به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

 14 روش خفن تقویت هوش و حافظه +4 مورد ممنوعه

 تمرین و رقابت در لیگ جهانی حافظه ،  سبب شد روی هوش ، حافظه و تمرکز بیشتر تحقیق کنم اگر شما هم مثل من قصد دارید از 100 درصد مغزتان استفاده کنید می توانید در این مقاله که بر اساس تحقیقات مختلف  و  تمرینات شگفت انگیز  است  می توانید هوش و حافظه تان را تقویت کنید . 

 

جمله انگیزشی :  تغییرات جزئی و کوچک سبب موفقیت های بزرگ می شوند .

 

 

بهترین روش های تقویت حافظه و هوش؛ راهنمای جامع نابغه شدن -کاخ ذهنی
بهترین روش های تقویت حافظه و هوش؛ راهنمای جامع نابغه شدن -کاخ ذهنی

هوش چیست ؟

یکی از بهترین تئوری های هوش ، هوش چندگانه هوارد گاردنر هست که تفکرات سنتی هوش را تغییر داد . آقای گاردنر هفت نوع هوش را ارائه دادند .

 

  1. هوش ریاضی
  2. هوش درون فردی ( درک شناخت خود یا درک ویژگیهای شخصیتی خود)
  3. هوش میانفردی ( قدرت درک دیگران و روش ارتباط با دیگران )
  4. هوش زبانی
  5. هوش هندسی ( تصویرسازی ذهنی از واقعیت ، قدرت مسیر یابی )
  6. هوش آهنگین یا موسیقیایی ( ریتمیک )( توانایی ایجاد و درک الگوهای آهنگی)
  7. هوش حرکتی ( قدرت حرکات جنبشی مناسب ، مهارت عضلانی شبیه بروس لی دیگه )

 

مثال اقای گاردنر درباره نقص دیدگاه قبلی درباره هوش

شکارچی در گینه نو یا توانایی های رهیابی یک ملوان در جزیره میکرونزی با تعریف غرب از بهره هوشی توجیه نمی شود.

 

به زبان ساده هوش چیه ؟ در واقع هوش درک و یادگیری سریع از موقعیت های تکراری و جدید است و هوش هم چندگانه هست و فقط مختص به ریاضی و یه چیز نیست .

 

 

بیشتر بخوانید :یادگیری سریع –  همانند یک حرفه ای  سریع  و موثر یاد بگیر + 10

 

هوش همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردم انواع مختلفی دارد و اگر می خواهید فرد باهوشی شوید باید روی همه آنها کار کنید ، درست مثل یه بدنساز که میخواد یه بدن عضلانی خوب داشته باشد باید روی تمام عضلات بزرگ و کوچک خود کار کند .

 

در ادامه با باید و نباید های هوش بیشتر آشنا خواهید شد .

 

حتما بخوانید:  راه های تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

 

خوراکی های ممنوعه( برای تقویت هوش و حافظه چی نخوریم ؟)

 

 

این هم یکی از نباید هایی که باید رعایت کنید در برنامه غذایی ما برخی از مواد غذایی هستند که با خوردن اونا سبب نابودی هوش ما میشه در حقیقیت باعث میشه که کند ذهن بشیم . بعد میگن چرا مردم کشور آمریقا کند ذهن هستند دلیلش همینه

 

یادتون باشه رمز موفقیت ما در این دوران حساس حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی سالم و ناسالم هستش.

 

لیستی از مواد غذایی کند ذهن کننده

 

  1. پروتئین های فرآوری شده ( سوسیس و کالباس خودمون )

یادم از دوران مدرسه معلم ما خوردن سوسیس و کالباس ممنوع کرده بود خیلی معلم خوبی بودا

 

پروتئین های و چربی که فرآوری می شوند اگه گفتی تبدیل به چی میشن ؟

 

سوئیس (سوسیس اینا من همش با هم قاطی میکنم )  و کالباس و پپروووونی که خییلی خطرناک هستند و مواد نگهدارنده در این محصولات که سدیم نیترات هست . احتمال مبتلا به سرطان افزایش می دهد از من گفتن بود . یه نون و گوجه بهتره از این سوئیس و کابل لاس ..

 

  1. چربی ترانس

این نوع چربی ها یعنی چربی ترانس که جامد هستند و برای افزایش عمر آنها را جامد می کنند و در روغن های شیرینی پزی سر کوچه ما ، روغن نباتی  جامد ، دیب زمینی سرخ شده ، پیراشکی و غیره

 

همانطور که قبلا گفتم این چربی هم سبب کاهش اندازه مغز و کند ذهنی میشه و در اخر هم طرف آلزایمر هم میگیره واقعا مردم کشور آمریقا چه مشکلاتی باید تحمل بکنند.

 

(به نظرمن دست های پشت پرده میخوان ، هوش و حافظه جامعه به شدت داغون کنند اینطوری بهتر می تونند بر جامعه مسلط بشن ) تئوری توطئه خخخ

 

تحقیقات دانشگاه هاروارد حالا چی میگه ؟

 

در تحقیق انجام شده 6 هزار زن به مدت حدود 4 سال از نظر رژیم غذایی شان مورد بررسی قرار دادند و در ادامه آزمایش کسانی که چربی اشباع شده بیشتری مصرف می کردند در آزمون های هوش و حافظه عملکرد خیلی پایینی داشتند و بر عکس خانم هایی که از از چربی های غیر اشباع بیشتر استفاده می کردند به مراتب عملکرد بهتری داشتند یعنی هوش و حافظه عملکرد بهتر داشته است.

 

نکته مهم : سعی کنید مقدار کمتری از چربی های غیر اشباع مصرف کنید

 

  1. محصولات شور و قندی

 

مثل خیار شور که تازگی خیلی شورتر از قبل شده شورش در اورده با این محصولشون

 

مواد غذایی شور مثل مواد قندی خیلی میتونه برای مغز اعتیاد آور باشه اصلا برنامه برای فروش بیشتر همین که چون مغز انسان مواد غذایی شور و قندی بیشتر دوست داره

 

نمک که برای نگهدارنده در بسیاری از ترشی ها استفاده می شود اگر در خوردن ان زیاده روی کنید سبب افزایش فشار خون شده و در حقیقت فعالیت شناختی مغز را کاهش می دهد .

 

یادتون باشه که در میل کردن مواد غذایی ممنوع تعادل را رعایت کنید چون حذف این مواد غذایی از سبد غذایی کار یکم مشکله یعنی مشت + کلی ( خوردن یه مشت از محمد علی کلی منظورم این بود )

 

این سطح از خلاقیت هیچ جا پیدا نمیکنی به معنای واقعی کلمه

همانطور که گفتم خلاقیت سبب تقویت حافظه و به دنبالش هوش می شود .

 

 

بر طبق تحقیقات دانشگاه لس آنجلس انجام شده استفاده از مواد غذایی پر فروکتوز بعد از حدود 5 یا 6 هفته سبب کاهش هوش می شود ، این محققان بر روی موش ها این مورد را تحقیق کردند ، گروه موش های ازمایشگاهی به دو گروه تقسیم شدند و به هر دو گروه AوB  فروکتوز داده شد ولی به گروه  A  فقط اسید های چرب امگا 3 نیز دادند که فکر می کردند از آسیب های مغزی جلوگیری کند .

 

بعد از 6 هفته  گروه  A   که علاوه بر فروکتوز به آنها امگا 3 داده شده بود در عبور از مسیر پر از پیچ و خم به مراتب خیلی بهتر از موش های گروه B عمل کردند.

 

به نظرمن هوش و حافظه رابطه تنگاتنگی با هم دارند وقتی که حافظه کوتاه مدت یا حافظه بلند مدت  به درستی کار نکنه هوش هم عملکردش پایین میان درست مثل

 

یک رایانه اگر رم سیستم مشکل داشته باشه پردازنده نمیتونه کارش به درستی انجام بده .

 

نتیجه آزمایش

مصرف زیاد قند سبب کاهش عملکرد در کار های فکری می شود.

مصرف امگا 3 سبب افزایش عملکرد در کار های فکری می شود.

 

حقایق وحشتناک

 

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بیشتر افراد 22 قاشق چای خوری شکر می خورند و همانطور که در آزمایش قبلی بهش اشاره شد در این تحقیق هم گفته می شود که مصرف این مقدار قند و شکر برای مغز بسیار خطرناک است و عملکرد  مغز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و کسانی که  این دسته از مواد غذایی مداوم استفاده می کنند به مرور زمان قدرت مغزشان کمتر و کمتر شده

  1. کندی مغز )  خنگ کننده )
  2. کاهش حافظه
  3. تغییر در رفتار
  4. افسردگی
  1. مشکلات گوارشی

را خواهند داشت.

 

در نتیجه دست های پشت پرده  با یک تیر دو نشان می زنند یعنی هوش و حافظه با هم به دیار فانی می فرستند.

 

حتما بخوانید  : تقویت حافظه برای درس خواندن  آموزش جامع و کامل 

  

نکته مهم درباره انتخاب برنامه و تمرین

 

در مقابل برنامه یا تمرین هایی که برای افزایش یکی از هوش های چندگانه( تئوری هوش چندگانه آقای گاردنر منظورم هست  هوش ریاضی ، هوش زبانی و غیره ..)  هستند

 

می توان به برنامه های بی معنا و مفهوم تلویزیونی اشاره کرد که فقط برای وقت پرکردن آماده شد و به تعداد خیلی زیادی یافت می شود ، نکته ای که باید بهش اشاره کرد اینکه شما وقتی یک نمایش خنده دار از مردی ساده لوح را تماشا می کنید ، خواسته یا ناخواسته رفتار های آن شخصیت نمایشی به شما سرایت می کند .

 

پس در دیدن برنامه هایی که انتخاب می کنید کمال احتیاط را رعایت کنید و اگر می خواهید باهوش شوید و حافظه بهتری داشته باشید سعی کنید به جای دیدن این برنامه ها ، تمرینات و برنامه هایی را برای خود انتخاب کنید و روزانه انجام دهید که سبب رشد فردی شما شود.

 

اگر می خواهید هوش ریاضی خود را تقویت کنید کافیست که روزانه کمی به تمرین ریاضی بپردازید و سعی کنید این تمرین به صورت عادت در زندگی خود وارد کنید.

 

( نکته: برای اینکه یک عادت جدید وارد برنامه زندگی خود کنید باید چند فاکتور را رعایت کنید .

آن عادت جدید را کوچک کنید

آن عادت جدید را جذاب کنید

آن عادت جدید را رضایت بخش کنید)

دیر یا زود شما خیلی رشد و پیشرفت در هوش ریاضی خود خواهید داشت.

 

 

این نکات از کتاب عادت های اتمیک جیمز کلییر ، اضافه کردم اگر که مطالعه کتاب های مفید در تایم روزانه قرار بدین به شدت می توانید هوش و حافظه تقویت کنید .

 

 

حتما بخوانید :روش خواندن( مطالعه) کتاب مورتیمر آدلر ؛ نویسنده و استاد دانشگاه شیکاگو

 

فواید تنفس عمیق- تقویت هوش و حافظه

 

تنفس عمیق خیلی میتونه برای بدن مفید باشه بخصوص برای مغزمان که می خواهید بهتر از قبل کار کند ، تحقیقات مختلفی درباره تنفس عمیق انجام شده است یکی از این تحقیقات می گوید که تنفس عمیق از بینی باعث می شود حافظه ما سریعتر شده و همچنین مغز را تقویت می کند .

 

 

نکته ای که میخواستم بگم اینکه زمانی که نفس عمیق می کشم استرس و اضطرابم برای حفظ 80 عدد تصادفی در 60 ثانیه خیلی کمتر شده و عملکردم خیلی نسبت به قبل بهتر می شود به شما هم توصیه می کنم این کار انجام بدین .

 

تحقیقات دیگری که در آمریکا انجام شده می گویند که تنفس عمیق یکی از بهترین راه ها برای کم کردن استرس می باشد و همچنین آنها درباره تکنیک ها تنفس عمیق می گویند که روی یک سطح صاف دراز کشیده و یک چپ روی شکم و دست راست روی سینه باشد و سعی کنید

 

در این وضعیت با آرامش تنفس انجام دهید و دقت کنید که در زمان تنفس شکم شما کمی بالا بیاید و  وقتی که عمل دم را انجام می دهید 1 یا 2 ثانیه هوا در قفسه سینه خود حبس کنید و بعد بازدم کنید و به آرامی این کار را انجام داده و چند با تکرار کنید تا آرام شوید .

 

آِیا تنفس می تواند عملکرد های شناختی مغز تحت تاثیر قرار دهد ؟

 

به زبان ساده تنفس عمیق هم یکی از روش های تقویت هوش و حافظه که یادتون باشه و فراموش نکنید .

 

طبق پژوهش های انجام شده افراد در هنگام دم تنفس نسبت به بازدم  توانایی بیشتری در شناسایی چهره های حالت ترس دارند نشان می دهد و همچنین در زمان تنفس از طریق دهان این توانایی کاهش می یابد  و پس یادتون باشه تنفس از بینی اثر گذاری خیلی بیشتری روی حافظه دارد نسبت به تنفس از راه دهان

 

این بیت از سعدی هم اهمیّت تنفس را نشان می دهد : هر نفسی فرو می رود ممد حیات است و چون بر می آید مفرح ذات  یادتون باشه تنفس صحیح خیلی مهم است .

 

روش های تنفس عمیق شامل چند مرحله می شود که برای شما توضیح خواهم داد.

  1. دم
  2. حبس هوا
  3. بازدم

(نکته ای که باید بگم اینکه : سعی کنید تنفس شما عمیق باشد اگر نبود باز هم مشکلی نیست )

 

دم باید چگونه باشد ؟

باید تنفس شما طوری باشد که ریه های شما پر کند و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که تنفس شما بصورت آرام و آهسته باشد  و در گام بعدی باید تنفس عمیق ما شکمی یا دیافراگمی باشد زمانی که شما تنفس می کنید

 

و یا از تنفس عمیق استفاده میکنید در ابتدا قسمت های بالای قفسه سینه پر از هوا می شوند و در هنگامی که تنفس ما عمیق نیست چنین اتفاقی می افتد چیزی که مهم است و متفاوت از تنفس سطحی است پر شدن هوا در قسمت پایینی قفسه سینه یا قسمت تحتانی قفسه سینه که با تنفس عمیق این اتفاق میسر می شود .

 

حبس و نگهداری هوا

 

مهمترین هدفی که در حبس و نگهداری هوا وجود دارد این است که سلول های فرصت کافی داشته باشند به تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن  بپردازند زیرا در تنفس های سطحی این کار به خوبی انجام نمی شود.

 

بازدم باید چگونه باشد؟

در بازدم های سطحی معمولا دی اکسید کربن به شکل کامل از ریه ها خارج نمی شود و زمانی این اتفاق می افتد که به صورت آرام بازدم انجام شود و علاوه بر این از طریق بینی انجام شود ولی می توان در اخرین ثانیه ها هوا را از راه دهان نیز خارج کنید

 

تکنیک  2  4  1 یکی از جدید ترین تکنیک ها برای تنفس عمیق بهتر است که در آن با یک شمارش عمل دم را انجام می دهید و چهار برابر ان هو را در داخل ریه ها حبس می کنید و سپس دو برابر ان یعنی نیم ان را از ریه ها خارج می کنید این تکنیک تنفسی میتوان بر اساس شمارش اول شما تغییر کند. تمام این کارها برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی و یعنی سبب تقویت هوش و حافظه می شود .

 

 

ورزش روزانه- تقویت هوش و حافظه

 

یادتون باشه هر وقت انگیزه کافی نداشتید که هر روز ورزش کنید یا پیاده روی انجام دهید این قسمت از مقاله رو حتما بخونید . طبق پژوهش های جدید ورزش های هوازی مانند پیاده روی یا دویدن ، دوچرخه سواری سبب ارتقا نورون ها در مغز می شود و در نتیجه می توانید مطالب جدید را سریعتر و بهتر یادگرفته و بخاطربسپارید ، در نتیجه این مورد هم سبب تقویت هوش و حافظه می شود .

 

طی آزمایش هایی که روز موش ها انجام شده موش هایی که فعالیت های شدید بدنی داشتند مثل دویدن سلول های عصبی بیشتری در هیپوکامپ آنها دیده می شد که وظیفه یادگیری ، حافظه کوتاه مدت و مسیریابی ذهنی به عهده دارد . پس تا جایی که می توانید در برنامه روزانه از دویدن و دوچرخه سواری استفاده کنید تا هوش و حافظه خودتون تقویت کنید.

 

طی تحقیقاتی که در کشور هلند انجام شد نشان می دهد که ورزش حتی می تواند سبب حفظ تمرکز طولانی مدت را به افراد بدهد و این مورد خیلی برای افرادی که ساعات کاری یا مطالعه طولانی دارند می تواند موثر باشد و همچنین ورزش روزانه باعث می شود که افراد در کنترل حواس و پردازش داده های پیچیده عملکرد بهتری داشته باشند .

 

همانطور که هوش میان فردی از پایه های هوش می باشد در نتیجه می توان با ورزش روزانه حدود هشت هفته از شدت استرس های روزانه کم کرد که به دنبال ان سبب  شادی و سرخوشی بعد از ورزش روزانه نیز شد و تمام این موارد سبب افزایش هوش میان فردی می شود یعنی کنترل احساسات فردی در مقابل استرس های روزانه که خیلی روی کار های فرد تاثیر گذار هست .

 

 

حتی بسیاری از دانشمندان این عقیده را دارند که ورزش می تواند به اندازه داروهای افسردگی  برای افراد تاثیر گذار باشد .

 

حتما بخوانید :چقدر خواندن یا مطالعه بر افسردگی تاثیر گذار است؟ ( سلامت روان و کتاب)

 

ورزش روزانه سبب تقویت خلاقیت می شود . اگر می خواهید باهوش شوید باید روی تمام پایه های هوش کار کنید یکی از آنها می تواند تقویت خلاقیت باشد که با ورزش مثل قدم زدن در فضای بیرون به این هدف رسید .

 

 

یادتان باشد که افرادی که فعالیت های بدنی بیشتری دارند در مقایسه با افراد کم تحرک جریان گردش خونی بهتری دارند  که این عامل سبب رسیدن اکسیژن و گلوگز بیشتر به مغز و بهبود عملکرد شناختی می شود یعنی به زبان ساده همان تقویت هوش و حافظه به دنبال دارد .

 

 

به طور خلاصه ورزش چه تاثیری روی مغز می گذارد ؟

  • بهبود عملکرد شناختی
  • نوروژنز یعنی تولید سلول های عصبی جدید روی هیپوکامپ
  • تشکیل عروق خونی
  • انعطاف پذیری

هنرمند شوید- تقویت هوش و حافظه

 

برای اینکه هوش خودتون ارتقا بدین سعی کنید روزانه زمانی برای کار های هنر داشته باشید . طبق تحقیقات جدید مرکز تحقیقات آموزشی در کشور آمریکا اعلام شد که هنر برای ارتقا هوش بسیار موثر است .

 

به نظر من تقویت هوش و حافظه و بخصوص حافظه شبیه هنرهای تجسمی است ولی با این تفاوت که بوم نقاشی ذهن ماست باید اونجا تصاویر رنگی به درستی تجسم کنیم .

 

مثل افرادی که بیماری آسپرگر دارند یعنی در کنار استعداد خاص در ریاضی ، تصاویر ذهنی خیلی قوی و تخیلی می تونند در ذهن ایجاد کنند ( البته ایلان ماسک هم این بیماری داره)

 

مطالب مرتبط :جیم کویک مربی ذهن( حافظه) ایلان ماسک

 

طبق تحقیقاتی سازمان آموزشی Common core    دانش آموزان کشورهایی مانند کانادا ، فنلاند ، ژاپن و هنگ کنگ در ریاضیات و مهارت های خواندن بهتر از کشور آمریکا عمل کردند چون دانش آموزان این مدارس در کلاس های هنر متنوعی شرکت می کنند به طور مثال دانش آموزان کشور کانادا کلاس های موسیقی و نواختن دارند و همچنین در کشور هنگ کنگ کلاس هایی برای بررسی آثار هنری هنرمندان وجود دارد .

 

 

مراکز آموزشی دراین 5 کشور پی بردند که ارتباط قوی بین هنر و بعضی از مهارت های شناختی وجود دارد و سبب تقویت هوش و حافظه فرد در چند زمینه می شود .

 

 

طبق پژوهش های مختلف عصبی شناسی :

  • می توان مهارت خواندن را در کودکان با اموختن موسیقی بهبود بخشید و تقویت کرد زیرا با این کار خیلی سریعتر می توانند صدا های حروف و کلمات را درک کنند .
  • همچنین نقش بازی کردن و بازیگری باعث تقویت حافظه می شود
  • هنر های نمایشی هم سبب تقویت توجه و حافظه می شود

 

حتی گفته می شود که رابطه داشتن با کار های هنری می تواند فرد را باهوش تر کند زیرا که تفکر هنری سبب تغییر در شکل شیار های مغزی می شود و همچنین فعالیت های هنری میزان استرس فرد را کاهش می دهد و به ذهن فرصت می دهد با دید وسیع به تفکر بپردازد .

 

 

همچنین دکتر کاتز می گوید که کار های هنری باعث درگیری بیشتر در مغز و اعصاب شده و این از آلزایمر تا حد خیلی زیاد جلوگیری می کند.

نکته مهم : روش هایی که برای تقویت حافظه و هوش به کار گرفته می شوند درست شبیه تمرینات بدنسازی برای بدن هستند و به تدریج اثر خود را نشان می دهند.

 

آب و مغز - تقویت هوش و حافظه

 

مغز ما یکی از مهمترین ارگان های بدن است که آب برای عملکرد دقیق خود نیاز دارد . همه ما برای اینکه تمرکز کافی برای فعالیت ذهنی خود داشته باشیم نیاز به آب داریم زیرا اگر مغز با کم آبی دچار شود سرعت پردازش اطلاعات کم می شود و به همین خاطر نیز تمرکز و حفظ تمرکز خیلی سخت می شود و پس یادتون باشه هر چهل و پنج دقیقه آب بنوشید .

 

 

واقعا مغزی عضوی از بدن است که که اگر دچار کمبود آب بشه مشکلات زیادی برای ما در از جمله  با تاکید دوباره مشکل در تمرکز ، خستگی زود هنگام ، ضعف در حافظه ، بی خوابی یا بد خوابی ، عصبی شدن بی مورد و حتی سر درد خواهد داشت .

 

 

تا حالا فکر کردی که انرژی باید بصورت مدام به مغز برسه و برای  تامین این انرژی ، باید مقدار اب در حد تعادل قرار بگیره چون که مغز ما از نورون های تشکیل شده و برای تامین انرژی الکتریکی اون به آب نیاز هست در واقع مغز مثل پردازنده یه ابر کامپیوتر میمونه که برای عملکرد مناسب خودش به انرژی کافی نیاز داره و مغز ما هم برای تفکر سریع و به انرژی کافی نیاز داره که با ذخیره بهتری از آب این هدف میسر میشه در نتیجه فرد از تمرکز بالایی خواهد داشت پس نوشیدن آب را جدی بگیرید.

 

 

نکته جالب سلول های مغز انسان دو برابر سلول های دیگر بدن انرژی مصرف می کنند و این آب عزیز هست که میتونه این انرژی بهتر از مواد دیگر فراهم بکنه ( در واقع با الکترون هایی که در پیوند بین هیدروژن و اکسیژن داره )

 

 

مغز ما حدود 75 تا 80 درصد از آب تشکیل شده و زمانی که به مقدار کافی آب داشته باشد شما می توانید سریعتر فکر کنید و این توانایی را دارید که تمرکز بیشتر داشته و همچنین خلاقیت بیشتر دارید ، پس مصرف متعادل آب هم میتونه در تقویت هوش و حافظه موثر باشه

 

این مایع حیات برای انتقال مواد مغذی به مغز و نابود کرد سموم هم کاربرد داره .

 

یه خاطره کوچولو

حتی زمانی که در حال رقابت با یک دوستی از کشور های دوست در حفظ 30 تصویر  تصادفی در 60 ثانیه بودم در حالی که زمانی یکسانی داشتیم یعنی هر دو 30 تصویر در 17 ثانیه حفظ کرده بودیم ولی بخاطر کمبود آب ، چندتا تصویر فراموش کردم در نتیجه از یه برد شیرین محروم شدم .

 

 

بیشتر بخوانید : تفاوت حافظه کوتاه مدت با ذهن آموزش دیده 

 

چای سبز سبز- تقویت هوش و حافظه

 

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی های دنیاست ولی باید در نوشیدن آن تعادل را رعایت کنید .

 

چای سبز و تقویت حافظه : محققان چینی می گویند که چای سبز در تقویت حافظه افراد نیز تاثیر گذار است بخاطر ویژگی ضد اکسیدانی ( آنتی اکسیدانی ) که دارد . چای سبز همچنین طبق تحقیقات این محققان چینی باعث حفظ سلول های مغز می شود .

 

 

چای سبز نه تنها سبب بهبود عملکرد های مغز می شود در کوتاه مدت میشود بلکه از پیر شدن مغز نیز جلوگیری می کند ، یادتون باشه برای جوون موندن مغز چای سبز هم در برنامه غذایی خودتون داشته باشید .

 

چای سبز باعث می شود که سلول های عصبی بهتر هم متصل باشند و پژوهشگران می گویند که چای سبز باعث می شود که قسمت پیشانی مغز با قسمت های جداری مغز ارتباط داشته باشد .

 

استفاده مواد غذایی که خیلی شور و یا شیرین هستند سبب کندی مغز می شوند و در مقابل چای سبز سبب تقویت هوش و حافظه می شود چون با عکس برداری های انجام شده از مغز افرادی که چای سبز میل کرده بودند چای سبز سبب نوعی ارتباط بین قسمت های از مغز می شود که منجر به تقویت حافظه میشه .

 

 

نکته مهم : تغییرات جزئی و کوچک سبب موفقیت های بزرگ می شوند .

 

چطور دوچرخه سواران بریتانیایی در  سال 2003 با جهش غیر قابل تصور به موفقیت های بزرگ رسیدند .

 

طی 110 سال گذشته قبل از موفقیت های تیم دوچرخه سواری در سال 2003 این تیم در هیچ مسابقه ای برنده نشده بودند ، ولی با انجام کار های کوچک و ایجاد تغییرات جزئی به موفقیتی غیر قابل تصور رسیدند.

 

آنها فقط در طی 5 سال به موفقیت های زیادی رسیدند و رکورد های جهانی به نام خود ثبت کردند .

 

تمام مواردی که در مقاله تقویت هوش و حافظه مطرح شده درست شبیه کار های کوچک و جزئی هستند که اگر همه با هم جمع شوند منجر به موفقیت بزرگ می شوند .

زیبا خفته-خواب شبانه- تقویت هوش و حافظه

 

می دونید که بی خوابی چه عوارضی داره و یا برعکس داشتن خواب شبانه چه فوایدی ؟ در ادامه مقاله با من همراه باشید .

 

  1.  کله درد ( سر درد )
  2.  اخلاق بد
  3.  ضعف در یادگیری
  4.   ضعف در بینایی
  5.  افسردگی
  6. حافظه ضعیف
  7.  اشتباهات بیشتر
  8. دیابت
  9.  اختلال در تکلم
  10. نداشتن تمرکز ذهن

 

و موارد دیگر پس از این به بعد اصلا به شب بیداری فکر نکنید .

 

آقای دکی استانلی میگن که : خواب تلف کردن زمان نیست در حقیقت قسمتی بسیار پر ارزش از زندگی است که ما برای تقویت هوش و حافظه ،  یادگیری سریعتر به آن نیاز داریم .

 

نکته خیلی مهم : بعد از 12 ساعت از خواب شبانه پر کیفیت ما به یه خواب کوتاه یا چرت نیاز داریم زیرا که بعد از گذشت  10 یا 12 ساعت ، آقای یا خانم خواب میاد دنبال ما تا کمی بخوابیم به همین دلیل هم دمای بدن ما کم می شود و باید کمی بخوابیم .

 

تحقیقاتی نشان می دهد که که حدود 15 تا 20 دقیقه خواب کوتاه هوشیاری ذهن را تا 54 درصد افزاش می دهد ،  آقای هورن که مدیر شورای تحقیقات خواب هستش که می گوید 15 دقیقه خواب خیلی بهتر چون اگر کمی بیشتر شود ممکن که به خواب عمیق یا زمستانی بروید که اصلا خوب نیست .

 

خواب  ، حافظه و یادگیری را آسان می کند ، وقتی که شما خواب هستید  همه اعضا بدن استراحت می کنند و در شیف استراحت به سر می برند ولی این مغز عزیز در حالی که همه خواب هستند داره کار میکنه و در حال جابه جایی اطلاعات به حافظه بلند مدت هست .

 

در خواب چه اتفاقی می افتد زمانی که خواب هستید قسمت های مختلف حافظه تقویت می شوند ، و روند یادگیری در روز بعد سریعتر و بهتر می شود ، پس این مورد هم میتونه سبب تقویت هوش و حافظه شود .

 

چکار بکنیم که خواب با کیفیت داشته باشیم ؟

  • یه کاسه ماست میل کنید چون که ماست باعث میشه که خواب آرامشبخش داشته باشید به خاطر اینکه ماست تریپتوفان داره و این ماده سبب تولید  مواد شیمیایی دیگر مثل ملاتونین میشه که به داشتن خواب با کیفیت کمک می کند ( از ماست ساده با قند کم استفاده کنید )

 

  • در طول روز سعی کنید که ورزش کنید توصیه می کنم که دویدن را انتخاب کنید .
  • برنامه معین برای خواب داشته باشید .
  • تخت خواب فقط برای خواب نه هیچ چیز دیگر هیچی
  • نوشیدن چای ، قهوه و .... ممنوع است.

تاثیر هنر های رزمی بر تقویت هوش و حافظه

 

طبق تحقیقات یکی از دانشگاه های ایالت میشیگان در سال 1995 استاد بزرگ هنر های رزمی بروس لی به عنوان یکی از بزرگترین نوابغ هوش جسمی یاد می شود
 

 

اگر می خواهید باهوش باشید حداقل در یک رشته رزمی کار کنید و تا هوش جسمی – حرکتی خود را ارتقاء دهید و این به یاد داشته باشید که ارتقاء این هوش جسمی روی بخش های دیگر مغز تاثیر مثبت خواهد داشت .

 

 

هوش جسمی به زبان دیگر یعنی کنترل حرکات بدن و استفاده دقیق و سریع از اشیا می باشد ، محققان بر این باور هستند که می تواند با تمرین این نوع هوش حرکتی – جسمی را نیز تقویت کرده و تقویت این هوش سایر قسمت های دیگر هوش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، این مورد هم یکی از روش های خفن تقویت هوش و حافظه است .

 

عقل سالم در بدن سالم هست دوستان

 

اگر جسم با کیفیت تر داشته باشیم خیلی از کار های ذهنی برای ما لذت بخش تر و حتی سریعتر انجام خواهند شد زیرا زمانی که فرد برنامه دویدن هفتگی داشته باشد انرژی بیشتری برای کارهای فکری داشته و می تواند به مدت زمان بیشتر تمرکز خود را روی مسائل حفظ کند چیزی که برای بسیاری از کنکوریا مهم است داشتن زمان مطالعه طولانی تر که تمرکز بیشتری می طلبد .

 

دانشمند یونانی سقراط چیکار می کرده ؟ سقراط جون وقتی که قصد داشت برای شاگردان عزیز خود فکر و نگرش جدید را توضیح دهد سعی می کرد این کار را در حال قدم زدن انجام دهد و حتی انیشتین هم برای خود برنامه قدم زدن داشت بله ..

 

توصیه برای تقویت هوش جسمی – حرکتی : سعی کنید به فعالیت های سرگرم شوید که سبب تقویت ا هوش و حافظه می شود نظیر بازیگری ، ژیمناستیک ، کاراته ، تکواندو .... این فعالیت ها باعث می شوند که روی حرکات جسمی خود بیشتر کار کنید و در کنترل اعضای خود ماهر شوید .

ارتباط روزه با تقویت هوش و حافظه

 

فکر نکنم تا حالا به این فکر افتاده باشید که مگه میشه با روزه گرفتن توانایی شناختی و حافظه فرد تقویت بشه

 

دکتر مارک ماتسون یکی از محققان موسسه ملی در انگلستان میگه که دوری کردن از میل کردن غذا سبب افزایش قدرت حافظه و توانایی شناختی فرد می شود در واقع با این کار یعنی روزه ، مسیر گرفتن تمام منبع انرژی که از کبد تغییر کرده و از سلول های چربی انرژی گرفته می شود که این کار سبب افزایش فعالیت و رشد سلول های مغز می شود جالب مگه نه

 

به زبان خیلی ساده وقتی منبع انرژی کبد تموم میشه از چربی های استفاده می شود که ماده ای به نام کتون آزاد میشه که روی سلول های عصبی تاثیر گذاشته و دنبال آن تقویت حافظه و هوش اتفاق می افتد.

 

این کار یعنی روزه گرفتن باعث ایجاد اتصالات سیناپسی بیشتر در مغز می شود که همین عامل باعث تقویت حافظه و عملکرد شناختی ( هوش ) می شود .

 

بیشتر دوستان وقتی ماه رمضون نزدیک میشه به یاد صدای معده خالی می افتند و همچنین کمبود قند و افت ساعات مطالعه و هزار یک دلیل که شیطون میگه روزه نگیر.

 

 

اما این سیاه پوست زنگی که خیلی زیباست یعنی لقمان حکیم خودمون میگه که زمانی که معده ما پر باشد فکر ما خالی می شود ببخشید فکر می خوابد بله

 

خیلی ساده اگر دوست داری قدرت شناختی و حافظه خود تقویت کرده و به دنبال اون باهوش تر باشی حداقل هفته ای یک یا دو دفعه روزه بگیر همین

 

سعدی بزرگوار در مورد معده خالی یا روز گرفتن چه می فرمایند

اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی

 

واقعا راست میگه وقتی شکم پر باشه مگه میشه در رقابت حافظه پیروز شد چون بیشتر گردش خون به سمت معده هستش دیگه ذهن بیچاره با کمبود روبرو میشه

 

زمانی که مقدار زیادی غذا وارد معده میشه خون بیشتری هم به سمتش میره و در نتیجه خون کمتر به مغز می رسه در نتیجه معمولا بعد غذا دوست داریم بخوابیم درستش این که بعد از گذشت 30 یا 45 دقیقه به کار ذهنی بپردازیم .

هوش متبلور چیه ؟

 

نخستین دفعه آقای ریموند قاتل  ببخشید ریموند کاتل این هوش متبلور و هوش سیال که در ادامه توضیح خواهم داد ارائه دادند .

 

هوش متبلور  که Crystallized Intelligence گفته می شود در واقع هوشی که برگرفته از تجربه ها و آموزش های گذشته فرد هستش و در حقیقت این هوش با بالا رفتن سن فرد بیشتر و بیشتر می شود . این هوش توسط هیپوکامپ و قسمت های از مغز که بر روی حافظه تاثیر گذار هستند ، کنترل می شود .

 

به طور مثال تمام دانش و مطالبی که در دوران مختلف زندگی خود در پیش دبستانی ، مدرسه ، سربازی ، دانشگاه و محل کار و تجربه های دیگر در گروه  هوش متبلور هستند ، نکته ای که برای ما یک امتیاز محسوب می می شود این است که ما می توانیم روی این هوش خود کار کرده و ان را به مرور زمان تقویت کنیم یعنی باهوش شویم .

 

 

هوش سیال چیه ؟

 

 

هوش سیال (  Fluid Intelligence ) در واقع برعکس هوش متبلور به گفته بسیاری از مردم با افزایش سن ، هوش آنها کاهش پیدا می کند .

اقای کاتل هوش سیال را این گونه تعریف می کند که قدرت درک فرد جدا از تجربه های ان شخص را هوش سیال می گویند که تا دوران نوجوانی این هوش رشد می کند و بعد از آن رو به کاهش قدم می گذارد.( منم مثل شما از تعریف هوش سیال خوشم نمیاد )

 

آقای کتل مثال می زند که فعالیت هایی همچون حل پازل و معما می توانند نمونه کارهایی باشند که با هوش سیال انجام می شوند .

 

هوش سیال در مقابل هوش متبلور یا ..

 

در حقیقت هوش سیال در کنار هوش متبلور  کار می کنند و این دو در مقابل هم نیستند

 

تقویت هوش سیال و متبلور

 

اگر می خواهید که هوش سیال خود را تقویت کنید و عملکرد شناختی خود را تقویت کنید می توانید چند توصیه ارزشمند را رعایت کنید .

سعی کنید کارهای پیشنهادی را هر روز انجام دهید تا در انجام آنها ماهر شوید، در نتیجه سبب تقویت هوش و حافظه خواهد شد.

 

اصل داشتن ارتباط با افراد متفاوت : یکی از راه ها برای تقویت یا افزایش هوش سیال داشتن ارتباط با افراد دیگر است حالا می تواند چه در دنیا واقعی باشد یا دنیا مجازی  همین که می توانید از دیدگاه جدید به دنیا بنگرید ، در حقیقت می تواند توانایی شناختی شما را افزایش دهد .

 

کار سختِ ، شما سخت تر عمل کنید : با ورود وسایل جدید به زندگی ما آدم ها ، بسیاری از قدرت شناختی ما بخاطر آسان شدن انجام کارها کاهش پیدا کرده چه از نظر حافظه و چه از نظر داشتن تمرکز حواس که به خودی به خود به زندگی ما لطمه وارد کرده است در نتیجه این مورد یکی از مواردی که برعکس روش های تقویت هوش و حافظه عمل می کند .

 

 

برای اینکه هوش و حافظه خود را تقویت کنید باید همانند یک بدنساز که عضلات خود را به سخت ترین شکل ممکن به چالش می کشد ، حافظه خود را به چالش کشیده و به تمرین ، ورزش کردن عادت دهید با این کار یک حافظه ورزشکار خواهید داشت حافظه که می تواند سریعتر و بیشتر از حافظه افراد معمولی تمرکز حواس داشته و آن را حفظ کند و اطلاعات بیشتری را به حافظه بسپارد و در نتیجه توانایی استدلال او هم افزایش پیدا می کند .

 

خلاق باشید : برای اینکه در این زمینه تمرینی برای خلاقیت داشته باشید سعی کنید یک بازی ترتیب بدهید که شما و اعضای خانواده و دوستان با هم آن را انجام دهید در این تمرین که برای خلاقیت بسیار موثر است می توانید. لیستی از اسامی افراد ، شغل ها و فعالیتی که انجام می دهند را آماده کنید و در مرحله بعدی جای شغل و فعالیت آنها را تغییر دهید مثلا

 

اقای اسمیت  یک دکتر هست  و فعالیت روزانه او درمان بیماران هست

 

اقای ملونی یک ملوان هست و فعالیت معمول او کار بر روی عرشه کشتی هستش

 

اقای سیمونه یک مربی هست و فعالیت روزانه او حضور در تمرینات بازیکنان هست .

 

به طور مثال اقای اسمیت بر روی عرشه کشتی بر روی تمرینات بازیکنان نظارت دارد حالا این داستان ساده را می توانید برای خلاقیت بیشتر تصور کنید که خیلی جالب میتونه باشه .

 

همین تمرینات به ظاهر ساده سبب تقویت هوش  و حافظه می شوند اگر که هر روز به جای تماشا کردن تلویزیون چند دقیقه به آن اختصاص دهید .

 

 

حل پازل و معما : در ادامه شما می توانید در برنامه روزانه خود برای ایجاد اتصالات ذهنی جدید معما و پازل حل کنید تا هوش و حافظه تان تقویت شود . درست شبیه کاری که یکی از دوستان من انجام داد و از من سوال کرد چطور باید هوش خود افزایش دهم چون می خوام همانند شرلوک در حل معما ها سریع و توانمند باشم و من هم سریع بهش گفتم باید هر روز معما حل کنید

 

و دنبال حل  معما ها و مسائل جدید باشید بعد از گذشت مدتی آنچان در حل معما ها ماهر شده بود که به راحتی معما های زیادی را حل می کرد و حتی تکنیک خاص خود را برای حل معما داشت و من هم حتی فکر رقابت با او را در ذهن نمی توانستم تصور کنم . هر چه قدر در زمینه ای که دوست دارید تمرین کنید و عضلات ذهن خود را به چالش بکشید در آن زمینه توانمند می شوید مطمئن باشید در نتیجه سبب تقویت هوش و حافظه تان می شود به همین سادگی

 

 

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که حل معما تاثیر زیادی بر روی هوش و حافظه دارد و سبب تقویت هوش و حافظه می شود ، بر اساس تحقیقات انجام شده در کارولینای شمالی با آزمایش بر کسانی که حدود 60 تا 70 سال سن داشتند ، برای حل معماها و جدول در حدود 8 جلسه تمرین و هر هفته یک ساعت ، این تمرینات سبب تقویت حافظه و قدرت تمرکز  این گروه افراد شد .

 

 

همچنین حل معما سبب می شود که فرد در مدت زمانی که مشغول حل معما و پازل هست از افکار منفی و پرتنش  به دور باشد که  این خود باعث آرامش فکری فرد می شود .

 

 

داستان سازی- تقویت هوش و حافظه

 

شاید در ابتدا فکر کنید که داستان سازی چه ربطی به تقویت هوش و حافظه داره ولی ربط داره

 

اگر می خواهید هوش کلامی خود را تقویت کنید باید توانایی خود را در جمله سازی تقویت کنید و یعنی بتوانید با کلمات مختلف جمله بسازید و در کنار آن باید جملات را با آوای درست و لحن مناسب بیان کنید زیرا ممکن است مخاطبان جمله سوالی را با خبری متوجه نشوند ، همانطور که اقای گاردنر گفتند باید برای تقویت هوش کلامی باید نوع کاربرد کلمات را در زمان مناسب بدانیم، زیرا بعضی از کلمات چند معنی متفاوت دارند .

 

داستان سازی می تواند به نوعی متفاوت سبب تقویت هوش کلامی شود زیرا کسانی که نویسنده خوبی هستند دایره لغات گسترده ای دارند و در نتیجه می توانند در سخنرانی بهتر از دیگران عمل کنند ، تقویت هوش و حافظه به شما نزدیک تر میشه وقتی هر توصیه تبدیل به تمرین عملی کنید و هر روز انجام دهید.

 

تمرین داستان سازی برای تقویت هوش ( هوش کلامی ) :  چند کلمه بی ربط را انتخاب کرده و سعی کنید با آنها یه داستان هر چند کوتاه بسازید.

 

نکته مهم

در حفظ 50 کلمه تصادفی در 60 ثانیه ،  برای حفظ کلمات باید بتونی به سرعت با داستان سازی و تصویرسازی ذهنی کلمات را به ذهن سپرد زیرا اگر کمی تعلل کرد زمان 60 ثانیه به اتمام می رسد . چیزی که می تواند بهش اشاره کرد ، دو اهرم برای داستان سازی سریعتر می توانند کمک کننده باشند

 

  1. پیدا کردن ارتباط بین دو کلمه
  2. تصور ذهنی یا به کار گرفتن تخیل

چند مورد اضافی برای تقویت هوش کلامی

  1. برای خودتان فوتبال گزارش کنید
  2. اتفاقات هر روز خود را  هر شبش یادداشت کنید.
  3. آن یادداشت های خود را می توانید بیان کنید و صدای خود را ضبط کنید ، یادتان باشد کسی در اتاق نباشد.
  4. در مورد وسایل اطراف خود داستان سازی کنید .
  5.  تمرین گویندگی ( صدای کارتون مورد علاقه را کم کنید و خودتان بجای شخصیت های مختلف حرف بزنید )

اگر قصد دارید هوش ( هوش کلامی ) خود را تقویت کنید ، باید روی موارد ذکر شده بالا تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید .

نقاشی با دو دست - تقویت هوش و حافظه

 

شاید کمتر از یک درصد از جمعیت را تشکیل می دهند و تعدادشان خیلی خیلی می باشد و افرادی که از دوست استفاده می کنند توانایی های حرکتی بیشتری دارند یا هوش حرکتی – جسمی بالاتری نسبت به بقیه افراد دارند بعضی از افراد مشهور و نابغه که گفته می شود از دو دست خود استفاده می کردند به طور مثال داوینچی ، آلبرت انیشتین

 

 

لئوناردو داوینچی درباره نقاشی کشیدن میگه که نقاشی ده توانایی چشم را تحت پوشش قرار می دهد نور ، تاریکی، رنگ ، جسم ، شکل ، مکان ، نزدیکی ، دوری ، سکون و حرکت زمانی که فرد به چنین نکاتی توجه کند ، توانایی حافظه و تمرکز او به شکل حیرت انگیزی تقویت می شود .

 

 

افرادی که از دو دست خود استفاده می کنند در کارهایی نظیر هنر ، موسیقی و فعالیت های ورزشی عملکرد بهتری دارند .

 

اگر بتوانید با هر دو دست خود نقاشی بکشید حتی اگر ساده باشد ذهن خود را درگیر کرده و در بلند مدت می توانید مهارت های هر دو دست خود ارتقا دهید  ، دکتر آرنولد آزمایشی انجام دادند تحت عنوان موتور مغز که در این آزمایش به افراد برنامه هایی برای نقاشی کشیدن ارائه دادند

 

که نتایج خیلی جالب بود وضعیت حافظه حدود هفتاد درصد بهتر از قبل شده بود و اقای دکتر برسکی گفتند که نقاشی و کشیدن طرح های متنوع سبب رشد سلول های مغز در بیماران می شود حالا این مورد را در افرادی که بیمار نیستند تست کنید مطئنا نتایج بهتری خواهید گرفت و میتوانید به راحتی هوش و حافظه را تقویت کنید .

 

سید رضا گفت:
وای بهتون پیشنهاد میکنم که همین فرمون ادامه بدین و مقاله منتشر کنید این دفعه دهمه بر می گردم مقاله میخونم خیلی نکته آموزشی داره جیگرمی سپاس فراوان
مهدیlion گفت:
سیستم حافظه اعداد در دوره‌ی شما فوق‌العاده است! من هرگز به این سرعت و دقت در یادگیری اعداد نرسیده بودم. این دوره واقعاً تفاوتی در زندگی من ایجاد کرده است که قبلا حس نکرده بودم الان کمتر از حفظ کردن و حفظ اعداد میترسم امیداوارم به هرچی دست بزنی برات طلا بشه سوالی که دارم این چطور به مرحله استادی برسم ؟
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، ابتدا ازتون تشکر میکنم بابت نظرتون
    دوما برای رسیدن به مراحل بالاتر درگیر زمان نشید که دو ماه دیگه میشه یا یکسال دیگه

    بخاطر اینکه این اضطرب رسیدن به هدف کلا سیستم پیشرفت کند میکنه باید تمرکزتون روی انجام روزانه تمرینات باشه و به این فکر نکنید که کی میشه یا نمیشه

    موفق باشید
محمد متین رسولی گفت:
سلام شبتون بخیر باشه ببخشید یه سوال داشتم بنده کاخ ذهنی بهتر یا مسیر ذهنی از کدومش استفاده کنم بعضیا بهش روش سفر هم میگند ممنون میشم توضیح بدین
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، روش کاخ ذهنی بر اساس مکان ها یا خونه ها هستش
    روش مسیر ذهنی بر اساس مسیر ها هستش مثل جاده ها یا کوچه

    البته بنظر برای مطالب درسی فرقی نمیکنه چه روشی استفاده کنید ولی هر چه مسیر ها و مکان ها متفاوت باشند بهتره

    در مسابقات حافظه یادآوری سریع کاخ ذهنی خیلی مهم هستش هر چه مکان ذهنی سریعتر یادآوری بشه بهتره پس میتونیم اینجا امتیاز به مسیر ذهنی بدیم چون یک مسیر مستقیم و میشه سریعتر بین ایستگاه ها ، جابه جا شد موفق باشید
نظری گفت:
استفاده از کاخ ذهنی با بیش از ۱۵۰۰ ایستگاه ذهنی خیلی برام جالب بود و موثر ، من تو ارایشگاه کار میکنم فعلا و در کنارش میخوام زبانم بهتر بشه حالا با کاخ ذهنی کلمات میتون سریعتر حفظ کنم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، روش کاخ ذهنی برای حفظ سریع متن سخنرانی ، لغات خارجه ، اعداد ، اشعار ، تصاویر و حتی موارد بی معنی استفاده شده ، بله شما میتونید ولی اولش زیاد عجله نکنید یکی از خونه ها یا کاخ ذهنی دوره که بصورت فیلم انتخاب کنید و بعد که تو ذهنتون به درستی تصورش کردید و بین ایستگاه ها به راحتی قدم زدید میتونید بر اساس ظرفیت اون کاخ ذهنی ، لغات مختلف به تصویر ذهنی تبدیل کرده و در کاخ ذهنی قرار بدین توجه کنید که چون دفعه اول این کار انجام میدین ممکن وقت زیادی بگیره ولی به مرور که بیشتر تمرین میکنید سرعت انجام کار بیشتر میشه

    موفق باشید
عرفانم گفت:
از مطالبی که از داخل کتاب عادت های اتمی در این مقاله و به موقع استفاده کردین لذت بردم....ای کاش درباره خود اراضایی و تاثیر نتفی به روی ذهن هم بگین
    مدیریت گفت:
    معمولا خودارضایی با پ و ر ن همراه است و اینکار سبب اختلال در حافظه کاری و روند پردازش اطلاعات به درستی انجام نمی شود به طور خلاصه گفتم

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب