به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

حفظ سریع متن سخنرانی با فنون حافظه  

حفظ سریع متن سخنرانی

 

طبق تحقیقات انجام شده یکی از ترسناکترین کار ها برای انسان سخنرانی در جمع می باشد این کار یعنی سخنرانی در رده بندی ترس ها بالاتر از مرگ ، سیل و زلزله قرار گرفته است .

 

به عبارت دیگر فرد ترجیح می دهد که وارد تابوت شود ولی مقابل یک جمعیت سخنرانی نکن ، تقریبی 70 درصد از افراد این ترس را با خود همه جا حمل می کنند یکی از گام ها برای حفظ سریع متن سخنرانی مدیریت ترس می باشد که حتی اگر با روش معمول خود متن را بخاطربسپارید ولی ترس خودتون کنترل نکنید مطالب از ذهنتان فرار می کنند، پس بهتر از با ترفند های حافظه و تکنیک کاخ حافظه ( کاخ ذهنی )  هر متن سخنرانی را  سریع حفظ کنید .

 

 

یادداشت برداری یا ..

 

یادتان باشد حتی یادداشت بردای درست نیز سبب تقویت حافظه می شود زمانی که این یادداشت از شاه کلیدها یا کلید واژه های اصلی متن سخنرانی تشکیل شده باشد .

 

یادداشت برداری برای حفظ بهتر متن سخنرانی کمک می کند اگر چند نکته مهم در نظر داشته باشید .

 

  • بخش مهم نوشته شود
  • اگر کلمات کلیدی بصورت نقاشی باشد چه بهتر
  • بصورت درشت و واضح کلمات کلیدی را بنویسید
  • قسمت بالا یادداشت کلید واژه بکار گرفته شود
  • کوتاه باشد
  • بصورت رنگی باشد انواع رنگ ها

 

روش مخفی برای در کنار یادداشت برداری

 

روش دست نویسی : کمی متفاوت ولی جالبه در این تکنیک می توانید ، اگر حدود 10 کلمه کلیدی داشته باشید می توانید آنها را روی کف دست بنویسد یادتان باشد فقط کلمات کلیدی نه چیزی دیگر

 

یادتان باشد زمان سخنرانی دست ها ممکن است عرق کنند پس مواظب کف دست باشید .

 

 

الگو حرکتی

 

یادتان باشد در هنگام سخنرانی نمی شود هر حرکتی انجام دهید پس قبل از اینکه سخنرانی کنید یک الگو حرکتی خاص داشته باشید یعنی زمانی که بالای سن می روید چیزهایی زیادی هستند که ممکن است حافظه کوتاه مدت را درگیر کنند و در نتیجه گاهی این کار ها از قبل پیش بینی نشده سبب فراموشی متن سخنرانی می شوند و به دنبال آن افزایش استرس و فراموشی بیشتر و اشتباهات بیشتر

 

الگو حرکتی مناسب :

بالا رفتن از سن

تقسیم نگاه

محل راه رفتن در سن

نوع ایستادن

نوع خنده

نوع حرکات دست

حتی روش کار با وسایل در هنگام سخنرانی

 

 

اگر از قبل روی این موارد کار نکرده باشید بدون  شک سبب کاهش تمرکز و فراموشی متن حفظ شده شوند .

 

برای اینکه به الگو حرکتی خود بیشتر مسلط شوید بهتر است از قبل با صدای بلند جلو آینه یا در محل سالن خالی تمرین کنید .

ناپلئون : قبل از اینکه سخنرانی داشته باشند در مکان خلوت سخنرانی خودشان را با صدای رسا تمرین می کردند تا بهترین حالت و صدای سخنرانی را بدست آورند .

 

 

همانطور که اشاره شد باید حرکات بدنی شما آرام باشند اگر بخاطر استرس خودکار خود را زیاد تکان دهید یا حرکات بدنتان سریع باشند  ممکن است مخاطب احساس کند که کمبود اعتماد بنفس دارید.

 

همیشه پیش فرض ذهنیتان این باشد که شما خواستنی و دوست داشتنی  هستید و مخاطبینی که آنجا حضور دارند  خوب هستند .

 عشق ، انرژی مثبت به سمت شما ارسال می کنند ، درست شبیه حرفی آقای دارن هاردی در سخنرانی به آن اشاره کردند .

 

یادتان باشد به مدت 40 روزی به مدت 30 دقیقه روی حرکات خود حین سخنرانی کار کنید که نیازی نباشد در هنگام سخنرانی ذهنتان را درگیر کنند و سبب فراموشی متن سخنرانی شوند .

 

تبدیل متن به تصاویر ذهنی عجیب

 

همانطور که تبدیل متن به تصاویر موجب رسیدن به نتایج جالب و عجیب در تقویت حافظه می شود ، در این سفر هیجان انگیز در مغز تبدیل تصاویر معمولی به تصاویر ذهنی عجیب سبب ماندگاری بیشتر آنها در حافظه خواهد شد ، چند هزار سال قبل متخصصان حافظه یونانی از تصوارت ذهنی عجیب برای حفظ متن سخنرانی خود و یا حفظ موارد دیگر استفاده می کردند .

 

مطالب مرتبط : چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم ؛ شکست ناپذیر شوید!!

 

زبان حافظه انسان تصویر می باشد در حقیقت اغلب افراد حافظه تصویری و فضایی قوی دارند مثال ساده در این مورد این است که ما بیشتر اوقات چهره افراد را می توانیم در حافظه ذخیره کنیم ولی اسامی آنها را ممکن است فراموش کنیم ، ممکن است اعداد را خیلی سخت به حافظه بسپاریم ولی به یادآوری اتفاقات مختلف در سریال ها  و فیلم هایی که مدت ها پیش دیده ایم  کار بسیار آسانتری می باشد .

 

اگر خوب دقت کنید همین موارد پایه و اساس بسیاری از فنون تقویت حافظه هستند .

 

یک سوال کدام تصویر ذهنی بیشتر در حافظه شما ذخیره می شود ؟

 

گزینه 1 تجسم یک کتاب در کنار یک استکان چای   

گزینه 2 تجسم کتابی که دارای دست و پا است و عینکی بزرگ بر روی چشمان درشتش دارد و با یک استکان چای پرنده در حال بحث بر روی انتخابات آمریکاست .

 

کدام گزینه ؟؟؟ خیلی ساده است گزینه2 احتمال آنها بیشتر در حافظه بماند خیلی بیشتر است .

 

تکنیک کاخ ذهنی روش شگفت انگیز برای تقویت حافظه

فف

فن کاخ ذهنی یا اتاق رومی

 

سیستم اتاق رومی روشی که در آن شما با استفاده از قدرت تصویرسازی ذهنی و خلاقیت می توانید اتاق یا مکانی خاص را انتخاب کنید و وسایل درون را با تخیل در قسمت هایی که فکر می کنید بهتر است قرار می دهید ،

 

به طور مثال ترجیح می دهید که کنار در دو مجسمه قوی زیبا  و یا اینکه تصور می کنید در ورودی شما توسط شاخ و برگ های درختی بزرگ تزئین شده است و حتی  جنس در نیز از شاخه ها و برگ های به هم پیچیده تشکیل شده است .

 

نکته : در این روش اتاق یا خانه انتخابی یک مکان واقعی باشد ، ولی می توانید آن با تصور و تخیل کمی تغییر داده و جذاب کنید ، البته قهرمان 2 دوره مسابقات حافظه در آمریکا رون ویت فکر می کنند که بهتر است مکانی که به عنوان کاخ ذهنی یا کاخ حافظه استفاده می کنید ، واقعی باشد چون بیشتر ذهن را درگیر می کند و بیشتر در حافظه می ماند .

 

حافظه شنیداری و سخنرانی

 

همانطور که می توانیم حافظه تصویری را تقویت کنیم ، روش هایی برای تقویت حافظه شنیداری هستند که می توانند کمک کننده باشند .

حافظه شنیداری در نگهداری صدا به ما کمک می کند

 

به طور مثال :

حفظ طنین کلام و گفتار

ریتم و آهنگ

 

زمانی که صدایی را دریافت می کنید فقط حافظه شنیداری چهار ثانیه آنها را حافظه نگهاداری می کند و بعد مهم به نظر رسد این داده هایی شنیداری می توانند حدود 20 دقیقه دیگر نیز در حافظه شنیداری اقامت داشته باشند .

 

 زمانی که شما دوباره و دوباره انها را مرور می کنید احتمال اینکه به حافظه بلند مدت بروند و اقامت دائم بگیرند بیشتر می شود ، در غیر این صورت اخراج شده و برای بازگشت نیاز به ورود دوباره و طی کردن چرخه تا حافظه بلند دارند .

 

وقتی می خواهید یک متن سخنرانی را حفظ کنید ؟ ابتدا کلمات کلیدی متن سخنرانی را آرام و با مکث بخوانید و سپس متن سخنرانی را خیلی آرام و با صدای نسبتا بلند بخوانید و در انتها آن را ضبط کنید .

 

حالا زمانی که به صدا ضبط شده خود گوش می دهید ، با شنیدن هر کلمه کلیدی ، صدا ضبط شده را متوقف کنید و سعی کنید ، قسمت مربوطه به سخنرانی را یادآوری کنید . اگر درست بود که از این قسمت رد می شوید ولی اگر اشتباهاتی داشتید به آن قسمت نوعی ریتم و احساس بدهید که کمی متفاوت از بخش های دیگر باشد تا سبب یادآوری بهتر شود .

 

گام بعدی : این بار وقتی که سخنرانی ضبط شده خود را گوش می دهید چشمان خود را بسته و  با شنیدن هر کلمه کلیدی یک تصویر ذهنی ایجاد کرده و در ذهن داشته باشید تا کلمه کلیدی بعد تا جایی که تمام کلیدی متن را با تصویرسازی ذهنی به هم مرتبط کنید . در این تمرین و تکنیک هم حافظه شنیداری تقویت شده و در حین حال تصویرسازی ذهنی انجام می دهید .

 

 

 

توصیه قهرمان حافظه آمریکا

 

قهرمان حافظه آمریکا آقای فوئر طبق کتاب ها یا رساله های لاتین پیشنهاد می دهند که چطور میشه ؟ یک سخنرانی حفظ و ارائه بدیم  ، درست شبیه کاری که 2000 سال پیش سیسرون انجام می داد

 

در واقع کاری که باید انجام بدیم اینکه به زبان ساده و کاملا واضح ، شخص خودتون مقابل در ورودی  خونتون ، تصویرسازی ذهنی یا تجسم کنید و سعی کنید یکسری تصاویر کاملا مسخره ، احمقانه و فراموش نشدنی ایجاد کنید

 

  ابتدا راجب موضوعی که می خواهید سخنرانی کنید ، تصویر ایجاد کنید و آن تصاویر مسخره و عجیب را مقابل در ورودی به خونتون قرار بدین ( البته تصویرسازی این قسمت از سخنرانی فوئر + 18 نمیشه تصویرش قرار بدم )

 

در گام بعدی وارد منزلتون می شوید و تصویری دیگر که از نظر تلفظی شبیه موضوع سخنرانی شما هست ایجاد کرده و در ایستگاه مربوط قرار می دهید . در این جا تصویر ذهنی جاشوا فوئر عروسک کوکی مانسترکه سوار اسب قهوه ای رنگ می باشد . که شبیه اسم اد کوک ورزشکار حافظه و مربی حافظه فوئر می باشد که قسمتی از سخنرانی را تشکیل می دهد .

 

سوالی که پیش میاد آقای اد کوک که خودشون یک تصویر دارند چرا خودشون تصور نکردند چون قرار بود طبق رساله های لاتین عمل کنند از تصویرسازی ذهنی کاملا مسخره و عجیب استفاده کردند دیگه .

 

در ادامه سخنرانی فوئر میگه که سخنوران رومی برای حفظ کردن هر چه بهتر متن سخنرانیشون کلمه به کلمه این متن را حفظ نمی کردند ، زیرا سبب گیج شدن میشه بلکه بهتر است موضوع به موضوع متن سخنرانی را حفظ کنید ،  

 

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

 

زهرا گفت:
یعنی این مقالات چقدر تازه و جالبه! همیشه وقتی می‌خونمشون. اینجا اطلاعات خشک و بی‌رنگ نیست، واقعا بهم لبخند می‌زن
    مدیریت گفت:
    سلام ممنونم ، تا جایی که ممکن سعی میکنم کمی مطالب با چاشنی طنز ، ارائه بدم
paramis547 گفت:
اصلاً باور نکردنیه! این دوره یادگیری سریع مثل یک قلعه جادویی وارد زندگیم شد. ارزشش داشت هر بخش ازش مثل یک اتاق از کاخی بزرگ و جذابه که منو با عمق‌های نهایتی درگیر خودش کرده میخوام یه کاخ ذهنی بسازم که هرچی اطلاعات دارم توش بذارم بنظرتون ممکن استاد یا نه ؟
    مدیریت گفت:
    خیلی ممنون که نظرتون راجب دوره گفتید و اما کاخ ذهنی

    کاخ ذهنی یا کاخ حافظه هر چی به واقعیت نزدیک باشه بهتره چون در دنیای واقعی اونم داریم و وقتی که در محیط واقعی قدم میزنید بهتر درکش میکنید تا این کلا یک مکان ذهنی باشه

    اما مکان ذهنی هم میشه استفاده کرد ولی واقعی بهتره در ضمن در دوره خونه های مختلف با طراحی مختلف و متنوع براتون قرار دادم که میتونید به عنوان کاخ ذهنی استفاده کنید اگر از تمام خونه ها استفاده کنید و یک مسیر ارتباطی بینشون قرار بدین میتونید از تمام کاخ های حافظه همزمان استفاده کنید مثل قرار دادن اونا تو یک کوچه یا خیابون ، امیدوارم متوجه شده باشید موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب