به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

  استراتژی مطالعه موثر ( کتاب خواندن )  برای افزایش درک مطلب سریع

 

این  روز ها خیلی از افراد دنبال افزایش سرعت مطالعه (تندخوانی) هستند بدون اینکه از استراتژی مطالعه موثر ( کتاب خواندن ) چیزی بدانند  در واقع چیزی که مهمتر از سرعت مطالعه است افزایش مهارت درک مطلب هستش 

 

 اگر روی این مورد تمرکز کنید به دنبالش می توانید سرعت مطالعه را هم افزایش دهید زیرا افزایش سرعت مطالعه با کمترین درک مطلب شبیه  تیم فوتبال بدون خط دفاعی است .

 

پس اگر دوست دارید هر کتابی را که بخوانید ( مطالعه ) می کنید بهتر درک و مطالب مختلف از آن استخراج کنید و به حافظه بسپارید  این مقاله بهترین پیشنهاد برای شماست در ضمن میتوانید بصورت رایگان

هر سوالی از طریق واتس اپ ، تلگرام و یا ایمیل  بپرسید و در سریعترین وقت ممکن پاسخ دریافت کنید .

 

 

 

 

درک مطلب اصلا چیه ؟

 

یکی از بخش های مهم مطالعه ، درک مطلب است زمانی که کتابی را می خوانید توانایی درک مطالب مختلف خیلی مهم است در حقیقت درک مطلب با مطالعه فعال ، قبل از مطالعه ، حین مطالعه و بعد از مطالعه  رخ می دهد .

 

زمانی که مطالب درک می کنید معنا و مفهوم از بین  سیلی از کلمات اضافی و کلیدی ، همانند زمانی  که عقاب از میان انبوه پرندگان هدفی را انتخاب و شکار می کند  می توانید معنا و مفهوم پاراگراف شکار کنید .

 

مطالب خواندنی : آیا می توان از 100 درصد مغز استفاده کرد؟؟

 

درک مطلب از دو بخش ساخته شده  است

دانش قبلی از موضوع

 میزان دایره لغات یا دانش واژگان

 

گسترده دایره لغات به توانایی درک زبان کمک می کند  در حالی که دانش قبلی به آگاهی از معنای پشت متن بر می گردد  و سپس می توان مطالب جدید خیلی بهتر درک کنیم چون از قبل پیش زمینه فکری داریم .

 

ذهن خود را قبل از مطالعه آماده کنید

 

واقعا فرقی ندارد که چه کاری انجام می دهید  مطالعه کتاب علمی -تخیلی ، کتاب درسی یا هر چیزی دیگه و یا حتی حفظ  80 عدد یا 50 کلمه تصادفی در 1 دقیقه

 

بارها این مورد تجربه کردم که اگر قرار است ذهنم بیشترین کارایی داشته باشد باید ذهنم آماده کنم ، وقتی که قرار است 50 کلمه تصادفی در کمتر از 60 ثانیه حفظ کنم ابتدا ذهنم اماده میکنم

 

با مرور کاخ حافظه ، تنفس عمیق  ، سرعت و دقتم برای این کار خیلی بیشتر می شد و میزان اشتباه به حداقل می رسید .

 

پس سعی کنید قبل مطالعه و برای افزایش درک مطلب کمی راجب موضوع مطالعه فکر کنید و یا با پیش خوانی کوتاه ذهنتان برای یک تایم مطالعه آماده کنید .

حلقه ارباب حلقه ها دور کنید 

 

مرحله بعدی برای افزایش درک مطلب ، اینکه تمرکز افزایش بدین تا ذهن و یا حافظه حداکثر  قابلیت برای جذب اطلاعات داشته باشد.

 

 برای افزایش تمرکز  باید اون چیزهایی که شبیه حلقه ارباب حلقه ها وسوسه کننده است را از خودتون دور کنید .

 

گوشی ، تبلت  و لپ تاپ چیزهایی که خواسته یا ناخواسته سبب عدم حواس پرتی و کاهش تمرکز می شوند  و در ادامه این چرخه معیوب

 

بیشتر بخوانید : چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم ؛ شکست ناپذیر شوید!!

 

میزان درک مطلب کاهش پیدا می کند پس اول این موارد در هنگام مطالعه از محیط مطالعه دور کنید .

 

برای مطالعه  ، هدف تعیین کنید

 

تعیین اهداف برای افزایش تمرکز و با انگیزه بودن خیلی مهم است مثلا اگر یکی از اهداف شما برای مطالعه کتابی ، مطالعه 50 صفحه در 4 ساعت باشد .

 

این هدف نه تنها سبب انگیزه شدن نمی شود بلکه باعث می شود که بصورت ناخودگاه ، خودتان را با کارهای دیگر مشغول می کنید و اصلا به اتاق مطالعه نزدیک نمی شوید .

 

پس اهداف واقع بینانه انتخاب کنید و حتی کمی آسانش کنید تا بتوانید انجامش دهید در غیر این صورت اهداف بزرگ نه تنها خوب نیستند بلکه انگیزه و تمرکز در بلند مدت از شما می ربایند .

 

اگر خیلی درگیر تعداد صفحات مطالعه و زمان مطالعه هستید کافیست فقط  زمان مطالعه را روی 45 دقیقه قفل کنید و تعداد صفحات را نادیده بگیرد فقط عمل مطالعه در بازه زمانی مشخص شده انجام دهید .

 

مرحله بعد 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید و سبب به مطالعه برگردید ، با اینکه می توانید با تمرکز و انرژی به مطالعه برگردید و درک مطلبتان را بالا نگه دارید .

 

زیرا بعد از 30 دقیقه میزان تمرکز کم میشه ولی اگر 30 فقط برای مطالعه در نظر بگیرید این زمان برای مطالعه خیلی کم است اما انتخاب 45 دقیقه مناسب تره چون 5 دقیقه اول ذهنتان کم کم برای مطالعه آماده می شود و در ادامه نیز می توانید روی موارد مشکل کمی بیشتر زمان صرف کنید .

 

برای زمان استراحت نیز هدف تعیین کنید نباید در زمان استراحت کار فکری دیگر انجام دهید می توانید قدم بزنید ، تنفس عمیق و کار سبکی انجام دهید حتی چند حرکت کششی خیلی می تواند کمک کننده باشد .

بخش های کوتاه برای مطالعه کتاب

 

اگر بخش های مطالعه کوتاه باشند از روانی هم با نگاه مثبت به آن فکر می کنید به جای اینکه 4 ساعت پشت سرهم مطالعه کنید این زمان به بخش های 45 دقیقه ای و 15 دقیقه استراحت کوتاه تقسیم کنید .

 

در حقیقت در طول 4 ساعت  انرژی ، تمرکز ، حافظه و قدرت درک مطلب کمتر و کمتر می شود پس همانند دونده های ماراتن انرژیتان را تقسیم کنید .

افزایش دایره لغات

 

دفترچه یادداشت کوچک

فرقی نمی کند که یک متن فارسی مطالعه می کنید یا کتابی با زبان دیگر اگر دایره لغات بزرگی داشته باشید میزان درکتان خیلی بیشتر خواهد شد .

 

برای افزایش تعداد لغات کتابخانه ذهنتان ، کافیه یک زمان مطالعه آزاد تعیین کنید روزانه 30 کتاب یا مقاله ای خاصی بخوانید و لغات جدید در دفترچه یادداشت بنویسید و پایین آن لغت ، یک جمله که آن لغت در آن بکار گرفته شده نیز بنویسید.

 

مطالب مرتبط : تکنیک یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک یا خلاصه نویسی به سبک کرنل

 

اگر بعضی از روز ها حوصله مطالعه ندارید کافیست که کلمات و لغات یادداشت شده را همراه با جملاتشان مرور کنید و اگر خواستید به تصویر ذهنی تبدیل کنید .

 

شکار کلمات کلیدی

 

چطور کلمات کلیدی پیدا و شکار کنیم ابتدا جمله را پاراگراف بخوانید و سپس سوال طراحی کنید .

 

اگر حوصله طرح سوال ندارید می توانید از سوالات و تمرین های سال های قبل استفاده کنید .

 

هر سوال را بخوانید چند ثانیه روی سوال تمرکز و فکر کنید و سپس دنبال شکار کلمه کلیدی در متن باشید .

چه چیزهایی قسمت های مهم متن هستند  اعداد ، اسامی ، تاریخ و مکان ها  اهمیت بیشتری نسبت به کلمات و عبارات اضافی دارند .

 

نقش کلمات و عبارات اضافی مرتبط کردن اجزای جملات  است معمولا اگر با ساختار پاراگراف آشنا شوید با زحمت کمتری می توانید کلمات کلیدی متن شکار کنید .

خلاصه نویسی  یا یادداشت برداری

 

خیلی از افراد علاقه ای به خلاصه نویسی یا یادداشت برداری ندارند  بخاطر اینکه فکر میکنند کار بی فایده است چون نمی دانند چطور در فواصل زمانی منظم آنها را مرور کنند.

 

خیلیا خلاصه نویسی یا یادداشت بردای می کنند ولی زمانی آنها را مرور می کنند که بیشتر اطلاعات سوار هواپیما فراموشی شدند و از منطقه حافظه خارج شدند .

 

پس خلاصه نویسی مهم و زمانی کاربردی که حاوی کلمات کلیدی یا ایده های اصلی باشد و در زمانی مرور شود که می توان با دیدن آن کلمات کلیدی بقیه مطالب از حافظه بکشیم بیرون وگرنه یه مشت خلاصه بدون مرور ، فقط وقت تلف کردن است.

 

پس اگر مطلب یادداشت می کنید این کار به درک بیشتر مطلب کمک می کند و در بلند مدت با مرور آنها درکتان بیشتر هم می شود زیرا یادگیری با مطالعه و مرور فعالانه ، فقط خواندن نیست بلکه مطالب در حافظه دوباره و دوباره آنالیز و بررسی می شوند .

 

یکی از روش های عالی خلاصه نویسی ، یادداشت برداری به روش کرنل است که می توانید از لینک مقاله مربوط مطالعه کنید .

 

اگر خلاصه نویسی یا یادداشت برداری نکنید ، برای هر آزمون یا امتحان باید کل کتاب از اول تا آخر بخوانید که زمان و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و مطالعه تبدیل به عزای عمومی می شود که هیچ کس دوست ندارند  و بر اساس تحقیقات پروفسور دانلوسکی کارایی خیلی کمی هم دارد .

تصویرسازی حقایق

 

تصویرسازی ، یکی از بهترین تکنیک های حافظه و مطالعه هستش که هر کسی بدون یادگرفتن تکنیکی خاص میتونه ازش استفاده کنه فقط کافیه به مخزن تخیلات درونی وصل بشید تصاویر ذهنی می توانند رنگی ، جوک  و کاملا خاص و متفاوت باشند مثلا بندبازی یک فیل بزرگ 

 

این متن تصویرسازی ذهنی  کنید

دختری هر روز با پای پیاده به دانشگاه می رفت ، با اینکه آن روز صبح  آسمان ابری بود ، دخترک با چترش راهی دانشگاه شد ، موقع برگشتن ابرهای سیاه آسمان را تسخیر کرده بودند و طوفان و رعد و برق شدیدی شروع شد .

 

حالا برای تمرین این متن ساده و داستانی با تصویرسازی ذهنی حفظ کنید قرار نیست که برای هر کلمه تصویری ذهنی در نظر بگیرید اول کافیه کلمه دختر به تصویر ذهنی تبدیل کنید بقیه متن راحت تر به تصویر ذهنی تبدیل خواهد شد .

 

 

کاخ ذهنی یا قصر ذهن

 

یکی از تکنیک های دیگر برای اینکه مطالب بهتر درک کنید  ، تجزیه تحلیل مطالب با کاخ ذهنی یا قصر حافظه است .

 

حتما شاید بپرسید که چطور می تونید یک متن با کاخ ذهنی بهتر درک کنید وقتی با حافظه کوتاه مدت مطالبی تحلیل می کنید حافظه کاری وارد عمل می شود این حافظه در حقیقت همان حافظه کوتاه مدت است .

 

ظرفیت حافظه کوتاه مدت بین 7 + 2 مورد است  و این ظرفیت وقتی قرار است با حافظه کاری این موارد تحلیل کنیم کمتر هم می شود .

 

ولی با تکنیک کاخ ذهنی یا قصر ذهن  می توانید موارد بیشتری در حافظه ذخیره کنید  و بعد آنالیز کنید .

 

حداقل می تواند با روش کاخ ذهنی ، 35 یا 50 قطعه اطلاعاتی در زمان یک دقیقه بخاطرسپرد  و این آمار وقتی که فرد زمان بیشتری برای تمرینات اختصاص دهد .

 

خیلی بیشتر هم می شود .

 

یادگیری بر اساس خروجی

 

یکی از بهترین روش ها برای افزایش درک مطلب ، سبک یادگیری بر اساس خروجی است یعنی اینکه بعد از مطالعه کتاب یا خواندن هر متنی با هر تکنیکی که در آن متخصص هستید .

 

بتوانید آن مطالب از حافظه خودتون بکشید بیرون و درباره آنها صحبت کنید ، نقشه ذهنی بکشید ، نمودار درختی یا هرچیزی که مجبور می شوید مطالب یادآوری کنید.

 

وقتی این کار با دوستانتان انجام می دهید خیلی بهتر مطالب یاد خواهید گرفت . مثلا بعد از مطالعه فردی که خیلی مهم است زمانی با دوستانتان تعیین کنید که درباره مطالب درسی با هم بحث کنید .

 

تحقیقات نشان می دهد ، که افرادی وقتی که مطالب درسی مختلف از فردی دیگر می شنوند بهتر و به نوعی دیگر مطالب در ذهنشان کد گذاری می شود .

سخن پایانی

 

درک مطلب فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله  تمرکز ذهن ، ظرفیت حافظه  ، دانش قبلی و دایره لغات  

پس برای اینکه درک مطلب افزایش دهید باید روی هر مورد کار کنید  این فقط با یک برنامه ریزی درست قابل انجام است .

نکته مهمی که در برنامه ریزی در نظر  بگیرید اینکه این یک روند طولانی است و با یک یا چند ماه ، تلاش سنگین قابل انجام نیست بلکه زمانی بیشتری می خواهد .

 

بعد از تعیین هدف فقط می توانید با تمرکز روی سیستم یا برنامه هفتگی به این هدف بزرگ دست پیدا کنید .

 

همانطور که جیمز کلییر با انجام کارهای کوچک یا ایجاد عادت های کوچک ( عادت های اتمیک ) توانست از وضعیت فردی شکست خورده به فرد موفق تبدیل شود از زمین بازی بیسبال تا دنیای بزرگ وبلاگنویسی تا مربی عادت سازی  این فرد با تمرکز روی سیستم کارهای روزانه به موفقیت های چشمگیر رسید .

 

زمانی که باید به هدفی چند وجهی یا چند بعدی برسید اهمیت داشتن سیستم بیشتر می شود چون رسیدن به این اهداف فقط با داشتن سیستم میسر می شود .

 

در حقیقت زمانی که روی سیستم های انجام کار یا روند انجام کار های تمرکز می کنید شادیتان همانند تعیین اهداف محدود نمی شود زیرا زمانی که متمرکز روی اهداف بلند مدت باشید مثلا تا کی می توانم درک مطلب افزایش دهم  تا زمانی که به هدفتان نرسید شادی را تجربه نخواهید کرد

 

ولی با داشتن سیستم می دانید شما در مسیر موفقیت هستید ممکن امروز یا یکسال دیگر به اهدافتان برسید ولی در مسیر هستید و این کافیست .

 

پس با داشتن سیستم روند انجام کار می توانید به هدف چند وجهی افزایش درک مطلب برسید .

 

منبع مقاله : wikihow.com

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب