آیا می توان با تکنیک های خاص ،حافظه و تمرکز کودک دبستانی را بهبود بخشید؟(با تمرینات کاربردی)
استرس و میزان یادگیری کودک
خیلی از افراد نمی دانند که استرس میزان یادگیری افراد را ، به خصوص در کودکان (فرقی نمی کند دبستانی باشد یا نه ) به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، وقتی که انسان در شرایط استرس زا قرار می گیرد و این استرس از میزان نرمال بیشتر می شود
به هر دلیلی حافظه نمی تواند به درستی کار کند به تدریج اگر فرد در این محیط زندگی کند احتمال اینکه به آلزایمر مبتلا شود خیلی بیشتر می شود ، میزان گسترش این اختلال حافظه در این دوره بیشتر از دوران دیگر است ، پس تا جایی که می توانید اگر زمان مطالعه شماست
و یا می خواهید در خانه به کودک خود مطلبی را بیاموزید محیط را آرام کنید و میزان استرس را کاهش دهید و با آرامش یادگیری را شروع کنید زیرا وقتی فرد استرس داشته باشد ظرفیت حافظه کاری به شدت کاهش پیدا می کند و ظرفیتی برای یادگیری و به خاطرسپردن مطلب جدید ندارد ، خیلی از اساتید قبل از شروع کلاس درس با گفتن چند جمله طنز و جوک فضا را آرام کرده و میزان استرس و فشار روانی را کاهش می دهند
و معمولا هم میزان یادگیری دانش آموزان و دانشجویان بیشتر می شود و حافظه می تواند اطلاعات بیشتری را پردازش و ذخیره کند .
هدف من از شرکت در مسابقات حافظه تست حافظه و تمرکز در حالت های مختلف بود و این را به وضوح دریافت کردم وقتی که خودم یا کسی دیگر در شرایط سخت در حال رقابت حافظه بودند کارایی حافظه و تمرکز اش کاهش پیدا می کرد و به نتایجی خیلی پایین تر از حد انتظار دست می یافت
و بر عکس زمانی که رقابت در حالت دوستانه بود چون از میزان استرس کاسته میشد کارایی حافظه و تمرکز بیشتر می شد ، چیزی که مهم است این است که قبل از شروع یادگیری فضا را دلنشین و جذاب کنید به طور مثال چند بازی ساده با توپ انجام دهید ، یک موسیقی ملایم پخش کنید و از جوک و لطیفه های مجاز استفاده کنید .
مطالب مرتبط : مکان خوب در مطالعه چه ویژگی هایی دارد ؟
چند روش کاربردی برای کاهش استرس و افزایش یادگیری
ورزش کردن ( چند قدم پیاده روی )
کاهش میزان مصرف مواد کافئین دار ( جایگزین شکلات تلخ )
لبخند زدن
تنفس عمیق را با تنفس سطحی عوض کنید
شنیدن چند آیه قران ( سوره پیشنهاد الضحی واقعا عالیه
) با صدای شیخ مشاری العفاسی ، با معنی باشد خیلی بهتر است.
موسیقی آرامش بخش
موتور کنجکاوی کودک را روشن کنید
همین الان اگر کمی تلاش کنید می توانید بعضی از خاطرات کودکی خود را یادآوری کنید بیشتر آنها به خاطر این در حافظه ذخیره شده اند چون جالب و خاطر انگیز بوده اند در حقیقت جدید و خاص بودند ( رعایت اصل تفاوت سبب تقویت حافظه می شود ) ، برای اولین بار به شهر بازی رفتید یا برای اولین بار با یک اسباب بازی جدید بازی کردید و یا اینکه مطلبی برایتان عجیب و سوال برانگیز بود
برای همین خاطر در ذهنتان هک شد ، طرح سوال و معما یا نشان دادن فیلم آموزشی می تواند قوه کنجکاوی را روشن کند و حافظه و تمرکز به دور از حواس پرتی غرق در پردازش اطلاعات می شوند ، چرا یک فیلم ، داستان یا انیمیشن می تواند ذهن ما و کودکان را تا اخرش درگیر کند
چون سوال های زیادی ایجاد می شود و حس کنجکاوی برانگیخته شده تا جواب سوال را پیدا نکند ول کن نیست ، به طور مثال همین فیلم پر بازدید بازی مرکب یا game squad movie به خاطر اینکه متفاوت و خاص بود و هم سوال ها و معما خاصی تا اخر فیلم برای بیننده ایجاد می شد همین موارد سبب شد که افراد زیادی جذب فیلم شوند ، در واقع شما می توانید با طرح سوالهای متنوع و داستانسازی ، میزان کنجکاوی را افزایش داده و به دنبال آن یادگیری ، تمرکز و بخاطرسپاری را چند برابر می شود .
یادگیری با اصل کوچک سازی
هر چقدر بتوانید موضوع یادگیری را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید می توانید میزان یادگیری را با رعایت این اصل به ظاهر ساده افزایش دهید ، حفظ 80 رقم در کمتر از 60 ثانیه کار ساده ای نیست ولی اگر بتوانید آن را به بخش های 6 یا 4 رقمی تبدیل کنید
و از تکنیک تصویرسازی ذهنی استفاده کنید حفظ این رقم ممکن است ، حتی اعداد 16 رقمی روی کارت شما بصورت جدا و 4 رقمی تقسیم شده اند برای رعایت این اصل است ، حتی میزان خطا با اجرای این روش در یادگیری کاهش می یابد ، سعی کنید مطالب درسی را برای خودتان و کودکتان به بخش های کوچک تقسیم کنید آنگاه تمرکز و حافظه عملکرد بهتری خواهند داشت .
قرار است 10 صفحه را مطالعه کنید این تایم مطالعه را به دو بخش تقسیم کنید و بین آن 10 دقیقه استراحت و تنفس عمیق قرار دهید .
اگر کودک دبستانی باید شعر یا جملاتی را حفظ کند ، متن یا شعر را به چند قسمت تقسیم کنید و در هر دفعه یک بخش را حفظ کند و در آخر می تواند همه موارد را با هم حفظ کند حتی به این روش لایه لایه گفته می شود ، حتی حفظ آیات قران با این روش بسیار بهتر انجام می شود چون هماهنگ با ظرفیت حافظه شنیداری است ، حافظه شنیداری محدود است پس اصل کوچک سازی را جدی بگیرید.
معلم بازی یا یادگیری با سبک متفاوت
همه ما نه تنها کودکان زمانی میزان یادگیری افزایش می یابد که با دایره لغات خودمان موضوعی را بیان کنیم به عبارت دیگر یعنی به زبان خودمان موضوع را توضیح دهیم وقتی این گونه موضوع را بیان کنیم به گام بعدی مرحله درک قدم برداشته ایم
و می توانیم برای کسی دیگر آن را توضیح دهیم ، کودکان دبستانی هم وقتی مطالب درسی را یاد می گیرند سعی کنید با آنان معلم بازی کنید شما در نقش دانش آموز و کودک در نقش معلم ، حالا از کودک بخواهید شبیه معلم رفتار کرده و درس را برای شما توضیح دهد
، البته برای اولین بار به غیر از مسخره بازی اتفاقی نمی افتد اما در دفعات بعدی این روش می تواند بسیار موثر و سبب افزایش یادگیری و ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه می شود .
روزانه 15 دقیقه این روش را انجام دهید بهتر است بعد از یادگیری باشد ( بیشتر حس بازی به کودک القا کنید تا یک تمرین ) در بلند مدت اثراتش را احساس خواهید کرد .
معلم بازی مرحله دوم
وقتی که کودک دبستانی در انجام این بازی بهتر عمل کرد ، کافیست که وارد مرحله بعد شود یعنی اینکه انگیزش برای انجام این روش یعنی معلم بازی یا آموزش دیگران چندین برابر شود ، می توانید یک کانال آموزشی به اسم کودک خود ایجاد کرده و از او بخواهید مطالبی را که یاد می گیرد
به صورت فیلم برای کودکان دیگر آموزش دهد و در کانال اموزشی اش قرار دهد ، با این کار انگیزه کودکتان چندین برابر خواهد شد و به دنبال آن انگیزه مهار نشدنی برای یادگیری دریافت خواهد کرد ، باور کنید که انجام این مرحله خیلی انگیزه بخش خواهد بود .
تصویرسازی ذهنی
تصویرسازی ذهنی پایه بسیار از روش های تقویت حافظه و تمرکز می باشد و بسیاری از اساتید حافظه از سرگرم کننده و باحال بودن این روش می گویند ، حتی خودم وقتی می خواهم 50 کلمه تصادفی را در 60 ثانیه حفظ کنم با استفاده از تصویرسازی ذهنی و ترکیب آن با تکنیک کاخ ذهنی یا حافظه که سرگرم کننده است
و کارایی بالایی دارد چنین کاری را انجام می دهم ، به شما حق می دهم که فکر کنید حفظ 50 کلمه مختلف در 60 ثانیه کار آسانی نیست و حتی می تواند برای ذهن آموزش ندیده غیر ممکن باشد ولی وقتی درگیر این روش سرگرم کننده شوید فوقالعاده است ، شما می توانید این روش را یاد گرفته و به کودک خود آموزش دهید ، ساده ترین حالت این است که چند کلمه ساده که دارای شکل هستند را به کودک بدهید و بخواهید تصاویر آنها را در ذهن تصور کند ، مثلا کتاب ، گاو ، درخت ، خانه و ماشین
البته بعضی از کودکان نمی توانند چنین کاری را انجام دهند زیرا در حالت پیش فرض تصویری در ذهن ندارند ، پس برای این گروه کافیست ابتدا تصویر کتاب ، گاو ، درخت و ..... به آنها نشان دهید و بعد بخواهید آنچه را که دیده اند در ذهن تصور کنند ، یادتان باشد
هنوز وارد مرحله حفظ با تصاویر ذهنی نشده ایم فقط از آنها بخواهید کلمات را در ذهن به تصویر تبدیل کنند و تصور کنند و شما هم می توانید به این صورت کمک کنید حالا یک کتاب در ذهن تصور کنید ، رنگ کتاب قرمز است ( همون کتابه که روی میزم است همون ) بعد روی جلدش تصویر یک درخت سبز هستش که میوه های قرمز دارد .
به مدت یک ماه هر روز از کودک بخواهید 10 کلمه را به تصویر ذهنی تبدیل کند بعد از گذشت یک ماه حالا کودک دبستانی شما یک دایره تصویر ذهنی 300 تایی در حافظه خود دارد که اگر بخواهد می تواند سریعتر از حالت معمول کلمات را به تصویر ذهنی تبدیل کند.
مرحله حفظ کلمات ساده یا دارای شکل
در این مرحله که ماه دوم است ، از کودک دبستانی بخواهید 10 کلمه را با تصویر سازی ذهنی به ترتیب حفظ کند ، 8 کلمه از گروه کلماتی باشد که قبلا به تصویر ذهنی تبدیل کرده و 2 کلمه جدید باشد ، بعد این تمرین را به مدت یک ماه انجام دهید خواهید که سرعت و ماندگاری به مرور زمان بیشتر خواهد شد .
استفاده بیشتر از حواس
وقتی که مطلبی را استفاده از حواس مختلف حس کنیم ، بخش های مختلف مغز برای پردازش اطلاعات فعال شده و کیفیت یادگیری و ماندگاری مطالب( حافظه تقویت می شود و تمرکز بیشتر ) خیلی بیشتر از حالت عادی خواهد شد .
چند توصیه برای استفاده بیشتر از حواس برای یادگیری بیشتر
چشمان کودک را بسته و بخواهید با قوه بویایی ( چیزهای مختلف را تشخیص دهد)
باز هم چشمان کودک را بسته حالا باید با حس لامسه بتواند چیزهای مختلف را تشخیص دهد .
مطالب درسی را با صدای بلند بخواند .( صدایش را ضبط کنید )
صدای خود را بشنود و مطالب را این گونه مرور کند .
مفهوم درسی را به یک نقاشی تبدیل کند ، کافیست مفهوم درس را ساده کرده و به کودک توضیح دهید و بخواهید آن را به صورت نقاشی نشان دهد .
تغذیه سالم با کودک دلبند
برای تقویت حافظه و تمرکز کودک باید جنبه های مختلف را در نظر داشته باشیم ، این بخش کافیست با رعایت تغذیه سالم ( هر چند کم باشد ) غذایی مغز کودک را فراهم کنید .
یکی از مواد غذایی اول در لیست ما
اسفناج ملوان زبل
اسفناج است البته که این مورد دارای ویتامین و آهن است و سبب رشد مغز می شود ولی کودک دبستانی دلبند از میل کردن آن امتناع می کند در حالت می توانید با اضافه کردند چند مخلفات به آن میزان علاقه به خوردنش را افزایش دهید.
عسل ( ترجیحا طبیعی نه تقلبی )
اگر قرار است کودک عزیزتان بهترین راندمان را در مسیر یادگیری داشته باشد باید حافظه و تمرکزش را با مواد غذایی باارزش تقویت کنید ، حتی اگر روزانه نیم قاشق چایخوری باشد ولی بودن بهتر از نبودنش است ( بودن یا نبودن مسئله این است ) قبل از خرید عسل حتما یک کلاس آموزشی طی کنید تا عسل طبیعی و مرغوب خریداری کنید .
روتین یا سیستم سازی
اگر تمام موارد گفته شده را به یک برنامه مشخص تبدیل نکنید بی فایده است ، باید برای زمان خوابیدن ، بیدار شدن ، ورزش ، مطالعه و تمرینات اضافه زمان تعیین کنید ، تا هر روز کارهای مشخصی را انجام دهد و به دنبالش به عادت تبدیل شود ،
بسیاری از افراد موفق با مرکب کردن عادت های صحیح به نتایج چشمگیر دست یافته و این اگر از زمان کودکی برای کودک انجام شود نیمی از مسیر موفقیت را در دوران کودکی طی کرده است و در بزرگسالی کار شما نیز راحت خواهد بود .
سخن آخر :
با یک جستجو ساده می توانیم موارد مختلف برای بهره روی خودمان و کودک دلبندمان پیدا کنیم ، مشکل در پیدا کردن روش های مفید برای تقویت حافظه ، تمرکز و افزایش یادگیری نیست ، مسئله این است که باید روش های تقویت این موارد را به صورت عادت در زندگی تبدیل کنید و بیشتر تمرکزتان به انجام عادت ها باشد تا هدفتان ، زیرا اهداف شادی را کاهش می دهند ولی برعکس تمرکز بر روی روند انجام کار و صبور بودند در بلند نتایج خیلی بزرگی به دنبال خواهد داشت .
چند قطره آب در بلند مدت می تواند سنگ را سوراخ کند . پس انجام کارهای کوچک در بلند مدت را جدی بگیرید. یا حق