به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تقویت حافظه تصویری ؛ چطور هر چیزی به راحتی تصور کنیم و به حافظه بسپاریم

 

 

بیشتر افراد حافظه تصویری خوبی دارند ولی نمی دانند چطور از این حافظه استفاده کنند  برای اینکه بتونید حافظه تصویری تقویت کنید  بهتره چندتا سوال از خودتون بپرسید  تا ذهنتون برای یافتن پاسخ فعال و تیز بشه

 

 

 

 

حافظه تصویری اصلا چه کاربردی دارد؟

 

بعضی از افراد می گویند حافظه تصویری یعنی  بخاطر آوردن ظاهر چیزهای مختلف ولی درحقیقت این بخشی از کاربرد های حافظه تصویری است .

 

اگر واقعا دوست دارید راجب حافظه تصویری بیشتر بدانید و درکش کنید باید سوالات بهتری بپرسید

 

حافظه تصویری یا دیداری چیه ؟ این حافظه تصویری فقط به دیدن و توانایی بخاطر آوردن تصاویر ختم نمی شود

 

انواع کاربرد حافظه تصویری یا دیداری 

اشیاء

کلمات

تصاویر مختلف

مردم

کار و اتفاق ها

تصاویر ذهنی بازسازی شده

تصاویر ذهنی ، تولید شده ذهن

رویا ها یا کابوس ها

حافظه تصویری یا دیداری در این موارد نقش دارد .

وقتی که کلید ها یا چیزی را جایی قرار می دهید چطور آن را به خاطر می آورید ؟

 

طرز نوشتن درست کلمات نیز به حافظه تصویری مربوط چطور تصاویر کلمات را دوباره در ذهن بازسازی کنیم و روی کاغذ پیاده کنیم ؟

 

اتفاقاتی که با چشم خودتان می بینید و برای دیگران تعریف می کنید چطور ؟

چطور اعدادی را می شنوید یا می بینید و تا زمانی که می خواهید در بخش مخاطبین وارد کنید در ذهن نگهداری می کنید ؟

 

کپی کردن متنی از کتاب های آموزشی و یا از روی صفحه نمایشگر  همه اینا به حافظه تصویری ربط دارند و اینکه چطور از آن استفاده می کنید

حتی برخی از صدا ها در ذهن تبدیل به تصاویر ذهنی می شوند ، یکی از تمرین های تقویت حافظه تصویری ، شنیدن فیلمی که قبلا دیده اید چون با شنیدن اتفاقات مختلف تصاویر در ذهنتان بازسازی می شوند

 

گرچند که ممکن که خیلی شبیه تصاویر فیلم نباشند ولی در حقیقت یکی از بهترین تمرین ها برای تقویت حافظه تصویری است .

 

انواع حافظه انسان

 

در حقیقت تصاویر ذهنی یا خاطرات به صورت مختلف در ذهن به وجود می آیند و چیزهای خیلی زیادی هستند که هنوز محققان در مورد حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت  و عملکردشان نمی دانند.

 

انواع حافظه انسان  یا مراحل حافظه انسان

  • حافظه حسی
  • حافظه کوتاه مدت
  • حافظه کاری
  • حافظه بلند مدت

 

در واقع شروع فرایند حفظ اطلاعات از حافظه حسی شروع می شود و به حافظه کوتاه مدت ، کاری و به حافظه بلند مدت ختم می شود .

 

حافظه حسی

حافظه حسی در این حافظه داده ها یا اطلاعات در بازه زمانی خیلی کمی ، به طور مثال کمتر از 1 ثانیه در حافظه نگهداری می شوند روند پردازش تصاویر ذهنی و اطلاعات از حافظه حسی شروع می شوند.

 

وقتی که 30 تصویر تصادفی در کمتر از 14 ثانیه در لیگ جهانی حافظه حفظ می کنم  به طور میانگین هر تصویر در مدت 0.46 ثانیه در حافظم پردازش و نگهداری می شود .

 

ابتدا تصاویر با حافظه حسی ، بررسی می شوند و کمتر از نیم ثانیه با تکنیک های حافظه ، تصاویر را کدگذاری کرده و به حافظه می سپارم

 

البته تکنیک های مختلفی برای حفظ تصاویر وجود داره که بعضیا از روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه استفاده می کنند و یکسری از دوستان فرانسوی  مثل من از تکنیک  میخ یا کدینگ تصویری اعداد برای حفظ 30 تصویر تصادفی استفاده می کند

 

حافظه حسی و چند مثال :

وقتی که قدم می زنید و تصاویری در میدان دیدتان است و صداهایی که از اطراف می شنوید که این موارد به فرد برای درک بهتر محیط کمک می کند و اینا به حافظه حسی مربوط می شوند در نهایت اگر این تصاویر یا صدا ها به چیزی خاصی مربوط نباشند خیلی سریع فراموش می شوند .

 

ولی اگر آن تصویر ، صدا یا بو  خاطره ای خاصی را تداعی کنند ممکن است به حافظه کوتاه مدت و یا بلند مدت منتقل شوند .

 

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت یعنی وقتی  ذخیره اطلاعات در حافظه ، در مدت زمان کمتر از چند دقیقه و به استناد برخی منابع کمتر از 30 ثانیه باشد به این نگهداری اطلاعات حافظه کوتاه مدت می گویند .

 

حافظه کوتاه مدت در کنار محدودیت زمانی که دارد محدودیت دیگری هم دارد آن هم  ظرفیتی محدود برای ذخیره  و پردازش اطلاعات دارد، به طور مثال  به خاطر سپردن  5 یا 7 کلمه و تکرار آنها ، حفظ موقتی یه شماره تلفن زمانی که می خواهید آن را جایی یادداشت کنید و  صدها مورد مشابه

 

حافظه کاری

حافظه کاری بخشی از حافظه کوتاه مدت است و حافظه کاری در حقیقت جایی که فرد میتونه اطلاعات را در ذهنش کمی دستکاری کند .

 

وقتی که با روش کاخ ذهنی  یا قصر حافظه ، در حال یادآوری  50 کلمه تصادفی در مدت زمان کمتر از 4 دقیقه هستم و در ذهنم تصاویر ذهنی کلمات مختلف همچون

 

 سکانس های مختلف فیلم در حال پردازش و تکرار هستند تا به درستی این تعداد کلمه را یادآوری کنم که اغلب می توانم چیزی حدود 40 تا 47 کلمه یادآوری کنم .

 

 

 حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدود 5 تا 7 تایی دارد ولی وقتی از روش کاخ ذهنی استفاده می کنید ظرفیتش 7 برابر شود و حافظه کاری نیز در ترکیب با حافظه مکانی  فضای ذهنی بیشتری برای حافظه کاری ایجاد می کند .

 

حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت می توان به دو بخش تقسیم و تعریف کرد

 

حافظه رویدای یا دوره ای :

حافظه رویدادی یا دوره ای از خاطرات و اتفاقات مختلف ساخته شده است از جمله روزی که به مدرسه رفتید ، در تجمعی خاص شرکت کردید ، جشنی خاص  یا اتفاقات دورانی کودکی  که کم و بیش بسیاری از افراد این خاطرات را می توانند به خاطر بیاروند.

 

حافظه معنایی :

این حافظه مربوط به دانشی است که به وسیله مطالعه و خواندن کتاب کسب می شود .

 

به نظرتون میشه با صرف دیدن جملات و با حافظه تصویری جملات را بخاطرسپرد ؟؟

 

افرادی با حافظه تصویری فوقالعاده

 

افرادی زیاد ادعا می کنند که حافظه تصویری فوقالعاده ای دارند ولی یکی از موارد برجسته بر می گردد به تحقیق روانشناسی با نام الکساندر لوریا که روی یک فرد انجام داد آن هم نه یک بار بلکه در بازه زمانی 30 ساله صورت گرفت .

 

این فرد که در کتاب های مختلف اسامی مختلفی برایش ذکر شده ، ویژگی خاصی داشت و تحریک یکی از حواسش سبب می شود تا بقیه حواسش تحریک شوند به طور مثال وقتی این فرد صدای می شنید یا نت موسیقی می شنید

 

مطالب مرتبط : راز تقویت حافظه دیداری و شنیداری ؛ به روش نوابغ

 

 تصویر یا رنگی در ذهنش نقش می بست ، درست شبیه کاری که قهرمانان حافظه برای حفظ چیزی ازش استفاده می کنند

 

مثلا زمانی که اعداد را می دید بصورت خودکار این اعداد در ذهنش طوری دیگر کد گذاری می شدند مثلا با دیدن عدد یک  تصویری مردی خوش اندام و مغرور در ذهنش ایجاد می شد .

 

 

نه تنها من و هر کسی که از تکنیک های حافظه استفاده می کند اگر بخواهد اعدادی را با تکنیک های حافظه حفظ کند ، برای هر عدد تصویری قبلا در نظر گرفته و زمان حفظ اعداد آن تصاویر در ذهنش بازسازی می شوند

 

 و در ترکیب با روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه در مکان های ذهنی مشخص قرار می گیرند و با همین ترفند من و سایر افراد می توانند اعدادی بیش از 50 یا 80 رقم را در کمتر از 60 ثانیه حفظ کنند.

 

این هم به نوعی حافظه تصویری محسوب می شود ولی با تعریفی که افراد ازش دارند کمی متفاوت است خیلیا فکر می کنند حافظه تصویری اینکه وقتی اعدادی را مشاهده کردید تصویر آن اعداد را شبیه دوربین عکاسی در حافظه ذخیره کنید ولی

 

ولی حافظه ما ویژگی متفاوتی دارد و زبانش تصاویر هستند نه هر تصویری بلکه تصاویری که دارای مفهوم و معنا باشند ، درست شبیه حافظه مردی که حافظه تصویری فوقالعاده ای داشت و تصویر عدد یک بیانگر مردی خوش هیکل و مغرور بود .

 

 

این فرد می توانست ، به راحتی سخنرانی را حفظ کند و حفظ فرمول های مختلف و اشعار به زبان ناآشنا برایش مشکل نبود و می توانست همه این موارد در عرض چند دقیقه حفظ کند .

 

راز حافظه تصویر ی فوقالعاده اش شبیه کار کسانی است که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند ولی تفاوتی خاص دارد آن هم اینکه قهرمان حافظه یا کسانی که از تکنیک های حافظه استفاده می کنند

 

باید آگاهانه از تکنیک  های حافظه استفاده کنند تا هر چیزی را حفظ کنند ولی این فرد بصورت خودکار می توانست از حافظه اش برای حفظ موارد مختلف استفاده کند درست شبیه رانندگی که همه ما می توانیم انجامش دهیم بخاطر اینکه اینقدر تکرار شده با کمترین فرد بصورت خودکار انجام می شود.

 

چه تمریناتی (بازی ) برای تقویت حافظه تصویری مناسب است ؟

 

اول هر چیز باید از خودتون بپرسید که چه چیزی می خواهید حفظ کنید و مطابق با آن تمرینی را طراحی کنید تا به مرور زمان در انجامش سریعتر شوید .

 

 

زیرا برای حفظ اعداد ابتدا باید کدهای تصویری اعداد را طراحی کنید و  اگر می خواهید اعداد را بصورت 3 رقم 3 رقم حفظ کنید سیستمی متفاوتی خواهید داشت

 

مطالب مرتبط : حفظ اعداد  با سیستم حافظه ارشد یا major

 

ولی اگر می خواهید اعداد را 2 رقم 2 رقم حفظ کنید باید تکنیکی دیگر استفاده کنید

 

در کنار این موارد کاخ ذهنی یا کاخ حافظه با طراحی های متفاوت می توانند در حفظ هر چیزی تاثیر گذار باشند هر چه کاخ ذهنی یا قصر ذهن متنوع و طراحی خاص داشته باشند در ماندگاری اطلاعات مختلف تاثیر مثبت خواهند گذاشت .

 

در ضمن حافظه تصویری بصورت دوربین عکاسی در هیچ مسابقه رسمی دیده نشده مگر کسی که در آینده بتوان یک دوربین در چشمش تعبیه شود ولی آزادی به معنای کامل از زندگیش محو می شود .

 

شنیدن فیلم

ممکن است کمی عجیب باشد ولی شنیدن فیلمی که قبلا دیده اید باعث می شود تصاویر فیلم در ذهنتان بازسازی شود و این برای تقویت حافظه تصویری بسیار الزامی است .

 

بازسازی مکان

وقتی که به مکانی می روید یک فروشگاه بعد از خارج شدن حداقل یک دقیقه سعی کنید فروشگاه را در ذهنتان تصور کنید اگر می توانید خودتان را در حال قدم زدن در بخش های مختلفش تصور کنید .

 

چهره افراد

این تمرین خیلی جالبه هر فردی که می شناسید تصور کنید و دقت کنید که این فرد چه شباهتی با افراد مشهور دارد با این کار چهره افراد بهتر آنالیز می کنید و در نتیجه چهره افراد مختلف سریعتر تشخیص می دهید

 

ولی اگر مثل من عینکی هستید پس عینک همیشه همراهتون باشه .

 

افزایش سرعت حافظه تصویری

 

اگر تکنیکی خاص برای حفظ موردی خاص انتخاب کردید مرحله بعد تمرین مدوام آن تکنیک هاست ، به طور مثال اگر می خواهید سریعتر جملات مختلف حفظ کنید باید روزانه تمرین کنید .

 

متن های مختلف تست کنید و تمرین کنید وقتی که جملات متنوع برای حفظ کردن تست می کنید مجبور هستید که تصاویر ذهنی خاص و متفاوت در ذهنتان ایجاد کنید .

 

چطور این جمله حفظ کنید ؟

ریشه که داشته باشید حتی اگر به لبه پرتگاه بروید سقوط نمی کنید

این جمله ساده با تکنیک های حافظه ، حفظ کنید ابتدا جمله می خوانید و سپس تصویر سازی می کنید چه کلماتی دارای تصویر هستند ریشه ، لبه پرتگاه  و سقوط

 

 

تصویر ذهنی : یک فردی تصور کنید مثلا خودتون که به لبه پرتگاه می روید ولی سقوط نمی کنید چون با ریشه هایی که از دست هایتان رشد کرده به لبه پرتگاه می چسبید و سقوط نمی کنید .

 

 

با حفظ جملات کوچک می تونید کم کم سراغ جملات بزرگ بروید و تمرین بیشتر سرعت عمل شما بیشتر می کنه .

 

تکنیک کاخ ذهنی یا قصر ذهنی

 

این تکنیک روشی که بر اساس مکان واقعی یا ذهنی بنا شده مثلا شما همین الان می تونید وسایل مختلف یا مکان های مختلف خونتون تصور کنید مثلا مکان قرار گرفتن تلویزیون میتونید تصور کنید ، مرحله بعد اینکه این مکان های آشنا ذهنی که میتونید تصور کنید بیشترش کنید هر چقدر بیشتر بهتره

 

 

وقتی که تعداد این مکان های ذهنی بیشتر شد میتونید هر چیزی به تصویر ذهنی تبدیل کنید و در آن مکان های ذهنی قرار بدین و سپس زمانی یادآوری به مکان ذهنی بروید و با قدم زدن در آن تصاویر ذهنی مشاهده کرد و مورد بخاطر بیاورید.

 

با همین تکنیک افراد می توانند هزاران رقم ، صد ها کلمه ، تصاویر یا کارت بازی حفظ کنند حتی بعضی افراد می توانند متن های کتاب های مختلف را بخاطر سپارند.

 

بهترین کتاب های تقویت حافظه 

 

می توان برای شروع کتاب قدم زدن با انیشتین نوشته استاد حافظه و خبرنگار جاشوا فوئر مطالعه کرد فردی که قرار نبود قهرمان حافظه آمریکا شود ولی برای اینکه بتواند یک گزارش عالی از این مسابقات داشته باشد مجبور شد همچون قهرمانان یا اساتید حافظه ، ساعاتی در روز درگیر تکنیک های حافظه شود

 

هر چه قدر بیشتر مطالعه ، تحقیق و در کنارش تلاش و تمرین می کرد بیشتر به این تکنیک ها علاقمند میشد .

 

تجربیاتم در لیگ جهانی حافظه

 

اگر تاریخ به شکل داستان درس داده می شد ، هیچ وقت فراموش نمی شد   به نظر من اگر در دوران تحصیل یا مدرسه ، دروس مختلف با تصاویر ذهنی یا داستان ذهنی به افراد یاد داده می شد ، مطالعه یا یاد گیری هیچ وقت کسل کننده نمی شد

 

زیرا استفاده از تکنیک های حافظه تبدیل هر چیزی به تصاویر ذهنی یا داستان های ذهنی است که نه تنها جالب هستند بلکه شبیه دیدن فیلم یا سریال ها که افراد ساعت ها وقت برایش صرف می کنند سرگرم کننده هستند .

 

کافیست امتحانش کنید ، وقتی در کنار تحقیقات مختلف شروع تمرین های حافظه کردم در اعماق ذهنم فکر می کردم که اساتید حافظه یا قهرمانان حافظه ، ذاتا حافظه

 

قوی دارند ولی الان بعد از چند سال تمرین می دانم  که کلیدی بعدی موفقیت در این زمینه بعد از مطالعه ، تحقیق و یادگیری تمرین است .

 

ممنون که تا اخر مقاله همراه بودید                      به امید موفقیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب