به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

اسرار تقویت حافظه – آموزش تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 پایه های تقویت حافظه – آموزش تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

چطور با استفاده از تقویت حافظه ، تصویرسازی ذهنی ، روش ها و ترفند هایی که سبب مجهز شدن حافظه ما در برابر عوامل فراموشی می شود به جنگ فراموشی برویم ، در حقیقت بر اساس تحقیقات دانشمندان و خاصیت نوروپلاستی مغز انسان ، هیچ محدودیتی برای برای تقویت سلول های مغز وجود ندارد ( مگر اینکه با تکنیک های تصویرسازی ذهنی آشنا شوید)

 

اگر مقاله های قبلی را مطالعه کرده باشید می دانید که به کمک روش های مختلف می توان با استفاده از ویژگی نوروپلاستی مغز انسان به حافظه و ذهن قدرتمند رسید ( درست شبیه کاری که افراد با استفاده   از  تکنیک کاخ ذهنی یا تکنیک های تصویرسازی ذهنی ) و تکنیک های دیگر تقویت حافظه و تمرکز و تمرین مداوم آنها حتی در سن بالا توانستند

 

به حافظه ای تحسین بر انگیز دست یابند پس در نتیجه در هر سنی که باشید می توانید قدرت یادگیری خود را افزایش دهید ، در ادامه با پایه های تقویت حافظه و آموزش تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه آشنا خواهید شد .

 

 

 

تغییر ذهنیت و باور- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

همین ابتدا بهانه وقت ندارم و انرژی ندارم حذف کنید شما در مسیر انجام کار با انگیزه خواهید شد نه قبل از آن    این خوب تو ذهنت حک کن

 

اگر می خواهید حافظه و تمرکز بهتر از  قبل داشته باشید گام اول تغییر باور و ذهنیت شما درباره حافظه و تمرکز است ، حتی تحقیقات می گویند که کسانی باور دارند می توانند حافظه و تمرکز خود را تقویت کنند چون استراتژی حافظه خوب قابل یادگیری است در نتیجه یادگیری بهتری داشتند و میتوانند حافظه و تمرکز خود را بهبود بخشند  .

 

زمانی که از باور محدود و بن بست خارج شوید وارد سرزمینی پهناور از آموزش ها و تکنیک هایی می شوید که می توانند سبب تقویت حافظه و تمرکز شما شوند در نتیجه دنبال مطالعه بیشتر و تحقیقات بیشتر خواهید رفت

 

در نتیجه همین مطالعه در مورد روش های حافظه و تمرکز سبب اتصالات عصبی بیشتر و تقویت حافظه می شود چون مطالعه یکی از روش های باهوش شدن هست .

 

همانطور که رابطه تنگاتنگی بین حافظه و خلاقیت وجود دارد یک رابطه سه گانه شبیه مثلث بین تصویرسازی ذهنی ، حافظه و خلاقیت وجود دارد هر چه با تکنیک های تصویرسازی ذهنی بیشتر آشنا باشید و در این تکنیک به تسلط برسید ، در زمینه حافظه و خلاقیت هم پیشرفت می کنید .

 

 

اگر در ابتدا حتی با داشتن باور مثبت در مسیر تقویت حافظه شکست خوردید از شکست نترسید چون سنگ بنا موفقیت با شکست شکل می گیرد .

 

 

5 قلاب طلایی ( حواس انسان )- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

چیزی که در حافظه بلند مدت می ماند تقریبا آن حسی است که در مورد آن چیز داریم ممکن است حسی خیلی بدی نسبت به اتفاق چند سال پیش داشته باشیم و یا اینکه یادآوری   بازی کردن در دوران کودکی  حس خیلی خوبی  به همراه خواهد داشت  همراه با تصاویر کم رنگ آن اتفاق خوشایند .

 

برای اینکه هر آنچه را می خواهیم بهتر در حافظه رمزگذاری ، ذخیره و بازیابی شود باید حداقل یک یا چند حس را به آن ربط بدهیم .

 

حواس انسان 

 

  • دیداری
  • شنوایی
  • چشایی
  • بویایی
  • لامسه

 

خیلی سخت گیر نباشید در ابتدا برای شروع چند کلمه را با استفاده از حداقل یک حس بخاطر بسپارید و نتیجه کار را ببینید بدون هیچ کار اضافی دیگر

 

تمرین حفظ کلمات فقط با حواس پنجگانه

کاهو- پنیر – هواپیما – چمن – تایپ – شکارچی – فوتبال -  ساحل -  خوابیدن

 

تصور می کنم که  با یه دست کاهو دارم گاز میگیرم و طعم اون حس می کنم و همچنین صدایی خرد شدنش دارم می شنوم و بعد یه پنیر بزرگ از بالا میفته سرم خیلی بزرگ حالا بو پنیر تمام لباس های من درگیر می کنه و کمی هم حال به هم زنه در همین حین هواپیما بزرگی از روی سرم رد میشه کم مونده بود از صدای اون پرده گوشم پاره بشه

 

و بعد می پرم وسط یه زمین چمن بزرگ و چمن های تازه و خیس شده رو بو می کشم انگار که خیلی تازه هستند سپس سریع به سراغ تایپ می کنم کل صفحه کلید با دستام حس می کنم که چطور با استفاده از حافظه لمسی دارم تایپ میکنم که شکارچی لوله تفنگشو میگذاره روی پیشونی من و محکم فشار میده و میگه باید فوتبال بازی کنی من میگم اوه ، باشه چرا که نه من عاشق فوتبالم

 

و بعد تو ساحل توپ شوت می کنم به سمت ادم هایی که در حال استراحت و خواب هستند خیلی کیف میده وقتی حس می کنی چطور روی ماسه های ساحل داری بدون کفش
، با پا برهنه در حال قدم زدن و شوت کردن توپ باشی و سپس یه تخت بزرگ و خیلی با کیفیت شبیه تخت های پادشاهی تصور کنید که می تونید راحت بخوابید بدون هیچ سر و صدا آروم و عالی

 

برای اینکه بهتر تصور کنید یکبار متن را بخوانید و سپس با استفاده از حس های پنجگانه انها را حس کنید و برای دفعه دوم چشم های خودتون بسته و همان موارد را با حس بیشتری تصور کنید ، این می تونه یکی از تمرینات تصویرسازی ذهنی شما برای تقویت حافظه باشه  که چطور در تصویرسازی ذهنی کم کم حرفه ای شوید ( چون ما داریم توسط تکنولوژی به سمتی می رویم که روز به روز درک ما نسبت به انچه که می خوانیم کمتر و کمتر می شود ، ما اطلاعات زیادی داریم ولی بیشتر آنها سطحی هستند )

 

اگر که این تمرینات تصویرسازی ذهنی را داشته باشید درک شما نسبت به زندگی بیشتر و غنی تر خواهد شد و حس بیشتری نسبت به زندگی خواهید داشت .

 

خوراکی تقویت حافظه- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

در این قسمت علاوه بر اینکه خوراکی تقویت حافظه یا سوخت مناسب برای حافظه معرفی می کنم در کنار آن آموزش تصویرسازی ذهنی کلمات بدون تصویر( انتزاعی ) یاد خواهید گرفت .

 

  • کلم بروکلی ( کلم بروس لی)
  • چغندر ( موجود در سبزی فروشی اصغر و اکبر آقا )
  • شکلات تلخ تلخ با درصد بالا
  • آب مایع حیات
  • قرص تقویت حافظه ( امگا 3 )

 

 

کلم بروکلی یا بروس لی

 

در حقیقت کلم بروکلی می تواند یکی از بهترین سوخت برای تقویت حافظه ما باشد چون دارای ویتامین k  و کولین هست که حافظه ما را شاداب نگه می دارد ( چون بهش مثل بروس لی هنر رزمی یاد میده )

 

روش تصویر سازی کلمات بدون تصویر

کولین = کو + لیندا کیانی  پس تصویر ذهنی کولین شد کو لیندا کیانی

حالا چطور کلم بروکلی را به کولین ربط دهیم ؟

تصویر سازی ذهنی می کنیم که لیندا کیانی در حال خوردن خام خام کلم بروکلی می باشد با این کار می توانید کولین را بصورت ذهنی خیلی بهتر با کلم بروکلی به یاد داشته باشید.

 

چغندر ( موجود در سبزی فروشی اصغر و اکبر آقا )

 

بدون شک چغندر یکی از بهترین سبزیجات برای تقویت مغز می باشد چون سبب راحت شدن جریان خون می شود و همچنین توانایی فرد در انجام فعالیت های شدید ذهنی( تصویرسازی ذهنی ) بیشتر می شود .

 

یک نکته جالب

اگر استفاده از چغندر همراه با ورزش باشد ، با این کار مقدار نیترات افزایش یافته و در ادامه بدن ما نیترات را به اکسیژن تبدیل کرده و سبب افزایش جریان خون مغز می شود و عملکرد مغز از جمله حافظه و تمرکز افزایش یافته درست شبیه کاری که بعضی از قرص های تقویت حافظه انجام می دهند .

 

همچنین چغندر می تواند سبب افزایش عملکرد شناختی شود زیرا با افزایش سن جریان خون به سمت مغز کاهش می یابد و همین عامل سبب بیماری هایی مانند آلزایمر می شود .

چند عوارض جانبی

 

  • دوستانی که آلرژی دارند از خوردن اقای چغندر امتناع کنند
  • کسانی که دیابت دارند پیشنهاد می شود که از مصرف چغندر خودداری کنند
  • همچنین مصرف چغندر برای بعضی از افراد موجب ناراحتی معده می شود  ،پس سعی کنید مقدار معین و کم میل کنید

 

شکلات تلخ تلخ با درصد بالا

 

اگر دوست داری که حافظه قوی داشته باشید ، طبق تحقیقات دانشگاه ایتالیایی عمل کنید که میگه با میل کردن میان وعده هایی از شکلات تلخ می توان عملکرد شناختی مغز را تقویت کرده و مطالعه را برای ما لذت بخش می کند .

 


بیشتر بخوانید تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل


 

شکلات تلخ با درصد بالا چه فوایدی برای مغز دارد ؟

  • سرعت پردازش مغز
  • افزایش تسلط در حرف زدن
  • تمرکز را  بهبود می بخشد
  • تقویت حافظه

 

پس خوردن شکلات تلخ با درصد بالا یادتون باشه

 

یک نکته : چطور با خوردن شکلات تلخ نتایج حافظه من در حفظ 50 کلمه تصادفی افزایش یافت ؟ شکلات تلخ سبب شد از رکورد قبلی خودم عبور کنم به رکورد 41 کلمه در دقیقه برسم ، البته قبل از رقابت شکلات تلخ میل کردم

 

آب مایع حیات- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

 

آیا می دانستید که کمبود آب سبب کاهش تمرکز ، عصبانیت ، خواب بی کیفیت و ضعف حافظه می شود .

 

چه زمانی عملکرد مغز انسان کاهش می یابد ، در حقیقت توازن میان عناصر بدن و آب برای عملکرد مغز بسیار مهم است ، به گفته جیم کویک یکی از برترین مربی های رشد فردی ( مربی خصوصی ایلان ماسک ) من وقتی از خواب بیدار می شوم سعی می کنم مقداری آب بنوشم چون ما حدود 7 تا 8 ساعت می خوابیم  و حتی اگر بهترین حالت را در نظر داشته باشید ، شما نیاز به آب دارید تا جلوی کمبود آب بدن را بگیرید بخصوص برای مهمترین عضو بدن که مغز باشد .

 

یکی از اشتباه های خطرناکی که بین مردم ما رایج هست نوشیدن زیاد قهوه و چای می باشد تا حدی فرد حتی در طول آب هم نمی نوشد و فکر می کند کمبود آب بدن فقط با چای یا قهوه برطرف می شود در حالی که این اشتباه بزرگی می باشد با توجه به نیاز بدن شما باید در هر 45 دقیقه مقداری آب بنوشید تا با این کار تمرکز ذهن خود را حفظ کنید ، زیرا زمانی که بدن دچار کم آبی شود، تمرکز کاهش یافته و سرعت پردازش حافظه کم می شود.

 

 

قرص تقویت حافظه ( امگا 3 )

 

بر اساس تحقیقاتی در وین اتریش انجام شده مکمل های اسید چرب امگا 3 باعث تقویت حافظه در افراد مسن می شود

همچنین مصرف امگا 3 به مدت 6 ماه سبب می شود که مهارت های یادگیری و حافظه شخص بهبود می یابد

 

کسانی که ماهی مصرف می کنند در آزمون های حافظه عملکرد بهتری دارند و همچنین کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند .

لازم به یادآوری است که آلکس مولن قهرمان حافظه جهان هر روز صبح یک عدد امگا 3 مصرف می کند .

 

 

 

 

به طور عمده مصرف امگا 3 چه تاثیرهای مثبتی برای مغز دارد ؟

 

  • تقویت حافظه و یادگیری
  • پایین آوردن عصبانیت
  • افزایش احساس مثبت
  • افزایش عملکرد شناختی
  • کاهش التهاب مغزی

 

چه موادی امگا 3 دارند ؟

 

  • ماهی آب های سرد مثل تن ، سالمون ، قزل آلا
  • گردو
  • کلم بروکلی
  • اسفناج ملوان زبل
  • سویا
  • کدو حلوایی

شارژ حافظه- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

ذهن ما هم همانند وسایل الکتریکی نیاز به شارژ دارد تا عملکرد بهتری داشته باشد

 

به طور مثال محققان می گویند بعد از مطالعه بخشی از کتاب برای تقویت حافظه و یادآوری بیشتر کمی بخوابید ( همان چرت کوتاه منظورم هست )

 

اگر می خواهید تاریخ مطالعه کنید و یا یکسری لغت زبان خارجه را حفظ کنید بعد از بخاطرسپاری توصیه می شود که اندکی بخوابید با این کار پیوند بین مواردی که حفظ کرده اید تقویت می شود.

 

سعی کنید خواب شبانه کافی داشته باشید یعنی به طور متوسط 8 ساعت خواب برای داشتن جسم و ذهن شارژ شده کافی است .

 

بعضیا چنین استدلال می کنند که می توانند بی خوابی خود را روز های اخر هفته جبران کنند با این کار نه تنها کمبود خواب جبران نمی شود بلکه کل ریتم کاریتان بهم می خورد .

 

بی خوابی دشمن یادگیری و حافظه می باشد زیرا کمبود خواب منجر به عدم تعادل عاطفی ، تمرکز بیشتر بسمت عوامل منفی قفل می شود . چیزی که یادگیری را به شدت کند می کند و حتی بعضیا شکایت می کنند که چه حافظه بدی دارند در حقیقت کمبود خواب سبب تجمع افکار منفی در ذهن شده و استرس را افزایش داده و در نتیجه آرامش که مهمترین عامل برای تمرکز و حافظه می باشد از بین می رود .

 

زمانی که فرد بی خواب می شود این کم خوابی تاثیرات منفی بر روی مغز افراد و بدن آنها دارد و سبب ترشح هورمون استرس به نام کورتیکاسترون ( همون کورتیزول ) در بدن میشود که این هورمون از ایجاد سلول های جدید در مغز کم می کند

با این روند میزان یادگیری کاهش می یابد و فرد دچار مه آلودگی ذهن می شود .

بی خوابی - استرسمه آلودگی ذهنی -کاهش تمرکز ذهنضعف حافظه

 

با داشتن خواب کافی در شب می تواند از این چرخه معیوب خارج شد

 

 

تمرینات مغز سازی ( ورزش روزانه )- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

همانطور که به گفته متخصصان حافظه تمرینات ذهنی برای ذهن بسیار مفید است ولی در کنار این تمرینات ذهنی یکسری تمرین جسمی هم باید داشته باشیم زیرا این تمرینات بدنی باعث می شوند که اکسیژن بیشتری به مغز گران بها رسیده و همچنین سبب می شود استرس روزانه شما کاهش یابد .

 

خاصیت نورپلاستی ویژگی هست که مغز انسان دارد و آن هم تولید سلول های عصبی جدید در قسمت هیپوکامپ مغز می باشد که تقویت حافظه و یادگیری می شود .

 

چه تمرینات ورزشی مناسب هستند ؟

معمولا تمرینات ورزشی به طور کلی  مناسب هستند که برای انجام آنها باید بین دست ها و چشم ها هماهنگی باشد این تمرینات سبب رشد مغز می شوند .

 

  • صخره نوردی
  • قدم زدن
  • دویدن
  • شنا
  • دوچرخه سواری
  • ورزش رزمی

 

 

تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

به نظر هر چیزی که به تصویر ذهنی تبدیل می شود ، شرایط احساسی فرد در ایجاد تصاویر ذهنی اون نقش بسیار مهمی ایفا می کند .

آن چیزی که دیگران درباره تصاویرذهنی می گویند که می شود در یک لحظه تصویر ذهنی خلاقانه ساخت در حقیقت بستگی دارد که در گذشته فرد چطور تصویرسازی ذهنی را تمرین کرده باشد .

 

چه تصویرسازی برای کلمات مختلف چه برای کد های تصویری اعداد همه آنها برای اینکه بهتر و شفاف تر در ذهن تصور شوند نیاز به تمرین دارند .

 

باید روی قدرت تصویرسازی ذهنی یا تخیل خودتون کار کنید اون موقع به مرور زمان بهتر و بهتر خواهید شد .

 

فلیپ فارمر در مورد تخیل یا تصویرسازی ذهنی چی میگه؟

میگه تخیل همانند عضلات بدن است و من این را تجربه کرده ام که هر چه بیشتر از قدرت تخیل استفاده کنم قوی تر می شود .

 

 

زمانی تصویرسازی ذهنی یا تخیل خود را فعال می کنید چند نکته را به یاد داشته باشید ، از احساسات خود استفاده کنید زیرا زمانی در تصویرسازی ذهنی از حواس خود بهره ببرید آنگاه تصویرسازی یا تخیلی شما بیشتر در ذهن می ماند و حتی ممکن به حافظه بلند مدت منتقل شود .

 

برای شروع در تصویرسازی ذهنی لازم نیست که تصاویر خاص ، مثلا سیب یا اتومیبل یا چیز دیگر را در ذهن تصور کنید بجای ان هر چیزی که وارد ذهن شما می شود را تصور کنید و به ان حس شنیداری ، لمسی اضافه کنید 

 

در شروع این کار خودتان را مجبور نکنید که چیزی خاص را تخیل کنید .

 

تصور ذهنی 10 کلمه در روز- تصویرسازی ذهنی و تاثیر آن بر حافظه

 

 

می توانید فقط با تصویرسازی ذهنی آن کلمات را با افزودن رنگ های روشن و زنده تصور کنید

دختر بچه ،  بادبادک ، کوهستان ، ابر ، تختخواب ، کلبه

 

دختربچه کوچک با مو های فرفری و لباس قرمز خود به دنبال بادبادک قشنگش می دوید آنچان محو بادبادک بود که به کوهستان رسید ، ابرهای سیاه هوا را پوشانده بودند و کم کم شروع برف سنگین نمایان می شد که تختخواب سحر آمیز با سرعت باد پرواز کرد و دختربچه را با خود به کلبه برد .

 

نکته

اگر مکانی در دل طبیعت دیده اید می توانید این تصاویر را آنجا تخیل کنید تا بسیار بهتر در ذهن ایجاد شوند .

 

 

تمرین تجسم و تصویرسازی ذهنی

 

بخاطر سپاری 10 کلمه مختلف با کاخ ذهنی یا کاخ حافظه

 

در این تمرین ده کلمه را انتخاب کرده  و با کاخ ذهنی یا حافظه آنها را حفظ کنید یادتان باشد عجله نکنید ، بسیاری از دوستان در این کار عجله می کنند به آنها پیشنهاد می کنم برای اینکه در تصویرسازی ذهنی ماهر شوید ابتدا باید روی تصورات ذهنی تمرکز کنید و آرامش را حفظ کنید تا تصاویر بهتر در ذهن تشکیل شوند .

 

 


حتما بخوانید:  بهترین روش های تقویت حافظه و هوش  ، راهنمای جامع نابغه شدن 

 

نتیجه گیری -تصویرسازی ذهنی و تقویت حافظه

 

تصاویر ذهنی به تنهایی در حافظه ، ذخیره نمی شوند بلکه به همراه هر تصویر ذهنی چند حس دیگر هم ترکیب می شوند .

 

مثلا وقتی در حال تصور صحنه ای از فیلم هستید به همراه آن صداهای مربوط به تصویر ذهنی هم تا حدی می شنوید.

 

و یا اینکه بعضی از تصاویر ذهنی ، حس بدی بهمون منتقل می کنند یادتون باشه که احساس منفی خیلی راحت در حافظه ثبت و ذخیره ، یادآوری می شوند حتی بصورت خودکار یا خودآگاه ولی برای تصاویر ذهنی که مثبت هستند باید تلاش کنیم .

 

در نتیجه یکی از راه ها برای تقویت حافظه همین تصویرسازی ذهنی که کمتر کسی بهش توجه می کند .

 

حتی بیشتر جستجوها در اینترنت در رابطه با تصویرسازی ذهنی ، رسیدن به هدف و موفقیتِ تا تقویت حافظه

 

پس تصویرسازی ذهنی که سلاح مخفی و قدرتمند حافظه هستش جدی بگیرید و بیشتر ازش استفاده کنید تا عین حرفی که فلیپ فارمر زدند یعنی تخیل همانند عضلات بدن است و من این را تجربه کرده ام که هر چه بیشتر از تخیل استفاده می کنم قویتر می شود .

 

در حقیقت تصویرسازی ذهنی یا تخیلی انتهایی ندارد و تخیلی بی انتها ست ولی حافظه کوتاه مدت با محدودیت 7 تایی درگیر است . 

 

 

علیرضا هاشم گفت:
خیلی عالی! من که دیگه هر روز دارم اینجا می‌آیم. اصلا حس نمی‌کنم دارم مقاله می‌خونم، حس می‌کنم دارم با دوستام دارم حرف می‌زنم.
علیرضا هاشم گفت:
خیلی عالی! من که دیگه هر روز دارم اینجا می‌آیم. اصلا حس نمی‌کنم دارم مقاله می‌خونم، حس می‌کنم دارم با دوستام دارم حرف می‌زنم.
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر دوست عزیز ، هر سوالی داشتید میتونید از طریق ایمیل یا واتس اپ بدون درنگ بپرسید موفق باشید
ariboss گفت:
از دوره یادگیری سریع و بخش کاخ حافظه این دوره واقعاً لذت بردم. تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که ارائه داده شد، منو به نحو چشمگیری در توانایی‌های حافظه‌ام پیشرفت داد ببخشید کی اپدیت دوره میاد ؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، ممنون از نظرتون سعی میکنم اپدیت دوره زودتر اماده کنم به دلیل بعضی از مشکلات ممکن کمی دیرتر انجام بشه

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب