به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

 14 عامل موثر در یادگیری –  کاملا معتبر

در این مقاله عوامل موثر در یادگیری برای دانش آموزان و دانشجویان بررسی خواهیم کرد ، در حقیقت فاکتور های زیادی در یادگیری ما موثر هستند که هر کدام از این عوامل می توانند سبب افزایش  و کاهش یادگیری ما در کوتاه مدت و بلند مدت شوند در ادامه عوامل منفی و مثبت موثر در یادگیری را بررسی می کنیم .

 

 

عوامل مکانی یا محیطی موثر در یادگیری

 

 

یکی از عواملی که به شدت در یادگیری افراد تاثیر گذار هست محیط و مکانی است که روی احساسات و افکار او اثر می گذارد ممکن است این محیط تاثیر منفی یا مثبت داشته باشد

  • دما
  • نور
  • هوا
  • امکانات آموزشی
  • رابطه عاطفی فرد با اطرافیان
  • نظم محیطی
  •  

مثلا یادگیری فرد در محیطی باشد که احترام متقابل صفر باشه و عواملی منفی شبیه شک ، ناامیدی ، ترس ووو حاکم باشد مسلما یادگیری برای فرد خیلی دشوار می شود .

 

مطالب مرتبط :  انواع سبک های یادگیری + نکات کاربردی و موثر در یادگیری

 

تاثیر نور – عوامل موثر در یادگیری

 

طبق تحقیقات انجام شده نور آبی سبب می شود که افراد تمرکز بیشتری برای انجام کار های خود داشته باشند .

 

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هامبورگ انجام شده دانش آموزانی که از نور پردازی خاص برای یادگیری استفاده کردند نسبت به دانش آموزانی که از نور معمولی برای درس خواندن استفاده کردند میزان تمرکز 75 درصد و میزان خطا 45 درصد کمتر شده و این تحقیق واقعا تاثیر فقط نور در یادگیری افراد نشان می دهد . 

 

زمانی که نور آبی برای دانش آموزان در کلاس تنظیم شود این نور آبی سبب تولید هورمون کورتیزول شده و به دنبال آن باعث افزایش یادگیری می شود ، اگر می توانید حداقل زمانی که می خواهید تمرکز بیشتری داشته باشید مقدار زیر نور آبی قرار گرفته و بعد یادگیری خود را شروع کنید .

 

حتما بخوانید:  راه های تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

تاثیر دما یکی از عوامل موثر در یادگیری

 

محققان به نتایج جدیدی دست یافتند که افزایش دما محیط سبب کاهش یادگیری می شود به عبارت دیگر سرعت یادگیری را کاهش می دهد  و حتی گرما محیط باعث می شود که حافظه فرد به خوبی کار نکرده و سرعت تجزیه و تحلیل نیز کاهش می یابد .

 

دانشمندان بر اساس آزمایشی تعدادی از افراد  بیچاره که به عنوان موش آزمایشگاهی از اونا استفاده شده در ساختمانی که تهویه درستی نداشته قرار گرفتند و تست هایی از آنها گرفته شد و همچنین گروهی از افراد در شرایط مطلوب از آنها همین تست ها گرفته شد .

 

بعد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افرادی که در گرما مجموعه ای از تست ها را پاسخ دادند نسبت به افرادی که در محیط مناسب از نظر دما بودند نتایج ضعیفتر بدست آورند و همچنین خیلی کندتر نیز عمل کردند و نکته ای  که قابل توجه هست طبق تحقیقی که روی تعدادی از دانش آموزان عزیز انجام شده نشون میده که گرما یادگیری خیلی دشوار می کند در نتیجه دما جدی بگیرید چون در یادگیری شما خیلی تاثیر گذار است در حقیقت مکان خوب برای  مطالعه تاثیر عمیقی روی یادگیری دارد .

 

دانش اموزانی که در مدرسه و خانشان محیط مناسب از نظر دما دارند نسبت به بقیه دانش آموزان عملکرد بهتری دارند و همچنین سرعت بیشتری در جواب دادن سوالات دارند . نتیجه اینکه سعی کنید محیطی مناسب از نظر دمایی برای یادگیری بهتر فراهم کنید .

 

هالک ( عصبانیت ) و  ضد یادگیری

 

عصبانیت و هالک شدن دشمن یادگیری هست طبق تحقیقات جدید خشم سبب از بین رفتن نورون های مغز می شود و یادگیری افراد را کاهش داده و همچنین در بلند مدت فراموشی بیشتر و مغز کوچک خواهد شد.

 

حتی عصبانیت سبب می شود فرد در کاری که مهارت دارد به شدت ضعیف عمل کند و این واقعا تاثیر منفی عصبانیت نشون میده

 

عصبانیت خلاقیت را هم خشک می کند مثلا وقتی می خواهید مطالبی با خلاقیت یاد بگیرد شرایط بسیار سخت می شود فرقی نمی کند که می خواهید چه کاری انجام دهید .

 

مطالب مرتبط : تمرینات خاص برای تجسم خلاق و حافظه حیرت انگیزکه احتمالا نمی دانید !

 

متخصص مغز و اعصاب آقای پاول مک میگه که مغز انسان از سه قسمت تشکیل شده

 

  1. نئوکورتکس : که حافظه فضایی ، زبان و عملکرد های شناختی بر عهده دارد
  2.  سیستم لیمبیک که حافظه بلند مدت و احساسات را کنترل می کند
  3. مغز قدیمی یا مغز خزندگان : که مسئولیت زنده ماندن و رفتار های غریزی را بر عهده دارد .

 

به طور مثال زمانی که فرد در موقعیت خطر و شرایطی که دچار استرس و عصبانیت می شود قرار بگیرید ، مرکز فرماندهی مغز این بار توسط مغز خزنده قرار می گیرد و خبری از قدرت های ذهنی و تفکر ، خلاقیت نخواهد بود و حتی حتی محدود دید فرد هم با اختلال مواجه می شود . وقتی فردی توسط شخصیتی دیگر در وضعیت استرس زا قرار می گیرد  و این روند ادامه داشته باشد در بلند مدت یادگیری فرد به شدت سخت می شود ، در زمان مطالعه و یادگیری آرامش خودتون حفظ کنید حتی اگر شده چند تنفس عمیق بکشید تا ذهنتان آرام شود .

 

چطور عصبانیت و استرس سبب خشک شدن یادگیری و خلاقیت می شود؟

 

یکی از بهترین مثال ها برای درک اینکه عصبانیت چقدر یادگیری و خلاقیت را دشوار می کند همون شخصیت  سبز رنگ فیلم های مارول است که دکتر بروس بنر با داشتن 10 مدرک دکتر تبدیل به دیوانه سبز رنگ می شود در واقع این هیولای خشمگین و عصبانی بیشتر هوش خود را از دست می دهد ،  حتی توانایی صحبت کردن را از دست داده و فقط می تواند به شکل کودکانه حرف بزند .

 

حتی در آموزه های دینی نیز خشم زمانی که به اوج خود برسد می تواند صدمات سختی به انسان وارد کند

پیامبر گرامی اسلام (ص) انسان نیرومند را کسی می داند که هنگام خشم بتواند خود را کنترل کند .

 

آیا می توان با عصبانیت و استرس یک فرآیند یادگیری خوب و عالی داشت مسلما نه به طور مثال زمانی که شخصی عصبانی می شود گفتگو با آن  فرد خیلی سخت می شود وقتی که وارد آن حالت می شود ، عقل از او دور می شود به همین دلیل عملکرد های ذهنی در آن لحظه خاموش می شوند و حتی شنیدن و دیدن سخت می شود .

 

 

حتی خاطره یکی از دوستان زمانی که عصبانی و ناراحت بود چنین بود که حتی قادر به دیدن قاشق روی میز و شنیدن درست صحبت های دیگران نبود ، پس تا جایی که می توانید عصبانیت را کنترل و مقدار آن را کم کنید و هیچ وقت زمانی که عصبانی هستید دنبال یادگیری نباشید .

انگیزه ( یکی از مهمترین عوامل موثر در یادگیری)

 

در حقیقت انگیزه یکی از عوامل موثر در یادگیری فرد هست و حتی روانشناسان انگیزه را عامل مهمتر نسبت به هوش می دانند زیرا طبق تحقیقات انجام شده انگیزه عاملی است که سبب یادگیری بهتر و در واقع آتش درون می تواند یادگیری فرد را به بیشترین حد ممکن برساند بر عکس آن کسانی که انگیزه کافی ندارد هیچ تمایلی برای مطالعه و درس خواندن طولانی مدت ندارد .

 

 

اریک توماس یکی از بهترین مربی های انگیزشی می گوید زمانی شما می توانید انگیزه کافی برای یادگیری و موفقیت داشته باشید که درست مثل فردی که  زیر آب باشد و دچار کمبود اکسیژن شود و در آخرین لحظات زندگی فقط دنبال اکسیژن بیشتر خواهد بود  نه مهمانی ، نه تفریح و حتی نتیجه بازی دربی برای اون مهم نیست فقط موفقیت تنها چیزی است که طلب می کند است .

 

 

باید انگیزه یک عامل درونی باشد که رفتار شخص را تغییر دهد ، بسیاری از نیاز های فرد سبب تولید انگیزه می شود .

 

 

نیاز های فیزیکی  : خواب ، گرسنگی

نیاز به امنیت : محافظت از جنگ ، امنیت شغلی ووو

نیاز به احترام : داشتن احساس خوب درباره خود

نیاز به رشد و توسعه فردی

 

معمولا نیاز به رشد زمانی اتفاق می افتد که نیاز های سطح پایینتر رفع شده باشند ولی می توان در شرایط دشوار انگیزه ای برای رشد و توسعه فردی داشت .

 

معلم دوران مدرسه لس براون یکی دیگر از مربیان انگیزشی است اینگونه می گوید که اقای واشنگتون به من گفت بهتر است برای فرصتی که نداری تلاش کنی تا اینکه فرصتی داشته باشی ولی نتوانی از ان استفاده بکنی

 

در حالی که لس براون در شرایط اقتصادی خوبی نبود .

 

 

انگیزه برای رشد فردی باعث افزایش  سرعت طی کردن  مسیری یادگیری می شود و حتی سبب می شود که فرد به افتخارات بزرگ دست یابد .

چطور برای یادگیری بیشتر انگیزه داشته باشیم ؟ برای این کار باید هدف گذاری کنیم و در کنار آن از سیستم های که سبب موفقیت فرد می شوند

 

می توان بهتر برد ، هدف گذاری زمانی موثر است که وقتی دچار کمبود انگیزه و خستگی  می شویم می توانیم با یادآوری دوباره اهداف خودمون انرژی کافی گرفت و حتی با خواندن داستان های موفقیت افراد مختلف می توان این آتش انگیزه درون را شعله ور کرد .

 

دارن هاردی یکی از اساتید برتر موفقیت میگه که برای اینکه انگیزه کافی داشته باشید باید به طور مداوم ظرف ذهنی خود را با افکار مثبت پر کنید تا جایی که فرصتی برای فکر کردن به عوامل منفی نداشته باشید در نتیجه می توان انگیزه درونی یکی از عوامل موثر در یادگیری برشمرد.

 

 

استعداد یا تلاش- عوامل موثر در یادگیری

 

کدام یکی می تواند یادگیری فرد را افزایش دهد ؟ آیا با استعداد و باهوش بودن سبب افزایش یادگیری فرد می شود یا تلاش بیشتر ؟

 

خیلی از افراد وقتی در زمینه درسی و آزمون خاصی موفق می شوند به آنها بر چسب نابغه یا زرنگ زده می شوند و تلاش هایشان نادیده گرفته می شود ، اگر چه با استعداد بودن یا داشتن زمینه ژنتیکی در موفقیت فرد تاثیر گذار است

 

و میزان یادگیری فرد افزایش می دهد ولی پژوهش های جدید چیزی دیگر می گوید در واقع حتی اگر  از نظر ژنتیکی استعداد خاصی در زمینه ای که می خواهید نداشته باشید شما به راحتی می توانید با تلاش بیشتر در زمینه های مختلف موفق شوید و به اصطلاح یادگیری خود را افزایش دهید حتی اگر در ان درس نمرات ضعیفی گرفته اید با تلاش هوشمندانه و بیشتر می توانید  یادگیری خود را افزایش دهید .

 

 

محققان با تحقیقات جدیدتر به این نتیجه رسیدند که رمز موفقیت افراد در هر کاری استعداد نیست بلکه تلاش و سر سختی است .

 

تست هوش خانم روانشناس به نام کارل دوک چی میگه طی تست انجام شده دو دسته دانش آموز انتخاب شدند و تست هوش از آنها گرفته شد که دانش آموزانی که به انها برچسب تلاشگر زده شده بود نسبت به کسانی که به آنها برچسب باهوش زده شده بود

 

در تست های سخت نتایجی بهتری گرفتند و حتی صبر و حوصله بیشتری داشتند و در ضمن در سری تست های بعدی که آزمونی به مراتب آسانتری نسبت به ازمون قبلی بود دانش آموزان به اصطلاح باهوش نمرات کمتری نسبت به دانش آموزان تلاشگر گرفتند ، دانش آموزان تلاشگر 50 درصد نمرات بهتری گرفتند  و این بسیار شگفت انگیز بود .

 

بالاخره تلاش بیشتر بهتره  یا آی کیو ؟

 

به زبان ساده کسانی که به آنها برچسب باهوش می زنند و حتی کسانی که  واقعا باهوش هستند فکر می کنند که با تلاش کمتر می توانند به موفقیت برسند و یا اینکه با کمترین تلاش ، یادگیری بالایی داشته باشند .

 

هیچ کس نمی توان فقط با تکیه بر هوش و استعداد به اهداف خود برسد .

 

آنجلا داکورث Angela Duckworth))  در کتاب سر سختی Grit چی میگه :  

نقش استعداد

داکورث میگه که جامعه انسانی روی استعداد فردی تاکید دارند و همیشه موفقیت افراد را به پای استعداد آنها می نویسند ولی در حقیقت اگر افراد هر چه قدر که استعداد هم داشته باشند تلاشگر و سر سخت نباشند به اهداف خود نخواهند رسید .

 

استعداد خوب ولی تلاش تعیین کننده است

 

داکورث میگه که یکی از فاکتور های مهم برای ایجاد و رشد مهارت خاص  تلاش هستش .

 

یعنی اینکه هر چه شما روی مهارت خاصی تمرکز کنید و تلاش بیشتری داشته باشید قطعا با سرعت بیشتری در آن مهارت خاص رشد خواهید کرد.

 

نکته : حتی خودم با صرف وقت و انرژی بیشتر در مطالعه  و تمرین تکنیک های حافظه از جمله تکنیک قصر ذهن شرلوک رشد سریعتری در مهارت حافظه شاهد بودم که واقعا حیرت انگیزه

قبل از تمرینات حافظه حفظ 11 رقم در 60 ثانیه

بعد از تمرینات حافظه  80 رقم در  43 ثانیه

 

این مدل نظر واقعا به شخص انرژی و انگیزه میده که اگر حتی در کاری خیلی ضعیف هستی ، عیبی نداره با تلاش میتونی خیلی سریع رشد کنی .

 

 

جمله زیبا : بی استعداد در کاری هرگز پایان کار نیست ، شکست در مسیر یادگیری یک گزینه نیست بلکه حتمی ست ، سر سختی کلید رشد و موفقیت است .

 

هدف گذاری یا آرزو- عوامل موثر در یادگیری

 

اگر آرزو هایی دارید که دوست دارید به آنها برسید و مثلا یادگیری زبان جدید و اینکه در آزمونی به موفقیت برسید .

 

اگر برنامه مشخصی برای آن آرزو نداشته باشید در حد آرزو خواهد ماند ، اگر می خواهید آرزو شما به هدف تبدیل شود باید برای آن برنامه داشته باشید .

 

باید بدونید که سفر یادگیری آسون نیست و قبل از اینکه شروعش کنی ، باید اهداف خودت مشخص کنید و در واقع   F 35 خودت خوب سوختگیری بکنی چون مسیری طولانی و حیرت انگیز داری ، بخاطر اینکه اول مسیر یادگیری همه پر انرژی هستند

 

و خیلی واضح  روی اهداف خودشون تمرکز  می کنند ولی در ادامه یه اتفاق خاص میفته که مسیر ذهنی اونا تغییر میکنه اونم اینکه تمرکز این دست افراد از اهدافشون به سمت موانع یا دره های یادگیری متمرکز میشه

 

 اگر فراموش کنم چیه ؟

اگر نتونم کل کتاب مطالعه کنم چیه ؟

اگر این تکنیک عمل نکرد چیه ؟

اگر اگر اگر .....

 

تمام این موانع و یا به اصطلاح دره های ذهنی سبب میشه که یادگیری متوقف بشه و نسبت به اهدافی که سبب انرژی برای ما در مسیری یادگیری میشونند دلسرد بشیم .

 

زمانی که تمرکز شما از اهدافتون به سمت درد مسیر یادگیری منحرف میشه چه اتفاقی میفته .

 

زمانی که درد مسیر یادگیری برای ما پرنگ میشه و فکر می کنیم باید تسلیم بشیم این کاهش انگیزه درونی سبب پردازش پایین اطلاعات و حتی سبب ضعف عملکرد در حافظه کاری خواهد شد ، برای اینکه حتی حافظه ما به درستی کار کند و یا حتی بهتر از قبل عمل کند باید اهدافی داشت باشی که بهت انگیزه دهد .

 

و برای اینکه اهداف شما عملی باشند باید اونا به اهداف کوچک تقسیم کنید تا پله ، پله به اهداف خودتون برسید و اینکه از طی کردن قدم های کوچک شاد و خوشحال باشید و سعی نکنید سریعتر از حالت ممکن به اهداف خودتون برسید چون سبب دلسردی خواهد شد. قدم به قدم این مسیری یادگیری طی کنید .

 

اگر میخوای زبان جدید یادبگیری

اگر ریاضی شما ضعیفه

اگر میخوای تو کنکور موفق بشی

اگر مهارت جدیدی میخوای یادبگیری

 

سعی نکن یه شبه از صفر به صد برسی چون نه تنها ممکن بلکه سبب میشه روی موانع تمرکز نه اهدافت

 

تقویت حافظه با اهداف مشخص- عوامل موثر در یادگیری

 

آقای وست با تحقیقی که روی افراد با هدف و بدون هدف انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کسانی که دارای هدف هستند عملکرد بهتری در تست های حافظه دارند و در نتیجه داشتن هدف مشخص سبب افزایش انگیزه و تقویت حافظه خواهد شد .

 

یادگیری عمیق

 

زمانی یادگیری شما عمیق می شود که هدفی داشته باشید که نزدیک توانایی های شما باشد در این حالت روند یادگیری شما عمیق و با تمرکز ادامه خواهد داشت .

 

قانون یرکز -دادسون چیه میگه

 

این قانون خیلی جالب همانطور که قبلا بهش اشاره کردم داشتن هدف مشخص سبب افزایش انگیزه و این هم باعث تقویت حافظه و به دنبال آن یادگیری نیز افزایش خواهد یافت.

 

این قانون یرکز – دادسون میگه که بیشترین انگیزه زمانی رخ خواهد داد که کاری با دشواری کنترل شدنی یا نزدیک به توانایی خودمان را انجام دهیم ، این روش سبب افزایش انگیزه می شود چیزی که وسط بی حوصلگی و اضطراب هست حتما یادتون بمونه خیلی قانون مهم و عملی هستش.

 

مثال ساده برای قانون یرکز -دادسون : مغز انسان در واقع عاشق کارهایی که بتواند آنها را انجام دهد است یعنی کار سختی که  از عهده آن بر آید مثلا اگر عاشق هنر های رزمی ترکیبی باشید و سعی کنید با یک بچه 4 ساله مبارزه کنید .

 

با خودتون میگید این دیگه چه مبارزه ای هست من که نمی تونم با یه بچه مبارزه کنم مسئول برگزاری مسابقه مسخرت گرفته بعد سریع رینگ ترک میکنی و از این مسخره بازی حوصله ات سره می رود ، چون کار راحتی هست و اصلا شبیه مسخره بازی شما منتظر یه مبارزه واقعی بودی

 

 حالا اگر  وارد یه بازی دیگه بشی و حریف شما بروس لی باشه چی به سرعت بی انگیزه میشی چون طرف خیلی سریع اصلا نمیشه امتیاز گرفت ، تازه کلی هم بازی دشواره

 

اگر مبارزه شما با کسی باشه که هم سطح خودتان هست یعنی روند مبارزه طوری هست که چند امتیازی میگیری و چند تا از دست می دهید ، این مسابقه هر چند که کمی سخت هست ولی می توانید با تلاش بیشتر و تمرکز بیشتر پیروز مسابقه شوید در حقیقت این مبارزه دارای دشواری کنترل شدنی است و نمونه بارز همون قانون یرکز = دادسون هستش

 

وقتی فرد در اوج انگیزه هست که هدفی داشته باشید که نزدیک توانایی هایتان باشد و چنین چالشی را دنبال کنید که درست در مرز توانایی های شما باشد که نه خیلی دست نیافتی و نه خیلی آسان باشد درست به اندازه ای باشد که با تمرکز و تلاش بیشتر قابل دست یافتن باشد با این کار به اوج انگیزه ، اوج تمرکز ذهن و یادگیری بیشتر خواهید رسید .

مدیریت تمرکز – عوامل موثر در یادگیری

 

خیلی دوستان برای یادگیری بیشتر دنبال راه های افزایش تمرکز و یادگیری هستند و واقعا چه راهی سبب افزایش تمرکز می شود ؟

 

باید مدیریت تمرکز ذهن یاد بگیریم که این خود سبب افزایش یادگیری ما خواهد شد .

 

چه عواملی باید مدیریت شوند ؟

  • فکر و خیال بیش از حد
  • سر و صدا اعصاب خرد کن
  • صدای پیامک های تبلیغاتی چه و چه
  • چک کردن بی خود ایمیل
  • بحث های بی مورد وسط یادگیری
  • چک کردن لحظه ای اینستاگرام برای لایک
  • دیدن برنامه های بیهوده تلویزیون

 

اگر این موارد مدیریت نشوند تمرکز ما کمتر و کمتر خواهد شد طوری که یادگیری برای ما تبدیل به آرزو خواهد شد اگر جدی نباشید ، در حقیقت شما با این کار ذهن خود را عادت می دهید که تمرکز نداشته باشد و تمرکزش همیشه روی موارد بی ارزش پخش شود .

 

آقای الکساندر چی میگه : تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام میدهید متمرکز کنید ، زیرا پرتو های خورشید تا زمانی که با عدسی متمرکز نشوند نمی سوزانند .

 

 در دنیای مدرنی که زندگی می کنیم خیلی چیز ها تمرکز ما را همانند دزدی زیرک در یک چشم به هم زدن می ربایند و به نظر میاد که این تکنولوژی باعث شده که ما تمرکز کافی برای یادگیری عمیق و موثر نداشته باشیم .

 

راهکار جاشوا فوئر خبرنگار ، نویسنده و قهرمان سابق آمریکا چیه ؟

 

قصر حافظه یا کاخ ذهنی ، تکنیک های حافظه ، همشون فقط میان بر هستند و در حقیقت چندان میانبر هم نیستند این روش های جواب میدن به خاطر اینکه شما رو که ( عادت کردی تمرکز پخش و کمی روی مواردی که می خواهید یادبگیری داشته باشی ) مجبور می کند تمرکز حواس داشته باشی  ، در حالی که ما در حال راه رفتن تمرین نمی کنیم که متمرکز باشیم .

 

حالا خودم : زمانی که سعی می کنم کلمات ، اعداد ، تصاویر و اسامی مختلف بخاطر بسپارم این تصویرسازی ذهنی همراه با کاخ ذهنی سبب یه جور تمرکز برای من می شود ، چون برای بخاطر سپاری مثلا  50 کلمه تصادفی باید کلمات تصور کنم و در ایستگاه های مختلف قرار بدم

 

این کار در زمانی که در حال حفظ کردن هستم و زمانی که در حال یادآوری هستم باعث تمرکز ذهن من میشه و در واقع برای اینکه کمی تمرکز خودتون از عوامل خارجی دور کنی و روی کارت برای یادگیری بیشتر تمرکز کنی ، لازمه که کمی روی مواردی که میخوای کار کنی تصویرسازی ذهنی داشته باشید لازم نیست که ابتدا کار عالی باشی فقط سعی کنید با این تصویرسازی ذهنی که مربوط به کارتون هست تمرکز بیشتری بدست بیاورید .

 

ورزشکار شوید- عوامل موثر در یادگیری

 

سوالی که ذهن بیشتر افراد با خودش درگیر کرده اینکه که واقعا نقش ورزش در یادگیری چیه و ورزش کردن چه تاثیری بر یادگیری افراد داره ؟ ورزش کردن چه تاثیری بر روی مغز دارد ؟ سوالی که خیلی مهمه

 

 

  • تاثیر ورزش صبحگاهی بر یادگیری
  • تاثیر ورزش بر مغز
  • تاثیر ورزش بر روی پیشرفت تحصیلی

 

 

تاثیر ورزش صبحگاهی در یادگیری

 

بعضی از افراد فکر می کنند که ورزش در هنگام صبح سبب خستگی بیشتر اونا میشه و بعد از ورزش بعضیا حتی  عادت دارند بجای شروع فعالیت های روزانه ، دوباره بخوابند!!!!! این اتفاق زمانی میفته که فرد ورزش صبحگاهی خیلی سنگین انجام میده که نه تنها باعث شادی  و نشاط فردی نمیشه که بدتر خسته  هم میشه  ( ورزش باید کوتاه و شیرین باشد )

 

یکی دیگه از دلایلی که بعضیا بعد ورزش کسل  اند و احساس ضعف میکنند اینکه بدون  صبحانه ورزش می کنند که نتیجه معکوس می گیرند و نکته مهمی که باید بهش اینجا اشاره کنم اینکه قبل از ورزش غذای سبکی بخورید مثل سیب ، یه موز و چند دانه

 

ورزش سبب افزایش قدرت یادگیری می شود و افرادی که صبح ورزش می کنند سبب تقویت تمرکز ذهن و حافظه می شود و حتی در صورتی که ورزش سبک و شیرین باشد و مغز انسان برای فعالیت های روزانه و مهمتر از آن یادگیری آماده می کند .

 

ورزش صبحگاهی باعث سرخوشی و لذت میشه زیرا ورزش کردن سبب تولید اندورفین می شود و حتی احساس درد را نیز خنثا می کند .

ماده ای دیگر که در ابتدا ورزش کردن در مغز در مقابله با استرس ترشح میشود پروتئینی است که به عنوان یک عامل محافظتی برای سلول های حافظه به شمار می رود و به همین خاطر بعد از ورزش کردن  احساس می کنیم ذهن ما عملکرد بهتری دارد .

 

تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که چند ماه ورزش کرده اند از نظر حافظه  نتیجه خیلی بهتری نسبت به افرادی که ورزش نکرده اند در تست های حافظه گرفتند .

ولی این افراد نسبت به کسانی که صبح روز آزمایش ورزش کرده بودند تا حدودی عملکرد پایینتری داشتند .

 

اگر شما خیلی وقت که ورزش صبحگاهی نداشتید بهتون با توجه به نکاتی که گفته شد ورزش کردن شروع کنید چرا که با ورزش صبحگاهی می توانید به بیشترین حد شادی و نشاط رسیده و به دنبال آن یادگیری شما قطعا افزایش خواهد یافت .

 

 

 

تاثیر ورزش بر مغز  و یادگیری

 

ورزش کردن تاثیرات زیادی بر روی مغز دارد ، تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیده اند که ورزش کردن مداوم  30 دقیقه در روز سبب افزایش رشد سلول های عصبی ، افزایش فعالیت آنها ، افزایش مقاومت در برابر استرس ، تقویت حافظه کاری و فضایی می شود .

 

تحقیقات حاکی از آن است که در افراد بزرگسال نیز ورزش های هوازی از قبیل آهسته دویدن ، پیاده روی سریع ، دوچرخه سواری ، شنا که اگر بصورت منظم در طول هفته انجام شوند ( دو یا سه بار در هفته ) امتیاز های بیشتری در تست های مختلفی شناختی کسب می کنند مثل : تمرکز ذهن ، حافظه کاری و افزایش ظرفیت ، حافظه فضایی و افزایش سرعت پردازش اطلاعات مختلف

 

حالا با توجه به اثرات مفید زیادی که ورزش کردن بر روی مغز داره باید تمام توجه خودمون از تنبلی و ورزش نکردن به سمت این فواید مثبت تغییر بدهیم تا انگیزه کافی برای ورزش داشته باشیم .

 

 

تاثیر ورزش بر پیشرفت تحصیلی-عوامل موثر در یادگیری

 

انجام فعالیت های ورزشی تاثیرات مثبت زیادی بر پیشرفت تحصیلی افراد دارد و کسانی که در ورزش عملکرد بهتری دارند بدون شک اعتماد بنفس مثبت بیشتری دارند و این عامل اگر که یادآوری شود می تواند سبب افزایش انگیزه این افراد در یادگیری شود .

 

لیستی از تاثیرات مثبتی که ورزش کردن بر روی پیشرفت تحصیلی دارد

 

افزایش تمرکز ذهن

یادگیری را چند برابر می کند

افزایش شفافیت حافظه در یادآوری مطالب

افزایش خلاقیت افراد

افزایش اعتماد بنفس

بهبود وضعیت جسمی

افزایش نشاط و سر حالی در هنگام مطالعه و یادگیری

کاهش استرس و اضطراب

 

چند نکته مهم : قبل از شروع یادگیری لازم است که به مدت 15 یا 20 دقیقه دویدن انجام دهید با این کار ذهنتون برای انجام فعالیت های ذهنی آماده شده و با شور و نشاط وارد زمان یادگیری خودتون می شوید .

 

اگر ورزش کردن برای شما سخت هست حتی 15 یا 20 دقیقه آن سعی کنید با این روش آسانش کنید

فقط با 5 دقیقه شروع کنید

سعی کنید کمی راه بروید

در مدت 5 دقیقه به چیز های مثبت فکر کنید

چندتا تنفس عمیق یادتون باشه

 

یادتون باشه این عادت های کوچیک یا اتمیک هستند که نتایج بزرگ به دنبال دارند ، پس برای تغییر لازم نیست از ابتدا سنگ بزرگ بر دارید چون این کار خودش نشان انجام ندادنش هست پس از گام های کوچک شروع کنید و کم کم مقدارش را افزایش دهید .

 

سیستم سازی یا هدف – عوامل موثر در یادگیری

 

بسیاری از افراد این باور دارند که برای اینکه در مسیر یادگیری پیشرفت کنیم و باید اهداف بزرگی برای خودمون انتخاب کنیم ، و همین عامل برای موفقیت خودشون و دیگران پر رنگ می کنند در حالی که اینطور نیست .

 

یادتون باشه در کنار افرادی که فکر می کنیم که داشتن اهداف بزرگ سبب موفقیت اونا شده عده ای کثیری هستند که همین اهداف بزرگ داشتند ولی در مسیر رسیدن به اون اهداف بزرگ شکست خورند .

 

داشتن هدف خیلی خوب است ولی نباید از داشتن سیستم درست برای رسیدن به اون هدف غافل باشیم ، در واقع سیستم درباره فرایند هایی از انجام کار های مختلف هستند که می خواهیم انجام دهیم .

 

نکته جالب توجه برای افزایش یادگیری همین هست که اگر میخواهید یادگیری بیشتری داشته باشید ، ابتدا هدفی مشخص برای خودتون داشته باشید و سپس فقط روی سیستم انجام کار هایی که باید در طول هفته انجام دهید تمرکز کنید و تمرکز تون بیشتر روی روند انجام کار باشه تا هدفی که دارید .

 

با این کار می توانید وقت بیشتری برای طراحی سیستم هایی تمرکز کنید که سبب یادگیری شما در بلند مدت می شوند .

 

در حقیقت شما تا سطح اهدفتان بالا نمی روید بلکه تا سطح سیستمی که دارید پایین می آیید .

 

اگر سیستمی داشته باشید که روزی 1 درصد بهتر شوید بهتر از آن است متوقف شده باشید زیرا این پیشرفت 1 درصدی در یادگیری در بلند مدت سبب پیشرفتی بزرگ خواهد شد که حتی خودتان باورش نمی شود .

 

گرگ وال استریت گفت:
وای دیگه! مقالات وبلاگتون واقعا به جایی می‌برن. هر مرتبه که یکیشونو می‌خونم، یه جورایی به دنیای جدیدی پرش می‌کنم. یه جوری توضیح می‌دید که حتی مخ ما که یه کم شلوغه متوجه میشه چی به چیه ممنون
    مدیریت گفت:
    سلام ممنون اگر مشکلی در مقاله مشاهده کردید لطفا بگید
آرش رضایی گفت:
بخش حافظه‌ی این دوره یه چیز جالبی رو بهم نشون داد: حافظه‌ام می‌تونه با تمرین بهتر شه. تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که بهم آموخته شد، خیلی عالی و مفید بودن منتظر دوره بعدی هستم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، دوره جدید فعلا نداریم البته اپدیت دوره بصورت رایگان دریافت خواهید کرد موفق باشید و خیلی ممنون از نظرات پر انرژیتون
فاطی گفت:
بابا، مقالات وبلاگتون عینا مثل چیزیه که من دنبالش بودم. همه چیز رو توضیح دادین، بهم حس خوب یادگیری رو می‌دید. یه لحظه هم فکر کردم خودتون جلو تخته هستید اگر نویسنده مقاله خواستید در خدمتم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، خیلی ممنون از نظرتون برای جزئیات بیشتر ، ایمیلتون چک کنید موفق باشید
امیر گفت:
باسلام خیلی خیلی مفید و پرمحتوا بود نوشته هاتون ،نکات خیلی خوبی یاد گرفتم ،همیشه موفق و سربلند باشید.
    مدیریت گفت:
    خیلی ممنون ، شاد و پیروز باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب