به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

افزایش سرعت مطالعه (تندخوانی ) + 10 نکات طلایی معتبر

 

چطور بدون کاهش درک مطلب سرعت مطالعه بیشتر کنیم و گاز بدیم ؟

 

در دنیای جدید همه خواهان افزایش سرعت مطالعه ، افزایش سرعت اینترنت ، افزایش سرعت  در تمام زوایای زندگیشان هستند و  بسیاری هم از آهسته خواندن مطالب مختلف ، درسی یا داستانی گله مند هستند

 

 مثلا همکلاسیم  درس فلان  تو یک ساعت مطالعه کرد و تمومش کرد ولی  من باید 3 یا 4 ساعت برای این درس ، وقت بگذارم تا بخونمش ، دوستان افزایش سرعت مطالعه بدون کاهش درک مطالعه چیزی که خیلیا دنبالش هستند و حتی به بی بیراه هم میرند و کلی پول و وقتشون تلف می کنند .

 

من به عنوان کسی که چند سال در لیگ حافظه کارم فقط حفظ کردن موارد مختلف بوده بهتون کمک می کنم امیدوارم این راز به کسی نگید ( البته اگه گفتید مشکلی نیست فقط بگید که من گفتم )

 

افزایش سرعت مطالعه ، شبیه رانندگی که چندتا نکته در مسیر مطالعه رعایت کنید میتونید در کنار سرعت ، بازدهی بالا هم داشته باشید .

 

در این مقاله با روش و تکنیک هایی که سبب افزایش سرعت مطالعه می شوند آشنا خواهید شد  پس تا اخر مقاله با من همراه باشید .

 

 

 

اساتید تندخوانی قلابی

 

حتما شما هم این مورد تجربه کردید ، افرادی که ادعا می کنند که عاشق خواندن کتاب هستند و با تکنیک های تندخوانی می توانند ده ها کتاب در یک هفته مطالعه کنند .

 

و در کنارش دوره های تندخوانی با قیمت های نجومی  میفروشند  ، آیا واقعا این افراد ، راز های افزایش سرعت مطالعه می دانند یا فقط این صرفا برای تبلیغات یا افزایش فروش هستش

 

این مورد یعنی تندخوانی در سراسر جهان همه گیر شده ولی آیا بر اساس چیزی که گفته می شود حقیقت دارد یا نه

 

در ادامه بررسی می کنیم که موانعی بر سر راه افزایش سرعت و درک مطلب وجود دارند .

حرکات چشم و خواندن ( مطالعه )

 

در حقیقت برای مطالعه یا خواندن متنی چندین نوع حرکت چشم باهم هماهنگ انجام می شوند تا به درستی متن دیده شود و سپس بر اساس عوامل دیگر در ذهن پردازش شود .

 

حرکت پرش چشم یا ساکادیک

حرکت ساکادیک در واقع یک حرکت سریع چشم بصورت پرش است که چشم ها هماهنگ با هم از یک نقطه به نقطه دیگر جهش می کنند .

 

این حرکات چشم (بصورت پرش ) برای قرار گرفتن تصاویر محیط بر روی گودی شبکیه انجام می شوند .

 

ثابت شدن چشم  یا فیکسیشن

به زبان ساده چشم ها روی یک نقطه متمرکز می شوند و بعد با پرش روی نقطه دیگر متمرکز می شوند که به این تمرکز یا ثابت شدن چشم ، فیکسیشن می گویند .

 

میکرو ساکاد

ممکن تصور کنید زمانی که به یک نقطه خیره شده اید چشم ها ثابت هستند ولی اینطور نیست در حقیقت آنها بصورت مکرر در حال حرکت کردن هستند ولی حرکاتی بسیار کوچک  و ریز  ، این حرکات برای جلوگیری از محو شدن تصویر بسیار ضروری هستند  به طور معمول این حرکات به طور میانگین یک بار در ثانیه انجام می شوند البته ممکن در شرایط مختلف زمان متفاوتی ثبت شود .

 

تخمین دقیق میانگین سرعت مطالعه

 

بر اساس میانگین هایی که در کتاب های تندخوانی ، مطرح شده می توان سرعت مطالعه را اندازه گرفت البته با اضافه کردن یک مورد دیگر که در کتاب های تندخوانی فراموش شده است و آن پردازش شناختی ذهن است چیزی که سبب می شود متن درک کنیم  اگر زمان این مورد را هم به زمان حرکات مختلف چشم اضافه کنیم می توانیم دقیق تر سرعت مطالعه را اندازه گیری کنیم .

 

و همچنین افزایش سرعت و یا کاهش زمان در هر کدام موارد سبب افزایش سرعت مطالعه خواهد شد که مهمترین آنها به نظر من همان افزایش سرعت پردازش شناختی خواهد بود .

 

سرعت پرش چشم از یک نقطه به نقطه دیگر یا همان حرکت ساکادیک چشم حدودا 30 میلی ثانیه یا 0.03 ثانیه است و هم چنین میانگین زمانی که چشم روی یک نقطه خیره می شود یا متمرکز می شود که به آن فیکسیشن می گویند حدود 100 میلی ثانیه تا 500 میلی ثانیه است که به طور میانگین 225 میلی ثانیه یا 0.225 ثانیه است .

 

و مورد آخر میانگین زمان برای پردازش متن در ذهن حدود 1 ثانیه در نظر بگیریم می توانیم دقیقتر روی سرعت و روش افزایش سرعت مطالعه یا تندخوانی بحث کنیم .

 

محاسبه سرعت مطالعه

 

یک صفحه با داشتن 18 خط و هر خط حدود 12 کلمه  ، 216 کلمه دارد.

اگر تعداد کلماتی که در هر فیکسیشن بصورت واضح در حوزه دید باشند حدود 4 کلمه باشند 3 فیکسیشن در هر خط خواهیم داشت.

 

هر فیکسیشن به طور میانگین 0.255 ثانیه زمان می برد که اگر سه فیکسیشن در هر خط داشته باشیم  0.675  ثانیه خواهد شد .

 

حدود 3 حرکت ساکادیک خواهیم داشت دو حرکت ساکادیک بین دو ثابت شدن چشم و سومین حرکت ساکادیک برای رفتن چشم به خط بعدی

 

حالا برای مطالعه هر خط و رفتن چشم به خط بعدی سه حرکت ساکادیک خواهیم داشت که اگر هر حرکت پرش چشم حدود 0.03 ثانیه زمان برد ، مجموعا 0.09 ثانیه خواهد شد .

 

پردازش شناختی ذهن

 

به طور خلاصه اگر برای درک هر متنی که با فیکسیشن دیده می شود ، کمتر از یک ثانیه یا حدود 0.8 ثانیه در نظر بگیریم .

در هر خط 3 تا فیکسیشن داریم که اگر به طور میانگین ، 0.4 ثانیه برای درک هر متن زمان صرف کنیم ، 1.2 ثانیه برای هر خط زمان مصرف میشه .

 

و محاسبه آخر 

فیکسیشن چشم : 0.675 ثانیه

حرکات ساکادیک چشم : 0.09 ثانیه

پردازش شناختی : 1.2 ثانیه

در مجموع 1.965 ثانیه برای هر خط زمان صرف می شود

اگر در هر صفحه 18 خط داشته باشیم  35.37 ثانیه ، زمان خواهد برد .

 

و حالا یعنی با این محاسبات سرعت مطالعه شما 366 کلمه خواهد بود ، این سرعت مطالعه برای یک متن معمولی خواهد بود حتی بر اساس

تحقیقات 20 ساله کسی که در مورد نحوه مطالعه و تندخوانی تحقیق کرده بودند به این نتیجه رسیدند که سرعت مطالعه دانشجویان بین 250 تا 500 کلمه بوده است در ادامه خواهیم فهمید که چطور و کدام مورد برای افزایش مطالعه مهم خواهد بود.

 

نکته : سرعت مطالعه فقط به حرکات ساکادیک  ، فیکسیشن  و یا پردازش شناختی محدود نمی شود بلکه عوامل دیگری هم در افزایش یا کاهش سرعت مطالعه تاثیر گذار هستند .

حافظه کاری  در افزایش سرعت مطالعه (تندخوانی )

 

یکی از مواردی که در مطالعه مهم است نه فقط تندخوانی ، ظرفیت و توالی حافظه کاری است ، تحقیقات نشان داده است که حافظه کاری ( حافظه کوتاه مدت ) ما واقعا فقط می تواند حدود 4 مورد یا 4 تکه اطلاعاتی را در زمان محدود نگهداری و اداره کند .

 

مثلا یک تکه اطلاعاتی ممکن است ، موارد دشوار باشند یا ناآشنا باشند  که این دشواری بودند سبب کوچک شدن تکه های اطلاعاتی می شوند و همچنین زمان پردازش شناختی آن بخش هم بیشتر می شود .

 

ولی زمانی که تکه های اطلاعاتی ساده یا از مواردی باشند که قبلا با آنها آشنا شده باشید تکه های بزرگ خواهند بود و زمان کمتری برای درک آن بخش صرف می کنید .

 

که این موارد هم روی سرعت مطالعه  به شدت تاثیر گذار است .

 

در نتیجه با این حافظه کاری که فقط 4 بخش اطلاعاتی را می تواند مدیریت کند یا در حافظه نگهداری کند برای درک متنی یک صفحه اگر که شامل موارد دشوار هم باشند باید کمی مکث کرد .

 

هر مکث کردن به طور میانگین حدود 300 یا 500 میلی ثانیه طول می کشد یا به عبارتی حدود 0.3 یا 0.5 ثانیه زمان می برد .

 

البته تعداد این مکث ها برای درک بهتر متن بستگی به دشواری متن خواهد داشت هرچه قدر مطالبی که مطالعه می کنید جدید باشند و دشوار ، تعداد مکث ها و زمانش بیشتر می شود .

 

از این جهت است که فقط با صرفا تمرینات حرکات چشم نمی تواند به تندخوانی یا افزایش سرعت مطالعه رسید .

 

حتی بعضی از افراد که دنبال فتوریدینگ یا عکس خوانی هستند تعریفی که فرد هر صفحه را صرف نظر با حرکات چشم یا درک مطلب با یک بار عکس گرفتن مطالعه می کند .

 

آیا چنین مواردی با عقل جور در میاد ، با وجود اینکه صدها بار 30 عکس تصادفی در کمتر از 20 ثانیه در لیگ حافظه چه در تمرینات یا مسابقات حافظه ، حفظ کردم .

 

نمی توانم چنین ادعایی داشته باشم ، یعنی حفظ هر عکس در 0.66 ثانیه ، که حافظه آموزش ندیده نمی تواند چنین کاری انجام دهد .

 

به طور مثال از بسیاری از دوستان دعوت کردم که 30 تصویر تصادفی حفظ کنند ، همه آنها بدون استثنا فقط می توانستند 5 یا 6 تصویر در 60 ثانیه حفظ کنند .

 

مطالب مرتبط : تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

زیرا با حافظه کوتاه مدت یا حافظه کاری ،  که ظرفیت و توالی محدودی دارد نمی توان 30 تصویر تصادفی را در کمتر از 60 ثانیه حفظ کرد یا بخاطر سپرد .

انواع کلمات متن ؟؟؟

 

بعد از حرکات چشم مثل حرکات ساکادیک و فیکسیشن  و همچنین پردازش شناختی ذهنی ، می رسیم به انواع کلمات متن که باید بهتر آنها را بشناسیم .

 

در حقیقت زمانی که مطالعه می کنیم بسیاری از کلمات نادیده می گیریم ، کلمات میتونیم به دو دسته تقسیم کنیم .

کلمات کلیدی یا اصلی

کلماتی که ایده اصلی متن را بیان می کنند .

کلمات ارتباط دهند یا اضافی

این کلمات ارتباط دهنده بین کلمات دیگر هستند که در بسیاری از متن ها یکسان هستند و تکرار و تکرار می شوند .

 

تحقیقات نشان می دهد که کسانی که مطالعه می کنند ، روی 85 درصد کلمات اصلی متن تمرکز می کنند  و تمرکزی کمتری روی

کلمات ارتباط دهنده دارند یعنی حدود 35 درصد روی کلمات ارتباط دهنده تمرکز می کنند .

 

تمرین : متنی ساده و داستانی انتخاب کنید و سعی کنید کلمات اصلی متن شکار (شناسایی ) و در حاشیه کتاب یادداشت کنید .

 

قرار نیست که سرعت مطالعه افزایش دهید نه فقط کلمات یا ایده اصلی متن شناسایی کنید ، روزانه 10 دقیقه این تمرین انجام بدین.

 

به مرور زمان سرعتتان در  ، شناسایی کلمات اصلی بیشتر می شود.

 

برای تبدیل شدن به بازی و  ثبت رکوردهایتان می توانید ابتدا تعداد کلمات اصلی در یک  10 دقیقه شناسایی می کنید را یادداشت کنید .

 

در نتیجه با این کار ، روند رشد و سیر پیشرفت را هم ثبت کرده اید که به دنبالش با تغییر تمرینات می توانید این روند ادامه دهید.

 

برگشت به عقب در مطالعه

 

برگشت به عقب برای درک مطالب دشوار نیاز است ، بعضی از برگشت به عقب ها کوچک هستند زیرا قطعه اطلاعاتی کوچک بوده است .

 

مثلا ممکن است به اندازه یک یا دو حرکت ساکادیک مجبور شوید برگشت کنید .

 

ولی بعضی از برگشت به عقب ها بزرگ هستند که این برای مرور مطالب قبلی انجام می شوند و همچنین برای درک بهتر نیاز بوده که این کار انجام دهید .

 

برای افرادی که در مهارت مطالعه ماهر هستند ، 15 درصد زمانشان به برگشت به عقب اختصاص داده می شود ( پس برگشت به عقب چیزی بدی هم نیست )

 

کیت راینر و 20 سال تحقیق

 

کیت راینر روانشناس کسی است که به مدت 20 سال روی روش های صحیح مطالعه و حرکات چشم تحقیق کرده است .

 

کیت راینر ،  عضو دانشگاه ماساچوست می گویند که تحقیقات نشان می دهد که کسانی که در دانشگاه مطالعه می کنند   اکثر آنها  سرعت مطالعه ای بین 200 تا 400 کلمه در دقیقه دارند ، این نتایج حاصل تحقیق عظیم 20 ساله است و پس در مورد سرعت مطالعه ، زیاد سخت گیر نباشید .

 

سرعت مطالعه در دنیای واقعی

 

در دنیای واقعی نمی توان سرعت مطالعه را ثابت نگه داشت همانطور که در مسیری که رانندگی می کنید همیشه یک مسیر صاف و مستقیم نخواهیم داشت .

همین فاکتور در مورد متن های مختلف صدق می کند بعضی از متن ها بسیار ساده هستند پس می توان سرعت مطالعه افزایش داد .

 

ولی بعضی از متن ها دشوار و سخت بوده و ناآشنا هستند باید بیشتر روی اصطلاحات سخت مکث کرد و یا حتی یادداشت کرد تا بعدا بیشتر روی این موارد کار کرد .

 

حتی وبلاگنویسی  اینگونه می گوید در یک هفته خوب می توانم بین 3 الی 5 کتاب را مطالعه کنم ولی همیشه نمی توان چنین کاری را انجام داد .

 

در نتیجه اگر یک میانگین کلی در نظر بگیریم من هم مثل سایر افراد سرعت مطالعه متوسطی دارم .

 

در حقیقت افرادی که ادعا می کنند سرعت مطالعه ای بالاتر از 200 یا 500 کلمه دارند این کار با از دست دادن درک مطلب انجام می دهند .

 

به طور کلی  این شیوه خواندن را می توان به  پیش خوانی متن تشبیه کرد ، زمانی که فقط می خواهید یک دید کلی از متن داشته باشید .

 

یک نقطه تعادل بین سرعت مطالعه و درک مطلبی وجود دارد که اگر سرعت مطالعه بیشتر شود درک مطلب کم می شود .

 

و سوال اینجاست که کدام مورد برای شما مهمتر است درک مطلب یا افزایش سرعت مطالعه ؟؟؟؟؟؟؟؟

 

نکته آخر

 

اگر در حال مطالعه کتابی جدید و دشوار باشید ، افزایش حرکات چشم هیچ اثری  در سرعت مطالعه یا تندخوانی نخواهند داشت ولی اگر با اصطلاحات و مفاهیم آن از قبل اشنا باشید بله حرکات چشم نیز تاثیر گذار خواهند بود .

 

مطالب مرتبط : چگونه کل کتاب را در یک روز بخوانیم

 

هدف تعداد  مطالعه کتاب های بیشتر در یک هفته نیست بلکه هدف دانشی است که در زندگیمان تاثیر گذار باشد .

 

ادامه این موضوع در مقاله بعدی .......

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب