به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

علت پنهان مه مغزی و روش های خفن برای مقابله با آن    

 علت پنهان مه مغزی و روش های خفن برای مقابله با آن    

 

 

 

به این اختلال مه مغزی یا مغز مه‌آلود نیز گفته می شود ، به شدت روی مغزمان تاثیر گذار است تا جایی که حافظه ، تمرکز و حافظه فضایی با مشکل مواجه می شود و حتی همین فراموشی سبب استرس و اضطراب شده و این حلقه معیوب ادامه دارد.

 

در این دوران کرونا ، مسلما همه ما به مه مغزی دچار شدیم در واقع مه مغزی سبب اختلال شناختی ، مشکلات حافظه و تمرکز شده و این مورد به خصوص برای دانشجویان و دانش آموزان حائز اهمیت است.

 

زیرا به شدت عملکردشان (به عبارتی درس خواندن ) را در دوران تحصیل تحت تاثیر قرار می دهد و علائم کندی مغز احساس می کنند ( حتی خودم زمانی که به کرونا مبتلا شده بودم نمی توانستم شماره تلفنی که به راحتی می توانستم به یاد بیاروم به خاطر بیاورم کاملا واضح بود که علائم کندی مغز ، احساس می کردم  و هیچ قرصی برای درمان سریع مه مغزی نبود )  

 

  چرا دچار مه مغزی می شویم و چکار کنیم تا این چراغ قرمز هشدار را خاموش کنیم ،  زیاد نگران نباشید زیرا میلیون ها انسان در کل جهان با این اختلال همنشین هستند ، با انجام چند راهکار می توانید انرژی ، حافظه و تمرکز ذهنتون بازیابی کنید .

 

آیا می دانید اصلا مه مغزی چیست؟

 

آیا می دانید اصلا مه مغزی یا مغز مه‌آلود چیست؟

 

طبق یک تعریفی مه مغزی یا مغز مه‌آلود سبب می شود که فرد هوشیاری کاملی نداشته باشد ، یعنی در امواج افکار مختلف غوطه ور است و با وجود اضطراب و افسردگی  نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد یا چیزی را یادآوری و پردازش کند .

 

یادمه بعضی وقت ها که کامپیوترم ویروسی میشد ، حافظه و پردازنده به شدت درگیر می شدند تا جایی که سیستم کند میشد و بالاخره با صفحه مرگ یا صفحه آبی  مواجه می شدم ،

 

همین مورد برای ذهنمان اتفاق می افتد زمانی که افکار منفی به شکل ویروسی حافظه و تمرکزمان را به شدت درگیر می کند (ممکن است مربوط به گذشته یا مشکلات خانوادگی ، اجتماعی ، شکست های مختلف و فشار کاری بسیار زیاد باشند ) تا جایی که ظرفیتی برای بازیابی اطلاعات باقی نمی ماند

 

 و فرد با فراموشی روبرو می شود و بخاطر اینکه ذهن فرد بسیار درگیر افکار منفی مختلف است حافظه به صورت ناخودآگاه از دسترس خارج می شود .

 

کرونا لعنتی  و مه مغزی ( مغز مه‌آلود)

 

طبق تحقیقات وسیع انجام شده افرادی که مبتلا به کرونا می شود و اگر شانس این را داشته باشند که بهبود یابند حدود سه یا چهار ماه بعد از بیماری با عوارض زیادی دست و پنجه نرم می کنند یکی از آنها مه مغزی ( مغز مه‌آلود)  است .

شکست خوردن و مه آلودگی مغز

شکست خوردن و مه مغزی

 

به معمول افرادی که ظرفیت روانی کمی برای تجربه شکست دارند و نمی توانند با شرایط سخت و شکست ها ارتباط برقرار کنند در نتیجه دچار استرس و اضطراب شده و احتمال اینکه با افکار  منفی مختلف اسیر شوند بیشتر است . ( چون در حالت معمول همه افکار منفی داریم ولی در مه مغزی ، افراد غرق در افکار منفی می شوند و با لنزی متفاوت به مسائل فکر می کنند و تصمیم می گیرند )

 

درمان ساده کافیست خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و حتی وقتی آمادگی روحی روانی برای شکست خوردن ندارید ، سعی کنید استراحت کنید .

 

خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید و سعی کنید از نسخه قبلیتان جلو بزنید ، خواهید دید که خیلی از استرس و اضطرابها بی مورد هستند زیرا این شما هستید که می توانید به افکار منفی شاخ و برگ بدهید یا اصلا به آنها اهمیتی ندهید .

 

در مسیر تقویت حافظه و تمرکزم ، بخشی از آن در لیگ حافظه اتفاق افتاد ، خیلی شکست را تجربه کردم ولی  نگاهم این بود که شکست می آموزد و می تواند پلی برای موفقیت باشد اگر از آن درس گرفته شود ، خیلی از افراد مسیر موفقیت را بخاطر عدم درک درست شکست ها رها می کنند و یا با شکست اول به مدت زیادی درگیر افکار منفی می شوند تا حدی که تحمل تجربه انجام کارهای جدید را نخواهند داشت ( به زبان ساده بعضی از افراد با اولین تیر از جنگ بر می گردند )

 

مطالب مرتبط : رفع استرس شب امتحان ؛ 10 نکته موثر و معتبر  

 

یک روش برای کسانی که تحمل شکست را ندارد و مه مغزی نیز برایشان زندگی را سخت کرده این است که طبق یک عادت روزانه کارهای خود را انجام دهند و خودشان را تا یک مدت با هیچ کسی مقایسه نکنند.( از من میخواهیم هیچ وقت خودتان را با کسی مقایسه نکنید )

 

فقط شبیه حرفی که کوهنوردان میزنند عمل کنید یعنی هر لحظه نگاه کردن به نوک قله کاری بیهوده ای است فقط سرت را پایین بینداز و به راهت ادامه بده

 

 فقط طبق سیستم کاری هفتگی عمل کنید اگر سخت است کمی آسانترش کنید تا جایی که می توانید انجامش دهید و توصیه بعدی مطالعه کتاب اثر مرکب ، برتری خفیف ، کمالگرا نباشید و عادت های اتمیک است .

استرس دوست مه آلودگی مغز یا ذهن

استرس دوست مه مغزی یا مغز مه‌آلود

 

 

استرس همیشه بد نیست ولی اگر از اندازه نرمالش بیشتر بشه اصلا خوب نیست ، به اصطلاح به استرس مزمن تبدیل میشه که با ایجاد ضعف های زیادی میشه از جمله ، افسردگی ، ضعف سیستم ایمنی و آسیب های جسمی دیگر ..

 

و این افسردگی سبب کاهش انرژی شما میشود تا جایی که بیشتر افراد ترجیح می دهند ساعات ها در رختخواب بمانند چون دائما احساس خستگی می کنند و سعی می کنند با شنیدن آهنگ کمی خودشان را سرحال نشان دهند ولی در بلند مدت اصلا کافی نیست.

 

بلکه باید از عصب های مغزتون محافظت کنید کافیست کمی از عوامل بیرونی و درونی استرس زا فاصله بگیرد .

  • از گوشی تلفن همراه – ( دوری از مقایسه کردن خودتان با دیگران)
  • از تلویزیون
  • از فیلم ها
  • کافیست کمی قدم بزنید و مثبت فکر کنید
  • با بچه ها بازی کنید اگر در دسترس باشند
  • از افراد منفی یا سمی دور و با افراد مثبت در ارتباط باشید
  • تنفس عمیق یادتون نره
  • در گیر اتفاقات ناراحت کننده گذشته نباشید .
  • داشته هاتان را بشمارید و شکر گذار باشید .
  • مصرف کمتر مواد کافئین دار.
  • نوشیدن آب به مقدار کافی

مه آلودگی ذهن ( قاتل حافظه و تمرکز )

مه مغزی ( مغز مه‌آلود) قاتل حافظه و تمرکز

 

وقتی که بر اساس عوامل مختلف فرد در این وضعیت قرار می گیرد ، داشتن تمرکز برای فرد بسیار دشوار می شود و معمولا کلمات را به سختی می تواند از دایره لغات ذهنیش یادآوری کند و خاطرات گذشته و حال کم رنگ می شوند .

 

همانطور که تمرکز کار آسانی نیست در کنارش حفظ کردن نیز کاری طاقت فرسا می شود به عبارت دیگر به نظر می رسد که تمرکز که مرکب حافظه است کم رنگ شده و فرد با خودکار بی رنگ در حال نوشتن است و چیزی در حافظه نمی ماند .

 

وقتی در چنین شرایطی قرار گرفتید کافیست کمی معمول گرا باشید و از قالب کمال گرایی خارج شوید .

 

به خودتان شانس اشتباه کردن دهید ، تمرین کنید و با خودتان مثل یک دوست صمیمی رفتار کنید تا در مسیر یادگیری همیشه با انگیزه باشید .

 

یک دوست صمیمی تصور کنید که در مسیر یادگیری دچار اشتباه شده و شکست خورده ، چگونه با او رفتار می کنید ، آیا بهش فحش و ناسزا می گویید یا با افکار مثبت ازش حمایت می کنید .

 

ولی بیشتر اوقات غرق در افکار منفی وقتی اشتباهی می کنید شما به خودتان حمله می کنید ولی در حقیقت باید مثل یک دوست صمیمی از خودتان حمایت کنید و این نیاز به تمرین و ممارست دارد .

خواب بدون کیفیت و بی خوابی

 

ارتباط بی خوابی با مه مغزی ( مغز مه آلود )

 

کمبود خواب، کار بیش از حد و استرس می تواند سبب مه مغزی ( مغز مه‌آلود) شود.

 

مه مغزی می تواند ناامید کننده باشد، اما تسکین آن ممکن است.

 

علائم کندی مغز جدی بگیرید ،  در صورت عدم درمان مه مغزی  یک مغز مه‌آلود می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و منجر به شرایط دیگری مانند بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر شود.

 

 

یکی از عواملی که سبب می شود فرد خواب بدون کیفیتی داشته باشد آپنه خواب است چیزی که در هنگام خواب سبب ایجاد صدای های عجیب یا تنگی نفس می شود ، در اپنه خواب دیوارهای گلو در حالت ریلکس ، تنگ می شوند و سبب توقف هایی در تنفس می شود که حتی ممکن است چندین بار در طول شب اتفاق بیفتد .

 

راهکار سریع برای این مورد به پهلو خوابیدن است و اگر باز هم به حالت پشت بر می گردد و دوباره دچار آپنه خواب می شود کافیست که از بالشت مخصوص استفاده کنید.

 

چند راهکار عالی برای درمان بی خوابی

 

  • هر شب ساعت مشخصی به تخت خواب بروید.
  • تخت خواب جای مطالعه نیست .
  • حدود 20 تا 30 دقیقه قدم بزنید یا بدوید
  • قبل از خواب چای ، قهوه ممنوع است
  • افکار خود را قبل از خوابیدن آرام کنید
  • اگر اتوبوس خواب دنبال شما نمیاد از تخت خواب بلند شوید کمی کتاب بخوانید تا بیاد .
  • سعی کنید اتاق روشن نباشد.

 

 

ارتباط کم تحرکی افراد با مه مغزی

 

 

وقتی  که بدون تحرک و یا به عبارت دیگر کم تحرک باشید شک نکنید که زنجیره ای از مشکلات مختلف به سمت خود جذب می کنید یکی از آنها مه مغزی یا مغز مه‌آلود است .

 

 محققان کالیفرنیایی به این نتیجه رسیدند که افرادی که کم تحرک هستند یعنی مدت زیادی را صرف دیدن تلویزیون یا بازیهای رایانه ای می کنند در تست های روانشناختی ، حافظه نمرات کمتری دریافت می کنند.

 

کم تحرکی علاوه بر مه مغزی سبب سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی وو افسردگی می شود که باز هم با مه مغزی در  ارتباط است .

 

قرار نیست برای جلوگیری از مه مغزی کریس رونالدو یا بروس لی شوید کافیه ، هفته ای 3 یا 5 روز ورزش هوازی داشته باشید و به مرور سرعت گام ها  و زمانش را بیشتر کنید ، اگر ورزش کردن برایتان سخت است از تکنیک عادت سازی جمیز کلییر استفاده کنید.

 

یعنی از بستن بند کفش ورزشی شروع کنید تا بتوانید انگیزه کافی برای ورزش روزانه را دریافت کنید ، زیرا انسان با انجام یک کار کوچک انگیزه کافیه برای انجام مرحله بعدی را دریافت می کند.

 

و تکنیکی که توصیه می کنم اینکه کار تا زمانی انجام دهید که شیرینی و لذت کار تجربه می کنید و هنوز حس می کنید بعد تایم استراحت شروع کنید .

باید و نباید تغذیه و مه ذهنی یا مغزی

 

باید و نباید تغذیه و مه مغزی (مغز مه‌آلود)

 

بعضی وقت ها چقدر حافظه و تمرکز بالایی دارم و گاهی اصلا درست کار نمیکنه شبیه اینکه واقعا یه چیزی کمه .

 

  1. ویتامین B12
  2. ویتامین D
  3. امگا 3
  4. منیزیم ( کد تصویر ذهنی من یه میزم )
  5. کورکومین در زرد چوبه

 

چه بخواهید یا نه کمبود همه موارد بالا در مه مغزی یا مغز مه‌آلود نقش دارند .

 

چای یا قهوه

 

در خانواده های ایرانی  مصرف چای  یا قهوه که کافئین دارد  و در کنارش شکر یا قند خیلی زیاد است ، کافئین بیش از حد روی استرس تاثیر گذار هستند و نتیجه معکوس می دهد و استرس را تشدید می کنند و این استرس زیاد باعث مه مغزی می شود.

 

شکر یا قند

 

سبب افزایش قند خون می شود این بالا و پایین آمدن قند خون ، سبب مه مغزی ( مغز مه آلود )  می شود ، از مصرف موادی که حاوی شکر هستند پرهیز کنید ، امگا 3 می تواند اثرات مخرب مصرف موادی حاوی قند را کاهش دهد ( البته بهترین راهکار مصرف کمتر مواد حاوی قند است )

 

امگا 3 فقط برای مه مغزی نیست بلکه سبب کاهش افسردگی ، تقویت حافظه و تمرکز می شود ( بار ها گفتم حتی قهرمان چند دوره مسابقات جهان و آمریکا هر روز صبح یک عدد کپسول امگا 3 مصرف می کند ، اگر بدونی حفظ 80 رقم در 11 ثانیه چقدر باحاله)

 

منیزیم علاوه بر اینکه می تواند یک مکمل مناسب برای درمان مه مغزی باشد برای آرام کردن سلول های عصبی لازم و می تواند و راه هورمون های استرس زا را نیز بلوکه کند .

 

زرد چوبه که دارای کورکومین است و التهاب را کم کرده و در تمرکز و حافظه را نیز تقویت می کند ( افسردگی را نیز کاهش می دهد)

 

ایستگاه حافظه : چطور کورکومین را به زردچوبه ربط داده و حفظ کنیم ، کورکومین ( تصور کنید که شما در مکانی ایستاده اید و کوری گم می شود و روی میدان مین می رود و منفجر شده و تبدیل به پودر شده و  پودر زردچوبه به همه جا پراکنده می شود )

 

ایستگاه حافظه ویتامین D  :   اگر به حرف D   و  توجه کنید در حرف Dتصویر فردی را مشاهده می کنید که خوشحال است  پس می توانید به این مطلب برسید که ویتامین دی ضد افسردگی و مه مغزی است ( مثال های عالی برای خلاقیت و تقویت حافظه )

گذشته و مه آلودگی ذهن

گذشته و مه مغزی

 

گذشته گاهی وقت ها انسان را متوقف می کند ، اگر غرق در افکار و اتفاقات تلخ گذشته هستید همان نتایج تلخ را تکرار خواهید کرد ، گذشته از آن  مه مغزی هم با یاد آوری گذشته ، شبیه فیلم آخر انتقام جویان هستش شبیه برگشت تانوس ( مغز مه آلود ) از گذشته ، گریبان گیر خواهد بود .

 

  • مکان ها
  • افراد
  • عادت ها
  • فیلم
  • عکس
  • خاطرات
  • بو و رایحه

 

همه این موارد می تواند پلی به سمت گذشته باشند و خاطرات تلخ را یادآوری کنند که در کنارش حافظه و تمرکز مدتی درگیرش شده و نمی توانید روی کار و اهدافتان تمرکز کنید و راندمان کاریتان به شدت کم می شود زیرا اگر عادت کردید که همش در زمان گذشته دور بزنید این در مدار ذهنی تقویت شده و هر دفعه که شکست می خورید تکرار می شود ( این دکتر جو دیسپنزا میگه )

 

وقتی که گذشته انرژی و زمانتان را هدر داد ، باید چرخه عادت جدید شکل دهید ، وقتی عکس یا مطلبی در مورد گذشته می بینید کافیست سکان ذهنتان را دست گرفته و آن را به آینده متصل کنید کنید یعنی به جای انکه در گذشته بمانید و حسرت بخورید یه نقطه از آن به سمت آینده بکشید .

 

مثال : یاد خاطرات کودکی می افتید که چقدر شور و شوق برای موفقیت داشتید ولی الان در سن 30 یا بیشتر به هیچ کدام اهدافتان نرسیده اید و بلکه در یک نگاه تبدیل به فردی شکست خورده شده اید .

 

راهکار عملی

با دیدن خاطرات کودکی یک نقطه به آینده رسم کنید من در گذشته باور شدیدی به موفقیت و پیروزی داشتم ، محدودیت برایم معنی نداشت ولی الان ... در حقیقت شما همان فرد هستید ولی چون چندین بار شکست را تجربه کرده اید محدود فکر می کنید همانند همان فیل سیرک که به ریسمانی نازکی بسته شده بود و فکر می کرد نمی تواند خود را آزاد کند ، حالا طبق تحقیقات افراد موفق ، موفقیت برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد حتی شما کافیست چند عامل را در ذهن داشته باشید .

 

  • توکل به معنای واقعی
  • خود باوری
  • تلاش
  • برداشتن قدم های کوچک
  • استمرار
  • صبر

 

شما به لحاظ این موارد محکوم به موفقیت هستید ، هیچ کسی  نمی تواند مانع شود به جز خودتان ، پس اگر خاطرات گذشته هنوز انرژی ، زمانتان را هدر می دهند کافیست به سمت اهداف یا آینده روشن آنها را وصل کنید ، هیچ درمان یا قرصی برای درمان سریع برای مه مغزی نیست بلکه باید به مرور زمان درمانش کنید.

 

حسن حامدی گفت:
از محتوا پربارتون متشکرم ، اصلا وقتی فکر می کنم اینگار که خیلی وقت دچار مه آلودگی ذهن شدم ، چه مدت زمان میخواد تا ذهنم به حالت اول برگرده؟
Godfhather گفت:
سلام استاد ، مشکلی دارم این نمی تونم تمرکز کنم الان هرچی به کنکور نزدیکتر میشم اوضاع تمرکز بدتر میشه مثل همیشه یه راه حلی چیزی نشونم بذین قربون مراتب دمت گرم
abi000 گفت:
از مطالب خوبتون استفاده کردم عالی بود
پریسا گفت:
اوووف، این مقالات به خودی خود عالی‌ان! خیلی از جاها نشنیده بودم که اینجا خوندم. از هر موضوعی که باشه، دقیق و با حس هست، حس می‌کنم حتی تو آشپزی هم بهم کمک می‌کنه این جملتون دوست دارم
قرار نیست برای جلوگیری از مه مغزی کریس رونالدو یا بروس لی شوید کافیه
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، ممنونم
محمد سامورایی گفت:
از بخش حافظه‌ی این دوره خیلی لذت بردم. تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که آموختم، نشون دادن که حافظه‌ام با تمرین قوی‌تر می‌شه. حتی فکر نمی‌کردم تا این حد پیشرفت کنم سوال که دارم ؟ برای مسابقات حافظه کجا ثبت نام کنم ؟ ممنون از پاسختون

    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، همه افراد میتونند از تکنیک های حافظه استفاده کنند و پیشرفت کنند هیچ محدودیتی نیست همچنین برای ثبت نام در تیم ملی حافظه میتونید به سایت

    ذهن برتر مراجعه کنید موفق باشید
harkatism گفت:
بسیار عالی و زیبا

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب