به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

آموزش حفظ اسم و چهره - عضو لیگ جهانی حافظه

آموزش حفظ اسم و چهره  -  عضو لیگ جهانی حافظه

آموزش حفظ اسم و چهره -عضو لیگ جهانی حافظه

با استفاده از این تکنیک می توانید خیلی بهتر و سریعتر نسبت به قبل اسامی افراد را بخاطربسپارید ، همانطور که من در لیگ حافظه حدود 30 اسم و چهره را در کمتر از 60 ثانیه حفظ می کنم .

 

حفظ اسامی در واقع می تواند یکی از مهارت های جالب و جذابی باشد که هر کسی دوست دارد آن را یاد گرفته و استفاده کند ، حفظ نام  افراد یکی از تکنیک های جذاب و قدرتمند  برای داشتن رابطه بهتر و موثرتر است .

 

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردم ، با استراتژی حافظه می توان 30 اسم و چهره یا بیشتر را در زمانی کمتر از بدون استراتژی حافظه حفظ کرد.

 

در مسابقات جهانی حافظه  نیز یک ایتم برای حفظ اسمی و چهره داریم که به دو صورت می باشد .

 

  1. حفظ  100 اسم و چهره در 5 دقیقه

که یکی از ایتم های برای حفظ اسامی و چهره است در این قسمت یک شرکت کننده زن انگلیسی به نام کتی کرمود یکی از بهترین رکورد های جهان را دارد ، حفظ 97 اسم و چهره فقط در 5 دقیقه ( خیلی زیاده ) حیرت انگیزه ، بله وقتی مسلط به روش های حافظه شوید چنین کار امکان پذیر است .

 

سخن روز : هیچ چیزی غیر ممکن نیست بلکه  غیر ممکن بهانه ایست که انسان های کوچک برای فرار از آن در هر فرصت استفاده می کنند .

 

چند روش ساده  برای حفظ اسامی :

 

  1. اسم شخص را بصورت واضح بشنوید
  2. آن را با خود تکرار کنید
  3.  در بین مکالمه با اسم او را مورد خطاب قرار دهید
  4. در هنگام بای بای نیز اسمش را باز گو کنید ( خداحافظ آقای کریمی )

 

هر چه قدر که در حفظ اعداد و کلمات ضعیف باشیم و مدام اسم افراد را فراموش کنیم ولی چهره آن فرد به صورت واضح در حافظه مان ذخیره شده بخاطر اینکه زبان مغز ما تصویر می باشد ، پس اگر این طور است باید برای بخاطرسپاری بهتر اسامی افراد باید آنها را به نوعی به تصویرذهنی تبدیل کنیم تا بهتر به حافظه سپرده شود و یادآوری  آن نیز آسان باشد .

 

تجزیه و تحلیل چهره افراد

 

برای حفظ بهتر چهره افراد باید به آن توجه کنید از توجه به رنگ چشم ها گرفته تا قسمت های دیگر صورت ... اصلا فکر کنید چند لحظه در نقش شرلوک هلمز هستید پس با دقت بیشتر به چهره فرد توجه کنید .

 

نکات برجسته چهره

حرکات لب ها و لبخند

نوع پیشانی کوتاه یا بلند

وجود چین و چروک

اندازه چشم ها

رنگ چشم ها

نوع دهان

چانه

توجه به گوش ها

داشتن مو سر ( الان که بیشتر مرد ها کچل شدند )

مدل بینی رو بالا ، روپایین .... ( عمل شده )

 

در هر صورت با این کار دقت شما در نگاه کردن به چهره شخص بیشتر شده و ویژگی های مختلفی از چهره فرد برای بخاطرسپاری و یادآوری خواهید داشت ( حفظ نوع لباس مانند کلاه ، عینک و غیره زیاد مهم نیست چون ممکن است در ملاقات بعدی آنها تغییر کنند .)

اسامی افراد

 

  • اسامی که دارای معنی خاص و به عبارت دیگر دارای تصویری مشخص و واضح هستند .
  • نام هایی که ممکن است که شبیه اسم افراد معروف باشند
  • اسامی که تصویر خاصی ندارند ( باید دنبال تصویری خاص برای آن باشید)

 

 

 

اسامی که دارای تصویر مشخص هستند کارمان را آسان می کنند تصویر کنید که شخصی اسمش آقای کلاهدوز باشد ، خیلی راحت می توانیم تصور کنیم که ایشان کلاه می دوزند ، همان مکانی که با شخص ملاقات می کنید

 

می توانید هم لحظه یا بعد تصور کنید که این فرد در حال دوختن کلاه افراد هستند و حتی خودتان یک کلاه بزرگ برای دوختن به او می دهید و ایشان پولی بخاطر رابطه دوستان از شما نمی گیرند ، در ضمن در کارشان نیز مهارت خاصی دارند چون یک مهارت اجدادی و جد بزرگ خود این مهارت را در سن 5 سالگی یاد گرفته ( چون تمام افراد خانواده باید از 5 سالگی به بعد حتما این مهارت را یاد داشته باشند ) است .

 

افرادی که اسم آنها شبیه نام افراد معروف است از بازیگران گرفته تا بازیکنان فوتبال تا هر شخص معروفی که می شناسید ، کافیست فرد اول را با شخص معروف در یک قاب تصور و تجسم کنید و حتی کمی داستان برای آن بسازید تا در ذهن هک شود .

 

چون این گروه اسم ها قبلا در حافظه بلند مدت ذخیره شده اند خیلی بهتر می توانند به یاد بمانند اگر که یک رابطه درست بین چهره یا کل هیکل  فرد با اسمی که قبل در حافظه بلند مدت بوده برقرار کنید .

 

دنبال چیزی باشید که سبب ارتباط بهتر بین آنها باشد یعنی داشتن قد بلند ، بعد می توان با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت ارتباط جذابی بین آنها ایجاد کرد .

 

یک مثال ساده :  فرض کنید اسم شخصی علی می باشد ، فقط کافیست تصور کنید که علی دایی یا علی کریمی با این شخص در حال فوتبال بازی کردن هستند یا اینکه پیشانی شخص چون بلند است ، کاراکتر خوبی برای خط حمله است درست شبیه  علی دایی و یا یان کولر مهاجم 202 سانتی متری جمهوری چک .

 

اسامی که تصویر خاصی ندارند و حتی حفظ آنها کار مشکل و گیج کننده ای است و مشکل اصلی افراد در بخاطرسپاری این گروه اسامی می باشد ، برای شروع ابتدا اسم فرد را به چند قسمت تقسیم کنید و حالا اگر قسمت های تقسیم شده دارای معنی خاصی شدند یک تصویر ذهنی خاص را می توانید به آن ربط دهید .

به طور مثال : بهنام -  خینگینگ ( اسامی خارجی )

 

فرتاش : در حال معمول تصویر ذهنی خاصی برای این مورد نداریم مگر اینکه ابتدا اسم فرد را چند قسمت تقسیم کنیم .

 

فرت + اش حالا با این قسمت ها می توان تصویر ذهنی جالبی ایجاد کرد که این آقا هر جا که فرشی ببیند کاسه آشی از جیب شلوارش بیرون آورده و روی آن فرش می ریزد تا بو آش و سبزیجات بگیرد چون  بسیار عاشق آش می باشد .

 

خینگینگ : خینگ با این تکه از اسم می تواند تصور کرد که فردی روبرو بسیار خنگ است که حتی نمی تواند ........ انجام دهد .

 

خلاصه

 

ابتدا چهره فرد را تحلیل کنید دنبال نقاط برجسته چهره باشید  سپس اسم فرد را خوب گوش دهید در گام بعدی بررسی کنید که این اسم در کدام گروه از اسامی می تواند جای بگیرد در مرحله بعدی یک ارتباط جذاب و جالب برای خود ایجاد کنید ( یادتان باشد به فردی که اسمش را بصورت خاص حفظ کرده اید این موارد را نگویید . )

 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب