می سپارند .

 

در عوض می توانستند بجای خواندن کتاب بیشتر انها را مرور کنند اما همیشه این ایده که کتاب بیشتری بخوانیم خیلی زیباتر در ذهن تجسم می شود .

 

پس درگام اول اینکه چگونه کل کتاب در یک روز بخوانیم  چندان عاقلانه نیست و درست شبیه انتخاب هدفی بزرگ برای انجام ندادن است .

 

ولی اگر در ذهنتان این سوال دارید که واقعا می شود در یک روز کل کتاب بخوانید ؟ بله می توانید ولی بستگی به محتوا کتاب ، سطح درک و سرعت مطالعه شما دارد و به عبارت دیگر اگر یک کتاب 200 صفحه ای برای مطالعه انتخاب کنید ( مثلا یک کتاب داستانی )

 

و هر صفحه کتاب در 1 دقیقه بخوانید می توانید در 200 دقیقه کل کتاب بخوانید اما قرار است از خواندن کتاب داستان یا رمان لذت ببریم .

 

درست همانطور که با آهسته جویدن سعی می کنیم طعم و مزه غذا بچشیم و از آنها لذت ببریم .

 

سوالی که باید از خودتان بپرسید اینکه

آیا خواندن کل کتاب در یک روز ، به سود من است یا نه ؟

آیا فقط می خواهم تعداد کتاب هایی که خوانده ام را بشمارم ؟

آیا بعدا می توانم اسم کتاب به بخاطر بیاوریم یا مطلبی از آن یادآوری کنم ؟

 

در نهایت باید به نتیجه واقعی برسید که آیا برای خودنمائی  ، چنین فکری به ذهنتان رسیده یا واقعا دنبال پیشرفت و موفقیت در زندگی هستید .

 

زمانی می توانید از خواندن کتاب سود ببرید که واقعا بتوانید چیزی از آن یاد بگیرید و زمانی میتوانید از آن چیزی را یاد بگیرید که بتوانید مطالب آن را بخاطربسپارید پس نکته کلیدی اینجاست که چطور کل کتاب در یک روز بخوانیم و مطالبش را بخاطرسپاریم ( نه فقط خواندن کتاب )

تکنیک های حافظه و خواندن یک کتاب در یک روز

 

فراموش نکنید که قرار نیست هر روز یک کتاب بخوانید و روز بعد فراموش کنید بلکه در حقیقت قرار است بعد از خواندن کتاب ، مطالب به خاطرسپرده و بعد به درستی یادآوری کنید.

 

تا مرحله به مرحله مطالب یاد بگیرید و در زندگی واقعی از آن استفاده کنید .

 

پس بجای اینکه روی خواندن یک کتاب در یک روز تمرکز کنید  سعی کنید روی خواندن موثر کتاب تمرکز کنید در حقیقت وقتی طبق منحنی فراموشی  70 درصد مطالب بعد از گذشت یک روز فراموش می شوند.

 

چیزی که بیشتر باید روی آن تمرکز کنید روش ها و تکنیک هایی که سبب تقویت حافظه می شوند.

 

لیستی از تکنیک های حافظه برای خواندن یک کتاب در یک روز

 

  • روش کاخ حافظه یا تکنیک کاخ ذهنی
  • سیستم های حافظه اعداد
  • سیستم حافظه دومینیک
  • تصویرسازی ذهنی
  • داستانسازی مطالب
  • ریتمیک کردن

 

کدگذاری مطالب در حافظه چگونه صورت می گیرد؟

کدگذاری یا رمز گذاری مطالب گام  اول از فرایند حافظه است ، کد گذاری مطالب زمانی اتفاق می افتد که مطالب به شکلی ترجمه شوند تا در ذهن پردازش شوند .

 

سوال اینجاست اگر در مرحله اول مطالب به درستی در حافظه کدگذاری نشوند چطور می توانید آنها ذخیره و بعدا یادآوری کنید.

 

درسته که بعضی از اطلاعات نیاز به کدگذاری آگاهانه ندارد و به راحتی در حافظه کدگذاری می شوند ولی وقتی مطالب کمی دشوار می شوند نیاز به استفاده از تکنیک های حافظه پررنگ می شود .

 

 

تقویت حافظه با ورزش و چگونه کل کتاب در یک روز بخوانیم

 

 

ورزش کردن بخصوص دویدن سبب تقویت حافظه و تفکر می شود ، شما نمی توانید کل روز به خواندن کتاب صرف کنید و یکجا بنشینید باید به شرایط بدنی خودتان توجه کنید .

 

همچنین ورزش سبب بهبود خواب و کاهش استرس و اضطراب می شود که همه موارد به افزایش یادگیری و تقویت حافظه ربط دارند .

 

اگر فقط سطح استرس بیشتر از حد نرمال باشه ، این استرس باعث تغییرات در نواحی خاصی از مغز شده و ترشح بیش از حد هورمون های استرس در اکثر موارد باعث اختلال در حافظه می شود.

 

همچنین استرس در هر یک از مراحل حافظه اختلال ایجاد میکنه از جمله مراحل رمزگذاری ، تثبیت و بازیابی اطلاعات درست مثل اینکه هر چی کتاب میخونی ، هیچی یادت نمیمونه و این سطح فراموشی سبب میشه بیشتر دچار استرس و اضطراب شوید .

 

برای خارج شدن از این چرخه معیوب یا  استرس و اضطراب بیش از حد توصیه میشه که ورزش کنید بخصوص دویدن ، هنگامی که می دوید در بدن اندورفین ترشح می شود این ماده سبب احساس شادی می شود و در کنارش استرس را از بین می برد.

 

علاوه بر ورزش ، به خواب و خوراک مناسب نیز توجه کنید ، در طول روز برای اینکه مطالب کتاب خوانده شده بهتر درک کرده و بخاطربسپارید به سوخت مغزتان نیز دقت کنید .

کل کتاب در یک روز بخوانید – یادداشت برداری

 

اینکه چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم  و در کنارش یادداشت برداری کنیم این سوال در ذهن ایجاد می کند که آیا میتوانم کل کتاب در یک روز بخوانم یا نه

 

اگر هدفتان خواندن یک کتاب داستانی یا رمان باشد ، محکوم به یادداشت برداری نیستید می توانید فقط کتاب بخوانید و از خواندنش لذت ببرید.

 

اما اگر با کتاب درسی مواجه هستید یادداشت برداری یکی از بخش های مهم یادگیری است و اگر به درستی یادداشت برداری کنید بله می توانید کل کتاب بخوانید و یادداشت برداری هم کنید .

 

ولی نیاز به تمرین و ممارست دارید ، یادداشت برداری ( نت برداری ) سبب افزایش تمرکز  شده و بهتر با مطالب درسی درگیر می شوید .

 

سعی کنید بعد از 30 یا 45 دقیقه مطالعه ، مفاهیم کلیدی متن بنویسید حالا چه در حاشیه کتاب یا در دفتر مخصوص در نتیجه میتوانید مطالب به شکل سازماندهی در حافظه ذخیره کنید .

 

یادداشت برداری مناسب چه کمکی می کند ؟

  • ایده ها و مطالب کلیدی خود را میتوانید به شکل درست دسته بندی کنید.
  • سبب افزایش تمرکز و درک می شود .
  • مطالب میتوانید در آینده خیلی راحت تر پیدا و مرور کنید .
  • سبب می شود ایده های اصلی از فرعی جدا کنید .

 

کل کتاب را در یک روز بخوانیم – کتاب صوتی

 

خب بعضی وقت ها نمیشه کتاب خوند ، چون در حال رانندگی هستید و یا باید کار دیگری انجام دهید اما می توانید کمی خلاق باشید و از پادکست و کتاب صوتی استفاده کنید.

 

می توانید بجای شنیدن آهنگ مورد علاقه ، کتاب مورد نظر گوش دهید تا به هدف اینکه چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم نزدیک شوید.

 

لیستی از مکان ها یا کارهایی که می توانید در حین آن کتاب صوتی گوش دهید از قبل مشخص کنید که آماده باشید .

 

در اتومبیل ، مترو ، اتوبوس ، در حال رانندگی ، ورزش یا آشپزی 

در ضمن میتوانید برای اینکه مطالب بهتر در حافظه ذخیره کنید سعی کنید در حین شنیدن بعضی از نکات کلیدی به تصویر ذهنی تبدیل کنید .

 

با این کار بجای یادداشت برداری میتوانید مطالب بهتر در حافظه دسته بندی ، ذخیره و یادآوری کنید مثلا در حین رانندگی نمی توانید یادداشت برداری کنید ولی می توانید وقتی به نکته کلیدی رسیدید یک تصویر ذهنی ایجاد کنید .

عادت کنید یک کتاب در یک روز بخوانید

 

میزان ورودی اطلاعات مختلف کنترل کنید قرار نیست هر چیزی وارد ذهنتون کنید از اخبار مختلف ، شبکه های اجتماعی و هر چیزی دیگر برای ذهنتان فیلتر تعیین کنید .

 

قرار نیست مسابقه چوگان ببینید در حالی علاقه ای به آن ندارید ،  چوگان یک رشته ورزشی است که سوارکاران با چوب مخصوص با توپ بازی میکنند و گل می زنند.

 

باید به بیشتر کتاب خواندن عادت کنید ، هر دفعه که از خواندن کتاب درسی یا دانشگاهی خسته شدید بجای دیدن مطالبی که سودی برایتان ندارد.

 

با خواندن یک کتاب داستان جذاب و تصویرسازی مطالبش سعی کنید که به کتاب خواندن بیشتر عادت کنید .

 

در این بین می توانید از سایت ها و نرم افزار هایی که کتاب های مختلفی معرفی کرده و برای فروش می گذارند استفاده کنید مثلا فیدیبو یک نمونه عالی برای استفاده از نسخه کتاب های الکترونیکی است که در پیدا کردن کتاب مناسب با سلیقه و نیازتان کمک می کند .

 

برای اینکه به کتاب خواندن عادت کنید و به هدف نهایی اینکه چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانید برسید  از کتاب های کوتاه شروع کنید .

 

کارهای نیمه تمام مثلا خواندن کتابی بلند و نیمه خواندنش  سبب کاهش اعتماد بنفس و انگیزه می شود پس برای شروع از کتاب های کوتاه و مفید استفاده کنید .

 

نتیجه گیری ؛ خواندن یک کتاب در یک روز

 

اگر کتاب اثر مرکب دارن هاردی یا کتاب برتری خفیف جف اولسون مطالعه کرده باشید نکته ای که بسیار تاکید می شود آهستگی و پیوستگی است .

 

درحقیقت رمز و راز موفقیت در هر کاری جدی گرفتن همین اصل است ، خیلی از افراد کاملا برعکس این اصل عمل می کنند و از مطالعه و خواندن کتاب زده می شوند .

 

برای اینکه واقعا بتوانیم کل کتاب را در یک روز بخوانیم ، آهسته و پیوسته باشیم یعنی ساعات مطالعه با بازه زمانی بین 30 یا 45 دقیقه انتخاب کنید و بینشان 10 یا 15 دقیقه استراحت کنید.

 

تا زمانی که کل کتاب بخوانید.

 

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود ....... رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود 

ناهیدم گفت:
واقعا اینجا یه جای خوبه برای یادگیری. هر چی که دارید می‌نویسید، به طرز جذابی ارائه می‌دید. ممنون از این همه توضیح خوب
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، نظر لطف شماست سعی میکنم بهترین عملکرد داشته باشم اگر پیشنهادی هم داشتید از ما دریغ نکنید با ایمیل یا واتس اپ منتظر هستم
پژی گفت:
تو دوره، یاد گرفتم چطور تمرین‌های مختلفی رو برای اعداد و کلمات انجام بدم. حتی خیلی از دوستامم خوشحال شدن که بهشون معرفی کردم یک پیشنهاد دارم اپدیت دوره یه چیز جدید برای حفظ کردن بیارید مثل تصاویر متحرک خیلی عالیه میشه ممنون ازتون گل
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر دوست عزیز ، بله ایده جالبیه ممنون از نظرتون موفق باشید هر سوالی داشتید میتونید از طریق ایمیل و واتس اپ بپرسید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب