به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تکنیک های متخصص 23 زبانه برای یادگیری زبان خارجه یا انگلیسی

تکنیک های متخصص 23 زبان

تکنیک های متخصص 23 زبانه برای یادگیری زبان خارجه یا انگلیسی

 

زبان انگلیسی در حقیقت توسط مهاجران ساکسونی به جزیره انگلستان وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت  و حدود شصت کشور از این زبان به عنوان زبان اصلی استفاده می کنند ، گرچند که برای یادگیری زبان انگلیسی بین 6 ماه تا 2 سال زمان لازم است

 

ولی این زبان از سایر زبان های همچون آلمانی و غیره که داری جنیست هستند ساده تر است ، اگر زبان انگلیسی خود را تقویت کنید می توانید در حوزه فریلنسری تا ترجمه و آموزش انلاین فرصت شغلی داشته باشید و اگر کمی خلاقیت داشته باشید کارهای بسیاری دیگر به زبان انگلیسی در دنیای اینترنت زنجیر شده اند که با یادگیری آن وارد دنیای جدیدی خواهید شد .

 

حتما برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز نیست به دانشگاه یا آموزشگاه بروید شما می توانید حتی در منزل با صرف وقت با اشکال مختلف بر این زبان مسلط شوید و یا به گفته متخصص 23 زبان به عنوان سرگرمی چندین ساعت در روز را به آن صرف کنید و لذت ببرید ، یادگیری زبان فقط حفظ چند لغت نیست بلکه آشنایی با رسومات و فرهنگ آن مردم است .

 

بیشتر بخوانید : 14 عامل موثر در یادگیری

 

داستان زبان آموزی متخصص 23 زبان

 

رسانه ها و داستان یادگیری زبان

 

تیموتی دونر متخصص 23 زبانه ، از سن کودکی شروع به یادگیری زبان خارجه کرد و حالا داستان موفقیت او از زبان خودش : در حدود دو سال پیش  در روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر شد با این عنوان کرد جوانی که با 23 زبان میتواند صحبت کند ،

 

چرا من این کار را انجام دادم اولین دفعه  برایم خوشحال کننده بود و می توانستم با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کنم  و بعدا برای شناخت بیشتر رسومات و فرهنگ همان زبان این کار را انجام دادم و به مرور زمان توسط رسانه ها داستان زبان آموزی من تغییر کرد و عوض شد ، من همیشه علاقه داشتم درباره چرایی و چگونگی حرف بزنم یعنی چرا زبان های خارجی مختلف یاد گرفته و چطور این کار را انجام می دهم ، در عوض توسط رسانه ها داستان من تغییر کرد و تبدیل به یه سیرک شد .

 

سیرکی که نمایش های تلویزیونی می خواستند که زیادی بزرگنمایی و احساسی اش کنند ، مثلا چیزی شبیه این که الان مثالش را می زنم .

 

مجری تلویزیون : سلام ، امروز در این شبکه اینجا هستیم با تیموتی دونر که فقط 17 سال سن دارد و که به 20 زبان می تواند حرف بزند ، نه ببخشید در حقیقت می تواند به 25 زبان صحبت کند ، تیم چطوره به مخاطبان ما صبح بخیر به زبان مسلمانها (عربی) بگویید ؟ تیموتی دونر: من آن لحظه کمی تعجب کردم و با کمی مکث این کار را انجام دادم و زبان عربی صبح بخیر گفتم .

 

مجری تلویزیون : عالیه حالا میشه خودت معرفی کنید و به زبان آلمانی بگویید که به 23 زبان مختلف تسلط دارید .

 

تیموتی دونر : البته زیاد حقیقت ندارد ولی ..و به زبان آلمانی به مخاطب چیزی که مجری خواست را گفتم .

 

مجری تلویزیون : عالیه ، خب حالا چطوره به زبان چینی چند جمله یا کلمه بگویید ، خواهشا

 

تیموتی دونر : خب میشه درباره زبان چینی صحبت کنم یا درباره اینکه آمریکایی های زیادی در این ایام در حال یادگیری زبان چینی هستند و به نظر من کار با ارزشی است .

 

مجری تلویزیون : با اسرار نه نه نه فقط یک عبارت دشوار چینی بگو .

 

تیموتی دونر : با کمی حسرت چند کلمه به زبان چینی گفتم و این روند ادامه داشت .

 

ادامه داستان با وجودی که مضحک بود ولی دو مسئله مهم را مطرح کرد ، که باعث شد من احساس کنم که یادگیری زبان حالا برای من نوعی وظیفه شده است و تقریبا وظیفه ای که ناگهان باید شکل مرتب و منظمی به خود باید می گرفت .

 

ولی من در حقیقت زبان را برای علاقه و ارتباط با آدم ها و آشنایی با فرهنگ های خارجی  یاد گرفتم نه برای اینکه بگویم این تعداد زبان را یاد دارم و درحقیقت این نگاه سطحی باعث می شود که زبان آموزی ارزش خود را از دست دهد و چیزی که با همه به اشتراک می گذارم اینکه یادگیری زبان فراتر از حفظ چند لغت خارجه است ( ولی اولین قدم برای یادگیری زبان همین است )

 

 

داستان یادگیری زبان

 

حالا داستان من که چطور زبان آموزی را شروع کردم و از کودکی به تقلید صدا علاقه داشتم در سال 2001 و این آغاز سفر من در یادگیری زبان است و در واقع من یک کودک بازیگر بودم قبل از این یادگیری زبان را شروع کنم و همیشه در تقلید صدا استعداد خاصی داشتم

 

و در مسابقات رادیویی و یا تلویزیون شرکت می کردم و صدای کارکتر های مختلف کارتونی ووو تقلید می کردم ، در حقیقت با این کار به این فهم رسیدم که چگونه می توان صداها مختلف را ایجاد کنم و چطور یک لهجه خارجی به خودم بگیرم و با تکرار این کار با کار ها زندگی کنم .

 

یادگیری زبان فرانسه در دبستان

 

کمی جلوتر برویم ، حالا کلاس سوم دبستان هستم ، برای اولین بار شروع به یادگیری زبان فرانسه کردم ( حالا ما در ایران از سن 12 سالگی یا دوره راهنمایی قدیم یا دبیرستان جدید ،  شروع به یادگیری زبان خارجه می کنیم از نظر کارشناسان زبان این کار اشتباهیه )

 

اما بعد از شش ماه و حتی دو سال بعد ، من نمی توانستم با کسی با زبان فرانسه صحبت کنم و می دانستم که زبان فرانسه یک درسی بود که در مدرسه با آن سروکار داشتم و فقط می توانستم بعضی از کلمات را با معنی بگویم مثل آرنج ، استخوان زانو  و بند کفش اینا .... در حقیقت نمی توانستم با زبان فرانسه با کسی به صورت روان صحبت کنم .

 

زبان لاتین و درک یادگیری زبان

 

کمی جلوتر برویم ، کلاس هفتم شروع به یادگیری زبان لاتین کردم ، در واقع زبان لاتین یک زبان مرده است و کمتر کسی با این زبان سخن می گوید به نظر من با یادگیری لاتین آدم حقیقا یاد می گیرد که چطور زبان جدید را تجزیه کند و به زبان به شکل یک سیستم نگاه کند همراه با قوانین و چیزی شبیه حل کردن پازل است .

 

هنوز احساس نمی کردم که یادگیری زبان به چه دردی می خورد .

 

یادگیری زبان عبری  

 

کمی جلوتر برویم ، زمانی که 13 ساله بودم دوست داشته چیزهای بیشتری یاد بگیرم ، درباره جنگ بین اسرائیل و فلسطین ، برای همین خاطر شروع به یاد گرفتن زبان عبری کردم در حقیقت من نمی دانستم که چطور این کار را انجام دهم .

 

پس اولین گامر شروع به موسیقی با کلام بود ، شعر ها را حفظ کردم و تکرار می کردم و سعی کردم با افراد عبری زبان صحبت کنم ، هفته ای یک بار و حتی ماهی یک دفعه ، بعد متوجه شدم که به شکل تصاعدی ، فهم من از زبان عبری بیشتر و بیشتر می شد البته که نه شبیه کسی که زبان مادریش عبری باشد ولی می توانستم با زبان عبری حرف بزنم ولی نه خیلی واضح و با وجود اینکه دستور زبانش را نیز یاد نداشتم .

 

اما در حقیقت این کاری بود که در مدرسه هیچ گاه نتوانسته بودم که انجام دهم ، یعنی یادگیری اصول اولیه یک زبان جدید آن هم به صورت تنها یعنی بدون داشتن یک معلم .

 

برنامه تابستانه و زبان عربی

 

کمی جلوتر برویم زمانی که 14 سالگی شروع به صحبت کردن به زبان عربی کردم ، در برنامه تابستانی که قبل از کلاس نهم برگزار میشد بعد از یک ماه متوجه شدم که می توانم بدون مشکل بخوانم و بنویسم و با اصول زبان عربی آشنا شدم و در ادامه یادگیری به این نتیجه رسیدم که یادگیری زبان جدید می تواند یک سرگرمی برای من باشد .

 

اشتراک توانایی یادگیری زبان

 

در سال 2011 ، من به بی خوابی شدیدی دچار شدم ، همینطور که وقت بیشتری روی یادگیری زبان صرف می کردم از کتاب های دستور زبان ، تماشای برنامه های تلویزیویی مربوط به آن زبان ( برای یادگیری زبان فارسی از سریال های ایرانی استفاده کردند از جمله سریال های طنز ) گرفته

 

تا کارهای که دیگر تا زمانم را روی یادگیری زبان جدید متمرکز کنم و شبی از شب ها که واقعا درگیر یادگیری زبان عربی بودم تصمیم گرفتم صدای خود را روی صفحه کامپیوترم ضبط کرده و در یوتیوب قرار دهم و عنوانش این بود تیم عربی صحبت می کند .

 

فردایش در کانال یوتیوب یک چیزی دیگر اپلود کردم با زبان عبری و عنوانش را این قرار دادم که تیم عبری صحبت می کند و ادامه این داستان قرار دادن ویدئو ها در یوتیوب ، نظرات زیادی دریافت کردم و عالی بود یکی از نظرات این بود که هیچ وقت ندیده بودم که یک آمریکایی به زبان عربی حرف بزند .

 

تکنیک های یادگیری زبان

 

در یادگیری زبان های خارجه با موانعی روبرو شدم

در کلاس زبان لاتین خوانده بودم که سیسرون از چیزی صحبت کرده بود ، به نام تکنیک قصر حافظه یا کاخ ذهنی تکنیکی است در آن افراد از روش تداعی استفاده می کنند فرض کنید کنید که می خواهید 10 لغت جدید در یک فهرست یاد بگیرید

 

و به جای حفظ کردن آنها به ترتیب از روی کاغذ ، آن لغات را در حافظه محیطی یا فضایی ( مسیریابی ) قرار می دهید ، من برای حفظ 10 لغت ژاپنی از میدان یونیون استفاده کردم ، مسیر هر روزه من که از آنجا عبور و مرور می کنم اگر  چشمانم را ببندم می توانم این مسیر را بصورت کاملا شفاف تصورش کنم ، تصور می کنم

 

که در حال عبور از میدان یونیون هستم و در نقطه مکانی یا ایستگاه که در این مسیر مشخص کردم و هر لغت ژاپنی را به آن نقطه مکانی متصل می کنم ، با استفاده از این قبیل روشها در حقیقت زبان آموزی به تجربه فعال تبدیل می شود ، نکته مهم که تیموتی دونر میگه اینکه این روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه باعث شد که حفظیاتم را بهبود بخشم در حقیقت کسی روی 23 زبان دنیا تسلط دارد از روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه می گوید این واقعا شگفت انگیز است .

 

تیموتی دونر ادامه میده : که این روش خیلی هم لذت بخش بود .

 

روش بعدی : خیلی از افراد از من می پرسند که یادگیری همزمان این همه زبان ، شما را دچار گیجی نمی کند تا مفاهیم مختلف را با هم قاطی نکنید .

 

روشی که میگویم این است که همزمان لغاتی را یاد می گیرم که از نظر تلفظی با هم شباهت دارند یعنی به این سه لغت زبان اندونزیایی توجه کنید .

 

کبالا ، کابار ، کانتور به معنی کبالا یعنی سر ، کابار یعنی اخبار و کانتور یعنی دفتر کار .

 

نکته : ( تصویرسازی لغات اندونزیان برای زبان فارسی کار خودم )

 

می توانید همزمان با یادگیری این لغات تصویرسازی کنید مثلا کبالا به معنی سر ، می توانید تصور کنید که کباب لای سرم قرار دادم و میل کردم ، تصویر ذهنی جالبیه نه

 

کابار به معنی اخبار ، از نظر تلفظی این لغت خیلی به هم شبیه هستند کابار اخبار البته به زبان فارسی  و تصویر ذهنی کابل اخبار جنگی زیادی دارد و تصور ذهنی افرادی که بالای تانک هستند .

 

کانتور به معنی دفتر کار ، می توانید تصور کنید که کنتور خونتون وقتی باز می کنید با یک دفتر کار کوچک مواجه می شوید که توسط ادم کوچولو ها اداره می شود خیلی جالبه

 

مطالب مرتبط : اسرار تقویت حافظه – آموزش تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 تیموتی دونر می گوید یکی از انگیزه هایم  برای یادگیری زبان به این جمله بر می گردد که نلسون ماندا می گوید اگر با کس به زبان حرف بزنی که می فهمد ، آن حرف در قلبش خواهد رفت .

 

یادگیری انگلیسی با فیلم

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

 

 

نکته اول در یادگیری هر چیزی توجه کنید هر چیزی لذت بخش کردن آن است در کتاب عادت های اتمیک برای ایجاد عادت جدید  همین نکته مورد توجه یعنی باید در گام اول لذت بخشش کنید و در یادگیری هر چیزی ، حالا چه یادگیری زبان خارجه باشد نیاز دارید که آن را لذت بخش کنید یکی از این کار ها یادگیری زبان با دیدن فیلم است البته فیلمی که از دیدن آن لذت می برید نه فیلمی که کسل کننده باشد ، در این بخش با نکات کاربردی یادگیری زبان از طریق زبان آشنا خواهید شد .

 

  1. اصول تکه تکه : یعنی یک فیلم 2 ساعته را به بخش های 10 دقیقه ای تقسیم کنید و در هر نوبت برای یادگیری زبان روی این 10 دقیقه تمرکز کنید ( بعضی از افراد از جمله خودم فیلمی را برای زبان آموزی انتخاب می کنم ولی از جاده زبان آموزی خارج وارد فاز داستانی فیلم می شوم و حتی از 1 ساعت هم می گذرد و بخش یادگیری زبان  تبدیل به تماشا کردن فیلم تبدیل می شود این گونه نباشید لطفا )
  2. نقش بازی کنید : همانطور که تیموتی دونر گفت کمی از خلاقیت خود استفاده کنید و دیالوگ های کوتاه نقش های مختلف را با لحن خاصش تکرار کنید اشکالی ندارد شاید در دفعه اول زیاد جذاب نباشد ولی با تکرار این روش می توانید به راحتی لحن و صدا و حتی جملات را بازگو کنید .
  3. تکرارش کنید : هر بخش 10 دقیقه ای از فیلم به معنای یک دوره کوچک آموزشی است که از کلمات جدید ، جملات و لحن جدید تشکیل شده است باید برای تسلط بر آنها باید تکرارشان کنید .
  4. اگر می خواهید روی لحن و تلفظ جملات تمرکز کنید ابتدا فقط از زیر نویس انگلیسی استفاده کنید و اگر می خواهید همراه روی معنی دیالوگ ها کار کنید با معنی فارسی فیلم را مشاهده کنید.
  5. مطالب جدید : لغات یا جملات جدید را یادداشت کنید ، مسلما هر زبان آموزی دفتری خاص برای نوشتن لغات و جملات جدید دارد که باید بعد مرور کند .

حفظ لغت انگلیسی با کدینگ

حفظ لغات انگلیسی با کدینگ

 

حتما با روش کدینگ لغات خارجه آشنا هستید ، ابتدا لغت جدید را تلفظ میکنید و سپس کلمه رمزی که از نظر تلفظ مشابه آن باشد را پیدا کرده و معنی لغت را به رمز تلفظی متصل می کنید .

 

Colonel  به معنی سرهنگ و با تلفظ کرنال می باشد البته بخاطر اینکه این لغت از زبان فرانسوی و ایتالیایی وارد زبان انگلیسی شده نوشتن و تلفظش اینقدر با هم تفاوت دارند .

 

حالا چطور این لغت انگلیسی را برای زبان فارسی به بهترین شکل ممکن رمزگردانی یا کدگذاری کنیم .

 

کرنال یعنی یک کرلال سرهنگ میباشد و یک سرهنگ را تصور کنید که کر و لال هم می باشد و با ایما و اشاره فرمان های مختلف را صادر می کند البته فکر نکنم چنین کسی با این وضعیت سرهنگ شود این فقط یک تصویرذهنی یا تخیل برای لغت کرنال است.

یادگیری بهتر انگلیسی با کاخ حافظه یا کاخ ذهنی

 

وقتی سخن از کاخ ذهنی یا کاخ حافظه به میان می آید بی درنگ بسیاری از افراد با یک موانع مواجه می شود اگر قرار باشد 1000 لغت از زبان خارجی یا انگلیسی را با این تکنیک کارآمد حفظ کنیم چه مکان یا مکان هایی را باید انتخاب کرده

 

و یک به یک ایستگاه ذهنی برای آن مشخص کنیم ، حتی در یک نظر سنجی بسیاری از افراد می گفتند که با خانه خودمان و اقوام کاخ ذهنیمان ظرفیتش بیشتر از 300 ایستگاه نمی شد و واقعا هم این نکته مهمی است در دوره ویژه تقویت حافظه و تمرکز کاخ ذهنی یا کاخ حافظه  آماده به صورت فیلم با ظرفیت بیش از 1500 ایستگاه ذهنی آن هم با طراحی بسیار زیبا قرار داده شده است که می توانید به راحتی چند هزار لغت را با این کاخ حافظه آماده حفظ کنید .

 

مطالب مرتبط : رازهای قصر ذهن شرلوک -چطور هر چیزی مثل شرلوک هلمز حفظ کنیم؟

 

همانطور که متخصص 23 زبانه و بسیاری از قهرمانان حافظه  می گویند واقعا تکنیک کاخ ذهنی یا حافظه می تواند روش سرگرم کننده و فعالی برای یادگیری باشد ، پس لطفا امتحانش کنید .

 

 

ارسلان گفت:
دانشجو رشته زبانم ، خیلی درگیر حفظ لغات انگلیسی و فرانسه هستم لطفا کمک کنید ؟؟؟
ar.sho گفت:
چطور میتونم سریع املا لغات درک کنم چون درکنار تلفظ و معنی املا لغات برام مشکل شده ؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر عزیز ، میتونید از طریق واتس اپ پیام خودتون ارسال کنید ، منتظر هستم
امیر ارسلان گفت:
عالیییییییی ، سبکی نوع از مقاله نویسی خیلی خوب بود آفرین
ناشناس گفت:
لوس بی نمک!
س. ش گفت:
خوش بحالش ما که تو یادگیری یه زبان موندیم ای کاش منم این توانایی داشتم

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب