به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

چطور درس را مفهومی یاد بگیریم، 7+1 استراتژی طلایی  

 

 

چطور مفهومی درس بخوانیم ، با تکنیک های شگفت انگیز

 

چه دوست داشته باشیم یا نه ، مشکلات و چالش های زیادی در مسیری فصول درس و امتحانات وجود دارند  ، طوری که بعضی از افراد از همان اول تسلیم می شوند .

 

 

و سعی می کنند با تعلل کردن و پشت گوش انداختن کار ها کمی از رنج و سختی آن کم کنند ولی اگر بدانند چطور مطالب مفهومی و موثر یاد گرفته و  ازاستراتژی های متنوع  درس خواندن استفاده کنند

 

 قطعا از درس خواندن لذت خواهند برد شبیه بسیاری از بازیهای رایانه ای و انلاین که بچه ها چه در سال تحصیلی و تعطیلات مشغول بازی هستند.

 

وقتی که بتوانید با هنر های حافظه و تکنیک هایی که سبب تقویت حافظه می شوند بهتر مطالب درسی برای حافظه رمزگذاری کنید .

 

می توانید یک  ساعت مطالعه خشک و بی روح تبدیل به تصاویر ذهنی و ابزاری متنوع یادگیری لذت بخش کنید ، البته آموزش هایی که بصورت غیر حضوری  و  در مورد تکنیک های حافظه است که می توانند تا حد زیادی در مسیر یادگیری و مطالعه کمک کننده باشند .

 

در این مقاله نکات متنوعی از  تحقیقات دانشگاه هاروارد ، کارولینا و همچنین مقاله های معتبر در مورد روش های مفهومی و موثر برای مطالعه  و درس خواندن گرد آوری شده که می تواند در مسیر یادگیری ( درس خواندن ) و ساختن درخت دانش از ریشه به ما کمک کند .

 

 

آیا خواندن همان مطالعه کردن است ؟

 

در واقع این دو مورد باهم آمیخته هستند  ولی تفاوت هایی هم دارند  تفاوت اصلی بین خواندن با مطالعه کردن اینکه  ، مطالعه کردن  روند کسب و شکار اطلاعات است در حالی که خواندن فرایند درک و رمزگشایی  اطلاعات ، حروف و نماد ها است .

 

و فرض کنید که می خواهید با فقط خواندن و یا بازخوانی مطالب درسی یا یادداشت ها مطالب بهتر درک کنید ولی این روش یادگیری فعال نیست در نتیجه خیلی مطالب فراموش می کنید حتی خودتان با این کار فریب می دهید .

 

مطالب خواندنی :مربی حافظه ایلان ماسک به شما کمک می کند ، چطور تکنیک فوقالعاده کاخ حافظه  را یاد بگیرید؟

 

ولی اگر خواندن را به عنوان مرحله پیش از مطالعه  ، انتخاب کنید مناسبه ولی در مرحله بعدی واقعا باید درگیر مطلب شوید.

 

 

همه این موارد سبب می شود بیشتر درگیر مطلب شوید

مثال : متن داستانی را فقط می خوانید و یا اینکه خودتان در داستان هستید کدام مورد بیشتر درک می کنید و بخاطر می آورید .

مسلما زمانی که خودتان در داستان باشید .

 

شب امتحانی نباشید لطفا !

 

خیلی از افراد به این خاطر ، می خواهند سریع مطالب مختلف مطالعه کنند و بخاطر بسپارند که عادت بد  و وسوسه انگیز شب امتحانی دارند .

 

این گل های عزیز ، عادت کردند تا مطالب درسی تا شب امتحان اصلی رها کنند تا در یک شب تمام مطالب کتاب خوانده و بخاطربسپارند

 

مطالب مرتبط : رفع استرس شب امتحان ؛ 10 نکته موثر و معتبر  

 

ولی تحقیقات نشان می دهند که حتی دانش آموزانی که شب امتحانی هستند و نتایج خوبی کسب می کنند این به آن معنی نیست که واقعا مطالب را یادگرفته باشند ، مطالعات اشاره می کند

 

 که برنامه ریزی برای یادگیری طولانی مدت ، به طور کلی خیلی بهتر است.

 

شادی کمتر :

اگر همیشه ، مطالعه یا خواندن کتاب یا مطلبی را تا نزدیکی امتحان رها می کنید و خودتان را با کارهای دیگر( تلویزیون ، بازی ) مشغول می کنید در حقیقت ، استرس نزدیکی امتحان  تمام لذت کار های دیگر نابود می کند .

 

و همیشه نگرانی درس خواندن ، همانند سایه در تمام کار ها و تفریحات دنبال ماست  .

 

پس بهتر است با یک برنامه درست درس بخوانید و در اوقات فراغت نیز کاری را که دوست دارید انجام دهید تا در بلند مدت افسرده نشوید و از زندگی لذت ببرید .

 

چند راهکار برای داشتن مطالعه فعال

 

آیا واقعا احساس کردید که کلی وقت برای مطلبی صرف کردید ولی چیزی زیادی از آنچه که مطالعه کردید یادتان نمی آید .

 

وقتی که بدون که مغزمان درگیر مطالب کتاب کنیم  و سعی کنید با صرف خواندن  ، مطالب حفظ کنیم به آن یادگیری غیر فعال می گویند.

 

مطالب مرتبط : چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود 

 

اگر چند که ممکن فکر کنید که زمان  و انرژی کمتری برای یادگیری مصرف می کنید ولی در بلند مدت  هیچ فایده نداشته بلکه ضرر هم دارد .

 

زیرا تحقیقات زیادی نشان می دهند که دوباره خوانی یا فقط خواندن ، چندان موثر نیستند بلکه فرد با این روش مطالعه خودش را فریب می دهد .

 

تکنیک فاینمن

 

یکی از تکنیک های یادگیری فعال ، تکنیک فاینمن است  ریچاد فاینمن میگه : "اگر نمی توانم مفهومی را تا حد یک تازه کار ساده کنم ، به این معنی است که واقعا آن را درک نکرده ام."

 

تکنیک فاینمن روش است که به چهار مرحله تقسیم می شود و به شدت مخالف روش تکرار طوطی وار است  .

  1. یک مفهوم برای یادگیری بهتر انتخاب کنید
  2. آن را به خودتان یا به دیگری آموزش دهید .
  3.  در صورت مشکل در مرحله دوم به منبع برگردید
  4. نکات آموزشی تا جایی ممکن ساده کنید

 

اگر بتوانید مطالب ساده کنید احتمال اینکه مطالب درک کنید و به حافظه بسپارید خیلی بیشتر است در حقیقت سادگی نماینده درک و حافظه بلند مدت است .

 

آزمون تمرینی فعال

 

چرا کل کتاب با بهترین روش ها مطالعه کرده باشید یا نه وقتی کلمه امتحان می شنوید  استرس تجربه می کنید زیرا همیشه آزمون یا امتحان ، روشی برای ارزیابی بوده است .

 

ولی آزمون تمرینی این چنین نیست در آزمون تمرینی می توانید روی خطا درک  و فراموشی مطالب ریز بیشتر کار کنید .

زمانی که آزمون تمرینی یک بخش از روند یادگیریتان باشد در کنار افزایش درک مطلب ، اطلاعات خیلی بهتر در حافظه بلند مدت نگهداری می شوند  به این پدیده اثر تست می گویند.

 

حتما نباید برای استفاده از این روش ، برگه تست یا شبیه سازی آزمون انجام دهید کافیست بعد از خواندن درسی ، کتاب را ببنید  و مطالب یادآوری کنید البته سوالات پایان هر فصل یا نمونه سوالاتی که در اینترنت به فراوانی یافت می شوند می توانند منجر به یادگیری فعال شوند .

 

زیرا زمانی که فقط می خوانید و می خوانید ، نمی دانید که چه مطالبی را می دانید و چقدر مطالب درک کرده اید آیا می توانید سوالات ترکیبی استاندارد پاسخ دهید یا نه

 

اگر مطالب به درستی بخاطر آورید و سوالات آخر فصل به درستی پاسخ دادید می توانید در کنارش با مداد سبز رنگ علامت تیک بزنید .

 

ولی اگر نتیجه منفی بود در کنار آن مطلب یا سوال علامت ضربدر با رنگ قرمز بزنید تا بعدا زمان مرور مطالب ، روی موارد سخت و دشوار بیشتر تمرکز کنید .

 

از منابع مختلف استفاده کنید

 

در دنیای اینترنت شما واقعا مجبور نیستید که با تمام مطالب دشوار مبارزه کنید ، منابعی مختلفی برای یادگیری بهتر مفاهیم درسی بصورت رایگان وجود  دارد ، بعضی وقت ها بهتر است برای یادگیری بهتر و سریعتر از این منابع استفاده کنید .

  • گوگل
  • یوتیوب
  • آپارات
  • فرادرس

و حتی نرم افزارهایی که فراتر از استاد خصوصی میتوانند در درس خواندن به شما کمک کنند .

 

اگر مایل بودید می توانید سوالات خودتون از نظرات و ارسال ایمیل  (rfast2020@gmail.com)برای ما ارسال کنید  مثلا" این درس چطور با تصویرسازی ذهنی و با استفاده از روش کاخ ذهنی بهتر بخاطر بسپارم " تا در سریعترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهم.

فراشناخت و افزایش درک

 

فراشناخت یعنی بررسی ذهنی  روش مطالعه و ارزیابی میزان درک شماست ، زمانی که در مورد یادگیری از خودتان سوال می کنید سبب می شود استراتژی بهتری برای یادگیری مطلب انتخاب کنید .

 

اگر درسی را مطالعه کردید باید بتوانید به خودتان آن را توضیح دهید ولی اگر نمی توانید باید بفهیم که چرا و مشکل از کجاست

 

فراشناخت سبب می شود که از میدان توهمات خارج شویم و مسیر درست پیدا کنیم ، بعضی وقت افراد اینقدر درگیر بهترین هستند  که واقعا نمی دانند که چه چیزی را می دانند یا نه

 

فراشناخت و چند سوال نمونه

 

  • چگونه به این جواب رسیدم ؟ چطور بفهم که واقعا درسته ؟
  • آیا این جواب با لحاظ کردن اطلاعات اصلا منطقی است یا نه ؟
  • آنچه که شنیدم یا مطالعه کردم با درک قبلیم چه مخالفتی دارد؟
  • چه ارتباطی بین دانش قبلیم از مطلب و مطالب جدید است ؟
  • چطور سوالات بهتر و سریعتر یادداشت کنم ؟
  • چطور بهتر این کار انجام دهم ؟
  • روش یادگیرم کند مشکل از کجاست ؟

 

مطالب مرتبط : چگونه نمره 20 بگیریم ؟ نکاتی شگفت انگیز و طلایی

 

وقتی که از این قبیل سوالات از خودتان می پرسید ، مطمئن باشید که دیر یا زود ، جوابش به شما الهام می شود ، مثل اینکار ناخودآگاه دنبال پاسخ سوالات است و بعدا جوابش را پیدا می کند .

 

مراحل چرخه مطالعه

 

چرخه مطالعه از سیستم فرانک کریس گرفته شده که توسط مک گوایر در کتابش با عنوان به خودتان بیاموزید که چگونه یادبگیرد

مورد بحث قرار گرفته است و حالا این چرخه مطالعه چیه و تاثیری دارد ؟

 

خیلی از دانش آموزان از میانبر استفاده میکنند ولی با چرخه مطالعه  یادگیری شما در طول دوره تحصیلی بصورت استراتژیک توزیع می شود .

 

مرحله اول پیش خوانی  : زمانی قبل از رفتن به کلاس یا سخنرانی مطالب به صورت کلی پیش خوانی کنید با این کار نقشه یا تصویر کلی از مطالب در ذهنتان ترسیم می شود در نتیجه مطالب جدید و ریز  خیلی  بهتر با مطالب قبلی مرتبط می شوند درست شبیه قرار گرفتن هر چیزی سر جای خودش

 

 

مرحله دوم شرکت در کلاس : رفتن در کلاس فقط برای حضور فیزیکی اصلا مهم نیست چه بسا که کلی زمان و هزینه را هم هدر دهد ولی اگر مجبور هستید باید با توجه درگیر مطالب گفته شده شوید با یادداشت برداری البته در کنارش می توانید صدای استاد یا معلم را هم با گوشی هوشمند ضبط کنید .

 

ولی برای اینکه درگیر مطالب گفته شده شوید و تمرکز بالایی داشته باشید می توانید یادداشت برداری کنید .

 

نکته

سعی کنید مطالب با دایره کلمات خودتان ، بنویسید زیرا مطالب خیلی بهتر به حافظه سپرده می شوند .

 

مرحله سوم بررسی دوباره : بعد از پایان کلاس یا سخنرانی ، سریع مکانی آرام پیدا کرده و مطالب ، یادداشت ها و انچه چیزی که یادتان می آید را مرور کنید .

 

در حقیقت با این کار مطالب دوباره بررسی می شوند و نقاط ضعف و قوت آشکار می شوند و می دانید که چه مطالبی باید بهتر درک کنید.

 

 

اگر مراحل قبلی انجام داده باشید این دفعه سوم است که مطالب را پردازش می کنید در نتیجه میزان یادگیری و ماندگاری در حافظه بیشتر می شود .

یادتان باشد فقط اسکن چشمی مطالب یا یادداشت ها کمک چندانی نمی کند بلکه باید یکی ، یکی آنها را برای خودتان توضیح دهید .

 

مرحله چهارم مطالعه : چند  جلسه مطالعه متمرکز و فشرده در هفته برای کلاس ها مشخص کنید که این مورد می توانید با تقویم گوگل انجام دهید .

 

و یا اینکه از نرم افزار های مرور اتوماتیک استفاده کنید مثلا آنکی ، فلش کارت ها ، نوشن 

 

این جلسات یادگیری و مطالعه نباید طولانی باشند بلکه باید کوتاه و فشرده باشند زیرا بعد از 30 تمرکز روندی نزولی پیدا می کند که اگر مطالعه ادامه پیدا کند چندان موثر نیست .

استراحت کنید دیگه

 

پژوهش ها نشان می دهند که استراحت هدفمند بین 5 دقیقه تا 60 دقیقه بعد از زمان مطالعه و یادگیری برای سرحال شدن مغز و بدن  ، افزایش انرژی  و افزایش تمرکز  و حافظه بسیار مفید است.

 

 

نکته ای که حائز اهمیت است اینکه هیچ وقت در زمان استراحت از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید حالا می پرسید که چیکار کنیم عهه همش درس و مطالعه که نمیشه

 

بجای اینکه به گوشی بچسبید چندتا نفس عمیق بکشید و ذهنتون استراحت بدین و چندتا حرکت کششی انجام دهید

 

 

چند ایده برای استراحت بین مطالعه

 

  • با طبیعت ارتباط برقرار کنید
  • به قول معروف مدیتیشن کنید
  • قدم بزنید حتی اگر در حیاط خونه باشه
  • چرت کوتاه بین 15 تا 20 دقیقه البته تبدیل به خواب زمستانی نشه ساعت زمان دار حتما کوک کنید .
  • دوش بگیرید اگر سرد باشه بهتره
  • کمی رویا پردازی کنید البته وارد داستان هزار یک شب نشوید
  • فضای کار یا اتاق مطالعه مرتب کنید وسایل قشنگ بچینید تا خودتون خوشتون بیاد
  • کمی موسیقی آرامش بخش یا انگیزشی گوش دهید
  • حرکت کششی – البته به نظر من که این حرکت کششی حتما در زمان استراحت داشته باشید زیرا زمانی که بین 30 تا 60 دقیقه نشسته باشید بدنتون نیاز داره که کمی حالتش تغییر کنه
  • با یک دوست واقعی تماس بگیرید
  • یک میان وعده بخوریییید 
  • کمی بخندید یا یک طنز کوتاه مشاهده کنید فقط 5 دقیقه
  • نقاشی کوتاه بکشید در حالت ایستاده

 

تمام این موارد برای تغییر حال و هوای شماست همیشه که نمیشه مطالعه کرد  ، باید از زندگی لذت ببرید مطالعه و یادگیری هم بخشی از زندگی شماست .

 

سبک یادگیری و میزان یادگیری

 

در اینجا قرار نیست که یک سبک یادگیری انتخاب کنید بلکه بهتر است ترکیب کار کنید .

 

7 سبک یادگیری از این قرار هستند

 

بر اساس تحقیقات مختلف در مورد سبک های یادگیری حسی ، حدود 70 درصد افراد از روش دیداری یا تصویری استفاده می کنند

30 درصد افراد از سبک شنیداری و حدود 5 درصد از سبک یادگیری حرکتی بیشتر بهره می برند .

 

حالا که 70 درصد افراد از روش تصویری یا دیداری استفاده می کنند ، بهتره این سبک یادگیری ارتقا دهیم و با تکنیک کاخ ذهنی یا کاخ حافظه و همچنین  با ترکیب  سیستم های دیگر حافظه می توان سبک های دیگر یادگیری را هم ارتقا داد .

 

افرادی که از روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه استفاده می کنند فقط از حافظه تصویر استفاده نمی کنند بلکه از حافظه شنیداری و یا حتی حرکتی هم استفاده می کنند .

 

زیرا این تکنیک یا هنر حافظه چنین امکانی به افراد می دهد در نتیجه می توانند شاهکارهای حافظه را  به نمایش بگذارند .

 

روش کاخ ذهنی یا قصر حافظه ( کاخ حافظه ) یک استراتژی حفظ کردن است که بر پایه محیط  و مکان واقعی یا ذهنی کار می کند 

 

تعدای از رکورد های حافظه در مسابقات رسمی و تایید شده

 

شاهکار حافظه ،  حفظ 130 کلمه تصادفی در 5 دقیقه ، از  شرکت کننده کشور هندوستان است .

 

شاهکار حافظه ، حفظ  616 عدد از شرکت کننده کشور چین

 

همه این موارد با استفاده  از روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه بعلاوه سیستم های حافظه صورت می گیرد کاری که یک فرد عادی از انجامش ناتوان ، مگر اینکه با روش های کاخ ذهنی و سیستم های حافظه آشنا بوده و به اندازه کافی تمرین کرده باشد .

 

جمع بندی : چطور درس را مفهومی یاد بگیریم

 

زمانی این روش ها و راهکار در کنار تکنیک های حافظه موثر خواهند بود که تصمیم قطعی برای یادگیری و انجام روش ها گرفته شود.

 

در ابتدا انجام روش ها ، فقط انجامشان دهید و منتظر نتیجه سریع نباشید ، طبق کتاب استفان گاییز ، معمول گرا باشید و فقط انجامشان دهید به مرور زمان ، عملکرتان بهتر و بهتر می شود و موفق خواهید شد 

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب