به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

تقویت حافظه برای درس خواندن-25 نکته طلایی و معتبر

بعضی از افراد پیشنهاد می کنند که باید هر درسی را بار ها و بار ها تکرار کرد تا یاد گرفت و بر ان مسلط شد.

 

آیا عملا این روش کارایی بالایی دارد در حقیقت نه

 

برای همین بیشتر افرادی که از این روش استفاده می کنند به نتیجه نمی رسند و در نهایت از درس خواندن ناامید می شوند

 

روش موثر برای درس خواندن را بعضی از افراد می دانند و از ان به درستی استفاده می کنند و نتایج بسیار خوبی هم بدست می آورند.

 

یکی از مهمترین عامل برای داشتن درس خواندن با کیفیت برای عملکرد بهتر در امتحانات واقعا چه چیزی می تواند باشد؟

 

هر دانشجو یا دانش آموز باید با تکنیک های درس خواندن و تقویت حافظه  آشنا باشند تا در کنکور و امتحانات بهتر عمل کند و فقط این نیست باید بدانیم که چه بخوریم برای تقویت حافظه تا برای درس خواندن سرحال باشیم و یا اینکه از چه تکنیک ها و روش های تقویت حافظه استفاده بکنیم تا این روش ها همانند قرص تقویت حافظه برای درس خواندن مفید باشند

 

در این مقاله باهم تقویت حافظه برای درس خواندن یا به زبان ساده تر تکنیک ها یا راه ها کمک به مغز ، برای حفظ سریعتر و آسان تر هر چیزی و دست آخر موفق شدن در امتحانات را  مرور میکنیم .

 

 

تقویت حافظه برای درس خواندن – افزایش تمرکز سریع

 

راه های افزایش تمرکز در درس خواندن چه می تواند باشد ؟ و یا تعریف تمرکز چی میتونه باشه ؟

تقویت تمرکز

 

تمرکز در واقع به نگهداری و حفظ توجه روی یک موضوع گفته می شود ، تمرکز در حقیقت داشتن توانایی حفظ انرژی ذهن روی یک موضوع خاص است مثل داشتن تمرکز برای درس خواندن یا مطالعه موثر

 

به طور مثال اگر نورخورشید روی کاغذ یا دست شما بتابد اثر چندانی ندارد ولی اگر با یه عدسی نور خورشید متمرکز کنیم می تواند کاغذ یا دست بسوزنه که این نشون میده

 

 تمرکز ذهن چقدر برای درس خواندن موثر باشد ، اگر ذهن ما اینگونه عمل کند درست شبیه این است که تمام انرژی ذهن روی یک موضوع متمرکز شده است

 

زمانی که شما واقعا مشغول انجام کاری هستید که به ان علاقه دارید ، تمرکز شما به طرز تعجب برانگیز افزایش می یابد . وقتی در حال تماشا فیلم مورد علاقه خود هستید و یا اینکه در حال دیدن فوتبالی حساس هستید

 

و یا خواندن یک کتاب داستان جذاب ، چنان غرق آن می شوید که دیگر صدای اطرافیان را نمی شنوید به طوری که گذر زمان را حس نمی کنید ، شاید خیلیا به این نتیجه می رسند بعد انجام کاری که دوست دارند و از خود می پرسند چقدر زود تموم شد .

 

و برعکس زمانی که در حال انجام کاری هستند که به ان علاقه ندارند می گویند چقدر  این کار زمانبر هست کلا کسل شدم و گذر زمان خیلی سنگین و غیر قابل تحمل می شود ،  روش های خفن مقابله با بی حوصلگی در درس خواندن  جدی بگیرید.

دشمنان تمرکز

عوامل دورنی : اتفاقات گذشته و خاطراتی که ممکن است ناخوشایند و خوشایند باشند در نتیجه در ذهن تداعی می شوند کافیست که چیزی به ان ربط داشته باشد سریع ان موارد تداعی می شوند

 

عوامل بیرونی : سر و صدا های اطراف شما و دمای محیط وو...

 

وقتی که تمرکز خود را از دست می دهیم چه اتفاقی می افتد ؟

 

خیلی ساده است که وقتی تمرکز ذهن نداشته باشیم .کاری که باید در زمان کمتر انجام شود در زمان بیشتر انجام می شود که موجب دلسردی ما در بلند مدت خواهد شد.

 

محققان می گویند که اگر تمرکز خود در حین انجام کاری از دست دادیم ، 25 دقیقه زمان لازم داریم که دوباره ان را بدست اوریم و دوباره روی کار اصلی خود متمرکز شویم ، در نتیجه همین عوامل باعث کاهش خلاقیت و عدم توانایی درس خواندن موثر  و ضعف حافظه می شود .

 

چند راهکار برای افزایش تمرکز برای درس خواندن

دشمنان تمرکز

ایجاد علاقه

اگر که از همان شروع مطالعه به قسمت های سخت و تاریک درس خواندن بپردازید ، درس خواندن و مطالعه شما تبدیل به کاری ناخوشایند و سخت می شود به همین خاطر است که بعضی از افراد درس خواندن را شبیه شکنجه می دانند .

 

پس اگر برای درس خواندن می خواهید انگیزه داشته باشید وبا علاقه ان را انجام دهید ، سعی کنید به ابعاد روشن و طلایی درس خواندن فکر کنید و به لذت درس خواندن و مطالبی که مطالعه خواهید کرد بپردازید و اینکه ان مطالب در دنیا امروز چه کاربردی خواهند داشت .

 

زمانی که علاقه شما بیشتر شد لذت شما در درس خواندن بیشتر و در نتیجه تمرکز شما در حین مطالعه و درس خواندن بیشتر شده و حتی گذر زمان را هم کمتر حس می کنید و به عبارت دیگه اگر همین طور ادامه دهید

 

شما عاشق مطالعه خواهید شد و این سخن جابز که میگه تنها راه انجام کار بزرگ عشق به آنچه انجام میدهید است

 

در حقیقت این عشق و علاقه انجام به کار به مرور زمان افزایش خواهید داد یا آن را از بین می برید .

 

فضا سبز و تمرکز ذهن

سوالی که ممکن که در ذهن افراد شکل گرفته باشد که فضا سبز چه کمکی به افزایش تمرکز ذهن دارد

 

تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که فضا سبز به رشد وتوسعه مغز کودکان کمک بسیاری می کند.

 

این تحقیقات می گوید که کودکانی بین 4 تا 7 سالگی در فضا سبز بوده اند در مقایسه با کودکانی که در این چنین فضایی نبوده اند قدرت تمرکز بهتری داشتند و در نتیجه وقتی تمرکز افزایش یابد در کنار ان حافظه ( حافظه کوتاه مدت و  حافظه بلند مدت )  به شکل چشمگیری تقویت می شود .

 

حتی فضای سبزی افزایش بهره وری بزرگسالان هم موثر می باشد و تا 15 درصد بهره روی کارمندان را افزایش می دهد .

 

حداقل در زمان استراحت خود در درس خواندن  می توانید قدم بزنید و اکسیژن بیشتری بگیرید و یا هفته ای چند بار دویدن در فضا سبز را در برنامه هفتگی خود برای افزایش تمرکز ذهن و تقویت حافظه برای درس خواندن قرار دهید و به ان پایبند باشید .

 

شبکه های اجتماعی و پیامک تلفن

صدای پیامک تلفن همراه ، صدای هشدارها ، لرزش  ، کنجکاوی برای چک کردن صفحه اینستاگرام ، همه این موارد می توانند بازده منفی روی کار شما داشته باشند.

 

حتی می توان ان برای عوامل حواس پرتی کوچک اسمی جالب داد به عنوان بوسه مرگ برای تمرکز ذهن در واقع با این کار شما اجازه می دهید که حواس شما پرت شود در بلند مدت با اختلال در تمرکز مواجه می شوید و انجام کار با تمرکز برایتان بسیار سخت می شود در ادامه این مقاله با مهارت های مطالعه بیشتر آشنا خواهید شد .

 

بعضی از افراد این بهانه را همیشه دارند که فقط 5 دقیقه از ان استفاده می کنم فقط 5 دقیقه محققان می گویند حتی اگر پیامک کوتاه باشد یا نوشته ان صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرامی کوتاه باشد باز هم همین مورد کوتاه و خلاصه سبب می شود که چند واحد از تمرکز و حافظه شما را پر کرده و در نتیجه قدرت پردازش ذهنی و حافظه شما در حین مطالعه کاهش می یابد ، درست شبیه ویروسی که وارد کامپیوتر شما شده و اجرا نرم افزار های کامپیوتر به سختی انجام می شود ، شاید بگویید که چرا اینقدر تاکید می کنم چون خیلی مهم است .

 

توهم انجام کار

خیلی از افراد عادت کرده اند که چندین کار را بصورت همزمان انجام می دهند ولی در حقیقت انها متوجه نیستند که ذهن خود را اینگونه عادت می دهند که متمرکز نباشد در نتیجه اشتباهات فرد افزایش یافته و مدام به خود برچسب کودن بودن ، نداشتن حافظه و موارد دیگر ی دهند ، باید یاد بگیرید چطور با عادت های خوب حافظه تقویت کنید .

 

قهرمان حافظه کوین هورسلی می گوید همه ما نگران هستیم و تمرکز و توجهمان به میلیون ها چیزی معطوف می شود که می توان آنها را به زمان دیگری موکول کنیم ولی به جای ان اجازه می دهیم که توجهمان به وسیله این افکار به جهات متفاوتی برود.

 

توجه شما مثل ورزشکار المپیک است . 

آیا ورزشکار شما قادر است مسابقه بدهد ؟ توجه و قدرت تمرکز ما ممکن است آن قدرها که باید خوب نباشد .

 

احتمالا دلیلش این  است که ان را خوب ان طور که شایسته باشد آموزش نداده ایم . ما مدام مسیرهای ذهنی خود را تغییر می دهیم و هرگز به اندازه کافی روی یک راه و مسیر مشخص توقف نمی کنیم ، توجه ما به اموری که این روزها انجام می دهیم تقریبا در تمامی موارد ، نصفه و نیمه است . در حقیقت ما در توهم انجام امور زندگی می کنیم و گمان می کنیم که مشغول بودن به انجام کار  یعنی به عبارت دیگر اینکه اوقات خود را به خوبی سپری می کنیم ، مشغولیت گاهی اوقات فقط یک پوشش جایگزین است . 

 

مشغولیت ممکن است سبب شود که شما احساس خوبی پیدا کنید و خود را کارامد و به درد بخور تصور کنید اما بدانید که در پایان روز به پشت سرتان نگاه می کنید و در می یابید که هیچ کار ارزشمندی انجام نداده اید . ما ذهنمان را به توجه سطحی و پراکنده روی امور و مسائل ، عادت می دهیم

 

در نتیجه دقت و تمرکزمان تکه تکه و از هم گسیخته می شود ، یاد گرفتن تمرکز چندان سخت نیست . کافی است یاد بگیرد که آرامش بیشتری داشته باشد و لحظه را در یابید، باید یاد بگیرید همین جا باشید یعنی در لحظه زندگی کنید و حضور ذهنی داشته باشید ، وقتی خانه هستید ، فقط همان جا باشید .

 

فیثاغورث می گوید :آرام باشید  و اجازه دهید ذهن آرامتان ، بشنود و جذب کند .

 

 

دکتر دیوید راک می گوید که انجام چند کار ، منجر به پایین امدن هوش IQ  می شود در نتیجه فرد اشتباهات بیشتری را تجربه کرده و کارایی فرد کاهش می یابد.

 

پس فقط در واحد زمانی یک کار انجام دهید و متمرکز باشید تا ذهنتان اینگونه عادت کند .

 

نقاشی کردن

 

نقاشی کردن و رنگ کردن یکی از کار های خیلی خوب برای افزایش سطح تمرکز ذهن و خلاقیت هست و همچنین رنگ های برای حفظ آرامش مغز مفید هستند. زیرا رنگ کردن یا نقاشی کشیدن قدرت تمرکز ذهن را افزایش داده چون به تمرکز کامل احتیاج دارد و ذهن فرد را مجبور می کند که روی یک کار در لحظه تمرکز کند و ان را انجام دهد .

 

 

نقاشی کشیدن برای تمرکز ذهن مفید است در کنار ان خلاقیت فردی را افزایش داده و به گفته تونی بازان :  خلاقیت رابطه تنگاتنگی با حافظه دارد یعنی هر چه فرد خلاقیت بیشتری داشته  باشد حافظه بهتری دارد و می تواند مفاهیم را خیلی بهتره و متفاوت تر به هم پیوند دهد و یکی از اهرم های تقویت حافظه اصل داشتن تفاوت هست ، پس در برنامه روزانه خود حداقل روزی 5 دقیقه نقاشی بکشید و از انجام ان لذت ببرید .

 

افزایش تمرکز با حافظه شنیداری

 

افزایش تمرکز با حافظه شنیداری در این تمرین با متمرکز شدن با صداهای مختلف می توانید تمرکز و حافظه شنیداری خود را افزایش دهید ، به طور مثال در اطراف ما صداهای مختلفی شنیده می شود

 

در گام اول سعی کنید روی یک صدای خاص تمرکز کرده و بشنوید 3 دقیقه روی ان صدا متمرکز باشید و بعد یک صدای دیگر انتخاب کرده و به مدت 3 دقیقه روی ان صدا متمرکز شوید ، همچنین صدای انتخاب شده می تواند صدای یک شخص یا فرد باشد در گام بعدی زمانی که یک صدا را می شنوید سعی کنید به ان صدا خاص تصویر بدهید و تصویرسازی ذهنی همزمان با صدا را انجام دهید .

 

یک تمرین جالب برای این مورد یک فیلم یا سریال انتخاب کنید و این فیلم به زبان فارسی باشد . چند دقیقه اول فیلم را ببیند و بعد چشمان خود را بسته و فقط بشنوید و با تصویرسازی ذهنی سعی کنید ، فیلم را بشنوید و تصور کنید این تمرین می تواند برای تمرکز و تقویت حافظه شنیداری و تصویری مفید باشد .

 

شمارش تعداد کلمات پاراگراف

با این روش می توانید به سادگی تمرکز خود در بلند مدت افزایش دهید ، برای شروع یک کتاب که دوست دارید مثل کتاب داستان مورد علاقه خودتون و تعداد کلمات هر جمله یا پاراگراف را شمارش کنید  .

 

بعد که در کاری خود کمی بهتر شدید می توانید تعداد جملات یا پاراگراف هارا افزایش دهید تا جایی که بتوانید تعداد کلمات یک صفحه را بشمارید نکته ای که باید بدانید این است که باید بدون استفاده از انگشت بصورت ذهنی و تنها با دیدن چشم تعداد کلمات هر پاراگراف یا صفحه را باید بشمارید با این کار می توانید قبل از مطالعه تمرکز خود را افزایش دهید و بعد از ان یک مطالعه متمرکز داشته باشید .

 

تمرین سخت تمرکز ذهن

در این تمرین که مربوط به تمرکز ذهن است کمی صبور باشید چون قراره یه تمرین سخت انجام بدهید ، در این تمرین برای شروع حداقل 1 دقیقه افکار مزاحم را دور کنید و فقط روی یک موضوع فکر کنید می توانید کم کم زمان را افزایش دهید

 

یک راهکار جالب برای اینکه تمرکز شما افزایش یابد ان هم بخصوص در این تمرین تمرکز ذهن این است که سعی کنید تصویری از ان موضوع در ذهن ایجاد کنید و حول ان تصویر ذهنی به موضوع فکر کنید.

 

اصلا چرا بعضی وقت ها که در حال مطالعه هستیم بصورت ناخودآگاه افکار ما از مطالعه منحرف می شوند و به موضوعی که به درس مربوط نیستند می روند بخاطر اینکه شما تصویر ذهنی برای موضوع مطالعه خود ندارید و یا اینکه اطلاعات شما از ان موضوع درسی خیلی کم هست ، سعی کنید حداقل تصویری از ان موضوع درسی داشته باشید تا بهتر روی ان متمرکز شوید

 

افکاری که تمرکز ما در هنگام مطالعه می ربایند دارای جلوه بصری قوی هستند ممکن است یه فیلم سینمایی با داستانی جذاب باشد و یا یه بازی رایانه ای که خیلی خیلی روی ان کار شده تا هر بیننده ای را جذب کند

 

حرف خودمونی : واقعا با این همه عوامل حواس پرتی چقدر متمرکز بودن سخت شده ولی غیر ممکن نیست

چالش لیوان پر

 

در این تمرین که برای تمرکز ذهن میتواند مفید باشد و خیلی هم ساده است یک لیوان را پر از آب کنید و دست های خودتان را بصورت راست در مقابل خود قرار دهید و حالا با چشم های خود روی لیوان پر اب متمرکز شوید این کار را می توانید 1 دقیقه انجام دهید .

 

در مرحله بعدی این تمرین می توانید یک حرکت دیگر به ان اضافه کنید در حالی که یک لیوان پر آب را در دست راست خود دارید می توانید پا چپ خود را بلند نگه دارید در این تمرین ساده نیم کره چپ و راست شما همزمان به کار گرفته می شوند

 

در مرحله سوم که کمی سخت تر از مراحل قبلی هست باید در حالی که لیوان اب را در دست چپ خود دارید و پای راست خود را بالا نگه داشته اید باید کلماتی که دوست شما برای شما می گوید را حفظ کنید ممکن است بین 20 تا 30 کلمه باشند اگر که از تکنیک های تصویرسازی ذهنی به همراه کاخ ذهنی استفاده می کنید می توانید خیلی خوب این کار را انجام دهید.

 

ارتباط بین مراقبه و تقویت حافظه برای درس خواندن ؟؟

 

تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که دانش اموزان و دانشجویان با انجام مراقبه روزانه می توانند بهتر از قبل در هنگام درس خواندن متمرکز عمل کنند یعنی تمرکز خود را در هنگام درس خواندن حفظ کنند در نتیجه حافظه نیز می تواند کارایی بالایی داشته باشد.

 

تمرینات مراقبه فواید بسیاری دارد

 

علاوه بر این افرادی که مراقبه می کنند در هنگام درس خواندن می توانند استرس خود را کنترل کنند همچنین پیش از ازمون ها این روش کمک کننده می باشد ، در حقیقت این تمرین باعث سلامتی روح و جسم نیز می شود.

 

نشستن آرام

در مطالعات جدید مراقبه تاثیر شگفت آور دیگر نیز دارد ان هم باعث تقویت تصویرسازی ذهنی افراد می شود تا حدی که افراد می توانند در ذهن خود تصاویر بسیار زنده را تجسم کنند ، در این روش یک مکان آرام نشسته و سعی کنید خیلی آرام تنفس کنید و تصور ذهنی روی یک موضوع هم یادتان باشد .

 

تصاویر ذهنی زبان مغز انسان می باشند تا حدی که کسی که تصور ذهنی ندارد فکر هم نکرده است .

 

کاخ ذهنی یکی از روش های بسیار موثر برای بخاطر سپردن هر چیزی می باشد و زمانی که با سیستم های حافظه همچون کدینگ تصویری همراه می شود سبب یادگیری سریع می شود .

 

تاثیر مطالعه گروهی بر تقویت حافظه برای درس خواندن

 

روش های مختلف و متنوعی برای تقویت حافظه برای درس خواندن وجود دارد  از جمله مطالعه گروهی است درس خواندن در گروه به شما کمک خواهد کرد  که تفکر ها و نظرات متفاوت و تازه دیگران را بشنوید و در درس خواندن خود پیاده کنید

 

در این روش حتی می توانید تکنیک ها و روش های درس خواندن خود را با هم به اشتراک قرار دهید تا به یادگیری همدیگر کمک کرده و یا اینکه یک روش درس خواندن خیلی بهتر کشف کنید ، یکی از عواملی که تکنیک های تقویت حافظه و کاخ ذهنی بسیار پیشرفت کرده اند همین به اشتراک گذاری روش های مختلف در بین گروه می باشد.

 

عطر یا رایحه خوشبو استفاده کنید

عطر و رایحه به شکل حیرت انگیزی می توانند حافظه شما را در هنگام درس خواندن تقویت کنند اگر که از همان عطر در هنگام ازمون یا امتحان نیز استفاده کنید به خاطر شرطی شدن مغز نیز همان تاثیر قبل را خواهند داشت ، پس تا جایی که می توانید از عطر خوشبو استفاده کنید و مغز خود را شارژ کنید حتی می توانید صبح خود را با یک عطر خوشبو جدید شروع کنید

 

تقویت حافظه برای درس خواندن با مسیر های متفاوت و جدید  

 

دوستان من از روش ها و راه های جدید برای تقویت حافظه برای درس خواندن استفاده کنید و سعی کنید روش هایی که برایتان بهتر هستند را انتخاب کنید ، از دنیای پرقدرت اینترنت و گوگل استفاده کنید تا روش های جدید را با یک جستجو حرفه ای پیدا کنید ، تکنیک کاخ ذهنی و سیستم های حافظه که در کنار آن هستند به شکل فوقالعاده عالی در درس خواندن شما موثر هستند و می توانند یادگیری شما را چند برابر کنند

تقویت حافظه برای درس خواندن با خوابیدن

 

 

این قدر مشکلات خواب زیاده شده که گفته می شود که از 66 درصد افراد بزرگسال هشت ساعت خواب در شب ندارند و در واقع زندگی در این دنیای که خودمان برای خود درست کرده ایم باعث شده که فواید خواب شبانه را فراموش کنیم

 

اصلا اگر تاثیرات منفی نداشتن خواب شبانه رو بررسی کنیم همین الان افرادی که در حال خواندن این مقاله هستند بدون هیچ بهانه ای خواهند خوابید .

 

  • استرس زیاد
  • فشار خون بالا
  • واکنش کند
  • کمبود تمرکز که خیلی مهمه
  • کوتاه شدن مقدار زمان توجه و تمرکز ذهن
  • کاهش استدلال
  • فراموشکاری
  • نداشتن کنترل احساسات
  • کاهش خلاقیت و خستگی ذهنی
  • کاهش خلاقیت به عبارت دیگه کاهش حافظه

 

وقتی که شما خواب کافی نداشته باشید دیگر شاد نیستی و در واقع ذهن شما شارژ نشده و احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید و به اصطلاح دچار مه آلودگی ذهن شده اید و عملکرد شما را به شدت کاهش می دهد و استرس بیشتری خواهید داشت .

 

تقویت حافظه برای درس خواندن یا مطالعه کار سختی نیست فقط کافیه بعضی از باید و نباید ها را رعایت کنید همین

 

این مورد خیلی واضح هست که بیشتر افرادی که در کنکور استرس بیشتری داشتند خواب کافی قبل از کنکور نداشته اند وقتی هم که خواب کافی نداشته باشید ، افکار منفی خیلی راحت ذهن شما را درگیر خواهند که و احساسات مثبت شما سرکوب می شوند و مشکلات برای شما غیر قابل حل به نظر می رسند

 

درست مثل اینکه شما می خواهید مسئله ای را حل کنید چون خواب کافی نداشته اید و خسته هستید و افکار منفی هم به شما حمله کردند زودتر از حالت طبیعی از حل کردن ان منصرف می شوید .

 

این حلقه یا دور باطل برای بسیاری از افراد تکرار می شوند و نمی دانند چطور از آن خارج شوند .

 

حتما شب های زود بخوابید سعی کنید در شب های پیش از ازمون کنکور به اندازه کافی بخوابید زیرا با این کار مغز شما شارژ می شود درست همانند گوشی هوشمند شما و همچنین درس هایی که خوانده اید بهتر در ذهن پردازش می شوند

 

حتی می توانید با تکنیک کاخ ذهنی زودتر به خواب بروید خیلی راحت مکانی بسیار زیبا را تصور کنید و سعی کنید در ان قدم بزنید با این کار به راحتی در ذهن خود به آرامش رسیده و یک خواب عمیق را تجربه می کنید

 

 

 

تقویت حافظه برای درس خواندن با تمرین روزانه

 

تمرین روزانه یکی از اصل های بسیار مهم در امر یادگیری و تقویت حافظه برای درس خواندن  است با تمرین روزانه و مطالعه هر روز درس های مختلف مغزتان ورزش می کند و قویتر می شود، پس تا جایی که می توانید تمرین کنید

 

شما می توانید با تمرین روزانه تکنیک های حافظه و یادگیری در عرض چند ماه به یک نابغه حافظه تبدیل شوید همانند قهرمانان حافظه جهان  هیچ محدودیتی وجود ندارد فقط باید تمرین کنید.

 

هر چقدر بیشتر تمرین کنید ، ذهنتان رشد می کند البته نباید استراحت را هم فراموش کنید زیرا برنامه تمرینی به نتیجه می رسد که متعادل باشد .

تاثیر مکان با تقویت حافظه برای درس خواندن

 

 

مکان های مطالعه می توانند تاثیر مثبت و یا منفی در روند درس خواندن ما داشته باشند سعی کنید مکان های آرام و خوبی را برای مطالعه خود انتخاب کنید هر چه مکانی که برای مطالعه یا درس خواندن خود انتخاب می کنید جلوه های بصر زیباتری داشته باشند کیفیت مطالعه شما افزایش می یابد به طور مثال

 

مطالعه در کنار مکان آرام و فضای سبز چقدر موثر تر از مطالعه در یه جا بسته که دچار خواب آلودگی می شویم هست .

 

 

بیشتر بخوانید : مکان خوب در مطالعه چه ویژگی هایی دارد ؟

 

تمام این موارد زیر سبب افزایش تمرکز و تقویت حافظه هم می شوند در نتیجه به هدف نهایی که تقویت حافظه برای درس خواندن است می رسید.

 

ویژگی مکان خوب برای درس خواندن

  • نور و اکسیژن به میزان کافی
  • دما مناسب
  • مکان ساکت و به دور از آلودگی صوتی
  • مکان ثابت
  •  

نور و اکسیژن به میزان کافی

 

اگر نور کافی برای درس خواندن یا مطالعه در مکان ما فراهم نباشد ، باعث خستگی چشم ها می شود و در نتیجه بدن شما بجای اماده شدن برای درس خواندن ، اماده برای خوابیدن می شود و به همین خاطر بیشتر افراد در هنگام مطالعه بجای درس خواندن می خوابند

 

و اگر مکان ما برای درس خواندن طوری باشد که هوای تازه به آن وارد نمی شود ، نیز به همین طریق سبب کسل شدن شما می شود به همین خاطر تاثیر مکان در سرحال بودن در زمان درس خواندن بسیار موثر است .

 

سخن آخر درباره نور

 

نور مکان درس خواندن باید سفید و طلایی باشد یعنی ترکیبی از این دو رنگ باشد ، تا از خستگی چشم جلوگیری کند. خیلی بهتر است که  محل نور از سمت چپ شما و فاصله چشم شما تا صفحه کتاب 30 سانتی متر باشد تا باعث خستگی چشم نشود .

 

دما مناسب

در واقع دما یکی از فاکتورهایی هست که در داشتن تمرکز حواس بسیار موثر است که نباید گرم یا سرد باشد ، چون که سردی هوا باعث عدم تمرکز ذهن و سستی و گرمی هوا سبب خواب آلودگی می شود .

 

مکان ساکت و به دور از آلودگی صوتی

مکان مطالعه و درس خواندن نباید شلوغ باشد ، شلوغی میز مطالعه و درس خواندن سبب عدم تمرکز می شود .

 

 قبل از درس خواندن  کتاب ها و منابعی را که باید مطالعه کنید را اماده کنید و سعی کنید از فضای عمومی برای مطالعه استفاده نکنید ؛ زیرا سبب عدم تمرکز ذهن و حواس پرتی و در نتیجه در بخاطرسپاری مطالب دچار مشکل می شوید.

 

البته می توان برای تنوع هم شده چند روز در ماه برای درس خواندن یا مطالعه هر کتابی  در کتابخانه اختصاص دهید.

 

مکان ثابت

تا جایی که می توانید از یک مکان برای درس خواندن استفاده کنید تا به ان عادت کنید و زمانی که وارد ان مکان می شوید ، ذهن شما فقط روی مطالب درسی متمرکز شود. زیرا بعد از مدتی وقتی وارد مکانی می شویم به صورت خودکار رفتارهایی را انجام می دهیم که وابسته به مکان می باشد و اگر شما از مکانی برای درس خواندن استفاده کنید همیشه انجا مطالعه خواهید کرد ، پس مکان مطالعه ثابت باشد.

 

به طور مثال وقتی بعضی از افراد وارد خانه می شوند سریع خودشان را روی مبدل می اندازند و شروع به دیدن تلویزیون

می کنند و این رفتار کاملا وابسته به محیط و مکان است.

 

اگر شما جای تلویزیون یا مبدل تغییر دهید و سبک دکوراسیون تغییر دهید رفتار نیز تغییر می کند .

 

 

 

تقویت حافظه برای درس خواندن – موسیقی خوب

 

موسیقی خوب همانند مکان خوب نیز در درس خواندن ما موثر است موسیقی که بی کلام باشد مد نظر است .

 

در نهایت سعی کنید زیاد به موسیقی گوش دادن عادت نکنید که کیفیت مطالعه شما را کاهش می دهد زیرا در هنگام امتحان یا ازمون نمی توانید موسیقی گوش دهید و با سوالات دست وپنجه نرم کنید عوضش صدای سر و صدا بچه ها و صندلی به گوش می رسد که اگر به ان عادت نداشته باشید در ازمون فاجعه ای رخ خواهد یافت که جبران ناپذیر است.

 

موسیقی بی کلام و آرامبخش می تواند تا حدودی سبب تقویت حافظه برای درس خواندن شود ، سعی کنید زیاد وابسته موسیقی نشوید.

 

 

 

ارتباط چرت زدن با تقویت حافظه برای درس خواندن

 

 

دانشمندان می گویند که تمرکز انسان بعد از گذشت 30 دقیقه کاهش می یابد پس سعی کنید بازه های درس خواندن خود را به تایم های 30 دقیقه ای تغییر دهید و بعد 15 یا 10 دقیقه استراحت کنید زمانی که به مغز خود استراحت می دهید مغزتان می تواند اطلاعات بیشتری را جذب کند

 

و برای تایم بعدی مطالعه امادگی پیدا می کند اگر که بدون وقفه مطالعه داشته باشید روند یادگیری شما کاهش می یابد به دلایل مختلفی همچون خستگی کمبود انرژی ووو پس به گفته دکتر هلاکویی استراحت کوتاه پس از درس خواندن جزو زمان مطالعه و درس خواندن به حساب می اید و کار بیهوده نمی باشد

 

حالا اگر تایم مطالعه شما 45 دقیقه باشد 30 دقیقه آن درس خواندن می باشد و 15 دقیقه بعدی نیز استراحت کوتاه است که بسیار ضروری می باشد پس چرت بعد از مطالعه یا درس خواندن مهم است.

 

البته می توان این موضوع را هم در نظر گفت که بعضی از درس ها زمان بیشتری نیاز دارند تا خوانده شوند  پس برای این دروس حداکثر 45 دقیقه درس بخوانید و بعد 15 دقیقه استراحت کنید .

تقویت حافظه برای درس خواندن – فلش کارت

 

با استفاده از فلش کارت می توانید مطالعه و مرور سریعتر را در مکان های مختلف تجربه کنید

 

کار با ان بسیار ساده است یک طرف ان سوال و در طرف دیگر  جواب ان را به صورت کلیدی می نویسیم، اگر که توانستید سوال را به درستی جواب دهید می توانید یک علامت مثبت در کنار ان بزنید و اگر که اشتباه جواب دادید می توانید یک علامت منفی در کنار ان بزنید تا بدانید

 

چندبار ان سوال را به درستی جواب داده اید و یا چند بار ان را اشتباه جواب داده اید در حقیقت با این خود کنترلی در یادگیری و درس خواندن می توانید عملکرد خود را در بلند مدت زیر نظر داشته باشید و بدانید چه چیزهای را بیشتر باید مرور کنید.

 

یکی از رتبه های برتر برای درس خواندن چنین نظری داشتن که باید قسمت های که مطالعه می کنیم باید کوتاه باشند تا بتوان انها را بهتر و سریعتر مرور کرد چیزی که در فلش کارت بسیار مهم می باشد کوتاه و خلاصه بودن در نتیجه یادداشت برداری صحیح جدی بگیرید.

 

 یادتان باشد که تنوع در درس خواندن همیشه لحاظ کنید زیرا اصل تفاوت یا تنوع  سبب تقویت حافظه می شود .

 

ارتباط تقویت حافظه برای درس خواندن با کاخ ذهنی

 

 

تکنیک کاخ ذهنی این قدر قدرتمند و عالی می باشد که بخاطر این تکنیک به شما پیشنهاد می کنم که فیلم شرلوک هلمز را یکبار دیگر حتما مشاهده کنید زیرا با استفاده از این تکنیک می توانید تغییر حیرت انگیزی در درس خواندن خود ایجاد کنید که هیچ روشی اینقدر موثر نیست .

 

به نظر من بهترین قسمت از فیلم شرلوک هلمز زمانی است که به شرلوک رو به واتسون می کند و او را از اتاق خارج می کند و می گوید می خوام وارد قصر ذهن (راز های  قصر ذهن شرلوک ) خود شوم و با حرکات عجیب دست های و سر خود در حال جستجو در کاخ ذهنی خود است در دنیای حقیقت سایمون رینهارد قهرمان حافظه المانی کسی است که هنگامی که در کاخ ذهنی خود قدم می زند حرکات دست جالبی دارد حتما ببنید.

 

همانطور که بسیاری از سخنران رومی و در عصر کنونی هزاران افراد ، با استفاده از کاخ ذهنی می توانند موارد مختلف بخاطربسپارند شما هم می توانید .

مثل : متن سخنرانی ، اعداد ، کلمات ، کد برنامه نویسی ، لغت زبان جدید ووووو.....

 

تاثیر گوشی هوشمند با حافظه و درس خواندن

 

زمانی که درس می خوانید و یا می خواهید مطالعه کنید می توانید گوشی خود را به عمه تان بدهید تکنیکی که رتبه برتر کنکوری از ان استفاده می کرد و بسیار رضایت داشت و روش دوم آن را در صندوق ویژه قرار دهید درش را قفل کنید و کلید آن را به دست پدرتان دهید که در این صورت بسیار موثر تر از روش قبلی می باشد درصد شکست در این مورد 0 درصد می باشد

روش سوم می توانید از نرم افزار خود کنترلی استفاده کنید که به شما کمک می کند با مسدود کردن سایت های که وقت شما را هدر می دهند از گم شدن حواس تان توسط این وبلاگ ها همچون وبلاگ جذاب کاخ ذهنی جلوگیری کند .

 

عدم تمرکز یا حواس پرتی که گوشی یا تلفن همراه دارد خیلی زیاد است پس با کم کردن تاثیر این مورد می توانید تمرکز خیلی بیشتر داشته باشید و همچنین درهای خلاقیت به رویتان باز می شود در نتیجه حافظه کوتاه مدت و به دنبالش حافظه بلند مدت نیز بهبود می یابد .

 

 

 

 

تقویت حافظه برای درس خواندن – شکلک بکشید

 

یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن نقاشی کشیدن می باشد تا جایی که می توانید با رسم شکل های ساده مطالب درسی برای خود ساده و قابل فهم کنید.

 

 

با این کار قدرت تجسم شما نیز افزایش می یابد ، حتی به شما توصیه می کنم که با هر دو دست خود نقاشی بکشید استفاده از دست مخالف یعنی دست چپ  که می توان قدرت مغزتان را افزایش داد چیزی که بسیار مهم می باشد.

 

 

کشیدن یا رسم کردن می تواند قدرت یادگیری شما را افزایش دهد ان را دست کم نگیرید سعی کنید هر مطلبی که برایتان دشوار است را به صورت چند شکلک ساده توضیح دهید با نقاشی های ساده شما به نظر من میتوانید ان مطلب دشوار به  طنز نیز تبدیل کنید  و روند خشک یادگیری را کمی متفاوت و جالب خواهد شد.

 

بسیار از قهرمانان حافظه جهان برای بخاطرسپاری اعداد چند صد رقمی کدینگ تصویری انتخاب می کند یعنی برای هر عدد یک تصویر قرار می دهند و یا برای ان نقاشی می کنند که با خاطر اورند ان لبخند بر لبانشان نمایانگر می شود شاید ندانید اما همینطور است.

 

آیا می دانید ؟ که چقدر نقاشی کشیدن برای تقویت حافظه فرد می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد ، بر اساس تحقیقات انجام شده نقاشی یا شکلک کشیدن به جای چند کلمه بدون روح  خیلی بهتر می تواند  مفاهیم را به دیگران منتقل می کند و حتی درصد درک هم افزایش پیدا می کند ، این مثال درست شبیه کسانی است که اعداد و یا کلمات را با تصاویر حفظ می کنند در نتیجه یاداوری و درک انها نیز نسبت به فردی که از چنین روشی استفاده نمی کند به طرز چشمگیری بیشتر است .

 

حتی آنتونی متیویر که در زمینه روش ها و تکنیک های حافظه جزو اساتید برتر است بجای یادداشت برداری از متن کتاب یا سخنرانی سعی می کند بصورت نقاشی مطالب خلاصه کند.

 

بیشتر بخوانید : تکنیک یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک یا خلاصه نویسی به سبک کرنل

 

مثال مثل روز روشن در این قسمت جمله معروف تخیل مهمتر از دانش انیشتین است که همه می دونید .

در تحقیقات گذشته ثابت شده بود که صحبت کردن و در واقع بلند گفتن موجب تقویت حافظه می شود ولی الان کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند می گویند اگر اینگونه عمل کرد که اگر درباره موضوعی کمی از قدرت تخیل و تصویرسازی ذهنی خود استفاده کرد و بعد نقاشی یا شکلک ان تجسم ذهنی را روی کاغذ پیاده کرد ، قدرت حافظه به طرز خیلی زیاد افزایش پیدا می کند .

 

 درست شبیه کاری که یکی از پزشکان نام های باکتری های مختلف با ویژگی انها را بصورت شکلک های ساده و خنده دار در کتاب خود کشیده بود ، در نتیجه می توان گفت که نقاشی کشیدن نیز می تواند به شدت سبب تقویت حافظه برای درس خواندن شود.

 

این روش ها یعنی استفاده از قدرت تخیل و کشیدن نقاشی در کنار هم نه تنها برای تقویت حافظه موثر است بلکه در سنین بالا نیز از بیماری های که مربوط به حافظه هستند را نیز جلوگیری می کند ، پس یادتون باشه که تخیل هدفمند داشته باشید چون همه ما تخیل داریم اونم خیییییییییییلی خودتون بهتر می دونید چی میگم ولی بدیش اینکه هدفمند نیست راجب موضوعاتی هست که خیلی تخیلی چه بهتر راجب مواد درسی بتونیم تخیل و شکلک کشیدن رو به کار بگیریم .

 

 

بعضی از استاد های حافظه می گویند که اگر  هر دو نیم کره مغز فعال باشند یعنی فعالیت های ذهنی انجام دهیم که هر دو را مجبور به فعالیت کنیم قدرت مغز را به زبان خیلی ساده افزایش دادیم و یکی از فعالیت ها که سبب تقویت هر دو نیم کره چپ و راست می شود ( نیم کره چپ ریاضی و منطق و اینا .. نیم کره راست نقاشی و خلاقیت ...) نقاش کشیدن است که هر دو نیم کره مغز فعال می شود

 

و بعضی از افرادی که آی کیو بالایی دارند نقاش های ماهری بودند از جمله آنها می توان به لئوناردو داوینچی اشاره کرد که نقاش ، مجسمه ساز  ... و مهارت های خاص دیگری داشت . یادداشت ها و نقاشی به جا مانده از این فرد نشان می دهد که خلاقیت بالایی بر خوردار بوده است .

 

 

نکته مهم : خلاقیت رابطه تنگاتنگی با تقویت حافظه دارد یعنی کسی که خلاقیت بالایی دارد حافظه بهتری هم دارد چون می تواند بصورت خلاقانه موضوعات مختلف را به هم ربط دهد.

 

خلاقیت را هم می توان با نقاشی کشیدن و یا شکلک کشیدن ساده تقویت کرد.

 

زمانی که فرد نقاشی می کشد بصورت متفاوت به موضوع نگاه می کند و در واقع نورون های عصبی دیگری در ذهن فعال می شود این عمل سبب می شود حافظه تصویری فرد نیز تقویت شده و داده های تصویری بهتر یاداوری کند .

 

 

یادتان باشد اصلا لازم نیست برای نقاشی کشیدن حتما باید یک نقاش ماهر باشید، نه حتی با نقاش های ساده و شکلک کشیدن می توانید کارهایی انجام دهید که برای مغز جدید است و سبب تقویت آن می شود .

 

تمرین ساده برای نقاشی یا شکلک کشیدن

 

هر روز چند کلمه را تخیل کنید و روی کاغذ نقاشی یا شکلک ساده ان را بکشید به همین راحتی به مرور زمان تخیل و مهارت نقاشی خود را افزایش می دهید.

 

به طور مثال : کلمه هویج  - ابتدا ان را تصور کنید رنگ ان را سپس لمس کنید و در اخر طعم ان را بچشید و سپس روی کاغذ آن را بکشید ، یکی از دوستان می گفت که تخیل قوی ندارم من چیکار کنم بهتر از google   یک جستجو انجام دهید و چند تصویر هویج تماشا کنید و بعد از قدرت تخیل خود استفاده کنید به همین راحتی ، چون شروع تمرین هست سختگیر هم نباشید.

 

 

 

تقویت حافظه برای درس خواندن نقشه ذهنی

 

نقشه ذهنی یا  Mind map یکی از روش های بسیار موثر برای درس خواندن و ارتباط نکات و ایده های مهم می باشد که تونی بوزان پایه گذار ان می باشد با استفاده از این روش می توانید خلاصه های درس بسیار جالب و با کیفیتی را رسم کنید

 

زیرا در نقشه ذهنی از رنگ استفاده می شود که برای مغز جذابیت دارد همین جذابیت میزان فراموشی ان را کاهش می دهد که یعنی مطلب درسی درصد فراموشی ان نیز کم می شود بعد می توان کلمات کلیدی خلاصه درسی را در ان نماد سازی کرد با نرم افزار پاورپوینت می توان یک نقشه ذهنی بسیار عالی همراه با تصویر های مختلف و متنوع رسم کرد

 

 

یک از چیز های بسیار جالب تر و موثرتر تقویت حافظه برای درس خواندن ترکیب تکنیک کاخ ذهنی با نقشه ذهنی که در دوره کاخ ذهنی نیز قرار داده شده است سعی کنید ان را بکار گرفته و استفاده کنید.

 

 

 

 

ارتباط آموزش با تقویت حافظه برای درس خواندن

 

یکی دیگر از روش های که بدانید آن مطلب را یادگرفته اید این است که ان را به دیگران آموزش دهید کاری که من در حال انجام دادن ان با این سایت هستم هر چه بیشتر برای یادگیری و اموزش دیگران زمان صرف کنید خودتان بیشتر یاد خواهید گرفت

 

تکنیک کاخ ذهنی و سیستم های حافظه را یادگرفته و طبق قانون یادگیری و موفقیت به دیگران نیز اموزش دهید.

 

اگر کسی را ندارید که مطالب درسی بهش آموزش بدین و  در مسیر تقویت حافظه برای درس خواندن بهتر شوید می توانید یک شخص خیالی تصور کنید یا از چندتا عروسک استفاده کنید یا هزاران مورد دیگر ...

 

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

 

خیلی از دوستان باید این را بدانند که برای تقویت حافظه چه مواد غذایی را بخورند ، یکی از چیزهایی که باید بهش اهمیت داد صبحانه مقوی می باشد مثل خرما ، عدسی ، کشمش ، عسل و گردو در کنار پنیر ، جگر ، آرد جو و سر ، بادام زمینی  و تخم مرغ ...

 

و چه مواد غذایی برای حافظه مضر هستند ؟

 

موادی چون نمک ، شکر ، خوراکی های صنعتی و فست فود ها کمتر استفاده شود .

شما در عوض می توانید از بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن  استفاده کنید که بیشتر در این مورد توضیح داده خواهد شد .

یادتون باشه که سبزی ها و میوه ها از سلول های بدن محافظت می کنند بخاطر اینکه آنتی اکسیدان دارند .

 

سرحال شدن برای درس خواندن

 

خیلی از افراد دنبال جواب این سوال هستند که چطور برای درس خواندن سر حال باشند و حس درس خواندن داشته باشند.

 

اگر یک مقدار اهل مطالعه باشید می دانید که برای سرحال شدن در هنگام درس خواندن یا مطالعه باید تغذیه مناسب داشته باشید ، موادی که در هنگام درس خواندن سبب خسته و کسل شدند شما می شود ، بخاطر طبع سردی که دارد لبنیات هست که بنظرم نباید قبل از درس خواندن مصرف شود و چه بهتر قبل از خواب میل شود تا خواب راحتی داشته باشید.

 

همانطور که در قسمت قبلی مقاله گفتم آنتی اکسیدان ها باعث غیر فعال شدن رادیکال های آزاد می شود و از اسیب به سلول های مغز جلوگیری می کند ، حالا چه چیزهایی آنتی اکسیدان دارند ؟

غلات ، گوجه ، توت ، هویج ، انگور قرمز ، چای و...

 

چربی ها

بیشترین قسمت مغز از چربی ها تشکیل شده است که یکی از مهمترین  آنها می توان به امگا 3 اشاره کرد، البته موارد دیگری هم امگا3 دارند از جمله روغن تخم کتان ، گردو ، تخم مرغ که می توانید با میل کردن این موارد امگا 3 مغز تامین کنید .

 

ویتامین ها

به طور مثال ویتامین B12 ، B6  ، کلسیم و آهن در صورت کمبود یادگیری فرد را مشکل می شود .

 

 

مکان مناسب برای سرحال بودن

  • نور کافی داشته باشد
  • مکانی مخصوص فقط برای درس خواندن  باشد
  • دما مناسب داشته باشد نه گرم و نه سرد
  • حجم صدا در ان طوری باشد که سبب حواس پرتی نشود
  • ترجیحا مکان درس خواندن ثابت باشد
  •  

با مکان درس خواندن شرطی شوید یعنی هر چه قدر بیشتر در ان درس بخوانید ، بعد از مدتی وقتی وارد ان می شوید سریع می توانید تمرکز خود را حفظ کرده و مطالعه با کیفیت داشته باشید.

 

خستگی ذهن (عدم مدیریت ذهن )

باید در تصمیم گیری بهتر عمل کنید و انتخاب های درستی داشته باشید ، زمانی که ذهن از انتخاب های نادرست خسته شود، تمرکز ان هم کم می شود و در نتیجه افکار منفی یا مزاحم به ذهن حمله کرده و شبیخون می زنند و حال روز ذهن شما بد از بدتر شود .

حالا چکار باید کرد؟

 

  • بین زمان کاری استراحت کوتاه در نظر بگیرید
  • تنفس عمیق یادتون باشه
  • کارهای بیهوده تعطیل
  • ورزش روزانه خیلی مهمه

 

بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن

 

چه مواردی می تواند همانند قرص تقویت حافظه عمل کند ، برخی از داروهای گیاهی می توانند حافظه فرد را تقویت کنند زیرا دارای پتاسیم و فسفر بالایی هستند و در واقع همانند قرص تقویت حافظه هستند

 

از جمله انها می تواند به سیر ، زعفران ، آویشن ، انجیر ، بادام ، چغندر ، اسطوخودوس

 

ایستگاه تقویت حافظه ( برای درس خواندن )

 

اموزش آزاد : چطور برای کلمات بدون تصویر، تصویر ذهنی ایجاد کنیم ؟

سوال کلمه اسطوخودوس

بعضی از دوستان چنین سوالی از من دارند که چطور میشه برای این دست کلمات یه تصویر ذهنی خیلی جالب تصور کرد

اسطوخودوس میشه اوستا خود دوست در واقع استادی که خودش را دوست داره و همش دست و پا خودشِ میبوسه

به همین خاطر اوستا خود دوست اسطوخودوس مصرف میکنه که حافظه خودش تقویت بکند، چقدر جالب بود .

 

در کنارش می توانید از تصویر ذهنی ، استادی که چنین رفتاری دارد استفاده کنید و این تصاویر ذهنی تکرار کنید .

 

نام برد .

 

در این قسمت مقاله با تعدادی از بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن  آشنا خواهید شد

 

نکته مهم شما می توانید زیر نظر پزشک از این موارد گفته شده استفاده کنید

 

گینکگو (Ginkgo)

 

جینکو بیلوبا در واقع این دارو گیاهی برای تقویت  حافظه استفاده می شود و در کل دنیا نیز محبوب است

 

هر سال بین 200 تا 300 میلیون دلار برای این دارو گیاهی هزینه می شود

 

با همین مقدار می تواند فهمید که چقدر این دارو گیاهی که بصورت قرص هم هست محبوب می باشد

موارد مصرف جینکو یا ژنگو

برای اختلال کم توجهی یا بیش فعالی  - آلزایمر – اضطراب و افسردگی

 

وینپوکتین (Vinpocetine)

این دارو که در اروپا و ژاپن در واقع محبوبیت بالایی دارد و حتی پزشکان اروپایی اعتقاد دارند که این دارو خیلی از دارو جینکو اثرگذاری بیشتری دارد

 

این داور گیاهی باعث تقویت حافظه و باعث افزایش جریان خون به مغز می شود از مغز در مقابل رادیکال های آزاد دفاع می کند

 

نکات مهم

برای جذب بیشتر و بهتر می توانید ان را با وعده های غذایی میل کنید

تحقیقات هم می گویند که این دارو برای آلزایمر یا زوال عقل هم مفید هست

 

اسیدهای چرب امگا 3

خیلی روی این مورد تاکید میشه چون به مقدار مناسب خیلی مهم است ، این اسید یکی از مواد مغذی مهم برای راندمان کاری بهتر مغز می باشد در حقیقت کمبود مقدار این ماده مغذی مهم سبب اختلالات شناختی می شود ، 

روغن ماهی خیلی برای آرامش ذهنی ، تقویت حافظه موثر است .

دوز مصرفی برای این قرص تقویت حافظه معمولا 500 تا 1000 میلی گرم امگا 3 در روز توصیه می شود ( البته باز هم با پزشک مشورت کنید )

 

فسفات دیلسرین (phosphatidylserine )

 

در واقع این یک فسفولیپید است که در غشاهای نورون ها یا سلول های عصبی یافت می شود

 

موارد مصرف این دارو

  • برای کاهش افسردگی و بهبود اخلاق و رفتار مفید استفاده میشود
  • از زوال عقل به خاطر افزایش سن و آلزایمر جلوگیری می کند
  • حافظه و قدرت یادگیری را افزایش داده و استرس را کم می کند

 

استیل ال کارنیتین (Acetyl Carnitine )

 

یک آنتی اکسیدان خیلی قوی که برای دفاع در برابررادیکال آزاد در سلول های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

استیل ال کارنیتین یه امینواسید که برای تمرکز ذهن است و برای یادگیری ، تنظیم خواب ، حافظه استفاده می شود

 

این دارو برای افسردگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و برای بیماران آلزایمری هم توصیه می شود

 

کورکومین (Curcumin)

 

همانطور که در مقاله قبلی درباره کورکومین موجود در زرد چوبه گفتم این ادویه تو طب سنتی هم خیلی مورد استفاده قرار می گیرد .

محققان می گویند کسانی که روزانه مقداری زردچوبه استفاده کرده اند ، کمتر به آلزایمر مبتلا شده اند

 

کورکومین اصلا چیکار میکنه این ماده جریان خون افزایش میده و سبب تولید سلول های عصبی جدید در مغز می شود که در هیپوکامپ هستش و حافظه را هم تقویت می کند این مورد هم میتونه یکی از راه ها برای تقویت حافظه برای درس خواندن باشد

 

منبع این قسمت مقاله

 

موکونا پرورینز

 

یه گیاه استوایی که برای حافظه خیلی مفیده و سبب تقویت حافظه میشه و به اسم های مختلفی صدا زده میشه یکی از نام های جالب این گیاه بومی اگه گفتی چیه بله   لوبیا مخملی است خیلی بامزه است

 

براساس تحقیقات انجام شده اگر که فکر می کنید مشکل حافظه دارید می توانید ، از این گیاه استفاده بکنید

این گیاه که عملکردش نسبت به بقیه مکمل های حافظه (قرص های تقویت حافظه ) متفاوت است، این گیاه فقط باعث افزایش سطح دوپامین می شود که  سبب می شود با انگیزه باشید و تمرکز بهتری را تجربه کنید

 

اگر سطح دوپامین شما کمتر از حد نرمال باشد این سبب می شود که افسرده شوید و به دنبال ان متمرکز شدن سخت می شود .

 

رودیولا روسیا

 

این دارو گیاهی برای افزایش طول عمر توصیه میشه اگر دوست داری حافظه بهتر و استرس کمتری تجربه کنی این گیاه میتونه بهت کمک کنه

یه سوال این گیاه رودیولا روسیا چطور استرس شما را کاهش می دهد ؟

 

در واقع با کاهش کورتیزول و افزایش سروتونین ، نوراپی نفرین و دوپامین سبب کاهش استرس می شود

چند میلی گرم در روز مصرف کنیم ؟ 200 تا 600 میلی گرم توصیه می شود.

 

گالانتامین Galantamine

 

هشدار : این داور می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد

عوارض جانبی : درد قفسه سینه ، سردرگمی روانی ، تاری دید ، درد شکم ، استفراغ و غیره

 

 

در ایالات متحد برای الزایمر استفاده شده است ولی اگر مشکل حافظه دارید قبل از مصرف با پزشک حتما حتما مشورت کنید .

 

جینسینگ قرمزginseng

 

اینم یکی از داورهایی گیاهی که خیلی تو چین محبوب است البته تو فیلم های کره ای هم خیلی روی اون داستان بود

 

بهش اکسیر زندگی هم میگن که باعث میشه فرد عمر بیشتری داشته باشه و همچنین حافظه فرد تقویت می شود

این جینسینگ به صورت کپسول و ریشه مصرف می شود

میگن که بعد از چند ساعت داور تاثیر خود را نشان می دهد

البته باز هم در مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید                      

 

باکوپا منیری

 

از سری بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن میشه به باکوپا منیری هم اشاره کرد که این دارو گیاهی بیشتر از 3 هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است

 

این مکمل گیاهی برای تقویت حافظه ، تمرکز  و اختلالات عصبی و غیره استفاده می شود .

 

این داور گیاهی یا قرص تقویت حافظه چگونه عمل می کند این داور گیاهی سبب تعادل در هورمون های استرس و سروتونین ، دوپامین می شود .

 

آموزش ازاد : چطور برای کلمات انزاعی تصویرسازی ذهنی کنیم ؟

 

کلمه دوپامین

تصور کنید که دوتا پا یه کاراکتر تو مین گیر کرده و نمی تونه راه بره

برای هر شخصی میتونه متفاوت باشه که چه کاراکتر یا شخصیتی باشه هر چیزی باشه که برای شما جالب تر هست .

پس دوپامین ، تصویر ذهنیش این میشه که کاراکتر انتخابی دوتاپاهاش تو مین گیر کرده و بعد مین منفجر میشه و کاراکتر هم چی میشه خوب معلوم هیچی نمیشه چون این مین فقط برای جشن استفاده میشه از توش برف شادی خارج میشه و فضا سفید و قشنگ میشه هورا ...

 

منبع این قسمت مقاله

 

حافظه تصویری و تقویت حافظه برای درس خواندن

 

تقویت حافظه تصویری سبب می شود که بتوانیم تصاویر را بهتر و سریعتر از قبل حفظ کرده و بعد به خاطر آوریم .

 

بسیاری از افراد فکر می کنند که حافظه تصویری انسان شبیه دوربین عکاسی عمل می کند اما در حقیقت حافظه ما بیشتر تصاویر را به صورت یک پازل حفظ کرده و بعد با یاداوری هر قطعه تصویر کامل می شود و چیزی که باعث می شود  یک فرد تصویر  ذهنی کامل تر نسبت به فرد دیگر داشته باشد.

 

تجربه قبلی ان فرد از تصویر است به طور مثال اگر تصور کنید که فرد شماره یک  علاقمند به اتومبیل های مدرن و جدید هست و هر روز مدل های مختلف را با هم مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت را تحلیل می کند  ولی فرد شماره دو هیچی علاقه ای به این موارد ندارد.

 

 

حالا اگر یک اتومبیل را به هر دو نشان دهیم فرد شماره یک چون تجربه های تصویری بیشتری نسبت به فرد شماره دو دارد خیلی بهتر و سریعتر می تواند تصویر را حفظ کرده و جزئیات بیشتری را می تواند یاداوری کند .

 

چند تمرین برای تقویت حافظه تصویری

برای تقویت حافظه تصویری می توان از چند تمرین استفاده کرد .

 

تمرین با اشکال هندسی ( بدون رنگ )  : در این نوع تمرین با نگاه کردن به تصاویر سیاه و سفید و بدون رنگ می توانید حافظه تصویری تقویت کنید . در واقع با این تمرین فقط سعی می کنید نوع شکل در ذهن ثبت کنید .

 

تمرین با اشکال هندسی رنگی : در این تمرین علاوه بر شکل ان رنگ شکل را هم به نوعی در حافظه خود داشته باشید

 

مثلا به حافظه سپردن تصویر چند شکل هندسی با رنگ که می تواند کمی تمرین را نسبت به قبل متفاوت و کمی سخت کند .

 

تمرین با چهره افراد : در این تمرین شما باید یک یا چند نقطه از چهره شخص را در نظر گرفته و به عنوان نقطه برجسته در چهره شخص در نظر گرفته و بر اساس ان چهره فرد را تصور کنید .

 

به طور مثال وقتی شخصی دماغ بزرگی داره در واقع نقطه اصلی در چهره یا کلید یاداوری ان همان دماغ گنده می باشد که در ادامه با یاداوری ان قسمت های دیگر چهره فرد در کنار هم قرار گرفته و می توانید چهره فرد را به خاطر آورید .

 

تمرین با مناظر : در این تمرین می توانید مناظر مختلف را مشاهده کنید و در سعی کنید با یک نگاه مثل تمرین قبل چند نقطه برجسته منظره را انتخاب کرده و بعد سعی کنید با ان نقاط بقیه تصور را در ذهن خود تجسم کنید .

 

ممکن است منظره ما یک کوهستان و بعد یک کلبه کوچک در پایین منظره  و  در کنار ان یک درخت بزرگ بلوط داشته باشد و برای شروع سعی کنید 1 یا 3 نقطه را در با اولین نگاه در ذهن خود ذخیره کنید .

 

این تمرین درست شبیه یکی از ایتم های رقابت های انلاین حافظه هست که باید 30 تصویر تصادفی را در کمتر 60 ثانیه حفظ کرد .

 

سخن آخر

 

تمام مواردی که اشاره شد می توانند سبب تقویت حافظه برای درس خواندن یا مطالعه شوند بسیاری از ما عادت کردیم که زمانی کاری شروع می کنیم که همه موارد کاملا آماده باشند.

 

ولی در دنیای واقعی اینطور نیست باید یکی یکی روی تمام موارد اشاره شده ، کار کنید و وقت صرف کنید ، در  بلندمدت مسلما می توانید خوشبین باشید تا به حافظه درخشان دست بیابید .

امیری گفت:
کیفیت مقاله خیلی بالاست خیلی خوب بود دمت گرم استاد
hale گفت:
ببخشید میخواستم بپرسم چطور میتونم اعداد با تکنیک کاخ ذهنی یا حافظه شما حفظ کنم ، خواهش میکنم توضحیح بدین
    کاخ ذهنی گفت:
    با سلام و وقت بخیر
    سعی کنید یک کاخ ذهنی با ظرفیت 100 ایستگاه ذهنی ، اماده کنید و سپس تصویر ذهنی هر عدد را به ترتیب در ایستگاه ذهنی قرار دهید
    به طور مثال در ایستگاه ذهنی اول ، کد تصویری عدد اول را قرار دهید و یا در ایستگاه ذهنی 59 کد تصویری عدد 59 را قرار دهید و چندین مرتبه در روز کاخ ذهنی خود را مرور کنید تا تصویری ذهنی هر عدد را سریع بتوانید یادآوری کنید ، باید کار سرعت یادآوری شما چند برابر خواهد شد
broger145w0 گفت:
خدا خیرتون بده مقاله کاملی بود فعلا پنجاه درصدشو خوندم بقیقه باشه بعدا
سعید مقیمی گفت:
یک راهکار جالب برای اینکه تمرکز شما افزایش یابد ان هم بخصوص در این تمرین تمرکز ذهن این است که سعی کنید تصویری از ان موضوع در ذهن ایجاد کنید و حول ان تصویر ذهنی به موضوع فکر کنید

این نکته جدیدی بودم خیلی ممنون همین الان ازش استفاده کردم انگار نکات بیشتر تو ذهن میمونه
    مدیریت گفت:
    با سلام و ممنون از نظرات ، این روش یا تکنیک جدیدی نیست در واقع مکانیسم حافظه انسان براساس تصاویر ذهنی هستش
انیشتین از دیار باقی گفت:
اسطوخودوس میشه اوستا خود دوست در واقع استادی که خودش را دوست داره و همش دست و پا خودشِ میبوسه ، میخواستم در این باره برام بیشتر توضیح بدین یه لیست کوتاه از این کمات دارم براتون ایمیل میکنم قربونت
    مدیریت گفت:
    بله هر سوال ، پیشنهادی داشتید میتونید بصورت ایمیل ارسال کنید و سه سوت جواب دریافت کنید rfast2020@gmail.com
sara.med گفت:
روش کاخ حافظه یکماه میشه تمرینکردمم روش جالبیه فقط کمبود مکان دارم ازکجا جا پیدا کنم ؟؟
علی گفت:
استفاده از کاخ ذهنی با بیش از ۱۵۰۰ ایستگاه ذهنی یک تجربه استثنایی است. من الان می‌توانم به اطلاعات را به یک شیوه منظم و کامل در ذهنم ذخیره کنم مثل شرلوک البته نه کلا یه جورایی شبیه اون
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، چون یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد با روش کاخ ذهنی یا کاخ حافظه دارن همین که ظرفیت کاخ حافظه محدودی دارند به همین خاطر ، کاخ ذهنی با ظرفیت بیش از 1500 ایستگاه ذهنی بصورت هدیه در دوره قرار دادم تا دوستان کمتر درگیر پیدا کردن مکان برای کاخ ذهنی باشند موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب