به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

راز عجیب حفظ اعداد طولانی با سیستم های حافظه همچون کاخ حافظه

راز عجیب حفظ اعداد طولانی با سیستم های حافظه همچون کاخ حافظه

 

حافظه آموزش ندیده ، عموم افراد در این دسته قرار می گیرند زیرا فکر می کنند حافظه و ذهن آنها غیر قابل انعطاف و تغییرناپذیر است البته یک سوم حافظه مربوط به وراثت است ولی دو سوم آن وابسته به سبک زندگی است که تکنیک های حافظه و تمرکز مربوط به آن است .

 

پس نخستین بهانه برای تقویت حافظه و تمرکز از بین رفت و حالا دو سوم مغز را می توان تغییر داد ، مغزمان و به خصوص حافظه با ابزار های مختلفی که در دنیا تکنولوژی داریم تنبل شده است و روز به روز همانند افراد چاقی که در خانه حبس شده اند چاقتر و تنبل تر می شود تا جایی که راهی برای خروج نمی یابد ، تصور کنید اگر مجبور شویم بدون تلفن همراه و وسایل دیگر چیزی را حفظ ( مثل حفظ اعداد یا شماره تلفن ) یا بخاطر آوریم چطور عمل کنیم ؟

 

مثلا حفظ 80 عدد ،  اگر  آن هم در زمان محدود و کمتر از یک دقیقه  باشد چه  ؟ درست شبیه چالش های بازی مرکب ولی  بعضی وقت ها واقعا زندگی اینگونه است اگر  کمی دیرتر عمل کنید فرصت ها از دست می روند . حفظ اعداد و مهمتر از آن اعداد طولانی یکی از سخت ترین چالش ها برای ابر مغز ماست ، منظور از ابر مغز  ذهن یا حافظه آموزش ندیده است.

 

 

 

 

•	قرن بیست یک و چالش حفظ اعداد طولانی

قرن بیست یک و چالش حفظ اعداد طولانی

 

هر کجا که باشیم با اعداد محاصره شده ایم ، دنیایی محصور با انبوهی از اعداد در قرن بیست و یک ما را گیج کرده است ، از اعدادی که در پسورد ایمیل ، سایت های مختلف استفاده می کنیم تا شماره تلفن جدید دوستان و آشنایان ، کد پستی خانه اجاره ای جدید ، رمز دوم کارت تا رمز پویا کارت که بعد چند ثانیه بی مصرف میشه

 

البته با این همه اعداد یا شماره که باید حفظ شوند ، تکنیک حفظ اعداد خیلی پررنگ جلوه می کنه 

 

 

 

و خییییلی چیزهای دیگه که اگر در گوشی یا تلفن همراه درست ذخیره نکرده باشیم کلی وقت میگیره تا از میان انبوهی از اطلاعات ، عدد مورد نظر پیدا کنیم .

 

یکی از بدترین سناریو ها هم این هستند که هارد گوشی ما اگر عمرش به فنا بره یا سارقی اون ببره با خودش ........ هیچی تو ذهنمون نیست .

 

پس از این قبیل موارد که ضروری هستند را در دفتر یا کتابی یادداشت کنید و در کنارش نیز آنها را با بکار گیری سیستم های حافظه به اعداد حفظ کنید  بسپارید ( مغز خود را از تنبلی دور کنید ) یادتون باشه

 

هر چه سن ما بالاتر بره برای بخاطرسپاری یا ( به طور مثال حفظ اعداد ) هر چیزی نیاز به تلاش آگاهانه داریم تا هر چیزی را در ذهن رمزگذاری و حفظ کنیم ، چیزی که نباید فراموش کنیم اینکه سیستم های حافظه فقط برای حفظ اعداد به کار نمی روند بلکه در حفظ و بخاطرسپاری مواردی دیگر همچون نکات محتوا کتاب درسی و غیر درسی و در ترکیب شدن با دیگر سیستم های حافظه کاربرد دارد .

•	حفظ کلمات و تکنیک ( سیستم حافظه اعداد )

حفظ کلمات و تکنیک ( سیستم حافظه اعداد )

 

در این بخش قرار است یک سیستم حافظه ساده را به شما آموزش دهم که می توانید با استفاده از این روش ، خودتان اولین گام در ساخت سیستم حافظه را بردارید و بتونید به راحتی مرحله حفظ اعداد رد کنید.

 

قبل از آن لطفا لیست کلمات زیر را حفظ کنید ؟

خورشید ، چشم ها ، سه چرخه ، صندلی ، ستاره ، شمشیر ، خوش شانس ، عنکبوت ، نهر آب ، دهخدا ، دروازه راگبی ، دوازدهه ، سیزدهمین سلحشور ، چادر ، پنیر پیتزا ، شانه ، شمع  ، تریلی ، نوزاد و دیکته حالا با هر روشی که یاد گرفته اید این کلمات را به ترتیب حفظ کنید و فقط 30 ثانیه زمان دارید .

 

هر تعدادی از کلمات را که یادآوری کردید یادداشت کنید و در ادامه با من همراه باشید .

 

می توانیم با یک روش ساده این کلمات را به ترتیب حفظ کنیم به این روش متد ارتباط می گویند .

 

اولین کلمه لیست خورشید است ما در کره خاکی یک عدد خورشید داریم و این کاملا واضح و روشن است پس اولین کلمه لیست با عدد یک کاملا در ارتباط است .

 

چشم : همه ما ادم ها دوتا چشم بیشتر نداریم پس می توانیم به راحتی یادآوری کنیم که کلمه چشم می تواند دومین کلمه از لیست باشد.

 

سه چرخه : کافیه یک سه چرخه قشنگ قرمز رنگ تصور کنید که با کلمه سوم لیست همخونی داره .

 

عجله نکنید علت ارتباط کلمات با چندمین بودن در لیست بهتون خواهم گفت .

 

صندلی : عموما صندلی ها چهارتا پایه دارند و داشتن چهار پایه می تواند نشانه ای بر چهارمین بودن صندلی در لیست کلمات را خواهد داد .

 

ستاره : ستاره 5 لبه داره و یا می توانید یک هتل پنج ستاره را تصور کنید که بی درنگ سبب یادآوری آن می شود .

 

شمشیر : تلفظ شمشیر به عدد شش بسیار نزدیک است عجله نکنید در آخر بهتون این شباهت های تلفظی و ارتباطی را خواهم گفت .

 

خوش شانس : از بین اعداد معمولا عدد هفت یک عدد خوش شانس به حساب میاد و عدد 13 عامل بد شانسی است و می توانیم عدد 7 را به کلمه خوش شانس مرتبط کنیم .

 

نهر آب : این دفعه از نظر حروف الفبا به عدد نه یا نهمین کلمه لیست یک ارتباط دارد .

 

دهخدا : خودتون زودتر بگید ، بله قسمت ده از کلمه دهخدا کاملا واضح عامل یادآوری عدد 10 است .

 

دروازه راگبی : حالا کمی با تصاویر بازی کنیم ، اگر دروازه راگبی دیده باشید شبیه حرف H  در زبان انگلیسی است و اگر از خط افقی میانش صرف نظر کنیم صد در صد شبیه عدد یازده میشه .

 

دوازدهه : دوازدهه ترجمه واژه یونانی است که توسط بو علی سینا به عربی ترجمه شده است ( اثنی عشر به معنی دوازدهه است ) ، بخشی از ابتدا روده که سبب اتصال معده به روده باریک میشه و شبیه لوله توخالیه و پزشک یونانی هروفیلوس بخاطر اینکه اندازه آن دوازده انگشت بوده چنین نامی انتخاب کرده است ، تصویر این بخش شبیه کرم هستش و حتی می توانید تصور کنید که شخصی با عمل جراحی دوازدهه روده باریک خود را برداشته است .

 

سیزدهمین سلحشور : بر اساس کلمه سیزدهمین سلحشور می توانیم به سیزدهمین بودن این کلمه پی ببریم .

 

چادر : این کلمه از نظر حروف الفبا و تلفظی به عدد چهارده شباهت دارد و این ارتباط می تواند علت یادآوریش شود .

 

پنیر پیتزا :  به پانزدهمین کلمه از لیست رسیدیم و حالا پنیر پیتزا هم به عدد 15 شباهت دارد برای درک بهتر کافی کمی تکرارش کنید پنیر پیتزا پانزده..

 

شانه :  این کلمه هم از نظر حروف الفبا و تلفظی به عدد 16 نزدیک است .

 

شمع : تصور کنید که 17 تا شمع در مراسم تولد 17 سالگی دوست عزیزتون روشن کردید و کلی مهمون هم دعوت شده .

 

تریلی : اگر تعداد لاستیک های تریلی را حساب کنیم به این نتیجه می رسیم که هجده تا لاستیک دارد که با هجدمین کلمه لیست مطابقت داره .

نوزاد : خیلی به عدد نوزده شبیه

 

دیکته : خب معلومه همیشه نمره من بیست بود  چون خیلی درس خواندن برام زمان امتحانات مهم بود ، که با کلمه بیستم لیست یکی است .

 

تمام کلماتی که برای حفظ داده شد در حقیقت کلمات و یا تصاویر یک سیستم حافظه برای حفظ اعداد هستند کافیه نکات بالا را برای انتخاب تصویر یا کلمه برای سیستم حافظه خود رعایت کنید به راحتی می توانید یک سیستم حافظه اعداد  فراموش  نشدنی داشته باشید .

سیستم حافظه اعداد (ارشد یا میجور )

سیستم حافظه اعداد (ارشد یا میجور )- حفظ اعداد

 

سیستم حافظه اصلی یا ارشد در حقیقت یکی از بهترین سیستم های حافظه در جهان است که متخصصین یا قهرمانان حافظه از آن استفاده می کنند و بر اساس حروف الفبا و تلفظ بنا شده است ، در این سیستم حافظه ، حروف الفبا و تلفظ تبدیل به کلمه می شود و بعد آن کلمه به تصویر ذهنی تبدیل خواهد شد و در کنار هم قرار دادن تصاویر ذهنی در کنار هم می توان اعداد طولانی را حفظ کرد .

 

یک نکته کوچک : برای اینکه در حفظ اعداد ، پیشرفت کنید در کنار تکنیک به تمرین نیاز خواهید داشت پس تمرین فراموش نکنید.

 

سطوح مبتدی تا پیشرفته سیستم حافظه- حفظ اعداد 

 

سیستم حافظه ارشد یا میجور سطوحی مختلفی دارد ولی برای شروع پیشنهاد می شود از سطح اول شروع کنید و بعد بر اساس همین سیستم حافظه ، سیستم بعدی را گسترش دهید ، وضعیت زمانی خود را تخمین بزنید که چقدر می توانید روی سیستم زمان صرف کنید چون هر چه سیستم حافظه اعداد پیشرفته تر باشد

 

زمان کامل کردن سیستم حافظه و یادگیری آن بیشتر خواهد شد ، به  طور مثال خودم چون وقت کافی برای ایجاد سیستم حافظه اعداد هزار رقمی نداشتم به سیستم حافظه خودم که بین 100 تا 300 تصویر دارد اکتفا کردم ، پس همین اول بر اساس میزان وقت یک سیستم را انتخاب کرده و روی آن کار کنید .

 

نکته : برای اینکه  در مسابقات حافظه ، بتونید در حفظ اعداد نتایج عالی کسب کنید در کنار سیستم حافظه اعداد ، تمرین حرف نخست را می زند پس تمرین نکرده فکر رکورد زدن از ذهنتون خارج کنید .

 

سطح اول سیستم حافظه میجور در واقع شبیه مثال های قبلی برای اعداد 00 تا 09 است که با استفاده از آن چند کلمه ابتدایی لیست را ارتباط سازی کردیم .

 

این سیستم که 10 تصویره است ساده ترین سیستم حافظه اعداد است و بهترین تمرین و آموزش برای درک بهتر سیستم حافظه اعداد می باشد ، به طور خاص با سر واژه گرفتن و تلفظ اعداد می توانیم به کلمات و در نتیجه تصویر ذهنی خاصی برسیم که می شود از آن به عنوان کد تصویری استفاده کرد .

 

اعداد 00 تا 09

00 بر اساس تلفظ صفر می توان به کلمه سفر رسید و همچنین حروف ف یا ر را می توان به عنوان سر واژه برای کلمه استفاده کرد.

00 : ص یا ر

01 : ک

02 : د

03: س ، ص ، ث

04: چ

05 : پ

06 : ش

07 : ف

08 : ت

09 : ن

 

به این صورت با انتخاب حروف اول یا وسط هر عدد می توان به کلمات و سپس تصاویر ذهنی برای هر یک دست یافت .

 

سیستم دو رقمی یا 100 رقمی حافظه اعداد

 

این سیستم حافظه در سطح بعدی قرار دارد و از 00 تا 99 است برای این سیستم باید 100 تصویر ذهنی خلق کنیم ، البته برای ساخت این روش نیاز به زمان و خلاقیت بیشتری دارید .

 

در دوره ویژه تقویت حافظه و تمرکز به صورت آماده سیستم حافظه میجور با 100 تصویر و اکشن همراه با تصاویر جذاب را یاد خواهید گرفت .

 

سیستم هزار تصویره میجور

 

یکی از بهترین سیستم های حافظه که متخصصین و اساتید حافظه از آن استفاده می کنند این سیستم است چون تصاویر ذهنی بسیاری داشته و میزان خطا و یادآوری در حفظ اعداد طولانی کمتر می شود ، به طور مثال حفظ چند هزار رقم در یک ساعت با سیستم حافظه هزار تصویره بسیار بهتره از یک سیستم حافظه چند صد تصویره می باشد

 

البته نکته ای که باید دانست این است که اگر در سیستم حافظه 100 تصویره به تسلط نرسیده باشید استفاده از سیستم پیشرفته تر توصیه نمی شود چون کسی که نمی تواند راه برود دویدن برایش غیر ممکن است ، پس اول راه رفتن را با سیستم های حافظه اعداد یاد گرفته و بعد روی سیستم بعدی کار کنید .

رکورد های حافظه من در حفظ اعداد طولانی( ترکیب کاخ حافظه یا ذهنی )

رکورد های حافظه من در حفظ اعداد طولانی

 

اگر نمی دونید این بدونید که سیستم حافظه من بسیار ساده است و حدود 100 تا 300 تصویر دارد ، که ترکیبی از سیستم حافظه ارشد و pao  می باشد ، معمولا بهترین رکورد های حافظه زمانی اتفاق می افتند که ساعت های زیادی تمرین کرده باشید و ذهنتان آمده باشد ، یکی از بهترین رکورد های حافظه در حالت رقابتی 80 عدد در 35 ثانیه بود که با تمرین و تسلیم نشدن بهش رسیدم ، پس در حفظ اعداد عجله نکنید صبور باشید .

 

اگر مقاله های قبلی را مطالعه کرده باشید وقتی از سیستم حافظه اعداد همراه با سیستم حافظه کاخ ذهنی یا حافظه استفاده کنید می توانید به شکل غیر قابل باوری اعداد زیادی را فراتر از محدودیت حافظه کوتاه مدت حفظ کنید .

 

 چند نکته در حفظ اعداد 

 

اگر سیستم حافظه عددی که انتخاب و آماده کرده اید عالی باشد  ولی کاخ ذهنی یا کاخ حافظه ، به درستی ساخته نشده باشد در حفظ اعداد با مشکل دچار خواهید شد ، اگر ایستگاه های حافظه خیلی نزدیک یا خیلی دور باشند با فضای خالی در حافظه روبرو شده و میزان یادآوری کم می شود .

 

اگر فاصله بین دو ایستگاه ذهنی خیلی نزدیک باشند تصاویر ذهنی که برای هر عدد دارید با هم ترکیب شده و در هنگام یادآوری گیج می شوید و نمی دانید کدام تصاویر ذهنی مربوط به کدام ایستگاه است و اگر ایستگاه ذهنی در کاخ حافظه تان خیلی دور باشند

 

این فاصله در دنبال کردن هر ایستگاه ذهنی میزان سرعت در تصویر سازی ذهنی و ریتم ذهنی را کاهش می دهد و به دنبالش یادآوری کم می شود درست شبیه نواختن پیانو که اگر نت های آن دور از هم باشند ریتم آهنگ کم می شود ، پس به پیوستگی بین ایستگاه های ذهنی و تصویر سازی ذهنی توجه کنید .

•	سرعت در سیستم حافظه اعداد

سرعت در سیستم حافظه اعداد- حفظ اعداد 

 

خیلی از دوستان دنبال این هستند که بدانند کدام سیستم حافظه سرعت بیشتری دارد تا از آن استفاده کنند ، اگر شما و دوستتان از یک نوع سیستم حافظه استفاده کنید ولی میزان تمرینات شما بیشتر باشد مسلما سرعت بیشتری خواهید داشت

 

و همچنین اگر سیستم حافظه دوستتان پیشرفته تر باشد تمرین باز هم حرف اول را می زند چون خودم با بعضی از افراد به رقابت پرداختم حتی با وجودی که سیستم حافظه پیشرفته تر داشته ولی میزان تمریناتم بیشتر از آنها بود سرعت بیشتری در حفظ اعداد داشتم .

 

نکته سرعتی

اگر می خواهید سریعتر باشید با از کاخ حافظه ای استفاده کنید که یادآوری ایستگاه های ذهنی آن سریعتر هستید و مدام آن را یادآوری کنید تا سریعتر شوید .

 

دوم اعداد را به صورت تمرین به تصاویر ذهنی تبدیل کنید مثلا روزی 10 دقیقه این کار را انجام دهید ، سرعت و دقت شما بیشتر خواهد شد .

 

نتیجه گیری- حفظ اعداد 

اگر تصاویر ذهنی اعداد برایتان جالب نیست تغییرش دهید تصویر ذهنی بهتر و بیشتر در ذهن می ماند که برایتان معنی بیشتری داشته باشد ، زیرا ان موقع تجسم کردن نیز برایتان سرگرم کننده می شود ، اگر می خواهید سیستم حافظه 1000 تصویره داشته باشید کافیست روی سیستم حافظه 100 تصویر مسلط شوید و بعد  بر اساس آن سیستم جدید را بنا کنید ، بهتر است در حفظ اعداد کمی صبور باشید و قدم به قدم پیشرفت کنید.

قهرمانم حافظه گفت:
پرانرژی و سلامت باشید اگر درباره سیستم حافظه پی ای او هم بگید ممنون میشم ضمنا از محتوا خاص سایت تشکر می کنم
    مدیریت گفت:
    سلام و وقت بخیر ، دوستانی که سوالی دارند میتونند از طریق واتس اپ مطرح کنند ، منتظر هستم شاد و پیروز باشید
    مدیریت گفت:
    سلام و وقت بخیر ، دوستانی که سوالی دارند میتونند از طریق واتس اپ مطرح کنند ، منتظر هستم شاد و پیروز باشید
محمد گفت:
باسلام لطفا فایل هدیه تقویت حافظه و تمرکز بفرستید باتشکر
    مدیریت گفت:
    با سلام و وقت بخیر یک فرصت عالی برای شما ، خیلی راحت پکیج کاخ ذهنی با تخفیف خریداری کنید و همچنین با این کار می توانید با 36 درصد تخفیف دوره ویژه تقویت حافظه و تمرکز را خریداری کنید با یک تیر دو نشان بزنید
آرمان گفت:
من دارم روی سیستم 1000 تصویره اعداد کار می کنم میشه راهنمایی کنید ؟؟؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر عزیز ، بله ایمیل بفرستید تا بهتون کمک کنم منتظرتون هستم
danial856a گفت:
من از سیستم حافظه اعداد محصولتون استفاده کردم و دارم روی سیستم 3 رقمی کار میکنم بعضی اعداد نمی توانم به یاد بیاورم لطفا توضیح بدید
    مدیریت گفت:
    سلام ، میتونه به چند دلیل باشه

    ارتباط درستی بین اعداد و تصاویر نیست
    یعنی اون بخش تداعی به درستی ایجاد نکردید
    وقتی عدد نگاه میکنید تصاویر یادتون نمیاد و تصویر تصور میکنید اصلا عدد به ذهنتون خطور نمیکنه
    بهتر سیستم حافظتون برای اعداد دوباره چک کنید و اگر مایل هستید از تصاویری که برای سیستم حافظتون استفاده کردید ایمیل کنید تا بتونم بهتر توضیح بدم موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب