به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

بهترین تکنیک برای مطالعه متون حفظی چیست؟ + 5 تکنیک استثنایی

بهترین تکنیک برای مطالعه متون حفظی چیست؟ + 5 تکنیک استثنایی

 

تکنیک اول برای مطالعه متون حفظی

تکنیک دوم برای مطالعه متون حفظی

چند تکنیک دیگر برای مطالعه متون حفظی

ریتم و ملودی برای مطالعه متون حفظی

قدم زدن برای مطالعه متون حفظی

تصاویر عجیب برای مطالعه متون حفظی

ارتباط مطالعه متون حفظی و ضبط صدا

نتیجه گیری – روش مطالعه متون حفظی

 

 

تکنیک اول برای مطالعه متون حفظی

 

 

خب، این متن درباره‌ی یک روش برای مطالعه متون ( دروس ) حفظی صحبت می‌کنه. اولین کاری که باید بکنید اینه که متن رو چند بار بخونید تا الگوها و موضوعات مهمش براتون واضح بشه. بعد از اون از این الگوها و موضوعات استفاده می‌کنید تا متن رو به بخش‌های کوچیک‌تر تقسیم کنید. این بخش‌ها نیازی ندارن که با پاراگراف‌های یا جملات کامل مطابقت داشته باشن، بلکه هر بخش کوچک درباره‌ی یک ایده خاص صحبت کنه.

 

مثلاً اگه می‌خواید سخنرانی "گتیسبرگ" آبراهام لینکلن رو حفظ کنید، بخش اول می‌تونه شامل خط اول سخنرانی باشه که لینکلن در اون درباره  تأسیس ایالات متحده صحبت می‌کنه. بخش دوم می‌تونه به توصیف لینکلن از جنگ داخلی اختصاص بیابه و بخش سوم مربوط به میدان جنگی که لینکلن اون روز متبرک می‌کرد باشه. هرچند این بخش‌ها جدا از هم هستن، ولی بخش دوم و سوم در یک پاراگراف قرار دارن.

 

 

 

گاهی هم می‌تونه مفید باشه که قالب متن رو تغییر بدید. مثلاً می‌تونید متن رو با فاصله‌های زیاد بین بخش‌ها دستی یا روی کامپیوتر تایپ کنید. حتی می‌تونید برای هر بخش عنوان جداگانه‌ای انتخاب کنید.

 

 

حالا مرحله بعدی برای مطالعه متون حفظی  اینکه که قطعات متن رو پیدا کردی، از اولین قطعه شروع کن و تمرین کن تا زمانی که باهاش راحت شی و بتونی بدون نگاه کردن به متن اون رو حفظ کنی. بعد برو سراغ قطعه دوم و همین کار رو انجام بده.

 

قبل از اینکه قطعات رو باهم ترکیب کنی، با هر قطعه به طور جداگانه آشنا بشو. اگه قسمت خاصی از قطعه اصلی برات سخته، سعی کن اون رو به قطعات کوچیکتر تقسیم کنی. بعد از اون میتونی اون قطعات کوچیکتر رو با هم ترکیب کنی وقتی که راحت باهاشون شدی

 

حالا که قطعه اول و دوم رو می‌شناسی، وقتشه که اون‌ها رو با هم ترکیب کنی و در نهایت کل متن رو حفظ کنی. از قطعه اول شروع کن و سعی کن اون رو به حافظه بسپاری و بدون نگاه کردن به متن اون رو تکرار کنی. اما این بار به جای اینکه با قطعه اول تمام بشی، به قطعه دوم هم برو.

 

قطعه اول و دوم رو با هم تمرین کن تا وقتی که بتونی اون‌ها رو بی‌نقص تکرار کنی. بعد از اون، آماده‌ای برای اضافه کردن قطعه سوم

 

 

 

 

خب، حالا می‌خوایم کل متن رو به حافظه بسپاریم. ابتدا قطعه اول رو تمرین می‌کنیم تا بتونیم بدون نگاه کردن به متن، اون رو به خوبی و بدون اشتباه بگیم. بعد از اینکه با قطعه اول راحت شدیم، به قطعه دوم می‌رسیم و همین روند رو ادامه می‌دیم تا بتونیم قطعه دوم رو هم به یاد بیاریم.

 

حالا که دو قطعه اول رو به خوبی می‌تونیم بگیم، وقتشه که این دو قطعه رو به هم وصل کنیم و بدون نگاه کردن به متن، با هم تمرین کنیم. وقتی که این دو قطعه رو به خوبی بتونیم بگیم، می‌تونیم به قطعه سوم بریم و همه سه قطعه رو با هم تمرین کنیم.

 

به همین ترتیب، قطعات جدید رو به تدریج اضافه کنیم و همه‌ی قطعات رو با هم تمرین کنیم تا به انتهای متن برسیم که می‌خوایم حفظ کنیم.

 

اگر بخواهیم با قسمت‌هایی مشکل داشته باشیم، باید روی اون‌ها تمرکز کنیم و تمرین کنیم تا بتوانیم اون‌ها رو به خوبی بگیم. بعد از اینکه اون قسمت رو به خوبی تمرین کردیم، باید اون رو با بقیه قطعات ترکیب کنیم.

 

در طول این فرایند، باید به دنبال ارتباط دهنده بگردیم که بتوانیم از اون‌ها برای بهم پیوستن قطعات استفاده کنیم. اگر این حلقه ارتباطی در متن وجود ندارند، باید خودمون به صورت ذهنی اون‌ها رو اضافه کنیم تا بتونیم قطعات رو به هم وصل کنیم. البته به یاد داشته باشید که این حلقه ارتباطی رو به صورت بلند بیان نکنید، فقط به ذهنتون کمک کننده باشن در نتیجه یکی از بهترین تکنیک ها برای مطالعه متون حفظی میتونه همین مورد باشه .

 

 

تکنیک دوم برای مطالعه متون حفظی

 

 

 

خب، ایده‌ی اصلی این روش اینه که یک مکان آشنا رو در ذهنتون تصویر کنید. این روش به نام "تکنیک قصر حافظه" یا "تکنیک لوسی" هم شناخته میشه و از زمان یونان باستان وجود داره. ایده این روش اینه که یک مکان آشنا رو در ذهنتون تصور کنید و سپس متنی که می‌خواید حفظ کنید رو به اجسام یا مکان‌هایی که قبلاً حفظ کرده‌اید، متصل کنید. اون مکانی که تو ذهنتون تصور می‌کنید، به عنوان "قصر حافظه" شما عمل می‌کنه.

 

بهترین گزینه برای استفاده از این روش، خونه‌تونه، چون با اتاق‌ها و اشیاء درونش بطور صمیمی آشنایی دارید.

 

قصر حافظه‌ی شما می‌تونه همچنین یک مکان خیالی باشه که به خوبی باهاش آشنا هستید. به عنوان مثال، اگر طرفدار بزرگ هری پاتر هستید و یک نقشه‌ی آشنا از هاگوارتز توی ذهنتون دارید، می‌تونید از اون استفاده کنید.

 

"قصر حافظه" شما نیازی نداره یک ساختمان یا مکان واحد باشه، می‌تونه یک مسیر از یک مکان به مکان دیگه هم باشه. به عنوان مثال، می‌تونید از مسیر رفتن از خونه به محل کار یا مدرسه استفاده کنید.

 

 

 

خب، برای استفاده از روش قصر حافظه، ابتدا باید یک مکان آشنا در ذهنتون بسازید. مثلاً می‌تونید از خونه‌تون استفاده کنید چون با اتاق‌ها و اشیا داخلشون به خوبی آشنایی دارید. همچنین ممکنه از یک مکان موهوم یا خیالی که بهش آشنایی دارید، مثلاً اگر طرفدار هری پاتر هستید و نقشه‌ای آشنا از هاگوارتز تو ذهنتون دارید، می‌تونید از اون هم استفاده کنید.

 

حافظه قصرتون نباید فقط یک ساختمان یا مکان خاص باشه. می‌تونه همچنین یک مسیر از یک مکان به مکان دیگه باشه. به عنوان مثال، می‌تونید از مسیر رفت و آمد خونه به محل کار یا مدرسه‌تون استفاده کنید.

 

حالا باید بخش‌های مختلف متنی که می‌خواید حفظ کنید رو به اتاق‌ها در قصر حافظه‌تون نسبت بدید. متن رو به قطعات کوچک تقسیم کنید و به اتاق‌ها و اشیا داخلشون فکر کنید. شروع منطقی‌ای رو تعیین کنید و سپس شروع کنید قطعات متن رو به اشیا و مکان‌ها متصل کنید. این اشیا نیازی ندارند در واقع وجود داشته باشند، می‌تونید به ذهنتون تصویرشون کنید.

 

یه روز ابلیس سر زد به سراغ فرعون. فرعون داشت یه خوشه انگور تو دستش داشت و داشت اونو میخورد. ابلیس بهش گفت: "استاد میتونی این خوشه انگور رو تبدیل به مروارید کنی؟" فرعون گفت: "نه، نمیتونم." ابلیس هم با جادو و شعبده بازی، خوشه انگور رو به خوشه ای از مروارید تبدیل کرد. فرعون خیلی تعجب کرد و به ابلیس گفت: "واها! تواستاد خیلی باهوشی!" ابلیس نزدیکش شد و یه پس گردنی بهش زد و گفت: "ببین با این استعداد و مهارت، مرا با این استادی و مهارت حتی به بندگی قبول نکردند، آن وقت تو با این حماقت، ادعای خدایی می‌کنی؟

 

 

با توجه به این متن می توانید تصویر ذهنی انگور برای یادآوری این متن انتخاب کنید تا کل داستان یادآوری کنید.

 

 

وقتی وارد قصر ذهنیتون میشی، هر بخش از متنی که میخوای حفظ کنی رو توی قصر میبینی. وقتی داخل قصر قدم میزنی، این بخش‌ها رو با هم وصل میکنی و همیشه همون مسیر رو طی میکنی. شاید برای حفظ کامل متن، نیاز به چند بار پیمودن این مسیر داشته باشی، اما هر بار که این مسیر رو میری، ارتباط ذهنی بین تصویر و متن قوی‌تر میشه.

اگر به بخش‌هایی از متن برخورد کنی که سخته به یاد داشته باشی، میتونی شیء مرتبط با اون بخش رو چک کنی یا اون رو به قسمت‌های کوچیکتر تقسیم کنی که هر قسمت با چندتا شیء مرتبط باشه.

 

 

 

 

اول باید بگم که تصویر ذهنی داشته باشی. یعنی باید تصویری رو توی ذهنت بسازی که باهاش بتونی به متنی که میخوای حفظ کنی فکر کنی. میتونی از قصر حافظه استفاده کنی که داخل ذهنت ساختی. به طور مثال، میتونی تصویری از خونه‌ات بسازی و به هر اتاقش یک بخش از متن رو وصل کنی.

وقتی میخوای متن رو بخونی، خودت رو به طور ذهنی وارد قصر حافظه کن. بین اتاقها قدم بزن و براساس اشیا و جزئیاتی که میبینی، متن رو بخون.

از اول ممکنه کمی زمان ببره تا این تکنیک رو بتونی به خوبی استفاده کنی. اگه وقتی‌ای رو داری و مجبوری که به زودی متن رو حفظ کنی، شاید این روش بهترین روش نباشه. اما بعد از استفاده چند بار، ممکنه ببینی که سرعت حفظ کردنت افزایش پیدا میکنه.

اگه از مسیر به جای مکان استفاده کردی، هر روز وقتی داری به مدرسه یا کارت میری، میتونی روی متنی که میخوای حفظ کنی فکر کنی. حتی میتونی برعکسش رو هم امتحان کنی وقتی داری برمیگردی به خونه. بعد میتونی به خودت بگی "من همه‌جوره متن رو به خاطر میارم" ، پس برای مطالعه متون حفظی روش قصر ذهنی یا کاخ حافظه کاملا جدی بگیرید .

 

 

 

 

چند تکنیک دیگر برای مطالعه متون حفظی

 

 

 

ریتم و ملودی برای مطالعه متون حفظی

 

تبدیل متن به ریتم و ملودی : بزن بریم! اینجا میخوایم کلمات رو به آهنگ تبدیل کنیم تا بهت کمک کنه یادشون بگیری. این آهنگ با ملودی و ریتمی که داره به متن چسبیده و یادآوریش راحت‌تر میشه. یه ملودی آشنا یا یه آهنگی که دوست داری رو انتخاب کن و متن رو توش جا بده. حالا مهم نیست که خطوط قافیه باشن یا نه (احتمالاً قافیه ندارن)، فقط اهمیت داره که به عنوان یه آهنگ کار کنه.

 

اگه به موسیقی علاقه‌مندی، می‌تونی خودت رو وقتی آهنگ پخش می‌شه ضبط کنی. همچنین ممکنه نسخه نواختگی آهنگ رو تو سرویس‌های موسیقی مورد علاقه‌ات پیدا کنی.

 

 

 

قدم زدن برای مطالعه متون حفظی

 

وقتی متن را می‌خوانید، به مغز خود اجازه دهید با حرکت فعال بماند. می‌توانید در حین خواندن متن، قدم بزنید، جا به جا شوید یا حرکات ساده‌ای را انجام دهید. این کار مغز شما را تحریک می‌کند و بهترین حالت جریان خون را در مغز شما ایجاد می‌کند. این تحریک مغز شما را در فرایند به یاد آوردن متن کمک می‌کند و باعث می‌شود به راحتی متن را به یاد بیاورید.

 

همچنین، به احساسات و اشتیاق خود درباره متن اشاره کنید. تلاش کنید ارتباط عمیقی با متن برقرار کنید و احساسات بیشتری در مورد آن داشته باشید. هر چه بیشتر به احساسات و اشتیاق خود پایبند باشید، بهتر خواهید توانست متن را به خاطر بسپارید.

 

با ترکیب حرکت فعال و ارتباط عاطفی با متن، می‌توانید به یاد آوردن متن را بهبود ببخشید و به طور موثرتری آن را به خاطر بسپارید.

 

 

 

تصاویر عجیب برای مطالعه متون حفظی

 

اگه تو علاقه‌مندهای دیداری هستی، می‌تونی تصاویر رو با متن ارتباط بدی تا راحتتر بتونی یادشون بیاری. بعضی وقتا حفظ کردن تصاویر عجیب  بهتر از حفظ کردن کلماته، پس اگه این روش برات کارسازه می‌تونه بهت کمک کنه.

 

برای مثال، اگه می‌خوای سخنرانی گتیسبورگ آبراهام لینکلن رو حفظ کنی، می‌تونی یه تصویر از پدرت، یه تصویر از نقشه آمریکا، یه تصویر از مجسمه آزادی و یه علامت مساوی برای خط اول تو ذهنت تداعی کنی. به عنوان مثال: "چهاردوره بیست ساله و هفت سال پیش، پدرا مون یه کشور جدید رو توی این قاره تاسیس کردن و اون به آزادی ایجاد شده تعلق داره و به اصلی که همه انسان‌ها برابر ایجاد شدن، متعهد شدن."

 

اگه از ایموجی خوشت میاد، می‌تونی متن رو به ایموجی‌ها "ترجمه" کنی. چون این تصاویر قبلاً برات آشنا هستن، ممکنه حفظشون راحت‌تر بشه.

 

همچنین، نوشتن متن رو تکرار کردن می‌تونه کمک کنه. با تکرار و نوشتن متن بار‌ها و بار‌ها، می‌تونی بهتر حفظش کنی و به خاطر بیاری.

 

 

 

 

ارتباط مطالعه متون حفظی و ضبط صدا

 

گه دوست داری وقتی متن رو می‌خونی، خودتو ضبط کنی. بعضی افراد با گوش دادن مکرر به خودشون، راحت‌تر می‌تونن چیزها رو به خاطر بسپارن. پس اگه تو این دسته قرار داری، می‌تونی متنی که می‌خوای حفظ کنی رو ضبط کنی و بعد بهش گوش بدی. خود عمل صحبت کردن و گوش دادن می‌تونه به حافظه‌ت کمک کنه.

 

اگه صدات رو دوست نداری، همیشه می‌تونی از یه نفر دیگه بخوای متن رو برات بخونه. البته با گوش دادن به صدای دیگران، سود کمتری نسبت به گوش دادن به صدای خودت خواهی برد.

 

اگه می‌خوای یه متن معروف رو به خاطر بسپاری، ممکنه بتونی ضبط‌های آنلاین بازیگران مشهور یا افراد معروف دیگه رو که متن رو می‌خونن پیدا کنی و گوش بدی.

 

 

 

 

نتیجه گیری – روش مطالعه متون حفظی

 

 

 

نتیجه‌گیری از این متن این است که هیچ روش یادگیری یکسانی برای همه افراد مناسب نیست. اولین قدم برای موفقیت در یادگیری، درک سبک یادگیری خود است. با شناخت سبک یادگیری خود، می‌توانید مطالعات خود را بر اساس آن متمرکز کنید و از روش‌هایی که برای شما بهتر کار می‌کنند، بهره‌برداری کنید.

 

همچنین، می‌توانید روش‌های مختلف را ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. مثلاً می‌توانید از ترکیب تصاویر با متن، استفاده از آهنگسازی یا ضبط صدا، و همچنین حرکت و فعالیت جسمانی در حین یادگیری استفاده کنید. این ترکیب روش‌ها به شما کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از ظرفیت‌های مختلف مغز خود برای حفظ و به خاطر سپاری اطلاعات داشته باشید.

 

به طور خلاصه، هیچ راه حل یکسانی برای همه وجود ندارد و موفقیت در یادگیری و حفظ اطلاعات به توانایی درک سبک یادگیری شخص و ترکیب مناسب روش‌ها بستگی دارد.

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب