به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چقدر خواندن یا مطالعه بر افسردگی تاثیر گذار است؟ ( سلامت روان و کتاب)

از هر 100 نفر 10 نفر در مقطعی از زندگیشان با افسردگی دسته و پنجه نرم خواهند کرد ولی چقدر خواندن یا مطالعه بر روی افسردگی تاثیر گذار است ، چندین عامل سبب افسردگی می شوند که می تواند با مطالعه و خواندن و تغییر دیدگاه میزان افسردگی کاهش داد .

 

استرس از دست دادن شغل ، از دست دادن والدین  ، غرق شدن در افکار منفی ، بیماری های سخت ، تنهایی  ، کمال گرایی ووو می توانند از عوامل افسردگی باشند در نتیجه افرادی که دچار افسردگی هستند خیلی بیشتر از سایر افراد بی خواب بوده و در طول روز تمرکز کافی نداشته و حافظه به درستی عمل نمی کند ، افسردگی بیشتری روی حافظه کوتاه مدت تاثیر گذار است و روی حافظه بلند مدت نمی تواند تاثیر گذار باشد .

 

اگر اغراق نباشه خواندن و مطالعه کتاب روی تمام عوامل افسردگی تاثیر گذار است و با کم رنگ کردن این عوامل میزان افسردگی نیز قطعا کاهش پیدا می کند چون با مطالعه کتاب و یادگیری مهارت جدید می توانید از  عوامل یا زنجیرهای افسردگی ، آزاد شوید .

 

 

 

 

رفع مشکل بی خوابی با خواندن ( مطالعه ) و افسردگی

 

وقتی که فردی در مرداب افسردگی گیر افتاده باشد در نتیجه درگیر افکار منفی بود از جمله استرس از دست دادن شغل ، تنهایی و هزاران مورد دیگر  و این عوامل سبب بی خوابی خواهند شد در نتیجه  فرد در طول روز انرژی ، تمرکز کافی نداشته و حتی حافظه اش نیز به خوبی کار نمی کند و میزان فراموشی بیشتر شده  و افکار منفی فرصت بیشتری برای درگیر کردن ذهن فرد پیدا می کنند درست شبیه یک چرخه معیوب یا گم شدن در یک جنگل ترسناک و تاریک .

 

حالا مطالعه و خواندن قبل از خواب چه تاثیری روی افسردگی دارد فقط کافیه که قبل از خواب چند صفحه از کتابی که برایتان جذابیت دارد مطالعه کنید هر چه قدر مطلب جذاب تر باشد بیشتر درگیر مطلب شده و افکار منفی از ذهنتان دور می شوند .

 

مطالب مرتبط : رفع استرس شب امتحان 

 

در یک تحقیق در سال 2009  ، مطالعه  فقط به مدت شش دقیقه می تواند خیلی تاثیر گذارتر از 30 دقیقه یوگا  باشد و همچنین خواندن سبب کاهش 70 درصد استرس در افراد شرکت کننده شد و از کارهایی شبیه نوشیدن کافئین دار مثل چای یا قهوه ، شنیدن موسیقی موثرتر بوده است .

یادتان باشد با کتاب واقعی مطالعه کنید نه تبلت یا لپ تاپ بر عکس استفاده از این وسایل بخاطر روشنایی صفحه شان سبب بی خوابی می شوند .

مطالعه کتاب کمال گرا نباشیم  وافسردگی

 

افرادی که کمال گرا هستند معمولا  اهداف سختی برای خود تعیین می کنند و بیشتر مواقع از خود انتقاد می کنند و یا اینکه سگ یا گرگ درون همیشه در حال صدمه زدن به انهاست در نتیجه افراد بیشتر روی نتایج منفی تمرکز می کنند و این اصلا خوب نیست  در نتیجه یکی از علل افسردگی همین کمال گرایی است .

 

 

با مطالعه کتاب کمال گرا نباشیم نوشته استفان گایز متوجه می شویم ( یکی از بهترین کتاب ها برای بهتر شدن حال روحی است )که این نوع نگرش سبب شکست بیشتر افراد شده و آنها را در مسیر موفقیت فریز می کند تا جایی که بین نمی توانند در مسیر موفقیت قدمی بردارند .

 

در نتیجه روش مقابله با کمال گرایی ، معمول گرایی است یعنی اینکه به جای تعیین استاندارد های بالا ، قدم های کوچیک را تعیین کنید( خرده عادت ) و روی آنها تمرکز کنید تا قدم به قدم ، پیشرفت کنید و از تله افسردگی رها شوید ، راهکار بسیار عملی که همه می توانند انجامش دهند .

 

خودم این مورد تجربه کردم وقتی که در دریای افکار منفی غرق شده بودم روزنه ای از امید برایم جرقه زد که می شود با قدم های کوچیک و عملی حافظه ام تقویت کنم و در مسیر بهتر شدن قدم بردارم

 

و حالا با گذشت چند سال ، در لیگ حافظه نتایج درخشانی از حافظه ثبت کردم( با تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه ) که نشان می دهد چطور می توان از بی نهایت زیر صفر به سمت مثبت قدم برداشت و بهتر شد .

 

 

رابطه مطالعه با عزت نفس و تاثیرش بر افسردگی

 

مسلما وقتی که کتاب بخوانید  و مطالعه کنید نسبت به گذشته خودتان  ، درک بهتری خواهید داشت در نتیجه اگر همین روند ادامه داشته باشد شما به سمت مثبت ها تغییر خواهید کرد و می دانید که رشد کردن و پیشرفت مرحله به مرحله انجام می شود .

 

یکی  دیگر از عوامل دیگر افسردگی ، مقایسه خود با دیگران است  کاری که بسیار مخرب بوده و اصلا نباید انجام داد و گاهی وقت ها خیلی درگیرش می شویم و انجامش می دهیم .

 

اما وقتی مطالعه می کنید خود به خود به سبب آگاهی و دانشی که خواهید یافت می توانید یک نسخه بهتر از خود بسازید این کار عملی ولی فقط زمان می خواهد

 

دکتر فرهنگ هلاکویی می گویند که باید این ذهنیت داشته باشید که من خوب و دوست داشتنی ام و دیگران هم خوب هستند و با این ذهنیت در جمع حضور پیدا کنید زیرا وقتی چنین ذهنیت نداشته باشید همه چیز خراب می شود .

ایجاد حس خوشحالی با مطالعه

 

وقتی شخصی کتابی مطالعه می کند در ذهنش تصاویر جدیدی پردازش می شود و  یک دریچه به دنیای جدید به رویش باز می شود در نتیجه فرد تصور می کند که درکش بیشتر شده و اعتمادبه نفس وی بیشتر می شود

 

حتی مطالعه یا خواندن رمان هایی که  مسیر داستانی غمگینی کننده ای دارند می توانند بر روی فرد تاثیر مثبت داشته باشند

 

اگر مطالعه  بخشی از روش زندگی فرد شود در این صورت می تواند به طور جدی تاثیرات مثبتی روی روح و روان فرد داشته باشد.

 

زیرا وقتی که شروع به خواندن می کنید ذهن و روان شما به سوی حالت آرامش و استراحت می شود و کار به نوعی باعث سرزندگی و خوشحالی می شود و اگر مرتب تکرارش کنید و ساعتی  در روز برایش اختصاص دهید این احساس سرخوشی و خوشحالی بیشتر و بیشتر در وجودتان نهادینه می شود .

 

هر کس با کتاب ها آرام گیرد ، هیچ آرامشی را از دست نداده است

اگر گفتید این سخن کیست ؟؟

تقویت حافظه و افزایش تمرکز با مطالعه و افسردگی

 

وقتی که مطالعه می کنید و می خوانید این شبیه  رفتن شما به بدنسازی است البته به جای تقویت عضلات بدن روی مغز کار می کنید ، ذهنتان با مطالعه فعال نگه داشته می شود ، اما وقتی فقط درگیر افکار منفی باشید و افسردگی بر شما سایه افکنده باشد بیشتر واحد پردازش ذهن درگیر افکار منفی بوده و درست شبیه زمانی که سیستم درگیر ویروس شده باشد در این زمان تمرکز کاهش یافته و حافظه نیز انگار با قلم بی رنگ کار می کند و چیزی ثبت نمی شود و یا خیلی کم رنگ ثبت می شود و یا به اصطلاح مرکب حافظه خشک شده است .

 

 

با توجه به کلمات و ساختار جمله دایره لغات شما گسترش پیدا کرد که همین مورد نیز واقعا برای تندخوانی نیز حیاتی است .

 

حتی با خواندن رمان ها و داستان ها ، تصاویری از شخصیت ها و محیط داستان در ذهنتان بازسازی می شود که برای تصویرسازی ذهنی و نتیجه تقویت حافظه و تمرکز بسیار مفید است .

 

تمرین حافظه :

سعی کنید متنی داستانی انتخاب کنید و به مدت 3 دقیقه مطالعه کنید ، کاری که باید انجام دهید این است که با خواندن هر جمله سعی کنید تصورش کنید و از حافظه تصویری خود استفاده کنید

مثلا این متن تصور کنید

 

با نواختن شیپور ها ، سواران با سرعتی برق آسا به سوی یکدیگر تاختند .

 

نیزه ها به سپرها خورد و سواران ساکسونی از شدت ضربه ها از اسب به پایین غلتیدند و در نتیجه نرمان ها پیروز شدند.

فوج دیگری از شوالیه های ساکسونی به میدان رفتند ، اما ان ها هم از شدت برخورد نیزه ی شوالیه های پیروز از اسب ها به زمین غلتیدند . دو بار دیگر هم دو دسته از ساکسون ها به میدان رفتند و هر دو بار نرمان ها پیروز شدند . سدریک  ساکسونی که این را دید گفت : روزگار با ما میانه خوبی ندارند .

 

اما در همین لحظه ناگهان شیپور ، ورود دلاور جدیدی را اعلام کرد . تماشاگران با خود می گفتند از سپرش معلوم است که باید از ارث محروم شده باشد .

 

سعی روی تصویرسازی متن تمرکز کنید این تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز خیلی مفید است .

کاهش علائم زوال مغز با مطالعه

 

مطالعه با فعال نگه داشتن مغز به کند کردن روند بیماری آلزایمر کمک می کند ، نداشتن فعالیت ذهنی احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می کند .

 

با این حال یک تحقیق نشان می دهد که افراد مسنی که مطالعه بخشی از شیوه زندگیشان است دوبرابر کمتر از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

 

حتی مطالعه کردن  احتمال ابتلا به افسردگی در بین دانش آموزان و دانشجویان را نیز کاهش می دهد پس مطالعه یا خواندن جدی بگیرد و کمتر از شبکه های اجتماعی برای سرگرمی استفاده کنید

 

من نمی گویم که زمان استفاده از شبکه های اجتماعی به صفر برسانید چون غیر ممکن است ولی می توانید مدیریتش کنید و در کنارش مطالعه کردن را نیز اضافه کنید تا از فوایدش بهره مند شوید .

 

نیما گفت:
من همیشه میخوام کارا صد در صد انجام بدم ، یا اصلا هیچ کاری نکنم گیر کردم واقعا کنجکاو شدم کتاب کمال گرا نباشید بخونم
dark mnd گفت:
میشه بیشتر راجب این تکنیک ها حافظه بگید و توضیح بدین
    مدیریت گفت:
    با سلام به دوست عزیز ، روی لینک زیر کلیک کنید

    https://mindp.ir/blog/Memory-Improvement/P1054-mind-castle.html

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب