به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چگونه هوشمندانه درس بخوانیم ؛ 9روش هوشمندانه و خفن

چگونه هوشمندانه درس بخوانیم ؛ 9 روش هوشمندانه و خفن 

 

 

 

مقدمه – چگونه هوشمندانه درس بخوانیم

 سوال بزرگی که همه دارند ؟ چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم ؟ ولی سوال بهتر این ، چگونه هوشمندانه درس بخوانیم و فراموش نکنیم .

 

 روش ها  و تکنیک های مختلفی پیرامون این سوال وجود داره با الگو گرفتن هوشمندانه از روش های افراد موفق می توانید به شدت موفق بشید.

 

فقط کافیست که از تکنیک ها یا روش های هوشمندانه افراد موفق استفاده کنید .

 

کسانی درس می خوانند و فراموش نمی کنند که در کنار روش  های هوشمندانه از استراتژی درست بهره می برند ، خواندن یا مطالعه کتاب و مرور به موقع آنها شبیه فرماندهی نیروها در میدان جنگ است زیرا اگر زمان از دست بدهید خیلی از درس ها بدون مرور فراموش خواهند شد .

 

 

با توجه به مشغولیت های ذهنی و بمباران اطلاعاتی که حافظمون درگیر کرده و حتی چند ثانیه نمی توانیم در سکوت به یک چیز خاص فکر کنیم  ، اگر هوشمندانه درس بخوانیم می توانیم در این روز های پیچیده و متنوع یک یادگیری موثر داشته باشیم .

 

در این مقاله قرار است سراغ روش ها و تکنیک های هوشمندانه برای مطالعه و یادگیری برویم ، بزززززززن که بریم

 

 

روش هوشمندانه درس خواندن ؛ ذهنیت رشد

 

 

اول هر چیزی برای درس خواندن هوشمندانه ، داشتن ذهنیت رشد اگر باور نداشته باشید با مطالعه هزاران روش ،  هرگز موفق نخواهید شد ، خانم کارول دووک استاد روانشناسی  می گویند افرادی می توانند رشد کنند و موفق شوند  که چالش قبول می کنند ( روش هوشمندانه درس خواندن یه چالش ) از مسیر لذت می برند و از موفقیت دیگران درس می گیرند و کنجکاو برای یادگیری می شوند .

 

برای شروع یادگیری در هر کاری ، تا جایی که می توانید برای خودتون ذهنیت رشد و باور ایجاد کنید اگر کسانی توانسته اند هوشمندانه درس بخوانند و  موفق شوند شما هم می توانید کافی است بر تلاشتان بی افزایید 

 

مطالب مرتبط : چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود 

 

 و مطمئن باشید که با این ذهنیت بالاخره موفق خواهید شد هیچ تفاوتی بین مغز شما و کسانی که موفق شده اند نیست بجای اینکه بهانه تراشی کنید باید استراتژی افراد موفق مو به مو ، یادگرفته و اجرا کنید آن موقع شما هم در مسیر پیشرفت قدم به قدم پیشرفت خواهید کرد .

 

 

مطالعه با فاصله و درس خواندن هوشمندانه

 

برای اینکه هوشمندانه درس بخوانیم ، قرار نیست کارهای عجیب غریب انجام دهیم .

فقط کافی به چند نکته توجه کنید و انجامش دهید مثلا داشتن جلسات سنگین مطالعه و درس خواندن نه تنها به یادگیری کمک نمی کند که انگیزتان برای ادامه درس خواندن را له میکند.

 

خیلیا میگن چون رتبه فلان کنکور 10 یا 12 ساعت مطالعه داشته من هم باید برای موفقیت این تعداد ساعت داشته باشم.

 

اول مقایسه خودتان به رتبه های برتر کنکور اشتباست چون شما شرایط زندگی متفاوتی دارید .

 

دوما واقعا هم نمی توان گفت  و تایید کردن این افراد این تعداد ساعات مطالعه داشته اند ( چه کسی 100 درصد تایید میکند هیچ کس )

 

اگر میخواهید هوشمندانه درس بخوانید باید از استراتژی مطالعه موثر پیروی کنید برای یادگیری موثر باید بین ساعات درس خواندن ، زمان استراحت داشته باشید .

 

مطالعه در بازه زمانی 30 دقیقه بسیار عالیست چون بعد از شروع مطالعه و گذشت 30 دقیقه تمرکز کاهش پیدا می کند.

 

ولی اگر به زمان بیشتری نیاز دارید حداکثر فقط 45 دقیقه مطالعه کنید و بعد از به صدا درآمدن پایان 45 دقیقه مطالعه قطع کنید .

 

باید زمانی که هنوز انگیزه و انرژی دارید ، به درس خواندن پایان دهید تا بعدا با همان حس انگیزه و انرژی به مطالعه برگردید.

 

اما بعضی از دانش آموزان یا دانشجویان چند ساعت پشت سرهم مطالعه می کنند و زمانی که کلا خسته و بی حوصله می شود .

 

مطالب مرتبط : بی حوصلگی در درس خواندن ، روش های خفن مقابله با آن 

 

درس خواندن رها می کنند و با این کار این پیام به ذهن می دهند که مطالعه عجب کاری مزخرفیه .......

 

اما اگر هوشمندانه درس بخوانیم یا ( کاری دیگر انجام دهیم ) می دانیم که برای برگشت به درس خواندن نباید زمان مطالعه بیشتر از 45 دقیقه باشد.

 

نکته بعدی اگر بیشتر از 30 یا 45 دقیقه مطالعه کنید تمرکز کمتر و کمتر می شود و  کیفیت درس خواندن به شدت کم می شود و ذهن نیاز به استراحت دارد ولی اگر به مطالعه ادامه دهید زمانتان را تلف کرده و یک مطالعه با راندمان پایین خواهید داشت.

 

در زمان استراحت چیکار کنیم ؟

در زمان استراحت نباید ، سرگرم گوشی ، تلویزیون شوید بهتره چند حرکت کششی انجام دهید یا پیاده روی کنید واقعا به ذهنتان استراحت دهید.

 

یادداشت برداری یا خلاصه نویسی درست

 

بجای اینکه همش این سوال در گوگل سرچ کنید که  چگونه هوشمندانه درس بخوانیم به این نکته توجه کنید که مطالعه فعالانه و مرور فعالانه بسیار مهم هستند اگر واقعا می خواهید مغزتان را تحریک کنید و به چالش بکشید و تقویت کنید در هنگام مطالعه یا درس خواندن در دفتر خاص یا حاشیه کتاب ، نکات کلیدی یا مفاهیم کلیدی بصورت خلاصه یادداشت کنید ( البته اگر با دایره لغات خودتان باشد بهتر است ) 

 

و زمانی که باید مرور کنید سراغ کلا کتاب یا درس نروید فقط کلمات یا عبارات کلیدی مطالعه کنید و سعی کنید با دیدن هر ایده یا موضوع ؛ متن یادآوری کنید با این کار  یعنی همین یادداشت برداری صحیح و ساده سبب تحریک مغز می شود و خودش یک تمرین برای تقویت حافظه به شمار می رود و کارایی حافظه بهتر می شود .

 

همین مورد یعنی یادداشت برداری یا خلاصه نویسی درست سبب افزایش سرعت مطالعه و مرور خواهد شد زیرا بسیاری از افراد مجبور هستند کلا متن دوباره مطالعه کنند که این مورد سبب  افزایش صرف انرژی و زمان زیادی می طلبد در نتیجه طبق تحقیقات  پروفسور دانلوسکی نیز دوباره خوانی متن کارایی خیلی کمی دارد .

 

 

روش هوشمندان درس خواندن ؛ تکنیک های حافظه

 

یکی از محبوب ترین تکنیک های حافظه روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه است که کاراکتر تخیلی شرلوک هلمز در سریال شرلوک برای حل معما های مختلف ازش استفاده می کرد ولی در حقیقت این تکنیک یک روش واقعا عالی برای بخاطرسپردن و یادآوری هر چیزی به شمار می رود و سالانه افراد زیادی از همین تکنیک در مسابقات جهانی حافظه استفاده می کنند و هزاران رقم ، صدها کلمه ، هزاران کارت بازی ووووو هر چیزی دیگه حفظ می کنند

 

 

دانشجویان پزشکی نیز این روش برای حفظ کردن اطلاعات مختلف توصیه می کنند از جمله این افراد کسی نیست چون الکس مولن قهرمان چند دوره مسابقات حافظه که پزشک هم هستند .

 

در کنار این روش ، کد گذاری تصویری و کد گذاری شنیداری اطلاعات می تواند بسیار تاثیر گذار باشد ، احتمالا خیلی از شما در دوره دبیرستان یا دانشگاه از برخی از تکنیک های حافظه استفاده کردید مثلا برای حفظ چیزی از حروف اول آنها ، یک کلمه جدید ساخته اید و یا اینکه به تصویر ذهنی تبدیلش کردید .

 

مطالب مرتبط : راز قصر ذهن شرلوک ، چطور هر چیزی شبیه شرلوک هلمز حفظ کنیم 

 

حتی مردی با حافظه نامحدود که تحت درمان روانشناسی روسی بود نیز از همین تکنیک ها برای حفظ هر چیزی استفاده می کرد ولی مدت زیادی آنها را در خاطر داشت و مشکلی که داشت این بود که نمی توانست چیزی را فراموش کند .

برای درس خواندن هوشمندانه استفاده از تکنیک کاخ حافظه فراموش نکنید ، حداقل چندبار تستش کنید و از نتایج آن تعجب کنید.

 

 

 

ارتباط سوال با درس خواندن هوشمندانه

هیچ وقت تصور نکنید که با صرف خواندن می توانید هوشمندانه درس بخوانید .

 

مسلما پاسخ دادن به سوالات خیلی انرژی می گیرد نسبت به  خواندن دوباره متن ، اما در بلندمدت خیلی نتیجه مثبتی دارد.

 

برای یادگیری موثر تر از آزمون های آزمایشی ، امتحانات سالهای گذشته یا سوالات پایان فصل و فعالیت ها استفاده کنید.

 

وقتی که بعد از یک بار خواندن درس ، سراغ سوالات بروید خیلی سریعتر می دانید که چه چیزی نمی دانید و چه چیزی واقعا می دانید. ( پی بردن به نقاط ضعف و قوت )

 

و وقتی که چیزی نمی دانید ، ذهنتان کنجکاو می شود و خیلی سریعتر پاسخ در حافظه ثبت می کند ( این همه تجربه کردند اما موقع امتحان پایان ترم و رفتن سراغ کتاب درسی )

 

فایده طرح سوال برای حافظه چیست ؟

طرح سوال از نظر ذهنی فرد بیشتر درگیر موضوع می کند و در نتیجه مطالب خیلی سریعتر با سوال مرتبط می شوند و در حافظه می مانند .

 

ارتباط شرلوک هلمز با سوال پردازی

 

شرلوک هلمز بیشتر مواقع به این نکته اشاره میکند که واتسون ساده ترین چیزها را نمی بیند آن هم به این دلیل که به اندازه کافی جزئیات را زیر سوال نمی برد.

 

برای بخاطر سپردن جزئیات از سوالهای دقیق استفاده کنید.

 

 

راز موفقیت دانشجوی رتبه یک دانشگاه کمبریج

 

دانشجوی رتبه یک دانشگاه کمبریج ، بجای مرور مطالب درسی از هر فصل سوالات زیادی طرح می کرد و زمان مرور سعی می کرد با پاسخ دادن به سوالات مطالب درسی مرور کند.

 

البته برای این کار از نرم افزار Notion استفاده میکرد حالا سوال اینجاست که این نرم افزار  برای دانش آموزان چه کاربردی داره ؟

 

نوشن (Notion) یک ابزار برای سازماندهی مطالب مختلف است از جمله برای تکالیف درسی ، ذخیره اطلاعات و یا داشتن یک یادداشت برداری موثر و مرتب است.

 

پس طرح سوال برای درس خواندن هوشمندانه کاملا جدی بگیرید.

 

 

مبارزه با فراموشی و منحنی ابینگهاوس

 

شناخت روند فراموشی اطلاعات بسیار مهم است منحنی ابینگهاوس نشان می دهد که چطور اطلاعات در یک مدت زمان از ذهن  خارج می شوند و یا کمرنگ می شوند 

 

در حقیقت با  یک بار خواندن این  اطلاعات وارد حافظه کوتاه مدت می شوند و پس از مدتی فقط 20 درصد آنها در حافظه می مانند در نتیجه برای مبارزه با فراموشی بهتر است آنها را مرور کنیم 

 

مرور زمانی واقعا برایمان معنا می دهد که می خواهیم  بیش از 50 ، درس مختلف مرور کنیم اگر طبق منحنی فراموشی این مطالب مرور نکنیم  بخش زیادی از تلاشمان در مرحله اول یعنی مطالعه از بین می رود و باید از نو شروع کنیم .

 

مطالب مرتبط : چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم ؛ شکست ناپذیر شوید!!

 

یکی از بهترین ابزار ها برای مرور به موقع و درست ، مطالب مختلف استفاده از نرم افزار انکی است که خیلی از افراد در رشته  پزشکی از ان برای مرور استفاده می کنند زیرا به صورت خودکار بخش های مختلف برای مرور ارائه می دهد .

 

برنامه و درس خواندن هوشمندانه

 

داشتن برنامه روزانه ، هفتگی و ماهانه در حقیقت این پیام القا می کند که همه چیز به موقع انجام خواهند شد و نباید نگران شد.

 

در این برنامه با مشخص شدن بخش های مختلف درسی  ، زمان استراحت  و مرور آنها یک نظم و روند خاص در زندگیتان جاری می شود که در بلند مدت ، سبب پیشرفت بزرگی خواهد شد ، اگر کتاب عادت های اتمیک مطالعه کرده باشید فردی با وضعیتی وخیم به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کند آن هم  فقط با داشتن برنامه درست  و منظم  ، اگر تمرکزتان بجای هدف روی برنامه روزانه و هفتگی باشد

 

 احتمال موفق شدند خیلی بیشتر است زیرا چیزی که بسیار مهم است تمرکز روی برنامه و داشتن نظم است .

 

به قول مایک تایسون اگر نظم نداشته باشید هیچی نیستید .

 

آموزش به دیگران – هوشمندانه درس بخوانیم

 

اگر بتوانید درس را مطالعه کرده یا بخوانید و برای دیگران توضیح دهید و عبارت دیگر آموزش دهید ، شما مجبور هستید بهتر درس را درک کنید ، این ذهنیت قبل از مطالعه و درس خواندن داشته باشید

 

 تا در حین مطالعه متمرکز ، درس بخوانید  در نهایت می توانید با دوستان خود در مورد درس یک صحبت دوستانه یا بحث داشته باشید .

 

توضیح دادن یک مطلب برای دیگران یا بحث کردن درباره آن موضوع سبب یادگیری دوباره خواهد شد .

 

اگر کسی را نیافتید تا آموزش دهید نیازی نیست می توانید با دوست خیالی این کار انجام دهید ، حتما این روش برای درس خواندن تست کنید .

 

95 درصد مطالبی که به دیگران آموزش می دهید در حافظه خواهند ماند

 

تست تمرینی داشته باشید

 

طبق تحقیقات پروفسور دانلوسکی و تیم تحقیقاتی ایشون ، بهترین راهکار برای  افزایش کیفیت مطالعه ، داشتن تست تمرینی بعد از زمان مطالعه است .

 

نکته  مهم اینکه این تست بخشی از مطالعه  و روند یادگیری خواهد بود جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت ، حتی می توان روشی برای درک بهتر دروس در نظر گرفت

چند مورد از فواید تست زدن

  • مرور مطالب
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت
  • کمک به نگهداری مطالب

 

سخن پایانی چگونه هوشمندانه درس بخوانیم

 

تمام این موارد همانند قطعات پازل سبب ، درس خواندن هوشمندانه خواهند شد اگر فقط قطعه مرور از روند مطالعه و درس خواندن حذف کنید ، کلا مطالعه بی فایده می شود و  میزان فراموشی مطالب بیشتر شده و مجبور هستید

 

 خیلی از مطالب دوباره خوانی کنید که هم انرژی و زمان زیادی از شما خواهد گرفت و هم تاثیر چندانی ندارد .

 

پس با مواردی که در این مقاله مطرح شد ، پاسخ این سوال که چگونه هوشمندانه درس بخوانیم دریافت کردید.

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب