به سایت کاخ ذهنی خوش آمدید، با لبخند وارد شوید :)

مشاوره رایگان

پشتیبانی  (پیام بفرستید...)

rfast2020@gmail.com

با پیامک 

09981146550

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!
 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:
بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب

روش های درس خواندن برای امتحان، شکار امتحانات

 روش های درس خواندن برای امتحان، شکار امتحانات

 

چطور نمره های بیشتری در فصل امتحانات شکار کنیم ؟

چطور بصورت مفهومی برای امتحان نهایی درس بخوانیم ؟

روش صحیح درس خواندن در دانشگاه و دبیرستان برای امتحانات؟

بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان کدومه؟

اصلا بهترین روش درس خواندن برای امتحان چی میتونه باشه ؟

 

 

سوالات زیادی که ممکن ذهن شما درگیرش باشد ، بیشتر دوستان روش مطالعه خاصی دارند آن هم  درس خواندن شب امتحانی هستش که ممکن نمره قبولی در امتحانات هم بدست بیاورند اما در بلند مدت اصلا خوب نیست .

 

برای گرفتن نمره بهتر در امتحانات این سه جمله به یاد داشته باشید .

 

بیشتر از دیگران بدانید( یعنی عوامل مثبت و منفی در درس خواندن بدانید)

 

بیشتر از دیگران تلاش کنید ( تشنه یادگیری باشید  )

 

کمتر از دیگران انتظار داشته باشید  ( انتظار کمک و معجزه از دیگران نداشته باشید ) ( به طور مثال فلانی میتونی وقت امتحان بهم جوابا رو برسونی خواهشششششششششش میکنم ،  اینجوری نباشید )

 

 

جمله انگیزشی کاخ ذهنی : اگر می خواهید در آسمان موفقیت اوج بگیرید ، دقت کنید که دوستان پیرامون شما عقاب باشند نه مرغی در ظاهر عقاب ..

 

 

 

تندخوانی واقعی

 

خیلی از افراد فکر می کنند که تندخوانی یعنی فقط و فقط خواندن خیلی سریع کتاب در حالی که این چنین نیست ، بلکه تندخوانی از هشت مرحله تشکیل شده است و تندخوانی نام تجاری این سبک مطالعه است .

 

زمانی که استاتید تندخوانی می گویند می توانید سرعت مطالعه خود را افزایش دهید در چارچوب این 8 مرحله می باشد

 

حالا این 8 مرحله تندخوانی :

  1. نگاه اجمالی به کل کتاب
  2. بررسی اولیه یک فصل
  3. سوال گذاری
  4. خواندن با سرعت بالا
  5. بازنگری
  6. طرح نقشه کشی ذهنی یا طرح شبکه ای مغز
  7. تفکر و تجسم الگو
  8. مرور

 

در حقیقت خواندن با سرعت بالا یکی از مراحل 8 گانه در این نوع سبک مطالعه می باشد .

سبک مطالعه

 

در حقیقت 7 سبک یادگیری وجود دارد که ما یکی یا چندتا از این روش های یادگیری بصورت آگاهانه یا ناخودآگاه  استفاده می کنیم.-

 

  1. یادگیری از طریق موسیقی و حافظه شنیداری
  2.  فراگیری بصری و فضایی
  3. یادگیری کلامی
  4. یادگیری ریاضی و منطقی
  5. یادگیری حرکتی یا فیزیکی
  6.  یادگیری جمعی
  7. یادگیری فردی

 

 

حتما بخوانید:   تقویت حافظه برای درس خواندن،آموزش جامع و کامل

 

یادگیری از طریق موسیقی و حافظه شنیداری 

 

این گروه بیشتر عادت دارند که از طریق شنیدن مطالب مختلف را یاد بگیرند و همچنین به شنیدن موسیقی علاقه بیشتری دارند و همچنین نسبت به افراد دیگر در شناسایی نت های موسیقی مهارت بیشتری دارند .

 

در کلاس درس معمولا با کمترین صدا حواسشان پرت می شود و عادت کرده که با دوستان خودشان با صدای بلند صحبت کنند

 

چند تکنیک برای  افرادی که از این سبک یادگیری پیروی می کنند  تا بتوانند یادگیری خود را افزایش دهند و در چالش درس خواندن برای امتحان یا امتحانات موفق شوند .

 

  1. هر آنچه را که در کلاس به عنوان نکات مهم بیان می شود با خود زمزمه کنید .
  2. سعی کنید روی بیان خود بیشتر کار کنید و کلمات را بهتر به زبان بیاورید چون حافظه شنیداری شما زمان یادآوری عملکرد بهتری خواهد داشت ، یعنی سعی کنید به درستی کلمات تلفظ کنید مثل یک گوینده درجه یک ( حالا اگر درجه یک هم نشده مشکلی نیست ولی همیشه سعی کنید به درستی کلمات و جملات تلفظ کنید تا خیلی واضح و روشن در حافظه ذخیره شوند )
  3. ضبط صدای معلم خود در زمان آموزش مطالب جدید که یه پیشنهاد عالی میتونه باشه و همچنین ذخیره آن به عنوان منبع عالی برای مطالعه و مرور مطالب بخصوص برای امتحان که میزان مروری بسیار حائز اهمیت است.
  4. شنیدن داستان و بخاطرسپاری و بیان آن برای خود و دیگران که می تواند حافظه شنیداری شما را به شدت تقویت کند و مدت بیشتری در حافظه بماند، طبق کتاب ایده های مستدام اثر چیپ و دن هیث ، داستان ها نقش مهمی در ماندگاری بهتر ایده ها در حافظه دارند ( این کتاب خیلی پرفروش بوده )

 

 

فراگیری بصری و فضایی – درس خواندن برای امتحان

 

 

کسانی که یادگیری انها از طریق دیداری است می توانند با کشیدن نکات درسی به صورت نمودار ها و نقاشی های ساده یادگیری خود را تقویت کنند این افراد خلاقیت بالایی داشته و به رنگ پردازی ، شکل بیشتر توجه می کنند ، این افراد به تصاویر دقت بیشتری دارند .

 

چطور می شود که یادگیری این گروه افزایش داد ، برای این کار می توان در کنار متن از نقشه ها ، تصاویر و نمودار ها استفاده کرد با این روش یادگیری خیلی بیشتر می شود و حواس پرتی کاهش می یابد در کنار این می توانید از رنگ آمیزی متون هم استفاده کنید یعنی زمانی که نکات مهم را یادداشت برداری می کنید آنها بصورتی که جذاب باشد رنگ آمیزی کرد .

 

یادتان باشد که علاوه بر این با تصویرسازی و تجسم هر آنچه که یادگرفته اید میزان یادگیری به شکل حیرت انگیزی افزایش می یابد جدا از این که چند سال سن دارید تصویرسازی ذهن می تواند خیلی مفید باشد .

 

حافظه تصویری به شدت می توان در روش درس خواندن ( مطالعه) برای امتحانات ( امتحان خاصی ) اثر گذار باشد اگر که به درستی از آن استفاده کنید .

 

 

 

یادگیری کلامی و روش درس خواندن برای امتحان

 

 

این دسته افراد کرم کتاب هستند و افکار زیادی دارند که می توانند به شکل خوب آن را بیان کنند چون در حقیقت دایره کلمات زیادی در ذهن دارند و حتی می توانند با بازی با کلمات داستان و اشعار  جدید بسازند  ، این فراگیران کلامی معانی گسترده ای از کلمات و لغات را می دانند و می توانند به طور موثر در گفتگو معمولی یا سخنرانی ( صحبت در جمع ) استفاده کنند .

 

شاید کسانی که همش در حال پر کردن جدول هستند در این گروه باشند چون کاری که دوست دارند انجام می دهند و در نتیجه دایره لغات خود را افزایش می دهند .

 

احتمال اینکه این گروه ، بتوانند در تندخوانی به معنای واقعی کلمه موفق شوند خیلی بیشتر است چون دایره لغات بالایی دارند و به راحتی میتوانند معنا و مفهوم در کسری از ثانیه پردازش کنند در نتیجه اگر میخواهید در امتحان یا امتحانات بهتر عمل کنید قبل از تندخوانی به دنبال افزایش دایره لغات باشید .

 

 مطالب مرتبط : رفع استرس شب امتحان ؛ 10 نکته موثر و معتبر 

 

همانطورکه قبلا گفتم این افراد کرم کتاب هستند ( و سرعت بالایی در مطالعه دارند چون دایره لغات بیشتری دارند و سریعتر مفاهیم را درک کرده و به سطر بعدی می روند ) و میتوانند به راحتی قصه بگویند و بیشتر این افراد که اگر خوش شانس باشند می توانند در کاری که دوست دارند یعنی نویسندگی یا روزنامه نگاری  ، سخنرانی مشغول بکار شوند چون در آن می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند .

فراگیران کلامی می توانند با

 

  • یادداشت برداری روزانه
  • داستان نویسی
  • تمرین سخنرانی
  • حل جدول
  • بازی با کلمات
  • در این سبک یادگیری بهتر و بهتر شوند .

 

یادگیری ریاضی و منطقی و امتحانات

 

این افراد علاقه دارند همانند دانشمندان همه چیز را طبقه بندی کنند و به حل مسائل و انجام محاسبات علاقمند هستند .

 

در حقیقت انها می خواهند ارتباط بین اعداد و معادلات را بهتر شناسایی کنند ، کسانی که بیشتر از سبک یادگیری منطقی یا ریاضی بهره می برند منظم هستند و وقت خود را به شدت مدیریت می کنند و آنها در ریاضیات قوی بوده و همانطور که می دانید این افراد جذب ریاضیات ، رباتیک یا کامپیوتر می شوند

 

 همچنین آنها

  • الگوشناسی
  • دوستی با اعداد
  • علاقه به گروه بندی و طبقه بندی
  • و همچنین طبقه بندی آلات موسیقی و روابط ریاضی بین نت ها دوست دارند .

 

برای اینکه این افراد در یادگیری و امتحانات بهتر عمل کنند باید فهرست بنویسند و اطلاعات خود را دسته بندی کنند و در حقیقت با کشیدن نقشه ذهنی مطالب مورد مطالعه خود را سازمان دهی کنند و سعی کنید ، ابتدا محتوا کلی متن را درک کنید و بعد به جزئیات بروید .

 

 

یادگیری حرکتی یا فیزیکی –امتحانات

 

 

این فراگیران معمولا در کلاس های درس امروزی عملکرد ضعیفی دارند و دوست دارند تحرک داشته باشند و بی حرکت نشستن متنفر هستند در حقیقت در زمانی که خسته باشند ترجیح می دهند که با دویدن و پیاده روی انرژی از دست رفته خود را بدست آورند ، آنها در ورزش و نمایش خیلی موفق هستند .

 

یکی از روش هایی که می تواند به  کسانی که بیشتر از سبک حرکتی پیروی می کنند ، ایجاد کارت یا فیش کوچک برای مطالعه هست که می تواند در حین  راه رفتن از ان استفاده  بکنند ، البته حواستون باشه به دری ، دیواری جایی نخورید !!!

 

 

تحلیل محتوا درسی- درس خواندن برای امتحانات

 

قبل از اینکه مطالعه خود را شروع کنید بهتر است که ابتدا محتوا درس را تحلیل کنید.

فواید تحلیل قبل از خواندن درس

 

  1. تخمین اهمیت مطالب درس و طرح روش مناسب برای مطالعه آن
  2.  تقسیم بندی بهتر زمان از طریق درک بهتر میزان دشواری و حجم
  3.  افزایش درک مطالعه ( درس خواندن ) و ماندگاری بیشتر در حافظه با تحلیل سریع درس
  4. سبب افزایش دقت و تمرکز ذهن می شود
  5. طرح سوال مناسب برای برانگیختن حس کنجکاوی افزایش درک

 

با تحلیل سریع پیش از درس خواندن می توانید ، مطالب مهم درس را نشانه گذاری کرده و در ادامه درک مطلب افزایش پیدا می کند ، چون با این کار ذهن قلابی برای اتصال به جزئیات مطلب خواهد داشت و این میزان فراموشی کمتر می شود .

 

بیشتر بخوانید : تقویت حافظه برای درس خواندن-25 نکته طلایی و معتبر

 

به زبان ساده یعنی وقتی  اینکه متن مورد مطالعه را برانداز میکنیم و میتونیم بهترین روش درس خواندن برای امتحان را انتخاب کنیم.

 

سعی کنید در ابتدا با یک نگاه گذار از روی کتاب ، جزوه یا هر چیزی که دارید سعی کنید بیشتر فهرست و سر فصل ها را سریع بخوانید و تصاویر را نگاه انداخته و سریع رد شوید اگر خواستید نیز می توانید نکات کلی و سر فصل ها در ذهنتان تبدیل به تصویر کنید در که در ذهن بیشتر بماند ، کاری که نلسون دلیس قهرمان 6 دوره مسابقات آمریکا ، در مطالعه یک کتاب در یک روز ، پیشنهاد می کرد .

 

و سپس یک برنامه خوب با توجه به میزان حجم و سختی مطلب تنظیم کنیم و مطالبی را که می دانیم دوباره مطالعه نکنیم و در صرف زمان صرفه جویی کنیم ، این کار سبب می شود فکر کنیم که کمی در خواندن درس جلو هستیم و انگیزه ما بیشتر می شود ، در نتیجه زمان بیشتری برای مرور خواهیم داشت این مورد به شدت می تواند در امتحانات به شما کمک کند .

 

نکته

خیلیا وقتی که به شب امتحان می رسند سعی می کنند که در همان شب امتحان معجزه کنند و تپه ای از مطالب مختلف در همان شب امتحان ، بخوانند .

برعکس باید ، طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید به مرور زمان کل کتاب مطالعه کنید و در کنارش ، مرورش کنید و مهم تر از همه در شب امتحان بجای مطالعه مطالب جدید ، مطالب خوانده شده قبلی فقط مرور کنید .

 

 

مدیریت زمان Time Management- روش  درس خواندن برای امتحان

 

با مدیریت زمان می توانید آن را تسخیر کنید و بهترین استفاده را از آن ببرید در حقیقت زمان شبیه شمشیر دو لبه هست اگر از آن استفاده کنید در جهت شماست و اگر زمان را تلف کنید مخالف شما خواهد بود و با بدترین نتایج روبرو می شوید .

 

اگر زمان را مدیریت نکنید شما اسیر زمان می شوید ،  اگر زمان را از دست بدهید چه اتفاقی خواهد افتاد آن هم در فصل امتحانات که خیلی مهم است .

 

  1. کاهش راندمان مطالعه
  2.  کم شدن تمرکز حواس در موقع درس خواندن
  3. به دنبال آن کاهش انگیزه
  4.  هجوم افکار منفی
  5. خسته شدن سریع و خواب آلودگی حین درس خواندن

چطور زمان را  برای امتحانات تسخیر کنیم ؟

 

  1. شما خیلی راحت می توانید زمان را تسخیر کنید اگر که در ابتدا روز خود که بیشترین انرژی را دارید با یک کار مهم و پر ارزش شروع کنید مسلما این کار می تواند سخترین کار شما باشد که با انجام دادن آن انگیزتان برای انجام ادامه کار بیشتر و بیشتر می شود ، در حقیقت با این کار شما قورباغه خود را قورت داده و خیالتان راحت می شود و همچنین روزی که شما این چنین با قدرت شروع می کنید انگیزتان چند برابر می شود و انجام کار های بعدی نیز راحت تر می شود .

 

  1. تکنیک استراحت دادن نیم کره های مغز و در نتیجه با انجام این تکنیک انرژی مغز بالا می رود ، مطالب درسی به طور کلی به دو گروه  ریاضی یا مسئله محور  و حفظی تقسیم می شوند که هر یک از این مطالب هر یک از نیم کره های مغز ما بیشتر درگیر می کنند زمانی که شما یک درس حفظی مطالعه می کنید و  تایم بعدی شما برای مطالعه یک درس حل کردنی یا حل مسئله باشد با این کار تعادل رعایت می شود .

 

  1. استفاده از دفتر برنامه ریزی می تواند راندمان درس خواندن را افزایش دهد چون یک ابزار نظارت عالی برای شماست که میزان و حجم مطالب مطالعه شده را خود تحلیل کنید و  برای پیشرفت خود برنامه بهتری داشته باشید برنامه ای که فقط مختص شماست و بخصوص در فصل امتحانات بیشتر لازم می شود چون زمان محدود هست .

 

  1. زمان درس خواندن شما نباید بیشتر از 30 یا 45 دقیقه باشد و حتما در بین آن 10 یا 15 دقیقه زمان استراحت در نظر بگیرید و این بدونید که این زمان استراحت هم جزو زمان مطالعه هست زیرا کمک می کند مطالب بهتر و بیشتر در حافظه ذخیره شوند .

 

امگا 3 بخورید روش درس خواندن برای امتحانات

 

 

طبق تحقیقات انجام شده مصرف امگا 3 باعث افزایش درک مطلب و یادگیری می شود . این اسید چرب امگا 3 از چربی های اشباع نشده هستش و وظیفه مهمی در  کارکرد نورون های عصبی مغز دارد .

 

همچنین این ماده مهم و ضروری برای سلول های مغز سبب ترمیم سلول های عصبی می شود که خیلی مهم است .

 

یه چیز خفن بگم حتی متخصصان دانشگاه پیتز بورگ گفته اند که  افرادی که امگا 3 بخورند می توانند حافظه خود را تقویت کنند و حتی کسانی که به نظر می رسد در بالاترین سطح یادگیری هستند هم می توانند بهتر شوند ، طبق تحقیقات انجام شده روی افرادی که بین 18 تا 25 سن داشتند با افزایش میزان مصرف امگا 3 حافظه کاری خود را تقویت کردند که این مورد برای کسانی که دوست دارند در امتحانات نهایی نتیجه عالی کسب کنند خیلی میتونه موثر باشه

 

 

خلاصه نویسی -روش درس خواندن برای امتحان

 

 

همیشه این گفتم سعی کنید که خلاصه نویسی شما در حد خود کتاب درسی نباشه ولی کو گوش شنوا بعدش هم با کلی خستگی بیشتر افراد خلاصه نویسی را فراموش می کنند چون راه اشتباه رفتن و نتیجه اشتباه گرفتند.

 

واقعا برای درس خواندن با کیفیت در کنار آن باید خلاصه نویسی یا یادداشت برداری داشته باشیم چون تنها خواندن کافی نخواهد بود در روش مطالعه تندخوانی ( که اسم تجاری آن هست و در حقیقت از 8 مرحله تشکیل شده ) می دانیم که یادداشت برداری نکته ای در حین خواندن خیلی ضروری است .

 

خلاصه نویسی یا یادداشت برداری چون با نوشتن کلمات کلیدی متن انجام می شود در بلند مدت سبب تقویت حافظه و یادآوری سریعتر مطالب می شود ، ذهن را مجبور می کند با دیدن کلمه کلیدی کوتاه بخشی از متن را یادآوری کند که این خیلی عالی است .

 

در خلاصه نویسی یک پیشنهاد خوب دارم که تکرارش می کنم و اون اینکه سعی کنید تا جایی که می شود از کلمات و واژه های دایره لغات خودتون برای یادداشت برداری استفاده کنید با این کار مفهوم مطلب بیشتر تو ذهن میمونه

 

یکی از دلایل پایین بودن راندمان درس خواندن دانش آموزان در امتحانات (امتحان) همین که خلاصه برداری یا یادداشت برداری نمی کنند ، ولی زمانی که یادداشت برداری می کنید مغز شما حالت فعالتری خواهد داشت و دقت شما در زمان مطالعه به محتوا درسی خیلی بیشتر می شود نسبت به زمانی که فقط به خواندن اکتفا می کنید.

 

مطالب مرتبط : تکنیک یادداشت برداری پروفسور والتر پاوک یا خلاصه نویسی به سبک کرنل

 

چند نکته درباره خلاصه نویسی یا یادداشت برداری

 

  • در یادداشت برداری دقت کنید که از الگو و طرح های متفاوتی برای نوشتن متن روی کاغذ استفاده کنید

 

  • یادداشت برداری ممکن است اصلاح شود ممکنه مطالبی به ان اضافه یا حذف شود پس زیاد سخت گیر نباشد

 

  • مطالب و کلمات کلیدی و کلمات فرعی مشخص کنید حتی می توانید آنها را رنگ آمیزی کنید

 

  • از نمودار های متنوع در خلاصه های خود استفاده کنید سعی کنید آنها را نیز رنگ آمیزی کرده و با کشیدن کادر یا تغییر نوع نوشتن متنوع باشند

 

  • می توانید از انواع نمودار های درختی ، هرمی ، شعاعی ، حلقوی ، زنجیری ، پله ای و خطی استفاده کنید

 

  • یادداشت برداری ها با کلمات خودتان باشند و دقت کنید که کمتر از لغات کتاب استفاده کنید

 

  • از کشیدن نقاشی هم در خلاصه نویسی استفاده کنید خیلی موثره

 

  • بر اساس زمان بندی درست یادداشت هایتان را مرور کنید و موارد اضافه را حذف کنید تا بهتر شوند به عبارت دیگر آنها را اصلاح کنید

 

مثال : متن کتاب درسی

 

سبزدیسه : سبزدیسه همانند راکیزه دارای غشای بیرونی و غشای درونی است که از هم فاصله دارند ، فضای درونی سبزدیسه با سامانه ای غشایی به نام تیلاکوئید به دو بخش فضای درون تیلاکوئید و بستره تقسیم شده است . تیلاکوئید ها ساختار های غشایی و کیسه مانند و به هم متصل هستند  ، بستره دارای دنا ، رنا و رناتن است بنابراین ، سبزدیسه مانند راکیزه می تواند بعضی پروتئین های مورد نیاز خود را بسازد . سبزدیسه نیز می تواند به طور مستقل تقسیم شود .

 

 

یادداشت برداری

 

  1. سبزدیسه دو تا غشا بیرونی و درونی داره
  2. داخل غشا درونی تیلاکوئید و بستره هست
  3. تیلاکوئید کیسه ای است
  4. بستره مایع درونی غشا
  5. بستره دنا ، رنا و رناتن داره ( تصویرسازی ذهنی کوه دنا و ماشین رنا و رناتن که صندوق دار هست داره )
  6. سبزدیسه مثل راکیزه بر وزن آقای پاکیزه پروتئین خودش میسازه
  7. سبزدیسه خودش تقسیم میشه

 

خلاصه : سبزدیسه – تیلاکوئید – بستره

 

 

و بعد از مطالعه می توانید خلاصه هایتان را مرور کنید ، آن هم در فواصل زمانی معین که بتوانید با استفاده از مرور کلمات کلیدی بقیه متن را یادآوری کنید اگر که یادآوری شما ناقص بود کنار آن کلمه کلیدی یک علامت منفی قرار داده و دوباره متن کتاب را مرور کنید .

 

تصویرسازی ذهنی برای این متن :

کافیه که سبزدیسه که از دو غشا ساخته شده بصورت دو اتاق در نظر بگیرید یک اتاق بزرگ و اتاق کوچک که وسط اتاق بزرگ است  .

غشا بیرونی اتاق بزرگ و غشا دورنی اتاق کوچک

در داخل اتاق کوچک که غشا درونی هستش ، تیله بازی ( تیلاکوئید ) و بستنی که آب میشه ( بستره) قرار دارد.

و همچنین بستره یا بستنی که آب میشه و کوه دنا و ماشین رنا و ماشین رناتن که صندوق دارن ازش میخورن شبیه کارتون

حالا همه این موارد اگر تصور کنید خیلی راحت تو ذهن میمونه

 

برای همین میگن که زبان حافظه انسان تصویر هستش در نتیجه وارد کردن این روش در درس خواندن برای امتحان خیلی موثر هستش .

مرور لذت بخش- روش های درس خواندن برای امتحان

 

اصلا چرا باید مطالب درسی را مرور کنیم ، هر چه قدر که حافظه قوی داشته باشید ولی باز هم بعضی وقت ها نیاز به مرور منظم مطالب خوانده شده دارید تا آنها مدت بیشتری به حافظه بلند مدت بفرستید.

 

همه ما کتابی مطالعه کردیم و نکته جدیدی را حفظ کردیم ولی وقتی نوبت یادآوری آن نکته باشد ! هیچ چیزی برای گفتن نداریم انگار که وقت خودمان را تلف کرده ایم به همین خاطر در بخش بالا همین مقاله به یادداشت برداری و خلاصه نویسی اینقدر توصیه شده است و در کنار آن باید هر انچه را که خوانده ایم مرور کنیم تا به حافظه بلند مدت بروند .

 

رابطه درس خواندن ، مرور و امتحان شبیه فوتبال

درس خواندن ، خط حمله

مرور ،  خط دفاعی

امتحان یا امتحانات تیم حریف هستش اگر هر چه قدر خط حمله قوی باشه ولی خط دفاعی کارشو بدرستی انجام نده ، هیچ تیم فوتبالی موفق نمیشه .

 

 

هیپوکامپ چیه ؟

 

هیپوکامپ در واقع یک بخش کوچکی هستش که بهش اسبک مغز هم میگن ، هیپوکامپ قسمتی از مغز که حافظه فرد نقش مهمی دارد و همچنین بخشی از سیستم لیمبیک می باشد

 

هیپوکامپ شبیه نعل اسب می باشد که مغز ما دو تا هیپوکامپ دارد که در بخش بالای گوش قرار و یک گروه تار عصبی بنام فورنیکس آن دو را به هم متصل می کند .

 

هیپوکامپ همانطور که گفتم در نگهداری ، سازماندهی حافظه نقش داشته و به عنوان یک تنظیم کننده حافظه است و اطلاعات را برای  رفتن به حافظه بلند مدت و( بازیابی دوباره آنها در حالتی که لازم باشد،) به نئوکورتکس می فرستد .

 

نئورکورتکس که در حقیقت بخش درونی مغز ما است و حافظه بلند مدت نیز در همین بخش هستش و زمانی که مطالبی را مطالعه کنیم و بخوانیم برای امتحان و بخواهیم آنها را به حافظه بلند مدت بفرستیم با مرور مناسب در فاصله زمانی درست که امکان پذیر هست آن داده ها از بخش هیپوکامپ به نئوکورتکس می روند.

 

نظر ابرایان دومینیک قهرمان 8 دوره مسابقات جهانی حافظه درباره مرور کردن

 

ایشون که از حافظه شگفت انگیزی بر خوردار هستند باز هم تاکید می کنند باید برای موفقیت و یادگیری از تکنیک چهار مرحله ای استفاده بکنیم

ابتدا مطالب مورد را نظر بخوانیم

سپس آنها را بصورت مناسب یادداشت برداری کنیم

یادداشت های خود را با تکنیک های حافظه ( کاخ حافظه )  حفظ کنیم

سپس آن یادداشت ها را مرور کنیم که اصلا فراموش نشوند

 

البته ایشون اضافه می کنند که افراد تایم مطالعه خودشون روی 20 دقیقه تنظیم کنند و حین خواندن مطالب هم با هایلایت روی نکات مهم خط بکشند و بعد از خواندن ان بخش مطالعاتی  شروع به یادداشت برداری کرده و شبیه مثال بالا با استفاده از کلمات کلیدی یادداشت برداری را انجام دهند ، سپس می توانند 10 دقیقه استراحت بکنند و چند نفس عمیق بکشند.

یادگیری چند گانه درس برای امتحانات

 

  • برای اینکه یک درس راه بهتر درک کنید یک درس را با روش های مختلف یاد بگیرید
  • میتوانید بعضی موضوعات آن را با تصویرسازی ذهنی یادگرفته و بخاطربسپارید
  • در دنیای اینترنت می توانید مواردی مربوط به درس پیدا کرده تا یادگیری شما را افزایش دهد
  • می توانید با صدای بلند ان درس بخوانید و برای خود بازگو کنید
  • در گام بعدی می توانید صدا ضبط شده خود را گوش کنید و بخاطربسپارید
  • حتی می توانید در مکان هایی که نمی شود کتاب درسی با خود برد فقط صدای ضبط شده خود را گوش کنید
  • صدای معلم و یا استاد خود را در کلاس ضبط کنید و بعدا موارد جا انداخته را به یادداشت برداری اضافه کنید
  • نقشه ذهنی میتواند گام بعدی برای یادگیری متفاوت در بخاطرسپاری مطالب درس باشد
  • نکته طلایی از کاخ ذهنی استفاده کنید با این روش با استفاده از مکان های ذهنی می توانید نکات کلیدی درس را در مکان های خاص در ذهن خود قرار دهید .

 

نکته هر کدام از نکات گفته شده را می توانید در روز های مختلف استفاده کنید نه در یک روز بنابراین با این روش ها می توانید از درس خواندن برای امتحان لذت ببرید.

 

طرح سوال روش درس خواندن برای امتحان

 

با طرح سوال یک استراتژی متفاوت را اجرا خواهید کرد در واقع مطالعه شما و درس خواندن برای امتحان کمی متفاوت خواهد بود ، زیرا شما همانند طراح سوال مطالب را مطالعه می کنید و دنبال طرح سوال هستید و مطالب دقیق تر مطالعه می کنید .

 

سعی کنید حد امکان از این استراتژی استفاده کنید تا درس خواندن شما هدفمند شود و دومین فایده آن این است که شما با نقاط ضعفتان آشنا خواهید شد و آنها را سریعتر و قبل از آزمون واقعی شناسایی کرده و می توانید آنها را تقویت کنید .

 

خیلی از دوستان دوست ندارند با نقاط ضعف خود روبرو شوند و صرفا به خواندن درس برای امتحان اکتفا کرده و می خواهند در امتحانات واقعی با ضعف های خود روبرو شوند که اصلا درست نیست این کار درست مثل اینکه که بدون تمرین کافی و موثر وارد رینگ بوکس بشیم و فقط بخواهیم درست زمان مسابقه با محمد علی  ، تمرین  هم کنیم و بهتر هم شوید این امکان پذیر نیست  ، فقط ناکوت خواهیم شد .

 

شما باید خیلی زودتر قبل از امتحان حداقل چندین تست و ازمون از خود گرفته تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و زمان کافی هم برای برطرف کردن آنها داشته باشید ، خونسردی خودتون حفظ کنید و با آرامش قدم به قدم مشکلات را رفع کنید و هیچ وقت توقع نداشته باشید یک شب از صفر به صد برسید .

 

شما با طرح سوال درباره عناوین مطالب درسی و موضوعاتی که فکر می کنید مهم هستند در واقع قلاب هایی در ذهن خود ایجاد می کنید که اماده گرفتن ماهی یعنی جواب هستند هر چه قلاب بیشتری آماده کنید ماهی یا جواب بیشتری خواهید گرفت .

 

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که در امتحانی با سوالی  مواجه می شوید که فکر می کنید جواب آن را تا حدودی می دانید ولی کمی شک دارید و بلافاصله بعد امتحان وقتی جواب را نگاه می کنید ، اینگار جواب به سوال امتحان قلاب میشه و درصد فراموشی اون خیلی کم میشه چون شما خیلی به سوال فکر کردید و ذهن شما به اصطلاح تشنه جواب هست.

 

مطالب مرتبط  : مطالعه بدون فراموشی با 11 تکنیک استثنایی  و طلایی

 

این جمله معروف انیشتین که میگه : من استعداد ویژه ای ندارم فقط فوق العاده کنجکاو هستم     آلبرت انیشتین

 

در واقع به زبان ساده انیشتین میگه برای نابغه بودن باید کنجکاو باشی برای کنجکاو بودن باید یه طراح سوال خوب بشی برای این کار باید سوال بیشتری بپرسید یا طراحی کنید اون موقع طبق  حرفی که زدم قلاب بیشتری برای گرفتن جواب خواهید داشت .

 

با طرح سوالات مختلف به طور مثال سوالات صحیح و غلط ،  کنکوری ، تشریحی و.... تمرکز شما هم در زمان درس خواندن برای امتحان به شدت افزایش پیدا می کند و این افزایش تمرکز ذهن میزان یادگیری را افزایش میدهد .

استاد شوید- روش درس خواندن برای امتحان

 

ابتدا این موضوع به جمله دیگر انیشتین اکتفا می کنیم که خیلی جالبه

 

آلبرت انیشتین : اگر آنچه را می دانید نتوانید به سادگی توضیح دهید ... یعنی هنوز آن را خوب یاد نگرفتید .

 

وقتی میخوام مطلبی برای کسی توضیح بدم درک مطلب خودم نسبت به اون موضوع بیشتر و بیشتر میشه و برای همین من این روش یعنی آموزش به دیگران را خیلی دوست دارم .

 

حتی با این کار انگیزه ما برای مطالعه بهتر خیلی بیشتر می شود و حتی یادگیری هم خیلی افزایش پیدا می کند نسبت شرایطی که فقط خودمان برای خودمان درس بخوانیم .

 

در حقیقت با این روش شبیه امتحان ، سطح یادگیریتون به چالش می کشید که روش درس خواندنتان چقدر موثر بوده است .

 

حالا ببینیم که چه اتفاقی میفته وقتی کسی به دیگران آموزش بدهد یعنی استاد بشود ، باعث می شود که فرد حتی  مجبور شود که خیلی خوب و عالی برای امتحان درس بخواند و آن مطالب را در زندگی خود پیاده کند و دقت ما نسبت به مطلب بیشتر شده و نسبت به محتوا درس احساس تعهد می کنیم و حتی تصویر ذهنی فرد نسبت به خودش تغییر می کند زیرا او الان استاد هست .

 

به طور مثال وقتی دانش آموز یا دانشجو  برای امتحان درس میخواند این پیش فرض ذهنی را دارد که محکوم به خواندن است و فقط برای گرفتن نمره و پاس کردن درس میخوانیم در حالی که وقتی سعی می کنید که نقش استاد را بازی کنید و از نگاه استاد مطالب می خوانید تا بعدا مطالب درسی به دیگران آموزش دهیم ، بصورت خودکار مطالب را با کیفیت بیشتری یاد خواهیم گرفت ( در نتیجه به مطالب حساس تر شده و روند مطالعه یا درس خواندن برای رسیدن نمرات بهتر در امتحان ، به شکل بهتری انجام می شود )

 

یادتان باشد شما نقش اول داستان زندگی خودتان هستید و هیچ کس نمی تواند نقش شما را بازی کنید و خداوند بلند مرتبه و فرشتگان بینندگان سریال چند قسمتی شما هستند یادتان باشد در نقش خودتان یک قهرمان باشید ، شما می توانید یک الگو برای دیگران باشید.

 

برای اینکه استاد شوید نیازی نیست که کلاس درسی با چند دانش آموز یا دانشجو داشته باشید ، بلکه بعد از یادگیری می توانید در یک مکان مشخص شده  ،خودتون در کلاس درسی تصور کنید و سعی کنید مطالبی را خوانده اید برای دانشجویان تخیلی خود بازگو کنید با این کار یک تمرین عالی برای یادگیری بهتر مطالب انجام خواهید داد حتی می توانید همان سخنران انگیزشی  معروف لس براون برای گیاهان حرف بزنید و درس توضیح دهید.

 

و نکته بعدی اگر چیزی را فراموش کردید ایرادی ندارد در کنار آن یک علامت منفی زده و سعی کنید با یک نگاه دوباره آن را بازگو کنید درست مثل استادی که اگر مطلبی را فراموش کرده باشد با زیرکی تمام توجه کلاس را تغییر می دهد و کتاب را برداشته و دوباره برای کلاس بازگو می کند .

 

از کودکی دوست داشتم معلم باشم و واقعا زمانی که نقش معلم بازی می کردم حس بهتری داشتم تا زمانی که در دوران دبیرستان به دوستان خود در درس کمک می کردم علاوه بر این که حس خوبی بود درس را خیلی بهتر برای امتحان درک می کردم این راز استاد بودن است .

رقیه محمدی گفت:
The content was great, good luck
دوستان جهت تقویت حافظه و یادگیری فقط باید از قدرت نهفته ذهنتون فعال کنید اون موقع ذهنتون با یه زاویه دیگه به موضوعات نگاه میکنه
کیانا گفت:
بخش حافظه‌ی این دوره واقعاً برام جالب بود. اون تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که یاد گرفتم، واقعاً کمک کردن تا مغزمو رو تمرین بدم و توانایی حافظه‌ام رو بهتر کنم در کل میدونم چی میتونم سریع حفظ کنم ممنون از شم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر ، خیلی ممنون که نظرتون گفتید
    وقتی که از تکنیک های حافظه استفاده میکنید هر به صورت مستمر تمرین کنید سرعت و دقت بیشتر میشه این خودم تجربه کردم و همچنین روند پیشرفت افراد زیادی بررسی کردم
    البته استراحت و فاصله بین روز های تمرین ، تغذیه و ورزش هم جدی بگیرید چون مغز نیاز به استراحت داره موفق باشید

از یادگیری قدرتمند لذت ببرید ، تجربه تقویت حافظه را آغاز کنید!

 به دنیای یادگیری قدرتمند و تقویت حافظه خوش آمدید:

بهبود حافظه‌تان را جدی بگیرید و به یک یادگیرنده قدرتمند تبدیل شوید​​​​​​​

ادامه مطلب