به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

 

 

 

 

مقدمه چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

حافظه انسان شبیه ماشین قدرتمندی مثل بوگاتی است که نمی دانید چطور ازش استفاده کنید و سوال چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود گویای همین حقیقت است.

 

خیلی از دانش آموزان و دانشجویان از خواندن و حفظ چند باره درس متنفر هستند چون خیلی بی معنی به نظر میاد که ، کلی درس می خوانید ولی هیچی یادتون نمیاد ، اینکه بارها کتاب درسی بخوانید و منتظر باشید مطلبی بصورت بصورت جادویی در حافظه ( حفظ کنید ) بماند ، داستان دردناکی که کمتر کسی راجبش صحبت میکند.

 

ولی در گذشته هرگز کسی ( منظور معلم ها )  به ما یاد نداده چگونه از حافظه استفاده کنیم ولی قرار بود که به زور با کلی درس خواندن مطالب در ذهن قرار دهیم و حفظ کنیم.

 

بنابراین اگر به یاد ندارید و فراموش می کنید خودتان را سرزنش نکنید باید بدانید که وقتی روش حفظ کردن را یاد نگرفته اید نباید انتظار خاصی داشته باشید چیزی حفظ کنید.

 

یادگیری تکنیک های حافظه یک مهارت همانند رانندگی ، نقاشی ، هنرهای رزمی و هر چیزی که فکرش بکنید

 

مطالب مرتبط : روش شگفت انگیز ، درس خواندن در دبیرستان 

 

در این مقاله متوجه خواهید شد که من و شما دارای حافظه قدرتمندی هستیم و می توانیم درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود .

اشتباه مهلک -چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

 

به عنوان کسی که چند سال در هنر های حافظه تجربه دارم ، مردم همیشه درباره حافظه خود به من می گویند که حافظه خیلی بدی دارند.

 

به زبان ساده اگر چیزی درباره درس یا موضوعی دیگر به خاطر ندارید در مرحله اول به خاطر اینکه به درستی مطلب در ذهن کدگذاری نکردید .

 

و وقتی که مطالب درسی به درستی در حافظه کد گذاری نشوند در نتیجه در مراحل ذخیره و یادآوری نیز شکست میخورید.

 

خیلی سادست و نیاز به اضافه کردی مطلب دیگری نیست اگر هرگز اسب سواری نکرده اید خیلی ساده است که در اولین روز سوارکاری  به زمین می افتید.

 

پس اگر نمی دانید مطالب درسی چطور در ذهن کد گذاری کرده و حفظ کنید نباید انتظار داشته باشید که هر چیزی سریع و موثر به خاطر بسپارید.

 

پس این اشتباه مهلک را تکرار نکنید که حافظه ضعیفی دارید ، شما مطلبی فراموش میکنید چون به درستی برای ذهن کد گذاری نکردید.

 

مطالب مرتبط : مطالعه بدون فراموشی 

 

نقش تمرکز در حفظ و یادآوری دروس

 

خیلی از دانش آموزان می گویند تمرکز ندارم درس بخونم  یا چرا برای درس خواندن تمرکز ندارم ؟

 

چند احتمال باید در نظر گرفت که چرا تمرکز ندارید زیرا اگر به اندازه کافی تمرکز نداشته باشید نباید توقع داشته باشید حجم قابل توجهی از مطالب درسی درک کرده و درس حفظ کنید.

 

 

چند مورد مهم که می توانند باعث عدم تمرکز حواس شوند

  • محیط مطالعه یا درس خواندن اصلا مناسب درس نیست
  • داشتن یک هم اتاقی پرحرف و نفهم
  • سر و صدای پس زمینه
  • همیشه احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید
  • نداشتن خواب کافی
  • عدم توجه به تغذیه درست و سوخت رسانی به مغز عزیز
  • داشتن استرس و اضطراب بیش از حد
  • استفاده از گوشی همراه در هنگام درس خواندن
  • کارهای نیمه تمام

 

راه حل چیست ؟ می توانید قسمت های مختلف خانه و کتابخانه های مختلف برای مطالعه تست کنید تا از دست هم اتاقی پرحرف و عوامل پر سر و صدا پس زمینه راحت شوید مثل صدای اتومبیل ، بچه ها ، تلویزیون وووو و در نهایت بهترین مکان برای مطالعه انتخاب کنید.

 

در ضمن برای کاهش خستگی ، بین زمان مطالعه استراحت کنید و ذهنتان را آرام کنید در کنارش از پیاده روی برای افزایش انرژی استفاده کنید و تغذیه مناسب ، خواب کافی ، تنفس عمیق هم جدی بگیرید .

 

اینکه چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود با افزایش تمرکز ممکن می شود تمرکز مرکب حافظه ماست اگر با خودکار بی رنگ ، کلی مطلب بنویسید فقط خودتان را خسته کرده اید.

 

در حقیقت یکی از چالش های حفظ دروس ، تمرکز است ، وقتی که تمرکز نباشد این که چگونه درس حفظ کنیم ، نیز سخت می شود.

چگونه درس را حفظ کنیم - محدودیت حافظه و راه حل

 

طبق مقالات تحقیقاتی معتبر در روانشناسی ، تعداد مواردی که یک فرد معمولی ( نقی معمولی ) می تواند در حافظه کوتاه مدت حفظ کند ، 7 مورد است.

 

همچنین بر اساس یک تست حافظه که در آن 30 هزار نفر شرکت کردند از آنها خواسته شد که 10 کلمه بهم ریخته را حفظ کنند.

 

نتایج از این قرار است .

16% افراد فقط حدود 1 تا 4 کلمه را حفظ کردند

62%  فقط بین 5 تا 7 کلمه را حفظ کردند

22% فقط بین 8 تا 10 کلمه را حفظ کردند.

 

طبق محدودیت هفت تایی حافظه کوتاه مدت یا کاری انسان اگر تعداد کلمات را بیشتر هم کنید یعنی لیست 10 تایی تبدیل به لیست 20 تایی شود باز هم امتیازات تقریبا یکسان می شود.

 

خب حافظه کوتاه ما ، بسیار ضعیف و ناامید کننده به نظر می رسد ، وقتی که در حال درس خواندن هستید و این میزان کمتر هم می شود.

 

چرا چون بخشی از حافظه کاری درگیر ، درک و تحلیل مطالب درسی است.

 

حالا راه حل چیست ؟ استفاده از تکنیک تصویرسازی ذهنی

 

زمانی که شما کلمات به تصویر ذهنی تبدیل می کنید چند کار با هم انجام می دهید.

 

درک بهتر کلمات ( مطالب) با تصور ذهنی آنها

ارتباط تصویری بین کلمات یا قطعه های اطلاعاتی

افزایش تمرکز در حال حفظ کردن ( شما مجبور میشوید)

 

یک مثال ساده : وقتی یک فیلم یا انیمیشن می بینید یا یک داستان جذاب می خوانید چون تصاویر متحرک می بینید و یا ناخوداگاه متن داستانی با توصیف محیط یا شخصیت افراد سبب می شود که مطالب تصور کنید.

 

ظرفیت حافظه کوتاه مدت به مراتب بیشتر می شود اگر مسابقات حافظه را دنبال کرده باشید و یا مسابقاتی که در لیگ حافظه انجام می شود.

 

یکی از ایتم های مسابقه در لیگ حافظه ، حفظ 50 کلمه بهم ریخته است که حتی بعضی از کلمات انتزاعی هستند و تصویر ذهنی خاصی تداعی نمی کنند.

 

افراد مختلف می توانند با چند ماه تمرین 50 کلمه تصادفی در کمتر از 60 ثانیه حفظ کرده و در مدت زمان چند دقیقه یادآوری کنند.

 

که این شاهکار حافظه با تصویرسازی ذهنی و کاخ حافظه انجام می شود .

 

چگونه درس حفظ کنیم که از یادمان نرود با کاخ حافظه  

 

روش کاخ حافظه یا کاخ ذهنی ( قصر ذهن ) که برای حفظ کردن مطالب مختلف استفاده می شود ، این تکنیک بارها و بارها توسط افراد زیادی در طول زمان استفاده شده و فوقالعاده است.

 

به عنوان ورزشکار حافظه در لیگ حافظه ، یکی از تکنیک هایی که اساتید برتر حافظه برای حفظ چند هزار رقم ، صد ها کلمه ، کارت های بازی و تصاویر انتزاعی استفاده میکنند.

 

روش کاخ حافظه است تکنیکی که بر اساس حافظه فضایی یا مسیریابی کار می کند به طور مثال وقتی که از مکان الف به مکان ب می روید.

 

به نوعی از این حافظه استفاده میکنید ولی به ساده ترین شکل ممکن ، شما می توانید از همین مسیر ذهنی که در مغزتان حک شده است.

 

برای حفظ هر چیزی که به تصویر ذهنی تبدیل کنید استفاده کنید ، بخاطر اینکه زبان ذهن انسان تصاویر ذهنی هستند و این تصاویر خیلی بهتر درک می شوند.

 

 

بنابراین در این روش باید هر تصویر ذهنی به یک مکان مرتبط کنید یا گره بزنید ، درست شبیه اتفاقاتی که با مکان مرتبط هستند و فراموش نمی شوند.

 

برای اینکه مطالب درسی خیلی جذابتر با مکانی خاص مرتبط کنید از جذاب کردن تصاویر ذهنی با اغراق نمایی ، متحرک کردن وو موارد دیگر استفاده کنید.

 

مزایای استفاده از تکنیک  کاخ حافظه

  • افزایش ظرفیت حافظه
  • درک بهتر مطالب مختلف
  • دسته بندی اطلاعات
  • افزایش توالی حافظه ( حفظ به ترتیب موارد )

 

اگر می خواهید در این روش به مرحله تسلط برسید نیاز به تمرین و تست انواعی از تکنیک ها خواهید داشت ، هر چه بیشتر تمرین کنید می توانید با خلاقیت بیشتری هر چیزی حفظ کنید.

 

کلام آخر چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود

 

بیشتر مردم برای حفظ هر چیزی بصورت ناخودآگاه عمل می کنند یعنی اینکه هیچی تلاشی در ذهنشان برای حفظ موارد جدید انجام نمی دهند.

 

فقط امیدوار هستند که بصورت تصادفی یا جادویی مطالب در حافظه بصورت خود به خود کدگذاری شده و حفظ شوند .

 

وقتی که به اندازه کافی  تمرین کنید ، این تلاش آگاهانه برای حفظ هر چیزی تقریبا بصورت خودکار انجام می شود و یا سریعتر و سریعتر انجام می شود.

 

مثلا اگر حفظ 80 رقم در 60 ثانیه در نظر بگیرید ، الکس مولن یا اندرا موزی که در دنیای حافظه شناخته شده هستند می توانند این تعداد رقم در کمتر از 15 ثانیه حفظ کنند.

 

رسیدن به این رکورد حافظه نیازمند تمرین مداوم است حتی دیدن 80 رقم در 15 ثانیه کاری سختی است و کد گذاری آنها و تبدیل به تصاویر و قرار دادن در کاخ حافظه خیلی بعید به نظر می رسید ولی این افراد انجامش دادند.

 

پس اگر قرار است برای کدگذاری تصویری یا شنیداری هر قطعه اطلاعاتی بصورت عمدی تلاش کنید نگران نباشید با تمرین بیشتر زمان کدگذاری کمتر و کمتر می شود.

 

مطالب مرتبط : راز تقویت حافظه دیداری و شنیداری

 

اگر در رشته حقوق ، دانشجوی رشته پزشکی یا یک دانش آموز دبیرستانی هستید وقتی که از اصول حافظه استفاده کنید و تکرارش میکنید شما به مرور زمان به راحتی می توانید هر مطلبی به حافظه بسپارید .

علی گفت:
درود بر شما
موضوعی که در اینجا مهم است این مورد است که ما بتوانیم هر مطلبی رو یاد بگیریم ولی آیا با تکنیک های تقویت حافظه در کوتاه ترین زمان تونستیم مطلبی را یاد بگیریم آیا مرکر اون مطالب در فواصل زمانی معین لازمه یا نه
چون میگن برای اینکه مطالب رو هیچ وقت فراموش نکنیم در فواصل زمانی مشخصی تکرار کنیم تا به حافظه بلند مدت ما برود
آیا اگر کسی از تکنیک کاخ حافظه استفاده کند نیازی به مرور در فواصل زمانی مشخص و استفاده از نمودار فراموشی دارد یا خیر؟
    مدیریت گفت:
    با سلام و درود

    با توجه به محدودیت زمانی و ظرفیت حافظه کوتاه مدت و طبق مدل تعریف شده برای اون ، استفاده از روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه به همراه تصویرسازی ذهنی مطالب میتونه یک ابزار موثر برای افزایش یادگیری و ماندگاری مطالب باشه

    افرادی زیادی از این روش استفاده کردند و همچنان هم میکنند یکی از این افراد الکس مولن قهرمان حافظه جهان به همراه همسرشون هستند که برای حفظ مطالب پزشکی از روش کاخ حافظه یا کاخ ذهنی به همراه تصویرسازی ذهنی استفاده میکنند در این مورد آموزش های متنوعی هم دارند

    نکته مهم درباره نمودار فراموشی و آقای ابینگهاوس این آقا( اهل آلمان ) یک سری آزمایش را انجام داد که در آن کلمات سه حرفی بی معنی را حفظ کرد ( کلمات بی معنی ) کلماتی مثل KAF و WID و غیره را بخاطر سپرد و سپس خود را آزمایش کرد تا بعد از چند روز یا هفته چند درصد از آنها را می تواند به خاطر آورد.

    وقتی چیزی معنی خاصی نداشته باشه زود فراموش میشه ولی برعکس اگر مطلبی دارای معنی خاصی باشه و درک شده باشند میزان فراموشی کمتر میشه

    همچنین برای مطالبی که تصویرسازی ذهنی کردیم باید مرور کنیم ؟ بله ولی خیلی کمتر

    نکته بعدی اینکه ، وقتی از حافظه تصویری استفاده میکنیم همزمان از حافظه شنیداری هم استفاده میشه در نتیجه میزان ماندگاری مطالب بیشتر و بیشتر میشه یک تفاوت ساده و روشنش میزان ماندگاری فیلم ها و انیمیشن ها در حافظه نسبت نوشته های متنی هستش


    نکته آخر

    هر چه قدر از روش کاخ حافظه و تصویرسازی ذهنی استفاده کنید ، در خلق تصاویر ذهنی و سرعت ایجادشون در ذهن سریعتر و بهتر عمل میکنید .
umlzcsmyww گفت:
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب