به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تکنیک یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک یا خلاصه نویسی به سبک کرنل 

 

 

اصلا چرا باید خلاصه نویسی یا یادداشت برداری کرد ؟ جواب بسیار ساده است اگر نمی توانید بخاطر بیاورید که یک هفته قبل شام چه غذایی میل کردید پس  چطور

 

می توانید نکات مهم و کلیدی متن سخنرانی ، مطالب کتاب درسی  یا هر چیزی را به یاد بیاورید .

 

مطالب خواندنی : حفظ کتاب 300 صفحه ای 

 

 

دوم اینکه با یادداشت برداری یا خلاصه نویسی شما از مطالعه ، متن سخنرانی  و هر چیزی که برایش زمان ، انرژی و پول  هزینه می کنید بیشتر  بهره برداری خواهید کرد .

 

زیرا راندمان یادگیری ، میزان تمرکز و مدت ماندگاری مطالب در حافظه کوتاه مدت بیشتر شده و سبب می شود به حافظه بلند مدت نیز منتقل شوند .

 

در کنار روش های محبوب خلاصه نویسی ، یادداشت برداری کرنل (Cornell NOTES ) یکی از بهترین روش ها است که توسط پروفسور والتر پاوک   در سال 1950 ابداع شده است ،

 

آن هم در دانشگاه کرنل ، یکی از مهم ترین دانشگاه های آمریکا و جهان می باشد .

 

 

 

شکار کلمات یا ایده های کلیدی

 

طبق گفته های قبلی ، زمانی که مطالبی مطالعه می کنید و باید چیزی یادداشت کنید اهمیت شکار کلمات یا ایده های کلیدی خیلی زیاد زیرا تنها این کلمات کلیدی هستند که می توانند همانند کلید یا جرقه سبب یادآوری مطالب دیگر شوند .

 

و همچنین متن مورد مطالعه یا سخنرانی از کلمات یا عبارات اضافی و کلیدی ساخته شدند  و  در هنگام خلاصه نویسی یا نت برداری با درک این موضوع بهتر میتوانیم یادداشت برداری کرده و از نوشتن موارد اضافی جلوگیری کنیم

 

یادتان باشد کلمات کلیدی در مرور مطالب بسیار مهم هستند .

 

حالا چطور کلمات کلیدی شکار کنیم ؟

 

  • طرح سوال یا سوال بخوانید ( استفاده از نمونه سوالات سال های پیش  و تمرین های مربوط به بخش می توانند سریعترین مسیر برای شکار کلمات کلیدی باشند )
  • زیرا کلمات کلیدی خط بکشید
  • متن ساده کنید و یا زبان گردانی کنید  
  • تمرین کنید

 

چه مواردی ممکن است کلمات کلیدی باشند ؟

 

اسامی  یا افعال 

مکان ها ( شهر ها یا کشور ها )

تاریخ  ( ماه یا سال ها )

اعداد یا ارقام

کلمات یا عبارات درشت

یادداشت برداری کرنل چیست ؟

 

این روش یادداشت برداری قبلا  توسط یه پروفسور با نامی که بالا مقاله ذکر کردم اختراع شده در سال 1950 که  خیلی برای یادداشت برداری موثر است و محبوبیت زیادی هم دارد

 

 این روش معمولا در بسیاری از دانشگاه ها برای خلاصه نویسی و یادداشت برداری صحیح توصیه می شود بخاطر اینکه تحقیقات  نشان می دهند که این روش سبب پیشرفت دانشجویان می شود خیلی  واضح و روشن است .

 

روش استفاده از یادداشت برداری کرنل

 

این سیستم با وجود اینکه ساده است اما تاثیر گذار هم است اگر در ابتدا کمی سر در گم شدید اشکالی ندارد ، با کمی تکرار و تلاش در آن ماهر خواهید شد .

 

در این سیستم یا روش یادداشت برداری باید کاغذ به 4 بخش تقسیم کنید 

بالای صفحه : عنوان

سمت راست صفحه : کلمات یا نشانه های کلیدی

سمت چپ صفحه : یادداشت ها

پایین صفحه : خلاصه

نکته : با این روش قرار است که مطالب درسی یا متن سخنرانی  نظم داده  و سازماندهی کنید  و فقط مطالبی یادداشت می شوند که مهم و کلیدی باشند ، اگر اوایل نمی توانید کلمات کلیدی یا ایده ها را شکار و در سیستم  کرنل قرار دهید

سخت گیر نباشید با چند دفعه تمرین و تکرار در آن ماهر می شوید .

 

  1. بیشتر افراد از دفتر معمولی استفاده می کنند  3 یا 4 سانتیمتر بالای صفحه برای عنوان یا موضوع مطالب و همچنین تاریخ یادداشت ( تاریخ یادداشت برای مرور به موقع یادداشت بسیار مهم است و همچنین دفعات مرور )در نظر بگیرید .
  2. ستون کوچگ  سمت راست . بخش میانی کاغذ یا صفحه با یک خط عمودی جدا کنید حالا در سمت راست صفحه که باید 25 یا 30 درصد صفحه شامل بشه برای کلمات کلیدی یا سرنخ ها ، موضوعات فرعی و سوالات قرار دهید .
  3. ستون بزرگ سمت چپ  .حالا در وسط صفحه و سمت چپ خط عمودی که باید 65 یا 70 درصد صفحه شامل شود برای یادداشت ها در نظر بگیرید باید این نکته بدونید که کلمات کلیدی و عنوان ها ستون سمت راست روبرو یادداشت ها باشند .
  4. بخش پایین صفحه . حدود 5 یا 6 سانتیمتر برای بخش پایین صفحه در نظر گرفته  تا خلاصه  ای از مفاهیم یا مطالب اصلی بنویسید . بخش پایین صفحه مهمترین بخش در سیستم یادداشت برداری کرنل است که و حقیقتا برای انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت به کار می رود .

نکته : ممکن است از کاغذ های با اندازه متفاوت استفاده کنید پس زیاد نسبت به اندازه ها سخت گیر نباشید بیشتر به نسبت هایی که مشخص شده دقت کنید یعنی  ستون سمت راست 30 درصد و ستون سمت چپ 70 درصد باشد .

چند توصیه در سیستم کرنل

 

یکی از نکات مهم اینکه  این استراتژی یادداشت برداری فراموش نکنید

یادداشت برداری در حین کلاس یا حین مطالعه کتاب

یادداشت برداری بعد از کلاس یا بعد از مطالعه کتاب

 

در طول کلاس یا مطالعه کتاب از قبل صفحه کاغذ یا صفحه دیجیتالی برای یادداشت برداری به سبک کرنل آماده کرده باشید تا با تمرکز فقط یادداشت برداری کنید .

 

مطالب مرتبط : چگونه هوشمندانه درس بخوانیم ؛ 9 روش هوشمندانه و خفن 

 

یادداشت برداری در حین کلاس ( مطالعه کتاب ) ، باید بیشتر روی ستون سمت چپ یا یادداشت ها تمرکز کنید هر موضوع یا نکته جدید را در یک خط قرار دهید و فضای کافی بین موضوعات در نظر داشته تا اطلاعات یادداشت شده قاطی پاتی نشوند .

 می توانید کلمات کلیدی یا نشانه ها ( جرقه ها حافظه ) در طول کلاس یا بعد از آن یادداشت کنید .

 

نکته آخر اینکه بدون معطلی بعد از پایان مطالعه کتاب یا کلاس ،  زمان صرف کرده و آنچه را درک کردید و فکر می کنید هسته اصلی مطالب هستند در بخش خلاصه یادداشت کنید .

 

خیلی پیچیدش نکنید سعی کنید بصورت ساده و روشن یادداشت کنید  و اگر بلافاصله بعد از مطالعه یا پایان کلاس ، قسمت خلاصه یعنی پایین کاغذ پر کنید  این اطمینان دارید که  با درک کافی و  درست بخش خلاصه پر کردید .

 

روش مرور یادداشت یا نت برداری کرنل

 

در این مرحله یعنی زمانی که یادداشت برداری به اتمام رسید وقتش که این یادداشت ها مرور شوند تا از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل شوند .

 

 

کاغذ ضد تقلب

حالا چطور با سیستم کرنل مطالب مرور کنیم ؟ برای اینکه یک مرور فعال داشته باشیم  سعی می کنیم با  سرنخ ها یا کلمات کلیدی ستون سمت راست مطالب ستون

 

سمت چپ به خاطر بیاوریم  ، در این لحظه میزان تقلب زیاد میشه بهتر از یک کاغذ برای پوشاندن مطالب ستون سمت راست استفاده کنید تا با تمرکز ذهن مطالب بخاطر بیاورید .

 

با همین کار حافظه کوتاه مدت تقویت خواهد شد و در بلند مدت نیز سبب انتقال آنها به حافظه بلند مدت می شود هر چه قدر این کار تکرار کنید سرعت مرور داده سریع و دقت افزایش پیدا خواهد کرد .

 

ترکیب کاخ ذهنی با سیستم یادداشت برداری کرنل

 

تصویرسازی ذهنی نکات کلیدی : در این مرحله برای ماندگاری بیشتری مطالب ، کلمات یا ایده های کلیدی آنها را به تصاویر ذهنی تبدیل کنید تا از مزایای تصاویر ذهنی هم استفاده کنید .

 

در این بین میتواند روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه را نیز با سیستم یادداشت برداری کرنل ترکیب کرد با روش های مختلف میتواند این کار انجام داد ، درست شبیه افرادی که هزاران عدد باینری در کمتر از 30 دقیقه حفظ می کنند کاری که حافظه کوتاه مدت بدون تکنیک کاخ ذهنی نمی تواند انجام دهد .

 

بر اساس حجم یادداشت ها یا کلمات کلیدی که در ستون سمت چپ و راست هستند می توان ایستگاه های ذهنی برای تبدیل این نکات کلیدی به تصویری ذهنی و مرتبط کردن آنها انتخاب کرد .

 

توجه کنید مطالبی به تصاویر ذهنی تبدیل کنید و به کاخ ذهنی یا کاخ حافظه مرتبط کنید که دشوار باشند تا هدفمند عمل کنید .

 

طرح سوال

روش بعدی برای افزایش راندمان این سیستم یادداشت برداری ،  طرح سوال است و درست زمانی که مطالب مرور کردید می توانید از جهات مختلف سوال طرح کنید تا ذهنتان هدفمند و هوشیار روند مرور طی کند.

 

مرحله آخر

یادداشت هایتان را مرور کنید ، سعی کنید با توجه به منحنی فراموشی این کار انجام دهید زیرا اگر مدت زیادی آنها را مرور نکنید یادداشت برداری بی فایده است و

 

اگر برعکس خیلی زود مرور شوند این کار در بلند مدت با توجه به افزایش حجم مطالعه  و مرور ها کاری طاقت فرسا خواهد می شود .

 

برای چه مواردی یادداشت برداری کرنل بهترینِ

 

موارد زیادی است که نت برداری کرنل برای یادگیری بهتر آنها مفید است  این روش نت برداری برای افراد متخصص و دانشجویانی که باید سریع  و سازمان دهی شده مرور کنند بسیار مفید است .

از جمله

یادگیری زبان

بهبود مهارت نوشتن

افزایش درک مطلب

پیشرفت در مهارت یادداشت برداری

افزایش راندمان دانش آموزان

 

چند نرم افزار( برنامه) برای سیستم کرنل

 

در این بخش چند برنامه یا اپلیکیشن برای یادداشت برداری کرنل پیشنهاد می دهم.

  1. برنامه Evernote  دارای قالب برای یادداشت برداری کرنل است  به راحتی میتوانید قالب کرنل برای این روش انتخال کنید و استفاده کنید

این برنامه برای ویندوز ، مک و اندروید موجود است

2.Goodnotes برای یادداشت برداری کرنل خیلی خوب و دارای الگوی یادداشت برداری به سبک کرنل است این برنامه فقط برای مک ، ios  موجود است .

 

برنامه های دیگر برای این سبک یادداشت برداری Columns ، Noteshelf  که برای یادداشت برداری کرنل یا سیستم یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک دارای قالب هستند .

 

مزایای یادداشت برداری کرنل

 

مرورفعالانه

مرور فعال یا منفعلانه  زمانی که شما فقط سعی می کنید با دوباره خوانی مطالب بخاطر بیاورید با این کار به نوعی ذهنتان را فریب می دهید زیرا با دوباره دیدن اون مطالب

 

حدس می زنید که آنها را می دانید و همچنین زمان و انرژی زیاد باید صرف کنید که کلا مطالب بخوانید .

 

اما با این سبک یادداشت برداری که  اگر طرح سوال را هم  با آن ترکیب کنید روش مرور شبیه فلش کارت می شود و شما مجبور هستید با دیدن سوال یا کلمات کلیدی یا فقط سرنخ ها ، مطالب بخاطر بیاورید و دوباره مطالب آنالیز کنید.

 

از نظر مقایسه دوباره خوانی راحت به نظر می رسد ولی کارایی خیلی کمی دارد ولی مرور فعالانه کمی سخت به نظر می رسد اما کارایی بالایی دارد و سبب تقویت حافظه کوتاه مدت شده و روند انجامش  در بلندمدت سریعتر می شود چون مغز شما سریعتر مطالب بخاطر می آورد .

 

افزایش سرعت یادگیری

 

یکی از ویژگی های این روش افزایش سرعت یادگیری است یعنی شما می توانید با صرف کمترین انرژی و زمان نسبت به روش های دیگر از جمله روش محبوب دوباره خوانی ، مطالب مختلف در ذهنتان تازه کنید .

 

به زبان ساده قرار نیست برای یادآوری مطالب خاصی کل کتاب یا مقالات مطالعه کنید بلکه می توانید سراغ خلاصه یا یادداشت بروید و مطالب خیلی سریع مرور کنید .

 

اما برعکس خیلی از افراد دوباره خوانی را بهتر تصور می کنند  این روش زمان و انرژی زیادی از فرد می گیرد و در بلند مدت کارایی خیلی کمی دارد چون خیلی از مطالب نمی توان با این روش مرور کرد و

مطالب به درستی مرور نمی شوند بلکه فرد فکر می کند که مطالب را می داند ولی خیلی سریع انها را فراموش می کند چون تشخیص دادن اینکه می دانید یا نه با دوباره خوانی کار ساده ای است

 

در حقیقت باید بتوانید با دیدن کلمات کلیدی یا ایده اصلی بقیه مطالب به یادبیاورید اگر نمی توانید یعنی کلمات کلیدی به درستی انتخاب نکردید یا اینکه مرور شما خیلی دیر صورت گرفته است .

 

امادگی برای امتحانات

فرض کنید که قرار است چند کتاب برای امتحان یا ازمونی خاص باید مرور کنید اگر  از قبل یادداشت برداری کرده باشید و طبق منحنی فراموشی مطالب یادگرفته باشید.

 

می توانید با مراجعه به آنها یادداشت ها فقط مطالب در ذهن تازه کنید و به جمع بندی برسید ( اصلا تفاوت افرادی که در  آزمون های خاص مثل کنکور موفق می شوند همین تعداد مرورهایی است که انجام می دهند ( البت اگر تقلب یا پارتی بازی صورت نگیرد )

 

 

سخن پایانی

 

اگر نمی توانید خودتان را قانع کنید که از این سبک یادداشت برداری استفاده کنید با احترام به روش مطالعه ای که الان ازش استفاده می کنید حتی برای تست هم شده چند دفعه از این روش استفاده کنید.

 

زیرا با یک بار انجام دادن در آن موفق نخواهید شد در کنار استفاده از این روش می توانید از تکنیک های تقویت حافظه مثل : تصویرسازی ذهنی ، کاخ ذهنی یا کاخ حافظه می توانید استفاده کنید .

 

هر چه از روش های کارآمد بیشتری در سبک مطالعه تان استفاده کنید احتمال موفق شما بیشتر خواهد شد .

افزایش درک دانش آموزان با یادداشت برداری کرنل

 

طبق این تحقیق که در سال 2019 روی دانش آموزان کلاس یازدهم انجام شد مشخص شد که نمرات دانش آموزان بعد از یادگیری تکنیک یادداشت برداری کرنل  بهبود پیدا کرده است .

 

یعنی میزان درک دانش آموزان از 60 درصد به 79 درصد افزایش پیدا کرده است.

در حقیقت تکنیک کرنل سبب می شود افراد روی مطالب و کلمات کلیدی تمرکز کنند و با استفاده از آنها مطالب دیگر بازیابی کنید و همچنین می توان بهتر از روش های یادداشت برداری سنتی  و نادرست  مطالب بصورت سازمان دهی شده و مرتب مطالعه کرد .

 

Javad گفت:
سلام عرض شد واقعا مفید و جالب بود استاد خیلی ممنون
    مدیریت گفت:
    خیلی ممنون از نظرتون
امیرارسلان گفت:
سلام چطور میتونم ازتون مشاوره بگیرم ؟

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب